• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • kierowca

    jak beda dalej dawac kary za brak krawata,albo niewypisanie karty drogowej to niech sie potem nie dziwią ze kierowcy wk......i i wyzywaja sie na kim popadnie

    • 7 2

  • Kierowcy są świetnie przeszkoleni (2)

    z zamykania drzwi przed nosem, codziennie to obserwuję.

    • 7 8

    • Pasażerowie są świetnie przeszkoleni (1)

      z niemycia się, śmiecenia w autobusie, pretensji do każdego. Ty jedziesz raz, z kierowcą masz kontakt raz. A on obcuje codziennie z setami różnych osób. A co jedna to inna.

      A tak na marginesie: autobus ma jeździć punktualnie. Jak nie umiesz się nie spóźniać na autobus, to wynajmij sobie limuzynę i szofera.

      • 8 2

      • To ty ciągle zamykasz ludziom drzwi przed nosem.

        Trudno zdążyć na czas jak się człowiek przesiada z autobusu ,trolejbusu czy kolejki,a pojazd wcześniejszy nie poczeka i woli powietrze wozić.

        • 4 1

  • bo powietrze nie marudzi

    • 6 0

  • kurs obsługi pasażerów?

    1. jak włączyć pasażera
    2. jak nim sterować
    3. jak wyłączyć

    niech kupią im sims 4

    • 2 0

  • może też kurs dla pasażerów jak korzystać i jak ułatwić pracę kierowcom. Przecierz uprzejmość działa w obie strony.

    • 4 0

  • pasażer to zwykłw gnida

    • 3 0

  • skargi

    Pasażerowie to wiedzą gdzie dzwonić/pisać jak kierowca coś źle zrobi, ale jak jest miły/uprzejmy/dobrze jeździ/poczeka na pasażera etc. to niektórzy podejdą i podziękują, a można też pochwały wysyłać na danego kierowce do ZKM.
    ps. choć często się zdarza, że kierowca kilka razy poczeka na biegnącego pasażera i nie usłyszy nawet dziękuję to następnym razem nie poczeka, bo przecież pasażer biegnący jest pierwszym pasażerem następnego autobusu :)

    • 6 1

  • szkolenie

    Może Pana z 255 nauczyć należy aby nie rzucał reszty ludziom jak świni ochłap, pokłony dla pana "grubasa" ,który nie mieścił się za kółkiem i chyba ze złości ,ze go kierownica uwiera w bebzun tak traktował ludzi ( ok m-c temu) was i bebzun....fuj.....

    • 3 2

  • Kultura kierowców i pasażerów (1)

    wszyscy powinni uczyc sie kultury i wychowania od małego i wtedy nie byloby niespodzianek, ale dzis i rodzice i szkoła nic nie robia sobie z tego, każdy sie przepycha slowem/. brzydkim/ i lokciami, co dalej dobrze nie wrózy.
    Ale dobrze, że takie kursy są, w szkołach tez powinny byc takie, tak bylo przed wojna, wychowanie / zachowanie/ wobec drugiego człowieka !!!

    • 2 0

    • Należy dodać ,obustronnie.

      • 0 0

  • Kultura kierowcy jest wprost proporcjonalna do wypadkowej kultury pasażerów... (1)

    Większość pasażerów jest kulturalna i wie jak korzystać z komunikacji miejskiej. Niestety w pracy kierowców pozostaje w pamięci te 10% pasażerów, którzy sprawiają tyle kłopotu brakiem kultury i elementarną wiedzą w zakresie regulaminu porzątkowego, co rzuca cień na wszystkich.
    Nie zapominajmy, że nasze zdrowie i życie powierzamy właśnie tym ludiom za kółkiem!!!
    Proponuję, więcej kultury uprzejmości a na pewno kierowca zachowa się tak samo !!!

    • 5 0

    • 100% racji

      Jaki pasażer dla kierowcy, taki kierowca dla pasażera !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane