• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Panie Redaktorze!!! tam nie ma ul. Chwaszczyńskiej !!! (4)

    • 11 1

    • (3)

      Oj jesteś w błędzie. Od wiaduktów to już nie Wielkopolska tylko Chwaszczyńska właśnie.

      • 2 2

      • Też nie :)

        • 2 1

      • Zamiast minusować, zapoznaj się z topografią miasta.

        • 1 0

      • Drobna korekta

        To ty jesteś w błędzie ul. Chwaszczyńska zaczyna się od skrzyżowania z ulicą Żródło Marii

        • 0 0

  • Znowu BPBK

    No to będzie polbruk, s****zkowate ściany jak na wzgórzu... idźcie dziadki na emeryturę, dobra??

    • 7 0

  • Po raz kolejny apeluję do zdrowego rozsądku...jakie Fikakowo???? tam jest Wielki Kack (4)

    • 24 1

    • Nazwy

      Nazwy "Kack" i "Fikakowo" kojarzą się z balangą.

      • 10 1

    • Stacja W Kack już istnieje (2)

      Nie mogą być dwie o tej samej nazwie

      • 5 1

      • (1)

        Stacja Wielki Kack przestanie istnieć w najbliższej przyszłości.

        • 4 0

        • Likwidacja peronów nie oznacza, że stacja zniknie.

          • 0 1

  • ...

    "Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej .." -> czyli na wielkopolskiej zrobia się korki? jak zwęzyc wiadukt ..kolejny chory pomysł

    • 7 2

  • Dalaczego nie jest zaplanowany przystanek Mały Kack (4)

    Przecież tamtędy będzie przejeżdżał pociąg a by wyjechać z małego kacka trzeba będzie tracić godzinę na dojazd na karwiny, dlaczego nikt nie myśli o mieszkańcach Małego Kacka? Przystaneg mógłby powstać w okolicy kościoła gdzie obecnie jest mały lasek

    • 21 2

    • SKM ma przystanki co podwórko, bo komuś nie chce się odrobinkę pochodzić. (3)

      Niech PKM nie powtarza tego błędu.

      • 1 6

      • ale kolej jest dla ludzi

        a nie ludzie dla kolei

        • 5 0

      • A przystanek karwiny i fikakowo to nie jest co podwórko? (1)

        Mały kack jest po środku wzgórza maksymiliana a karwinami i jest bardzo słabo skomunikowany.

        • 6 0

        • Całkowicie się zgadzam.

          Gdynia Karwiny może się przydać. Miliony tamtędy przejeżdżają. Ale w Fikakowie się ma auta i nie chcą trajtków. Więc tym bardziej się nie przyda stacja. Zdaje się, że ludzie z Chwaszczyna chcą mieć u siebie stację PKM. Na nich przeznaczyć szmal na Fikakowo. Skąd ta nazwa? Ludzie tam fikają? Do mnie fikasz?

          • 4 0

  • wydadzą dużą kase a puszczą dwa pociągi w ciągu dnia

    • 9 1

  • Stacje PKM mogłyby powstać dawno temu za marne grosze. Gdyby nie były tak szalenie skomplikowane.

    Wystarczy betonowy klocek i już. Przez stulecia miliardom pasażerów to wystarczało. Najważniejszy jest czas. Po powstaniu w każdym miejscu po takim klocku, można by go sukcesywnie zmieniać. Tylko po co? Żebym bez użycia dopalaczy czuł się jak nawalony?

    • 6 2

  • Wszystko fajnie, szczególnie bezpłatny Park&Ride (1)

    - słuszne założenie, że z płatnego i tak by nikt nie korzystał. To jakaś nowość na plus - do tej pory budowało się płatne parkingi podziemne za 5zł/h (np. Krewetka) i płakało dlaczego nikt tam nie parkuje, tylko wszyscy rozjeżdżają trawniki..

    Inna sprawa, która mnie niepokoi to czas dojazdu: Wrzeszcz-Rębiechowo 25 min. + Rębiechowo-Karwiny 15 min. (mniej postojów) + dojazd do pętli 10 min. to razem ponad 50 min. do Gdańska.. No nie wiem.

    • 10 0

    • hej,
      znalazłem kiedyś na trojmiasto.pl planowane czasy i tam była mowa o:
      wrzeszcz - rębiechowo 20 minut
      rębiechowo - gdynia główna 15 minut
      to razem 35 = nie tak źle :)

      • 2 0

  • Lobby samochodowe ma się w Gdyni dobrze (3)

    Proszę spojrzeć na projket-nr 1 Przekrój. Czy w wariancie 2 nie można pętli trolejbusowej posadowić zamiast parkingu tuż przy zejściu na perony kolejki? Czy projektanci wreszcie zrozumieją, że węzeł przesiadkowy ma MINIMALIZOWAĆ CZAS PRZESIADANIA SIĘ, a nie fundować mieszkańcom spacery krajoznawcze. Poraz na rozwiązania z XXI w. a z lat 60-tych panie Kosiedowski.

    • 9 6

    • Hańba, pręgierz i zgniłe pomidory wszystkim, którzy nie chcą być w twojej paczce. (2)

      Nie ważne, z której epoki jest rozwiązanie. Ważne by było zgodne z gustem konsumentów.

      Wpłynie jeszcze wiele projektów. Nie obstawiałbym 2015 roku.

      • 0 4

      • Tak tak (1)

        Wariantów będzie 10, a zrealizują jak zwykle ten, w którym pasażerowie autobusów i trolejbusów będą zapierniczać jak kot z pęcherzem, bo bezpośrednio przy torach musi być parking i postój taxi.

        • 6 1

        • Oh, co za leniuchy. Ruszajcie się, bo kipniecie na serce.

          Wystawiajcie się na Słońce, to śmierć będzie z czerniaka.

          Ponoć ja jestem leniwy. 50 metrów mnie nie zbawi.

          • 0 3

  • prawdziwa lipa, że nie będzie przystanku pod kielnieńską. tzn będzie ale nie wiadomo kiedy;]

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane