• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

Krzysztof Koprowski
15 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Fragment pociągu został wmontowany w halę elektrowozowni.
  • Pracownicy SKM zaangażowani w ustawienie fragmentu EW58.

Nietypową pamiątkę po wycofanych z eksploatacji pociągach EW58 przygotowała SKM. Na terenie elektrowozowni Gdynia Cisowa zobacz na mapie Gdyni ustawiono fragment pojazdu z kabiną maszynisty. Będzie on dodatkową atrakcją dla osób zwiedzających zakład.



Co SKM powinna zrobić z zachowanym składem EW58?

Fragment EW58 został wbudowany w ścianę hali Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Cisowej. Przedniemu członowi pojazdu przywrócono wygląd zewnętrzny z czasów jego eksploatacji, a lada moment zyska on wyposażenie wnętrza.

- Pociąg posiada także działające oświetlenie zewnętrzne. W środku wkrótce odtworzymy fabryczny wygląd kabiny maszynisty z wykorzystaniem oryginalnych części - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Nietypowy pomnik powstał z myślą zachowania pamięci o pociągach, które wyprodukowano w latach 70. dla trójmiejskiej SKM we wrocławskim Pafawagu. Jednostki cechowała duża liczba drzwi i niewielki odstęp od peronu, duże przyspieszenie oraz jednocześnie wysoka energochłonność i znaczna awaryjność wynikająca z zastosowania nowych, jak na tamte czasy, rozwiązań technicznych. Z liniowej eksploatacji pociągi wycofano kilka lat temu, choć jeszcze przed Euro 2012 planowano ich gruntowną modernizację.

Więcej na temat historii pociągów EW58 przeczytasz w artykule z listopada 2016 r.

SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r. SKM zapewnia, że ostatni pociąg EW58-028 nie zostanie przeznaczony na złom. Zdjęcie z 2011 r.
Instalacja będzie stanowiła dodatkową atrakcję podczas zwiedzania elektrowozowni przez wycieczki szkolne oraz inne zorganizowane grupy zainteresowanie codzienną działalnością kolejowej spółki.

- Oprócz fragmentu wbudowanego w halę, w całości zachowaliśmy jeden pociąg EW58. Obecnie nie zostały jeszcze podjęte decyzje, co do jego dalszego losu. Nie jest on jednak przeznaczony do zezłomowania - zapewnia Głuszek.

Materiał z lat 70. prezentujący nowe wówczas pociągi serii EW58.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Ku pamieci starym skladom skm. (2)

    Mialam okazje smigac tym bombastikiem. Czlowiek sie cieszyl jak dojechal do celu bo to ekstremalna maszyna byla ;)
    Troche sie tabor zmienil przez te kilka lat..

    • 10 12

    • nic się nie zmienił - nadal masz te same stare kible, tylko po pudrowaniu syfa

      niedawno jechałem pociągiem starszym ode mnie, a mam ponad 40

      • 11 1

    • wcale nie

      To był właśnie nowy tabor i jechało sie tym fajnie.
      Ale psuły się, to prawda.
      I potem powrót to starszych i tak praktycznie do dzisiaj, poza zupełną modernizacją tylko niektórych składów.
      Ale niedługo te jeżdżące antyki będą przyciągać cały świat.

      • 4 1

  • A gdzie pamiątka po idealnej SKM-ce "berlińskiej"? (5)

    Widać internauci nie pamiętają, że Trójmiasto miało lepszą SKM w latach 50-tych i 60-tych, kolejkę z berlińskiego S-Bahn. To była rzeczywiście kolej miejska - 4 drzwi na jedną stronę wagonu, podłoga wagonu idealnie na poziomie peronu, mała "dziura" między stopniem wagonu a krawędzią peronu. Wszystko to powodowało, że wymiana pasażerów na stacjach była bardzo szybka. Dodatkowo jeszcze była to kolejka bardzo ekonomiczna - oszczędna w zużyciu energii elektrycznej. Jak się okazuje polscy producenci nie są w stanie zbliżyć się do tego ideału, zresztą decydenci zamawiający tabor też nie wiedzą jaka powinna być kolej miejska.

    • 37 2

    • W Kościerzynie. Jak go ostatni raz widziałem to się sypał.

      • 9 0

    • Sa tacy, ktorzy pamietaja - acz niewiele. (2)

      Przesiadka w Gdyni stoczni na nowe sklady.

      • 9 0

      • EW-98 bo takiw miały oznaczenie śmigały wcześniej do Weja (1)

        jak zmieniono napięcie z 800 na 3000 to od Stoczni zaczęły jeździć kible typu EN-57 i trzeba było się przesiadać. Potem napięcie zmieniono na odcinku GD GA i wycofano w ogóle EW-98 dając kible na całej trasie. EW-98 to był pod względem sposobu zasilania (trzecia szyna na pantograf) przerobiony S-Bahn z Berlina otrzymany po 1945 w ramach repatriacji wojennych.

        • 4 0

        • EW-90

          To były składy EW-90 z trzech różnych podtypów w różnych ilościach, w sumie kilkadziesiąt sztuk. Do dzisiaj w różnym stanie przetrwały tylko trzy.

          • 1 0

    • Jest w Kościerzynie

      Niestety stan techniczny pozostawia wiele do życzenia

      • 4 0

  • Wszystko fajnie, pomysł ciekawy

    ale wolałabym, aby zajęli się przyszłością SKM, nowym taborem, częstotliwością kursów itp.

    • 13 4

  • Pomnik

    A gdzie te wczesniejsze

    • 8 2

  • UFO :)

    • 11 0

  • Pomniki to jeżdzą wciąż i cały czas

    po torach :]

    • 11 3

  • Fajne dobre składy pomarańczki :)

    Ech szkoda w dzieciństwie jechałem kilkadziesiąt razy tymi składami. Miały nieziemskie resorowanie. Po prostu czuć było miękkie płynięcie po torach, coś niesamowitego. EN-57 nie mają niestety czegoś takiego.

    • 20 2

  • a pomnik Kaczynskiego to niełaska? (4)

    i papieza tez, ale wiadomo ktorego, zeby ktos tam franciszka nie wymurowal....lewaka :)

    • 10 15

    • co Ty bredzisz ''człowieku""..

      .zajmij się życiem, ktore daje Ci natura...

      • 4 4

    • Pomniki Kaczyńskiego w każdej Polskiej wsi! (2)

      Jak za czasów ZSRR. Pomnik Stalina w każdej miejscowości.

      • 7 2

      • zaraz obok pomniku tuska (1)

        • 2 3

        • pomników tuska jest duzo - orliki

          i sa przydatne

          • 3 1

  • (2)

    Nawet w latach 70tych dużo lepiej wiedzieli jak powinny być przystosowane pociągi do ruchu wewnątrz miejskiego. Dzisiejsze kierownictwo SKM stawia na uwiecznienie

    • 29 1

    • (1)

      Uwstecznienie

      • 9 1

      • unicestwienie

        • 5 0

  • SKM to tak jak warszawskie metro. (3)

    Od początku powstania SKM jeździły modraki na 800 Volt. Miały dużo drzwi w wagonie. Pasowały do peronów. W latach 70-tych XX wieku zmieniono zasilanie- 3000V. I pojawiły się EW 58.
    To była tragedia. Jeździły wolniej. Przejazd z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej wydłużył się .

    • 12 4

    • Modraki - czy one nie byly z Berlina? (2)

      Pamietam jeszcze przesiadke na Gdynia Stocznia z modraka na EW 58 (wtedy jeszcze zielny skaj na siedzeniach, aluminiowe polka na bagaz I chyba zaslonki w oknach).

      • 5 1

      • (1)

        Cytat: "W ramach reparacji wojennych z Niemiec dostarczono do Polski elektryczne wagony berlińskiej S-Bahn, zasilane nietypowym na polskie warunki napięciem 800 V prądu stałego, za pomocą tzw. trzeciej szyny. Tabor ten stanowiły ET165, ET166 i ET167, które zostały ewakuowane przed bombardowaniami z Berlina i skierowane na Dolny Śląsk i Pomorze. Było ich 189 szt., zwane były potocznie „Modrakami”. Ze względu na nietypowe zasilanie, wagony nie mogły zostać wykorzystane w zelektryfikowanym wcześniej warszawskim węźle kolejowym, przeznaczono je więc dla nowo budowanej linii w Trójmieście. Prace adaptacyjne przeprowadzono w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku."

        • 14 0

        • Dziekuje za informacje.

          • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane