• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • (1)

    Następny idiotyzm za publiczne pieniądze,lepiej postawić biletomaty na przystankach ,punktualność od razu się poprawi i nie będzie tych idiotycznych dyskusji przy kupowaniu biletów po co,dlaczego tyle kosztują ,ja chcę pojedynczy a tu tylko karnety,ja mam prawa itp.Chciałbym nadmienić że pracownicy komunikacji nie są osobami wyjętymi z pod prawa i tez maja prawa.Przekaz tego typu publikacji która tu zaistniała i tak demoralizuje ,już zdemoralizowane roszczeniowe niby społeczeństwo.

    • 35 0

    • W gdyni biletomaty zobaczysz jedynie w podobno przestarzałej SKM

      • 2 0

  • Twoje serce przypomina piechotą zdrowiej :-)

    Twoje serce przypomina piechotą zdrowiej :-) Dzień pieszego pasażera - Bareja wiecznie żywy :-)

    • 13 0

  • Cała Gdynia biega za ....... nowa moda propagowana przez lokalne media.

    • 4 2

  • winni tylko kierowcy (1)

    a pasażerowie to zawsze święci i mogą bezkarnie robić prawie wszystko, kiedy to ktoś spostrzeże.

    • 26 0

    • nie tylko, ale to kierowca reprezentuje firmę, odpowiada za autobus i przewożonych pasażerów. Pasażer płaci ustaloną cenę za przejazd, też nie jest bezkarny, zresztą napisano że w "4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie" więc "tylko" albo "aż" co piąta skarga jest zasadna. Nigdzie nie napisano że zawsze pasażer ma rację a kierowcy są zawsze winni.

      • 0 0

  • Kierowcy.. (1)

    motorniczy po zawodówkach, technikach i liceach w 1 rok. Chamstwo i złośliwość nielicznych nie powinno rzucać złej opinii na wszystkich. Chwalę kierowców szczególnie Panie na linii 175 Gdańsk Główny w stronę Maćkowy. Punktualni grzeczni i bardzo uprzejmi dla nas.

    • 11 11

    • Po obrażliwych postach osób ,jak mniemam,co najmniej które ukończyły Yale, trudno być miłym.Jest w tym pewna sprzeczność bo wiedza zdobyta na tak szacownej uczelni powinna raczej sprzyjać uspołecznieniu kontaktów w miejscach publicznych,jakim są pojazdy komunikacji miejskiej ,a nie wprowadzaniu obyczajów rodem z Azji ,czyli Pan i Sługa.

      • 10 0

  • Pasażerowie i kieowcy

    Kultury powinni zostać nauczeni w okresie dzieciństwa przez rodzinę i szkołę podstawową

    • 22 0

  • to jest transakcja wiązana

    zgadzam się z opiniami, że wiele zależy tez od pasażerów, ale... myślę że w Gdańsku takie szkolenie tez by się przydało, od dłuższego czasu obserwuje motorniczych i niestety chamstwo góruje

    • 12 3

  • SZKOLENIA

    Co za żenada, to pasażerowie powinni przechodzić od dziecka szkolenia , bo to przez pasażerów kierowcą e większości puszczają nerwy. O byle stolec skargi i to często wyssane z palca. Dobrze, że sa kamery

    • 13 4

  • szlachta za kolkiem (1)

    Szkolenie...pff. jesli ktos nie ma kuktury osobistej z domu i zachowuje sie jakby pracowal za kare to żadne korki w tym nie pomogą... moze warto lepiej selekcjonowac ludzi, ktorzy pracuja z ludzmi., bo czasem to zachowują sie jakby kartofle tirem wozili. W gdańsku tez trzeba wprowadzić jakis przesiew.

    • 7 6

    • Też bym robił przesiew wśród pasażerów,śmierdzących fajkami i wódą,z lodami,paluszkami,telefonami bez słuchawek z Epetami ,drącymi mordę przy wejściu,bijącymi się o miejsce przy oknie,ci wszyscy niech walą z buta. Kultura osobista dotyczy także ich,nie tylko kierowców. Patrzmy wpierw na siebie,później osądzajmy innych.

      • 12 1

  • Do Zarządu ZKM (1)

    Zamiast tych bezsensownych szkolen zrobcie cos w koncu z przewozem rowerow i wozkow bo narazie to jest wolna amerykanka ile wlezie do srodka i jazda ..a w razie wypadku to wina kierowcy.Pchaja sie z tymi rowerami do srodka a ludzie na wozkach i z wozkami nie moge wejsc do pojazdu .Czy to tak trudno ustalic wewnetrznymi przepisami o ilosci przewozonych rowerow badz wozkow problem istnieje od lat ale lepiej zajac sie szkoleniami na ktorych mozna kase zarobic

    • 24 0

    • Bo Szczur i Gromadzki mogą się szczycić że Gdynia taka przyjazna cyklistom. Tylko jak zajdzie potrzeba gwałtownego hamowania,albo dojdzie do jakiegoś groźniejszego wypadku i taki rower poobcina komuś ręce i nogi to może wtedy ktoś przejży na oczy.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane