• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa Jazz Duo, czyli tramwaj zmontowany na wybory

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do końca roku do Gdańska dotrze pięć fabrycznie nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Oby były lepiej zmontowane niż ten, który przyjechał do Gdańska w ostatnim tygodniu kampanii wyborczej.



W środę uroczyście zaprezentowano nowy, dwukierunkowy gdański tramwaj Pesa Jazz Duo. Świeżo przywieziony z fabryki pojazd pełen jest jednak niedoróbek i trudno oprzeć się wrażeniu, że montowano go naprędce przed odbywającymi się w niedzielę wyborami samorządowymi. Jego prezentacja przy Urzędzie Miejskim, na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, wymusiła skierowanie innych tramwajów na alternatywną trasę.



W nocy z niedzieli na poniedziałek dwukierunkowy tramwaj Pesa Jazz Duo przyjechał do Gdańska z Bydgoszczy i został rozładowany na Nowych Ogrodach. Po długim weekendzie postanowiono go przedstawić mediom i mieszkańcom.

O ile do wyglądu zewnętrznego tramwaju nie można mieć zastrzeżeń, o tyle wnętrze pełne jest niedoróbek. Pierwsze, co się w rzuca w oczy, to niespasowanie wielu elementów - blachy osłaniające instalacje nad linią okien w wielu miejscach odstają, liczniki pasażerów nad drzwiami (jest to nowość w gdańskiej komunikacji) stylistycznie "odcinają" się od reszty wnętrza, a dostęp do instalacji między siedzeniami został przeniesiony żywcem ze starych, wysłużonych pociągów.

W nowym tramwaju nie ma "gdańskiego" wzoru obicia siedzeń, ani zapowiadanych wcześniej oznaczeń dla niewidomych w języku Braille'a. Pesa i ZKM nie uwzględniły też sugestii pasażerów, by powiększyć okienko do sprzedaży biletów, a nad nim wykonać otwory w szybie dla umożliwienia kontaktu głosowego pasażer-motorniczy.

Zbyt wysoki peron uniemożliwił otwarcie platformy dla niepełnosprawnych

Jednak największe wątpliwości budzi zamontowana w tramwaju platforma dla niepełnosprawnych (w tramwaju są cztery, po dwie na każdy kierunek jazdy). Poproszony o jej zaprezentowanie motorniczy najpierw odparł, że nie jest przygotowany do jej otwarcia (motorniczy musi opuścić kabinę, by ją ręcznie otworzyć). Po kilkusekundowej konsultacji z przedstawicielami producenta oznajmił jednak, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia".

Zmiany na plus

Na szczęście tramwaj, w przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie posiada skosów w pudle, więc na przystanku odległość podłogi od peronu jest minimalna. Dodatkowo tuż obok drzwi znajdują się duże, wygodne poręcze.

Na monitorach pojawiła się też nowa informacja pasażerska z bardziej dokładną mapą. Niestety odbyło się to kosztem jeszcze mniejszej czcionki informacji o przystankach, a więc teraz będzie trzeba się już wykazać sokolim wzrokiem, by dowiedzieć się, jaką trasą jedzie pojazd.

Zgodnie z zapowiedziami, w pojeździe wyeliminowano też siedzenia ustawione skosem do kierunku jazdy. Możemy więc wygodnie siedzieć przodem lub tyłem. Odstęp między siedzeniami naprzeciwko siebie jest wystarczający, aby pasażerowie nie trącali się nogami.

Wadą jest jednak eliminacja w tym miejscu (tj. na wysokości dłoni siedzącego pasażera, pod linią okien) poręczy, które są w Swingach. Przy tych siedzeniach jest też wiele zakamarków, które będą trudne do oczyszczenia. Istnieje obawa, że będą one wykorzystywane jako śmietniki przez część pasażerów.

Wózki pojazdu zyskały świetnie dopracowane osłony, a dzięki zastosowaniu lepszej konstrukcji, nie poruszają się one na łukach, co daje nadzieję, że nie będą ocierały peronów. Pesa wykonała też w nich tzw. otwory rewizyjne, a więc nie będzie już potrzeby ich wykonywania chałupniczymi metodami.

Producent zapewnia, że w ciągu najbliższych tygodni usunie wszystkie niedoróbki. Obecnie tramwaj nie został jeszcze dopuszczony do eksploatacji z pasażerami, a formalnie nie jest nawet przekazany ZKM-owi i wciąż stanowi własność Pesy.

  • Fotele wreszcie nie są ustawione pod skosem względem linii okien, ale za to brakuje między nimi wygodnych poręczy dla osób podróżujących na siedząco.
  • Przy fotelach jest wiele zakamarków trudnych do wyczyszczenia, a same fotele nie mają gdańskiego wzoru obicia.
  • Otwór rewizyjny między fotelami przypomina rozwiązania stosowane w pociągach sprzed 30 lat.
  • Osłony wózków są bardzo estetyczne, a dodatkowo wyposażone od początku w otwory rewizyjne.
  • Instalacje na dachu nie są w żaden sposób zamaskowane i doskonale widać je z poziomu przystanku.
  • Zniszczona ławeczka na przystanku.
  • Wyrwa w nawierzchni przystanku.

Jak oceniasz tramwaje w Gdańsku?

Prezentacja tramwaju odbyła się przy Urzędzie Miejskim. Udział wzięli w niej m.in. prezydent Gdańska, przedstawiciele producenta oraz Zakładu Komunikacji Miejskiej. Aby było to możliwe, kursujące rozkładowo pojazdy linii 11 w stronę Zaspy przekierowano na trasę przez Bramę Wyżynną i Dworzec Główny. Przypomnijmy, że prezentacja pierwszej Pesy Swing odbyła się na terenie zajezdni Wrzeszcz.

- Po dostarczeniu nowych tramwajów Pesa Jazz Duo, gdańska flota tramwajowa liczyć będzie 125 pojazdów, z czego 95 z nich to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. Stanowi to 76 proc. całego taboru tramwajowego, co czyni nas pod tym względem najlepszymi w całej Polsce - chwalił się osiągnięciami w modernizacji taboru tramwajowego Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Tramwaje Pesa Jazz Duo wejdą do eksploatacji za ok. dwa tygodnie. Przypuszczalnie będą kursowały w kierunku Chełmu i pętli Łostowice-Świętokrzyska. Nie wyklucza się ich przetestowania też na trasie do Akademii Muzycznej, gdzie z racji swojej dwukierunkowości, będą niezmiernie przydatne. Docelowo najnowsze Pesy będą skierowane na trasy na Morenę (Piecki-Migowo).

Do końca roku do Gdańska powinny dotrzeć jeszcze cztery tramwaje Pesa Jazz Duo. Zakup wszystkich pięciu pojazdów wraz z doposażeniem zajezdni kosztował 54,1 mln zł, przy czym koszt jednej Pesy Jazz Duo to wydatek ok. 8,6 mln zł.

Najnowsza Pesa dotarła na specjalnie przygotowanej lawecie nocą z niedzieli na poniedziałek.

Miejsca

Opinie (181) 3 zablokowane

  • Czy ta dzisiejsza awaria to też w związku z nowym tramwajem?

    Chyba nie, bo awarie tramwajów to prawie codzienność (wszystko jedno czy pojazdów, czy sieci trakcyjnej, czy brak zasilania).

    • 8 2

  • (1)

    Budyń nie mógł pojechać na zajezdnię, więc było trzeba skierować dla niego tramwaj pod sam urząd. Dobrze, że to nie prezentacja samolotu, bo byłoby trzeba kierować je na Okęcie.

    • 20 1

    • I tak wygra wybory, nie wysilaj się

      • 0 0

  • Ładny swierzutki nowy. Uwielbiam obserwować jak coś nowego zuzywa sie i matowieje

    teraz będę miał nowy sens życia obserwować przez 10 lat jak nowy tramwaj się zużywa i brudzi ;-))))))))))))))))))))))..

    PS- lubię tez obserwować Budynia jak tyje z biegiem lat i się rozłazi od zmarch

    Możecie się śmiać ale to moje hobby!!

    • 12 2

  • No cóż nic dodać nic ująć, jest tak jak napisał Pan redaktor

    Platforma dla niepełnosprawnych.

    • 14 2

  • I tak nie zaglosuje na Budynia ;-))))) (1)

    .

    • 19 3

    • nie musisz, i tak wygra

      • 0 0

  • Lepszy Budyń jak nowa miotła - niepewna. (2)

    Ja nie znam nikogo z tej trzody co przy korycie oprócz Budynia,to i tak nie idę na wybory bo jak dla mnie to co za różnica jakie zwierzątko będzie karmione z koryta na które ja finansuję papu.

    • 2 17

    • Dzięki tobie będę miał za 4 lata kolejne 5 mieszkan (1)

      • 4 0

      • Też chcę mieć więcej mieszkań

        Czemu tylko ty?

        • 1 0

  • abc (5)

    Nie lubię ludzi takich jak autor artykułu. Sfrustrowanych, zgorzkniałych, żyjących tylko po to żeby marudzić i się czepiać.
    A tramwaj Jazz jest znacznie lepszy od Swinga. Zacznie wozić pasażerów to sami zobaczycie.

    • 17 19

    • (4)

      zapomniałeś się podpisać "Paweł Adamowicz"

      • 8 6

      • (3)

        Wyobraź sobie, że komentarze piszą nie tylko wynajęci partyjni agitatorzy.

        • 3 1

        • (2)

          To pan, panie Antoni Pawlak? Niech pan uzupełni lepiej profil Facebook Adamowicza, bo znowu nudą wieje.

          • 5 3

          • (1)

            Tramwaj jest naprawdę zacny i dlatego denerwuje mnie oszołom który szuka niedokręconych śrubek.
            Tylko tyle. Nie ma w tym polityki.

            • 4 7

            • a mnie denerwuje oszołom co uważa, że za te parę baniek śrubki nie muszą być dokręcone

              Ciekawe czy też byś miał tyle zrozumienia, gdyby to były Twoje prywatne pieniądze.

              • 4 3

  • Kto kupił te buble niemieckie (3)

    Ile kasy zmarnotrawiono na te szynowce 30 letnie.

    • 10 11

    • twój dyżurny tekst tu nie pasuje

      Pessa jest polską firmą z Bydgoszczy.

      • 3 1

    • lepiej (1)

      Lepiej 30 letnim z niemiec niż polską 30 letnią ruiną, jadę i czekam kiedy się zepsuje.

      • 5 3

      • polskie jest dobre!

        Konstale 105na jeżdżą już tyle lat. Są wygodne, szybkie i wytrzymałe. Najczęściej jedzie skład, w związku z czym raczej nie jadę z pijakami (są oni w drugim wagonie), w lato jest przewiew, w zimę ciepło. Z kolei w duewagu N8CNF (choć lepiej wyglądał przed modernizacją) jest bardzo mała ilość okien i brak okien dachowych (konstal 105na ma ich 3 i są bardzo duże).

        • 5 1

  • typowa budyniowa zagrywka. Tramwaj robiony nocą, a na przystanku po staremu.

    • 10 3

  • wygodne fotele (7)

    Na zdjęciu pierwszym widać, że jest za mało miejsca między fotelami,jak trzymać nogi,podginać je czy prostować,czy o tym ktoś pomyślał?

    • 13 1

    • myślę, że to kwestia obiektywu, ale rewelacji nie ma.

      • 0 2

    • Siadać bokiem

      Tabliczka będzie z instrukcją siadania

      • 5 0

    • Z Puszkowa.

      Kolana pasażerów siedzących naprzeciwko należy ustawiać na zakładkę. Tak samo, pasażerowie siedzący obok powinni naprzemiennie odchylać się do przodu i do tyłu. To jest ekonomiczne upakowywanie pasażerów.

      • 4 0

    • A czemu nie mogą byc ustawione przodem do kierunku jazdy jedno za drugim i tak na całej dlugosci (2)

      Takie na sile patrzenie komuś w zęby.

      • 5 3

      • to tramwaj dwukierunkowy (1)

        na koncowym motorniczy ma odwracac fotele?

        • 9 0

        • Technika obraca technika obraca

          • 0 1

    • nikt nie pomyślął, przecierz w pesie same debile projektują

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane