- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (371 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (489 opinii)
- 3 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (264 opinie)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (99 opinii)
- 5 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (140 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
Nietypową pamiątkę po wycofanych z eksploatacji pociągach EW58 przygotowała SKM. Na terenie elektrowozowni Gdynia Cisowa ustawiono fragment pojazdu z kabiną maszynisty. Będzie on dodatkową atrakcją dla osób zwiedzających zakład.
- Pociąg posiada także działające oświetlenie zewnętrzne. W środku wkrótce odtworzymy fabryczny wygląd kabiny maszynisty z wykorzystaniem oryginalnych części - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu. Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.
Więcej na temat historii pociągów EW58 przeczytasz w artykule z listopada 2016 r.
Instalacja będzie stanowiła dodatkową atrakcję podczas zwiedzania elektrowozowni przez wycieczki szkolne oraz inne zorganizowane grupy zainteresowanie codzienną działalnością kolejowej spółki.
- Oprócz fragmentu wbudowanego w halę, w całości zachowaliśmy jeden pociąg EW58. Obecnie nie zostały jeszcze podjęte decyzje, co do jego dalszego losu. Nie jest on jednak przeznaczony do zezłomowania - zapewnia Głuszek.
Materiał z lat 70. prezentujący nowe wówczas pociągi serii EW58.
Opinie (111) 1 zablokowana
-
2017-07-15 18:39
Ku pamieci starym skladom skm. (2)
Mialam okazje smigac tym bombastikiem. Czlowiek sie cieszyl jak dojechal do celu bo to ekstremalna maszyna byla ;)
Troche sie tabor zmienil przez te kilka lat..- 10 12
-
2017-07-15 19:27
nic się nie zmienił - nadal masz te same stare kible, tylko po pudrowaniu syfa
niedawno jechałem pociągiem starszym ode mnie, a mam ponad 40
- 11 1
-
2017-07-15 23:32
wcale nie
To był właśnie nowy tabor i jechało sie tym fajnie.
Ale psuły się, to prawda.
I potem powrót to starszych i tak praktycznie do dzisiaj, poza zupełną modernizacją tylko niektórych składów.
Ale niedługo te jeżdżące antyki będą przyciągać cały świat.- 4 1
-
2017-07-15 18:43
A gdzie pamiątka po idealnej SKM-ce "berlińskiej"? (5)
Widać internauci nie pamiętają, że Trójmiasto miało lepszą SKM w latach 50-tych i 60-tych, kolejkę z berlińskiego S-Bahn. To była rzeczywiście kolej miejska - 4 drzwi na jedną stronę wagonu, podłoga wagonu idealnie na poziomie peronu, mała "dziura" między stopniem wagonu a krawędzią peronu. Wszystko to powodowało, że wymiana pasażerów na stacjach była bardzo szybka. Dodatkowo jeszcze była to kolejka bardzo ekonomiczna - oszczędna w zużyciu energii elektrycznej. Jak się okazuje polscy producenci nie są w stanie zbliżyć się do tego ideału, zresztą decydenci zamawiający tabor też nie wiedzą jaka powinna być kolej miejska.
- 37 2
-
2017-07-15 19:07
W Kościerzynie. Jak go ostatni raz widziałem to się sypał.
- 9 0
-
2017-07-15 20:13
Sa tacy, ktorzy pamietaja - acz niewiele. (2)
Przesiadka w Gdyni stoczni na nowe sklady.
- 9 0
-
2017-07-15 22:49
EW-98 bo takiw miały oznaczenie śmigały wcześniej do Weja (1)
jak zmieniono napięcie z 800 na 3000 to od Stoczni zaczęły jeździć kible typu EN-57 i trzeba było się przesiadać. Potem napięcie zmieniono na odcinku GD GA i wycofano w ogóle EW-98 dając kible na całej trasie. EW-98 to był pod względem sposobu zasilania (trzecia szyna na pantograf) przerobiony S-Bahn z Berlina otrzymany po 1945 w ramach repatriacji wojennych.
- 4 0
-
2017-07-17 11:15
EW-90
To były składy EW-90 z trzech różnych podtypów w różnych ilościach, w sumie kilkadziesiąt sztuk. Do dzisiaj w różnym stanie przetrwały tylko trzy.
- 1 0
-
2017-07-15 21:30
Jest w Kościerzynie
Niestety stan techniczny pozostawia wiele do życzenia
- 4 0
-
2017-07-15 18:43
Wszystko fajnie, pomysł ciekawy
ale wolałabym, aby zajęli się przyszłością SKM, nowym taborem, częstotliwością kursów itp.
- 13 4
-
2017-07-15 18:43
Pomnik
A gdzie te wczesniejsze
- 8 2
-
2017-07-15 18:49
UFO :)
- 11 0
-
2017-07-15 18:55
Pomniki to jeżdzą wciąż i cały czas
po torach :]
- 11 3
-
2017-07-15 19:04
Fajne dobre składy pomarańczki :)
Ech szkoda w dzieciństwie jechałem kilkadziesiąt razy tymi składami. Miały nieziemskie resorowanie. Po prostu czuć było miękkie płynięcie po torach, coś niesamowitego. EN-57 nie mają niestety czegoś takiego.
- 20 2
-
2017-07-15 19:06
a pomnik Kaczynskiego to niełaska? (4)
i papieza tez, ale wiadomo ktorego, zeby ktos tam franciszka nie wymurowal....lewaka :)
- 10 15
-
2017-07-15 19:07
co Ty bredzisz ''człowieku""..
.zajmij się życiem, ktore daje Ci natura...
- 4 4
-
2017-07-15 20:13
Pomniki Kaczyńskiego w każdej Polskiej wsi! (2)
Jak za czasów ZSRR. Pomnik Stalina w każdej miejscowości.
- 7 2
-
2017-07-15 22:10
zaraz obok pomniku tuska (1)
- 2 3
-
2017-07-15 22:31
pomników tuska jest duzo - orliki
i sa przydatne
- 3 1
-
2017-07-15 19:09
(2)
Nawet w latach 70tych dużo lepiej wiedzieli jak powinny być przystosowane pociągi do ruchu wewnątrz miejskiego. Dzisiejsze kierownictwo SKM stawia na uwiecznienie
- 29 1
-
2017-07-15 19:09
(1)
Uwstecznienie
- 9 1
-
2017-07-15 22:10
unicestwienie
- 5 0
-
2017-07-15 19:17
SKM to tak jak warszawskie metro. (3)
Od początku powstania SKM jeździły modraki na 800 Volt. Miały dużo drzwi w wagonie. Pasowały do peronów. W latach 70-tych XX wieku zmieniono zasilanie- 3000V. I pojawiły się EW 58.
To była tragedia. Jeździły wolniej. Przejazd z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej wydłużył się .- 12 4
-
2017-07-15 20:10
Modraki - czy one nie byly z Berlina? (2)
Pamietam jeszcze przesiadke na Gdynia Stocznia z modraka na EW 58 (wtedy jeszcze zielny skaj na siedzeniach, aluminiowe polka na bagaz I chyba zaslonki w oknach).
- 5 1
-
2017-07-15 20:16
(1)
Cytat: "W ramach reparacji wojennych z Niemiec dostarczono do Polski elektryczne wagony berlińskiej S-Bahn, zasilane nietypowym na polskie warunki napięciem 800 V prądu stałego, za pomocą tzw. trzeciej szyny. Tabor ten stanowiły ET165, ET166 i ET167, które zostały ewakuowane przed bombardowaniami z Berlina i skierowane na Dolny Śląsk i Pomorze. Było ich 189 szt., zwane były potocznie „Modrakami”. Ze względu na nietypowe zasilanie, wagony nie mogły zostać wykorzystane w zelektryfikowanym wcześniej warszawskim węźle kolejowym, przeznaczono je więc dla nowo budowanej linii w Trójmieście. Prace adaptacyjne przeprowadzono w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku."
- 14 0
-
2017-07-15 20:21
Dziekuje za informacje.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.