- 1 Wiceprezydent Borawski rezygnuje ze stanowiska (104 opinie)
- 2 Prawie 1 mln kary za opóźnienie Fali (198 opinii)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (140 opinii)
- 4 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (82 opinie)
- 5 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (511 opinii)
- 6 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (85 opinii)
Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście
Tak prezentuje się świeżo zmodernizowany skład SKM, który powstał na bazie wysłużonych pociągów SKM serii EN57
W sobotę oficjalnie zaprezentowano pierwszą SKM-kę zmodernizowaną przez Pesę i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Pasażerowie skorzystają z niej w najbliższym tygodniu. Będzie to już trzeci całkowicie odświeżony pociąg trójmiejskiego przewoźnika.
Rozkładanie i składanie rampy wymaga asysty pracowników SKM.
Czytaj też: Zmodernizowana w Opolu SKM-ka dotarła do Trójmiasta
- Wszystkie składy, które były w trakcie modernizacji w Opolu, przewieziono już do Mińska Mazowieckiego. Prezentowany obecnie skład jest jednak tym, który Pesa i ZNTK modernizowali od podstaw - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Mazowszanie i bydgoszczanie wymienili praktycznie wszystko w starym pociągu. Na pasażerów czekają więc: przestronne wnętrze pozbawione ścianek bocznych, wygodne fotele oraz toaleta z zamkniętym obiegiem.
Wśród nowinek są też duże przeszklone drzwi między wagonami, dzięki czemu można zobaczyć wnętrze pojazdu "na przestrzał". Co ciekawe, samo przejście w przegubie zyskało dodatkowe, niewielkie oświetlenie.
Nie ma też grzejników wzdłuż linii okien, a więc pasażerowie lubiący obserwować widoki wzdłuż torów nie będą musieli borykać się z brakiem miejsca na nogi. Ci natomiast, którzy muszą jechać na stojąco, zyskali poręcze, a także plastikowe uchwyty. Te drugie niestety nie są zainstalowane na całej długości wagonów, a jedynie w niektórych miejscach. W pociągu nie ma też tzw. przedziałów typu metro.
Nie zabrakło miejsca na rowery. I tu trzeba pochwalić kolejarzy, bo pomyśleli także o osobach, które mają problem z zawieszeniem rowerów na specjalnych hakach. Oprócz czterech wieszaków, pojawiły się też dwa tzw. wyrwikółka. Łącznie więc w podwójnym składzie można przewieźć bezpiecznie dwanaście rowerów.
Obsługa pociągu, oprócz zupełnie nowej kabiny wyposażonej w podgląd monitoringu wnętrz, a także kamery zamiast lusterek, zyskała też specjalne okienko do sprzedaży biletów. Dodatkowo, pasażer może wezwać do okienka obsługę wciskając specjalny guzik, a nie - jak było to do tej pory - pukając w drzwi.
Niestety, w zmodernizowanym pojeździe nadal problemem jest duży odstęp między peronem a pociągiem. Wzorem poprzednich remontów pociągów, pojawiły się wprawdzie rampy dla inwalidów czy rodziców z wózkami, ale ich rozłożenie wymaga asysty pracownika SKM. Kolejarze tłumaczą, że montaż np. wysuwanego stopnia wymagałby daleko idącej przebudowy składu, a tym samym byłby bardzo kosztowny.
Ciekawostką estetyczną jest pozostawienie pantografów pełnych (nożycowych), a nie montaż połówkowych, które są standardem w nowych pociągach i tramwajach. Kolejarze tłumaczą to kosztami, bowiem obecna i sprawdzona konstrukcja na dachu pociągu nie została wymieniona, a jedynie nieco odświeżona. Z przodu natomiast pojawiły się zmodyfikowane, względem poprzednich przebudów, reflektory (oczywiście wraz z zupełnie nowym czołem pociągu). Wnętrze jest także bardziej stonowane - nie ma tu niezbyt estetycznych żółtych poręczy.
- Pociąg zostanie wprowadzony do eksploatacji w ruchu liniowym w przyszłym tygodniu. Ponieważ chcemy go sprawdzić w "prawdziwych" warunkach oraz dać możliwość zapoznania się z nim wszystkim naszych klientom, będzie on kursował na dłuższych trasach, także poza granicami Trójmiasta - zapowiada Głuszek.
Zmodernizowane pociągi mają być gotowe do końca br. Przypuszczalnie Pesa wyremontuje o jeden więcej EZT niż miały to zrobić TS Opole, gdyż kary wynikające z niewywiązania się z umowy przekroczyły wartość remontu "Opolanki". Pesa za jeden pociąg otrzyma ok. 5,9 mln zł, zaś TS Opole chciało zmodernizować pociągi do końca 2013 r. w cenie ok. 6,1 mln zł za sztukę.
Miejsca
Opinie (172) 1 zablokowana
-
2014-03-30 00:08
Motyw folklorystyczny :D (1)
"Obsługę pociągu przywołamy przyciskiem umieszczonym na lewo od drzwi, w których wykonano otwór do sprzedaży biletów."
Kierownik pociągu to jeszcze jedna cecha, która odróżnia SKM od dowolnego _normalnego_ systemu kolei miejskiej lub metra. Tu permanentnie niedasię zastąpić osoby kierownika pociągu (z całym szacunkiem dla nich i ich ciężkiej pracy) odpowiednio: automatem biletowym oraz przeniesieniem otwierania i zamykania drzwi na osobę maszynisty (obserwacja bezpiecznego odjazdu ze stacji za pomocą monitoringu).
Nieważne, że tak by było bardziej racjonalnie.- 6 0
-
2014-03-31 13:24
no ale przecież dyrektor pociągu musi mieć pracę
po 3 osoby na DJce tam wysiadują, chichy smichy i kawki z termosu, a ty płacisz w biletach za to ich biuro i wczasy.
- 1 0
-
2014-03-30 09:12
uzywanie slowa JUZ
W przypadku traktuje jako bardzo duze naduzycie.. delikatnie mowiac
- 5 0
-
2014-03-30 09:45
Odległość (1)
Odległość czyli dziura między składem a peronem dyskwalifikuje SKM! Już widzę jak lecą rozkladać rampę!
- 12 0
-
2014-03-30 09:48
Rampa
Zwłaszcza przy minutowych postojach.
Jakaś turbo-rampa.
Z dopalaczem.- 3 0
-
2014-03-30 10:21
szajs z trzeciego swiata
- 3 2
-
2014-03-30 10:25
ale super
Bilet tygodniowe zlikwidowane. W sobotnio/niedzielną noc nie wiadomo jak do domu się dostać z imprezy.
- 5 0
-
2014-03-30 10:50
x
Piękny widok 00:26
- 1 0
-
2014-03-30 12:31
no brawo
- 1 0
-
2014-03-30 12:35
Dziura
Ale dziura do krawędzi peronu pozostała? Zawsze jak odwiedzę umilowaną ojczyznę to mi się łezka w oku kręci gdy widzę ten element dziewictwa, tfu, dziedzictwa kulturowego Pomorza. Serio, nigdzie na świecie nie można oglądać takich skoków nad przepaścią w wykonaniu matek z niemowlęciem na ręku albo starców o kulach. Powinni to reklamować jako naczelną atrakcję turystyczną. Londyński "mind the gap" na dwa palce wysiada przy tym.
- 11 0
-
2014-03-30 14:01
Przeraża mnie to, że chwalicie się JEDNYM wyremontowanym składem, robiąc z tego wielkie halo. Jego znaczenie w funkcjonowaniu całej sieci SKM jest praktycznie żadne.
Czas może zainwestować prawdziwe pieniądze i zacząć wozić pasażerów jak to robi SKM w Warszawie?- 6 0
-
2014-03-30 14:35
to prosze o kolejne zdjecia jak bedzie ta kolejka wygladała za rok :)
czy papier toaletowy nadal będzie :)
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.