• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratura bada przygotowanie do przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku bada wniosek posła PiS w sprawie nadużyć przy przygotowaniu studium wykonalności za rządów PO dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni zamawiał dokumentację dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r., gdy trzeba było zapłacić 720 tys. zł i w okresie sprawowania władzy przez PO, kiedy ponowne zlecenie kosztowało 5 mln zł.



Czy popierasz wykonanie przekopu na Mierzei Wiślanej?

Niedawno w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku odbyło się przesłuchanie Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego.

- Poseł złożył doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa w kwestii opracowania studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Przesłuchaliśmy go na tę okoliczność - mówi prok. Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Czego dokładnie dotyczy sprawa?

- Urząd Morski w Gdyni zamawiał studium wykonalności dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r. i w okresie sprawowania władzy przez PO. Wykonanie dokumentacji podczas naszych rządów kosztowało jedynie 720 tys. zł. Natomiast ponowne zlecenie tego samego dokumentu pochłonęło już 5 mln zł. Działano wtedy niegospodarnie, zadziwiające jest, dlaczego aż tak bardzo wzrosły koszty - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Wilk.
Póki co prokuratura nie podejmuje żadnych konkretnych działań.

- Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
Wniosek PiS do prokuratury chce zatrzymać inwestycje?

Część osób uważa, że to próba sabotowania własnego pomysłu, która doprowadzi do jego zablokowania i zrzucenia winy na ówczesny rząd. Przypominana tutaj jest postać innego członka PiS - Jerzego Polaczka, który zablokował budowę autostrady A1 w trybie koncesyjnym na odcinku z Nowych Marz do Torunia. Uznał on wtedy, że nie ma to ekonomicznego sensu, budżet Państwa w ten sposób straci ok. 200 mln zł. Droga miała powstać w trybie przetargowym.

- W żadnym wypadku nie chcemy zablokowania inwestycji. Inwestycja będzie dalej procedowana - zapewnia poseł Jerzy Wilk.
Dowodem na to ma być fakt, że Komitet Stały Rady Ministrów 12 maja przyjął projekt uchwały rządu w sprawie ustanowienia wieloletniego programu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Komitet stały zarekomendował rządzącym przyjęcie tej uchwały.

- Zobowiązanie Premiera Jarosława Kaczyńskiego z 2006 roku zostanie spełnione. Elbląg i mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych wokół Zalewu Wiślanego łącznie z mieszkańcami Mierzei Wiślanej uzyskają szansę na rozwój - mówi poseł.
Planowane inwestycje drogowe obok budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje drogowe obok budowy przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach są budowy dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz miasta i dofinansowały go 16,6 mln zł.

Miejsca

Opinie (249) 3 zablokowane

  • Najlepsze beda teksty w obronie PO (1)

    "Niech spada pisowiec" itp.
    Ale, ze wyTymali nas na 5 milionow to obroncom PO nie robi.
    To dla nich taka normalnosc

    • 25 15

    • Sami w tym uczestniczą

      • 6 2

  • Och jak dobrze,że oni już byli.

    • 17 12

  • (1)

    Wielki mi co! widocznie takie byly wymagania przetargu.

    • 4 12

    • Powiedz mi, PiSlamku,

      jaki jest dzisiaj w mateczce partii cennik na napisanie posta ze słowem "KOD"?

      • 6 2

  • Jestem na tak dla przekopu (2)

    Odciac sie od Rosyjskiej zaleznosci

    • 23 17

    • i to jest właśnie przykład argumentacji zwolenników przekupu:

      "Ruskiemu zrobić na złość" - a już ile to będzie kosztowało i jakie przyniesie konsekwencje to już nikogo nie interesuje.

      • 2 4

    • Następny.
      Ale gdzie tak naprawdę masz tę rosyjską zależność i jakie realne korzyści z tego będą, tylko tak praktycznie a nie teoretycznie?
      Większe jednostki do portu w Elblągu nie wpłyną, obroty towarowe portu jeszcze w latach 90-tych dotyczyły tylko handlu z obwodem kaliningradzkim (do tego przekop nie jest potrzebny). Większe statki to i tak port w Gdańsku, do którego pociąg towarowy jedzie godzinę, więc dla kogo? Dla jachtów? Po pierwsze ich jest mało, po drugie mogą pływać przez Szkarpawę na Zatokę.

      • 2 2

  • O ile jest lepsza jedna partia od drugiej? (2)

    Taka, co Jaworskiego wpycha na prezesa Lotosu?
    To jest TAKA SAMA ZMIANA.

    • 18 17

    • Jaworski już fuche ma i to o niebo lepszą niż ta w Lotosie . (1)

      • 6 3

      • Do lotosu wepchali innego partyjniaka a Jaworskiego do PZU

        To nie jest ani dobra ani taka sama zmiana tylko dużo gorsza

        • 4 0

  • "Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz." - ale pensje zapewne odbieracie co?

    • 8 2

  • PO to złodzieje, 5 mln POszlo do kolesi

    Jeszcze mają czelność pyskować KODeraści

    • 24 20

  • złodzieje z PO

    Na wszystkie zarzuty o ich malwersacjach, mówią że to zemsta polityczna. A reszta złodzieji i lemingi temu pszyklaskują

    • 18 12

  • PiS tylko obiecuje. Wilk obiecał że jak wygra to

    przekopie mierzeję. Wygrał wybory w Elblągu i palcem nie ruszył. To samo Arciszewska, Sellin, Śniadek i Jaworski. Przed każdymi wyborami jeździli ze szpadlami i coś rozpoczynali. Tak pajacować to mogą w cyrku lub zoo.

    • 23 13

  • PKM ...wybudować łatwo , utrzymac ciężko , Przekop ...wykopac łatwo (6)

    a kto i za ile utrzyma .
    A tak ogólnie ---kto utrzyma setki muzow , teatrów, filharmonii, agua parków
    i urzędników od 500 +.

    • 22 10

    • peowski ECS, czarny sarkofag, tunel itd tylko generują koszty, tylko do stadionu dotacje wynoszą 12 mln zł rocznie (5)

      Nowa droga wodna do / z Elbląga uniezależni nas od Rosji i będzie na siebie zarabiać jak zarabia np. kanał kiloński (w odpowiedniej skali)

      • 4 9

      • Naprawdę uważasz, że z powodu braku przekopu Polska zależna jest od Rosji?

        Jeśli za cenę grubych milionów dwa stateczki tygodniowo wpłyną do Elbląga to będzie nasza wielka manifestacja niezależności od Rosji i powód do narodowej dumy?

        • 6 5

      • stadionu tu nie mieszaj

        bo na same hasło Euro 2012 miliony Polaków dostało gigantycznego orgazmu
        a za kazde słowo krytyki rozgrywek -----żmierc .

        • 1 2

      • Szkoda,. że do Kanału Panamskiego nie porównałeś tego przekopu...

        Na czym miałby ten przekop zarabiać? Na pięciu żaglówkach i trzech krypach, które czasami zawiną do Elbląga?

        • 6 4

      • (1)

        Weź nie pajacuj.
        W zakresie ruchu turystycznego to z Elbląga można wypłynąć na Zatokę Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej przez Szkarpawę.
        Natomiast w zakresie transportu ładunków to co i dokąd chciałbyś transportować statkami z Elbląga? Duże jednostki tam nie wpłyną, a małe zabiorą tyle, co jeden pociąg, który w 1,5 h dojedzie do portu w Gdańsku.

        • 5 3

        • co za problem , pobuduje się w Elblągu drugi Gazoport i gazowce do niego

          puści sie przekopem . Jest wyjscie , jest.
          Mozna było pobudować w Szczecinie
          mozna i w Elblągu , obie lokalizacje
          psu na bude.

          • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane