• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plan dla zajezdni Hallera czeka na uchwalenie

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów planu.
  • Wizualizacja możliwego układu przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów planu.
  • Założenia projektowe planu.
  • Założenia projektowe planu.
  • Gospodarka wód opadowych w projekcie planu.

W czwartek radni Gdańska podejmą decyzję ws. planu zagospodarowania dla zajezdni autobusowej przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz okolicznych terenów. Nowa zabudowa będzie mogła liczyć maksymalnie ok. 11 pięter (40 metrów). Nieuchwalenie planu nie wstrzyma zabudowy, która wówczas mogłaby być zbliżona wysokością do bloków na Zaspie.



Czy radni powinni zagłosować za przyjęciem planu?

Uchwała o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania została podjęta w maju 2015 r. Była ona ściśle związana z zamiarem sprzedaży terenów zajezdni autobusowej przy al. Hallera, co ma umożliwić budowę nowej bazy na gdańskim Południu (bliżej osiedli obsługiwanych przede wszystkim autobusami).

Po ponad dwóch latach projekt planu trafi w czwartek na sesję Rady Miasta Gdańska. Nie różni się on znacznie od pierwotnej wersji dokumentu przedstawionej w kwietniu 2016 r.

Po pierwszym wyłożeniu planu do publicznego wglądu uwzględniono wnioski Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny dotyczące zakazu budowy naziemnych wielopoziomowych parkingów (dopuszcza się przy tym oczywiście parkingi podziemne) oraz magazynów wielopoziomowych. Ograniczono również obsługę komunikacyjną nowej zabudowy od strony ul. Dźwigowej zobacz na mapie Gdańska.

Zgodzono się również, by zaznaczyć, że podczas wojny działał tu niemiecki obóz pracy. Pojawi się więc stosowna tablica, a jeżeli podczas badań archeologicznych uda się odnaleźć relikty dawnej zabudowy o "znaczących wartościach dziedzictwa kulturowego", będą one musiały zostać zachowane.

Więcej na temat niemieckich obozów pracy przeczytasz w naszym artykule z 2009 r.

Uwagi uwzględnione po pierwszym wyłożeniu planu. Uwagi uwzględnione po pierwszym wyłożeniu planu.
Ponadto uwzględniono wnioski firmy deweloperskiej Robyg oraz właścicieli stacji benzynowej zobacz na mapie Gdańska w zakresie zmiany naziemnych zbiorników LPG na podziemne, co zmniejszy restrykcje wobec nowej zabudowy i jednocześnie pozwoli na dalszą działalność stacji benzynowej w tym miejscu.

Bez planu mogą powstać bloki jak na Zaspie

Mimo zgłaszanych wielokrotnie wniosków przy pierwszym i drugim wyłożeniu o znaczne ograniczenie parametrów zabudowy, nie zdecydowano się zrezygnować z dominant ani proponowanej gęstości zabudowy. Jednocześnie brak planu mógłby doprowadzić do jeszcze intensywniejszej zabudowy.

- W obecnej sytuacji, czyli bez obowiązującego planu, teren mógłby być w całości zabudowany na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Przy wydawaniu powyższych decyzji analizowane jest sąsiedztwo w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość frontu działki i nie mniejszej niż 50 metrów (...). Przy prowadzeniu tego typu analiz w rejonie ul. Chrobrego, Grudziądzkiej i Hallera byłaby brana również pod uwagę 12-kondygnacyjna zabudowa Zaspy i w konsekwencji możliwe byłoby zabudowanie całego terenu budynkami o wysokości ok. 36 metrów bez jakiejkolwiek kompozycji urbanistycznej czy zasady stopniowania wysokości zabudowy - argumentują urzędnicy w rozpatrzeniu uwag złożonych przez mieszkańców.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Wizualizacja kolejnego etapu osiedla Robyg, które powstaje w oparciu o warunki zabudowy. Wizualizacja kolejnego etapu osiedla Robyg, które powstaje w oparciu o warunki zabudowy.
Najlepszym dowodem na scenariusz powielenia parametrów z Zaspy na tym terenie może być kolejny etap osiedla realizowanego przez firmę Robyg. Już teraz w jej ofercie są dwa budynki 12-kondygnacyjne, które oddane do użytku mają być w przyszłym roku.

Ich lokalizacja pokrywa się z przewidzianymi w projekcie planu dominantami, czyli przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska. Kolejne podobne wysokością budynki (do 40 metrów) przewidziano u zbiegu al. Hallera i Chrobrego zobacz na mapie Gdańska. Pomiędzy nimi środkiem terenu poprowadzony będzie ogólnodostępny deptak, wzdłuż którego koncentrować się będzie zabudowa ze sklepami w parterach.

Stopniowanie wysokości zabudowy

Na większości terenu zabudowa będzie niższa i wyniesie 20-26 metrów, a najbliżej ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska zostanie obniżona do 13 metrów. Podczas procedowania projektu planu nie zgodzono się na odsunięcie nowej zabudowy od tzw. domków fińskich o 10-15 metrów, ale wprowadzono między starą a nową zabudową obligatoryjny szpaler drzew.

Sprzedaż terenu zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu. Sprzedaż terenu zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu.
3,5 tys. nowych mieszkań

Z wyliczeń Biura Rozwoju Gdańska wynika, że przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów zabudowy dla całego obszaru, może na nim powstać nawet ok. 3,5 tys. nowych mieszkań.

Analizy ruchu wykonane na potrzeby sporządzenia planu wykazały, że obecny układ drogowy nie będzie wymagał większych zmian. Ponadto zakłada się, że nowi mieszkańcy będą korzystali ze znajdującej się tuż obok trasy tramwajowej, kilku linii autobusowych oraz dobrze rozwiniętej w tej części miasta infrastruktury rowerowej.

Z projektem planu, który trafi pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska, a także z wnioskami mieszkańców zapoznać się można na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Inwestycje

Zajezdnia Wrzeszcz

Zajezdnia Wrzeszcz

ROBYG

Gdańsk Wrzeszcz, ul. Grudziądzka Mapa

30 do 120.2 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Nie wiem czy uda się jeszcze Gdańsk przywrócić do dawnej świetności po wyborach samorządowych jak będą tak się śpieszyć z (1)

    demolką.

    • 16 3

    • Zdrada.

      To co robią urzędasy to zdrada mieszkańców.
      Rozpi...ą nasz Gdansk

      • 6 1

  • klawo jak cholera.... (2)

    ....autobusy będa woziły "powietrze"i generowały koszta,za które zapłacimy my,pasażerowie.Bo zjazd do bazy i wyjazd z bazy na trasę będzie odległy a i postoja sobie w korkach....

    • 17 2

    • póki co to koszty generują TERAZ - wjazy i zjazdy na Zakoniczyn, Bysewo, Osową (1)

      • 3 0

      • wyjściem jest druga zajezdnia na południu, a nie likwidowanie na północy

        • 1 2

  • Jak tu powstanie tyle mieszkań to chyba faktycznie tylko rowerem będzie można stąd wyjechać.

    • 21 1

  • Jeszcze wiecej wprowadzcie samochodów na dolny taras- a słoiki niech mieszkaja na Szadółkach

    Mało mamy korków a wy jeszcze chcecie dobudować kolejne klitki z tektury w których osiedlą sie korporacyjni robole z firmowymi pojazdami typu biała skoda + własny pojazd + pojazd zony i moze jeszcze 1 w razie czego - tak to wyglada w praktyce.....
    wprowadzć zakaz poruszania sie po miescie białych skód !

    • 16 2

  • My w gdyni nie mamy takich problemów.

    Nie ma inwestycji, nie ma problemów.
    gdynia z marzeń i z marzeń!
    Uśmiechnij się jesteś w gdyni!
    I co gdańszczanie łyso wam?

    • 5 0

  • Bdb, ale....

    Niech ktoś trzyma łapę na projekcie. Nudna bryła Robyg zaczyna być standardem. Pora na inność

    • 7 3

  • dzisiaj zabudowa nie ma znaczenia, będzie drogo i mieszkania pójdą pod wynajem

    Dlatego żeby deweloper był zadowolony: najlepiej "apartamenty" 30-40m2 i mniejsze (mogą być nawet 15-18 m2 bo wtedy cena jest najlepsza, tylko trzeba pokombinować z papierami, bo aż tak małych budować niby nie można).
    Warszawka kupi na wynajem krótkoterminowy i będzie dobrze na tym zarabiać. Pośrednik też. Przyjedzie Szwed na imprezę, jakiś Anglik. Będzie wielu zadowolonych. Tylko ten co kupi do mieszkania będzie przeklinał towarzystwo. I pewnie okoliczni mieszkańcy też.
    Dopóki któregoś dnia coś się nie wydarzy i ludzie przestaną tu przyjeżdżać.

    A młodzi mieszkańcy, po uzbieranie z trudem wkładu do kredytu, będą ciągle kupować na Szadółkach.

    • 16 1

  • Miejsce super ale nazwanie osiedla na Zaspie Zajezdnia Wrzeszcz (2)

    musiała być wymyślona przez kompletnego idiotę.

    • 13 4

    • Ty jestes idiotą

      Nie wiesz gdzie zaczyna sie Zaspa a gdzie Wrzeszcz. Jestem mieszkancem Dzwigowej i od dawna tu wszyscy mowia Wrzeszcz.

      • 2 1

    • bardzo dobra nazwa
      w warszafce by nazwali w stylu Scream Depot Plaza

      • 1 0

  • (1)

    Duzo mieszkan przybedzie czy to oznacza ze ceny spadna?

    • 2 2

    • tak spadną, ale na szadułkach czy innym pruszczu

      • 2 0

  • Zła nazwa.

    Biuro Rozwoju Gdańska powinno być BIURO ROZBIORU GDAŃSKA

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane