- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (31 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (339 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (80 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Prokuratura bada przygotowanie do przekopu Mierzei Wiślanej
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku bada wniosek posła PiS w sprawie nadużyć przy przygotowaniu studium wykonalności za rządów PO dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni zamawiał dokumentację dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r., gdy trzeba było zapłacić 720 tys. zł i w okresie sprawowania władzy przez PO, kiedy ponowne zlecenie kosztowało 5 mln zł.
- Poseł złożył doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa w kwestii opracowania studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Przesłuchaliśmy go na tę okoliczność - mówi prok. Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Czego dokładnie dotyczy sprawa?
- Urząd Morski w Gdyni zamawiał studium wykonalności dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r. i w okresie sprawowania władzy przez PO. Wykonanie dokumentacji podczas naszych rządów kosztowało jedynie 720 tys. zł. Natomiast ponowne zlecenie tego samego dokumentu pochłonęło już 5 mln zł. Działano wtedy niegospodarnie, zadziwiające jest, dlaczego aż tak bardzo wzrosły koszty - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Wilk.
Póki co prokuratura nie podejmuje żadnych konkretnych działań.
- Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz.
Wniosek PiS do prokuratury chce zatrzymać inwestycje?
Część osób uważa, że to próba sabotowania własnego pomysłu, która doprowadzi do jego zablokowania i zrzucenia winy na ówczesny rząd. Przypominana tutaj jest postać innego członka PiS - Jerzego Polaczka, który zablokował budowę autostrady A1 w trybie koncesyjnym na odcinku z Nowych Marz do Torunia. Uznał on wtedy, że nie ma to ekonomicznego sensu, budżet Państwa w ten sposób straci ok. 200 mln zł. Droga miała powstać w trybie przetargowym.
- W żadnym wypadku nie chcemy zablokowania inwestycji. Inwestycja będzie dalej procedowana - zapewnia poseł Jerzy Wilk.
Dowodem na to ma być fakt, że Komitet Stały Rady Ministrów 12 maja przyjął projekt uchwały rządu w sprawie ustanowienia wieloletniego programu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Komitet stały zarekomendował rządzącym przyjęcie tej uchwały.
- Zobowiązanie Premiera Jarosława Kaczyńskiego z 2006 roku zostanie spełnione. Elbląg i mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych wokół Zalewu Wiślanego łącznie z mieszkańcami Mierzei Wiślanej uzyskają szansę na rozwój - mówi poseł.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach są budowy dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz miasta i dofinansowały go 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (249) 3 zablokowane
-
2016-05-16 10:05
Odnoszę wrażenie, że PIS uważa, że to prokuratura
buduje w Polsce autostrady, przekopuje mierzeje itd.
- 8 11
-
2016-05-16 10:09
Eksperci (3)
Jak zwykle przy takich okazjach wysyp domorosłych skodowanych ekspertów.
- 4 5
-
2016-05-16 11:05
kod kod kod kod kod kod (2)
ja pier...
- 0 1
-
2016-05-16 12:27
alimenciarze i ich wspieracze pod sąd (1)
- 1 2
-
2016-05-19 00:17
Nie zapomni o Kursie alimenciatzu
- 0 0
-
2016-05-16 10:09
Powtórka z lotniska w Gdyni... (2)
Port morski z prawdziwego zdarzenia w Elblągu? Bzdura. To jest lokalizacja zbyt bliska ośrodkom morskim Gdańsk i Gdynia. Ambicją jak z lotniskiem w Kosakowie skońcźy się wnioskiem o upadłość a jeśli ktokolwiek z Elblążan wierzy w rozwój to się grubo myli. Brak infrastruktury, brak kadry - juz widzę te tłumy młodych po polibudzie ktorzy tylko marzą o przeprowadzcce do Elbląga. Nowy port morski OWSZEM - Ustka, Kołobrzeg. Otwarte morze wiec dla wszystkich statków, a po zalewie co najwyżej barki będą pływać tak jak i obecnie. Transport morski nie ma przyszłości na kałuży zwanej Bałtykiem. Polandia nie ma takich środków do inwestowania w ten sektor jak reszta Europy wiec po co topić miliardy ?i tak będziemy 25 lat za innymi.
- 10 9
-
2016-05-16 10:16
(1)
Z tym, że przekop przez mierzeję nie ma sensu, to racja, natomiast stwierdzenie, że będziemy 25 lat za innymi i że nie mamy perspektyw to bzdura. Gdańsk już teraz jest drugim portem na Bałtyku pod względem przeładunków i prognozy wzrostu są stosunkowo duże.
- 4 2
-
2016-05-16 10:51
Drugą bzdurą jest to: "Nowy port morski owszem - Ustka, Kołobrzeg"
- 1 2
-
2016-05-16 10:48
1891 -1895 zdecydowanu o przekopie Wisły w Sobieszewie. (6)
I z korzyścią dla obecnych ale to byli Niemcy.
- 10 7
-
2016-05-16 10:59
(2)
A ty wiesz po co wtedy przekopano mierzeję czy tak tylko bredzisz?
- 3 5
-
2016-05-16 11:00
Chronił teren przed wiosennymi powodziami. (1)
- 3 2
-
2016-05-16 11:04
No i jak to się ma do pomysłu przekopywania mierzei teraz?
- 2 4
-
2016-05-16 10:59
Nimcy to mądry i dumny Naród. (2)
I nie opluwa siebie na wzajem
A POlak czy jest Polakiem ?- 5 3
-
2016-05-16 12:24
dzisiejsi niemcy to potomkowie hitlerowców
Bóg uchronił nas Polaków od bycia niemcami
- 1 3
-
2016-05-16 13:28
Popieram przestańmy się opluwać!
- 2 0
-
2016-05-16 11:51
Pytanie!
Niech ktoś odpowie mi po co mają być dwa mosty "podnoszone"?,przecież zwiększy to znacznie koszty całej budowy! Nie przypuszczam aż tak dużego ruchu jachtów ,barek.!
- 2 4
-
2016-05-16 12:12
Co i kto zyska po przekopaniu mierzei?
A może te pieniądze będą wyrzucone w błoto?. Konkretnie kto będzie z przekopu korzystać ? W jakich terminach? Przecież w zimie jachty nie pływają. Może to jest widzimisię PISu? Proszę o więcej konkretów a nie epatujcie kosztem planów wykonania bo to manipulacja.
- 5 3
-
2016-05-16 12:15
wyborcy post magdalenkowi kwiczą bo to już koniec ich świata (8)
a od teraz muszą żyć w świecie bez magdalenki
- 5 8
-
2016-05-16 13:31
twój zimny lech, tez tam knuł w magdalence, a raczej tylko kopcił szlugi jeden po drugim, bo nikt z kartoflem gadać nie chciał (7)
- 3 4
-
2016-05-16 14:04
(4)
Prokuratura? Czy lekarz
- 3 0
-
2016-05-16 14:08
(3)
Ale czemu zaprzeczasz? Twierdzisz, że Lech Kaczyński nie brał udziału w rozmowach w Magdalence?
- 2 3
-
2016-05-16 14:44
Lech Kaczynski brał udział w Magdalence ale z obrzydzeniem. (2)
- 3 0
-
2016-05-16 14:56
Taa, chyba jak mu zagrycha nie podeszła, to z obrzydzeniem wtedy.
Byłeś, widziałeś?- 0 2
-
2016-05-16 15:00
Sorry za poprzedni komentarz, nie wyczułem ironii.
- 0 0
-
2016-05-16 14:34
ktoś kto nie ma szacunku do zmarłych jest nikim (1)
a jeśli do tego nie ma szacunku do Wielkiego Patrioty Polaka to jest szumowiną identyczną z najgorszymi tego świata którą każdy pogardza
- 2 1
-
2016-05-16 14:37
'''''''''ktoś kto nie ma szacunku do zmarłych jest nikim''''
no własnie 80 % z tych co byli w magdalence juz nie zyje
a ty na nich tak jedziesz. Troche szacunku dla zmarłych .- 3 3
-
2016-05-16 12:21
Jezeli ten Przekop ma byc następnymi Mozejkami, czyli kopniakiem Rosji po kostkach (6)
bo przecież wyżej się nie da , to nie z moich raczej.
Jak chcecie to sobie dawajcie .- 5 5
-
2016-05-16 12:26
bolszewiki nie chcą przekopu (5)
bo to uniezależni Polski Elbląg od czerwonych
- 3 3
-
2016-05-16 12:44
(4)
Ten "polski Elbląg" był założony przez Krzyżaków i był dłużej w rękach niemieckich niż Gdańsk, na który tak plujecie, że to "niemieckie" miasto.
- 3 3
-
2016-05-16 12:59
niemieckie od jesieni 2015 nic nie będzie w Polsce (3)
- 2 2
-
2016-05-16 13:23
(2)
Taaak. i dlatego Morawiecki jarał się jak dziecko na wieść o fabryce silników Mercedesa w Polsce?
- 2 3
-
2016-05-16 13:28
i zapomniał o swoich dyrdymałach niedawnych o polskim zasobach gotówkowych (1)
i montowniach w Polsce.
Ciekawe ile upuścili Niemcom , jak tymczasem tajemnica kontraktu ,
ale z czasem się dowiemy . Bo walka byla zażarta.- 1 4
-
2016-05-16 14:07
mercedes ma produkować i nie podskakiwać
ma płacić podatki w Polsce zatrudniać Polaków na umowy o pracę a jak nie to kopa w d*pe i powrót do niemiaszków a tak imigranci czekają :)
- 2 2
-
2016-05-16 12:36
z 500 + można by przekopać tunel pod Kasprowym , (2)
- 5 6
-
2016-05-16 12:56
za 340 mld zł za 8 lat PO można by zrobić bogatą Polskę i Polaków ! (1)
- 3 2
-
2016-05-16 13:01
a za kase z gazu łupkowego można by zalozyc drugi Kuwejt.
żeby tylko ten gaz nie był legenda .
- 1 5
-
2016-05-16 13:29
a wiecie czym się zajmował ów oseł pis za komuny ?
był całkiem wpływowym towarzyszem, tylko teraz się "nawrócił' a wy barany dalej ich wybierajcie do koryta
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.