- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (91 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (40 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (11 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (302 opinie)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Prokuratura bada przygotowanie do przekopu Mierzei Wiślanej
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku bada wniosek posła PiS w sprawie nadużyć przy przygotowaniu studium wykonalności za rządów PO dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni zamawiał dokumentację dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r., gdy trzeba było zapłacić 720 tys. zł i w okresie sprawowania władzy przez PO, kiedy ponowne zlecenie kosztowało 5 mln zł.
- Poseł złożył doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa w kwestii opracowania studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Przesłuchaliśmy go na tę okoliczność - mówi prok. Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Czego dokładnie dotyczy sprawa?
- Urząd Morski w Gdyni zamawiał studium wykonalności dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r. i w okresie sprawowania władzy przez PO. Wykonanie dokumentacji podczas naszych rządów kosztowało jedynie 720 tys. zł. Natomiast ponowne zlecenie tego samego dokumentu pochłonęło już 5 mln zł. Działano wtedy niegospodarnie, zadziwiające jest, dlaczego aż tak bardzo wzrosły koszty - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Wilk.
Póki co prokuratura nie podejmuje żadnych konkretnych działań.
- Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz.
Wniosek PiS do prokuratury chce zatrzymać inwestycje?
Część osób uważa, że to próba sabotowania własnego pomysłu, która doprowadzi do jego zablokowania i zrzucenia winy na ówczesny rząd. Przypominana tutaj jest postać innego członka PiS - Jerzego Polaczka, który zablokował budowę autostrady A1 w trybie koncesyjnym na odcinku z Nowych Marz do Torunia. Uznał on wtedy, że nie ma to ekonomicznego sensu, budżet Państwa w ten sposób straci ok. 200 mln zł. Droga miała powstać w trybie przetargowym.
- W żadnym wypadku nie chcemy zablokowania inwestycji. Inwestycja będzie dalej procedowana - zapewnia poseł Jerzy Wilk.
Dowodem na to ma być fakt, że Komitet Stały Rady Ministrów 12 maja przyjął projekt uchwały rządu w sprawie ustanowienia wieloletniego programu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Komitet stały zarekomendował rządzącym przyjęcie tej uchwały.
- Zobowiązanie Premiera Jarosława Kaczyńskiego z 2006 roku zostanie spełnione. Elbląg i mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych wokół Zalewu Wiślanego łącznie z mieszkańcami Mierzei Wiślanej uzyskają szansę na rozwój - mówi poseł.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach są budowy dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz miasta i dofinansowały go 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (249) 3 zablokowane
-
2016-05-16 06:35
Najlepsze beda teksty w obronie PO (1)
"Niech spada pisowiec" itp.
Ale, ze wyTymali nas na 5 milionow to obroncom PO nie robi.
To dla nich taka normalnosc- 25 15
-
2016-05-16 07:01
Sami w tym uczestniczą
- 6 2
-
2016-05-16 06:36
Och jak dobrze,że oni już byli.
- 17 12
-
2016-05-16 06:42
(1)
Wielki mi co! widocznie takie byly wymagania przetargu.
- 4 12
-
2016-05-16 07:50
Powiedz mi, PiSlamku,
jaki jest dzisiaj w mateczce partii cennik na napisanie posta ze słowem "KOD"?
- 6 2
-
2016-05-16 07:17
Jestem na tak dla przekopu (2)
Odciac sie od Rosyjskiej zaleznosci
- 23 17
-
2016-05-16 11:11
i to jest właśnie przykład argumentacji zwolenników przekupu:
"Ruskiemu zrobić na złość" - a już ile to będzie kosztowało i jakie przyniesie konsekwencje to już nikogo nie interesuje.
- 2 4
-
2016-05-16 11:19
Następny.
Ale gdzie tak naprawdę masz tę rosyjską zależność i jakie realne korzyści z tego będą, tylko tak praktycznie a nie teoretycznie?
Większe jednostki do portu w Elblągu nie wpłyną, obroty towarowe portu jeszcze w latach 90-tych dotyczyły tylko handlu z obwodem kaliningradzkim (do tego przekop nie jest potrzebny). Większe statki to i tak port w Gdańsku, do którego pociąg towarowy jedzie godzinę, więc dla kogo? Dla jachtów? Po pierwsze ich jest mało, po drugie mogą pływać przez Szkarpawę na Zatokę.- 2 2
-
2016-05-16 07:22
O ile jest lepsza jedna partia od drugiej? (2)
Taka, co Jaworskiego wpycha na prezesa Lotosu?
To jest TAKA SAMA ZMIANA.- 18 17
-
2016-05-16 07:26
Jaworski już fuche ma i to o niebo lepszą niż ta w Lotosie . (1)
- 6 3
-
2016-05-16 08:38
Do lotosu wepchali innego partyjniaka a Jaworskiego do PZU
To nie jest ani dobra ani taka sama zmiana tylko dużo gorsza
- 4 0
-
2016-05-16 07:29
"Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz." - ale pensje zapewne odbieracie co?
- 8 2
-
2016-05-16 07:32
PO to złodzieje, 5 mln POszlo do kolesi
Jeszcze mają czelność pyskować KODeraści
- 24 20
-
2016-05-16 07:36
złodzieje z PO
Na wszystkie zarzuty o ich malwersacjach, mówią że to zemsta polityczna. A reszta złodzieji i lemingi temu pszyklaskują
- 18 12
-
2016-05-16 07:45
PiS tylko obiecuje. Wilk obiecał że jak wygra to
przekopie mierzeję. Wygrał wybory w Elblągu i palcem nie ruszył. To samo Arciszewska, Sellin, Śniadek i Jaworski. Przed każdymi wyborami jeździli ze szpadlami i coś rozpoczynali. Tak pajacować to mogą w cyrku lub zoo.
- 23 13
-
2016-05-16 07:49
PKM ...wybudować łatwo , utrzymac ciężko , Przekop ...wykopac łatwo (6)
a kto i za ile utrzyma .
A tak ogólnie ---kto utrzyma setki muzow , teatrów, filharmonii, agua parków
i urzędników od 500 +.- 22 10
-
2016-05-16 08:10
peowski ECS, czarny sarkofag, tunel itd tylko generują koszty, tylko do stadionu dotacje wynoszą 12 mln zł rocznie (5)
Nowa droga wodna do / z Elbląga uniezależni nas od Rosji i będzie na siebie zarabiać jak zarabia np. kanał kiloński (w odpowiedniej skali)
- 4 9
-
2016-05-16 08:18
Naprawdę uważasz, że z powodu braku przekopu Polska zależna jest od Rosji?
Jeśli za cenę grubych milionów dwa stateczki tygodniowo wpłyną do Elbląga to będzie nasza wielka manifestacja niezależności od Rosji i powód do narodowej dumy?
- 6 5
-
2016-05-16 08:19
stadionu tu nie mieszaj
bo na same hasło Euro 2012 miliony Polaków dostało gigantycznego orgazmu
a za kazde słowo krytyki rozgrywek -----żmierc .- 1 2
-
2016-05-16 08:27
Szkoda,. że do Kanału Panamskiego nie porównałeś tego przekopu...
Na czym miałby ten przekop zarabiać? Na pięciu żaglówkach i trzech krypach, które czasami zawiną do Elbląga?
- 6 4
-
2016-05-16 09:12
(1)
Weź nie pajacuj.
W zakresie ruchu turystycznego to z Elbląga można wypłynąć na Zatokę Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej przez Szkarpawę.
Natomiast w zakresie transportu ładunków to co i dokąd chciałbyś transportować statkami z Elbląga? Duże jednostki tam nie wpłyną, a małe zabiorą tyle, co jeden pociąg, który w 1,5 h dojedzie do portu w Gdańsku.- 5 3
-
2016-05-16 09:15
co za problem , pobuduje się w Elblągu drugi Gazoport i gazowce do niego
puści sie przekopem . Jest wyjscie , jest.
Mozna było pobudować w Szczecinie
mozna i w Elblągu , obie lokalizacje
psu na bude.- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.