• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • zarozumialcy (2)

    byłam kiedyś świadkiem niewłaściwego zachowania kierowcy w autobusie nr 117. Opisałam całą sytuację łącznie z godziną z nazwą przystanku na którym miało miejsce to zdarzenie. Ewidentne złe zachowanie kierowcy. I co ? I odpisali mi, że kierowca przedstawił zupełnie inną wersję i może się z nimi skontaktuję na miejscu. Także nie ma sensu sobie głowy zawracać skargami, bo swój swego chroni i broni.

    • 13 4

    • Donosicielstwo jest w modzie. Asia jak widać podąża za światowymi trendami.

      • 6 4

    • Do Asi

      Nie ma wersji kierowcy, jest tylko zapis z monitoringu (łącznie z głosem) i na tej podstawie kierowca poddany jest ocenie właściwego zachowanie lub nie. Nie martw się Zarząd ZKM nie będzie bronił ślepo kierowców. Czytałaś w artykule, że na 5 skarg, 4 skargi są bezpodstawne? Monitoring nie kłamie i nie przeinacza, nie zmienia faktów i nie jest zgryźliwy tak jak Ty i podobni Tobie pasażerowie. Droga Asiu to Ciebie powinno się ukarać za bezpodstawne napisanie skargi.

      • 7 0

  • Niech przejdą kurs nie przejeżdżania na czerwonym świetle

    To trochę ułatwi drogę przez przejście prowadzące do przystanku.

    • 2 8

  • kurs na prawo jazdy

    Przydałby się jakiś kurs na prawo jazdy, bo część kierowców nie umie po prostu prowadzić jakikolwiek pojazd.

    • 4 8

  • (3)

    Uwielbiam kierowców potrafiących cały kurs gadać przez komórkę.

    • 5 3

    • (1)

      A ja uwielbiam zamulencow w sluchawkach na uszach ktorzy kupujac karnet patrza sie jak szpak w p....jak cos do nich mowisz....normalnie bym takiemu przypierniczyl w ten pusty leb az by mu sluchawki spadly to by wtedy uslyszal

      • 7 3

      • To jest prawda; jeśli posłuchać, może co drugi pasażer powie "dzień dobry", "proszę" i "dziękuję".

        • 5 0

    • Uwielbiam pasażerów którzy potrafią przegadać cały kurs przez telefon komórkowy. I śmierdzą cebulą.

      • 7 0

  • Dotyczy Szkolenia Kierowców (4)

    Witam.
    Najlepszym szkoleniem byłoby zwiększenie czasu przelotu Autobusu na danej trasie poważanie kierowcy ze strony pasażerów szacunek ze strony Z.K.M-u za to iż kierowca w komunikacji miejskiej pracuje na ich utrzymanie i nie tylko a swoją pensją w wysokości 2,500zł nie odpowiada do pensji biurokratów którzy mają od 5000- 15000zł za nic.

    • 14 1

    • Popieprzyły ci się proporcje (3)

      Średnie wynagrodzenie kierowcy PKM 6200 brutto
      Średnie biurokraty z ZKM 3300 brutto
      Kto jak kto ale Wojtek wiec gdzie jest elektorat. 1500 pracowników z rodzinami w spółkach i tylko 100 w ZKM

      • 1 4

      • (2)

        Chyba że do tej średniej doliczasz pensje prezesa... Jaki kierowca ma średnią brutto 6000 ? Chyba że du..o..liz kierownika dostajacy 50% premii...

        • 3 1

        • Prezes jest jeden plus zastępca, a kierowców kilkuset (1)

          Jakbyś kolego nie liczył, średnią robią kierowcy, zwłaszcza na związkowych etatach, a nie prezes z zastępcą.

          • 1 1

          • chciał bym mieć tyle opisujesz jakieś bzdury z tą średnią .

            • 0 0

  • śmierdzace autobusy (2)

    W linii nr 170 często śmierdzi spalinami, po drugie kierujący autobusami powinni nauczyć się hamowania.

    • 2 6

    • spróbuj kolego delikatnie zahamować autobusem pełnym pasażerów, jak na drodze ktoś wymusza ci pierwszeństwo lub pieszy nagle wtargnie ci na jezdnię

      • 6 0

    • a czego ty oczekujesz od 18 letniego autobusu wyprodukowanego w Polsce który nigdy nie miał naprawy głownej

      • 2 0

  • A przy okazji nauczyć kierowców i motorniczych, że interkom służy do informowania pasażerów, a nie jest tylko zbędnym

    Taka sytuacja: tramwaj staje pod LOT-em w Gdańsku w korku. Przed nami kilka następnych tramwajów. Po 10 min stania motorniczy nagle otwiera drzwi (pojazd stał na pasie zieleni naprzeciw NBP). Zero wyjaśnień, zero komunikatów. Po prostu otwieramy drzwi i wypad na jezdnie! A wystarczyłoby kilka słów wyjaśnienia...

    • 3 2

  • Szkoda, że szkolenie dotyczy tylko kierowców

    Człowiek stara się być miły, życzliwy a od pasażerów otrzymuje (w większości) odwrotność tego o co się stara. Nie wiem na ile starczy mi sił i determinacji.

    • 12 0

  • (1)

    Gdynia nie ma na co wydawać kasy,serio. Może niech najpierw zrobią szkolenie dla urzędasów obsługujących petentów? Bo w niektórych przypadkach to aż odechciewa się cokolwiek załatwić.Paniusie robiące Łaskę że kogokolwiek przyjęły,opryskliwe odpowiedzi,zresztą wyżsi rangą urzędnicy też nic nie lepsi. Ale lepiej czepiać się kierowców. A może zróbcie szkolenie dla pasażerów jak zachować się w pojeździe KM ? Że nie trzymasię nóg na przeciwległych siedzeniach,że miejsca siedzące są dla ludzi nie dla siatek,że jak już się wpier...cukierka,banana,pomarańcza to się nie wyrzuca resztek na podłogę,że jak się wchodzi do aytobusu/trolejbusu to można wytrzymać bez sztachania się Efajką,że słuchawki do telefonów są po 5 zeta,że nikogo w pojeździe nie obchodzi to co będziesz żreć na kolację,albo z kim się nawaliłaś jak św..,,itd i tp. W kązdej grupie społecznej,zawodowej znajdują się czarne owce,ale jest to zaledwie odsetek,ale to nie powód by wszystkich szkolić.Buractwo znajdzie się wszędzie.
    Dajcie kierowcom i nie tylko kierowcom godziwą pensję a każdy będzie z uśmiechem i na luzie podchodził do swych obowiązków.Każdy tylko wymaga,ale żeby coś od siebie dać to już problem.

    • 25 0

    • Popieram

      • 3 0

  • Polacy wysiadajacy z autobusu 6 w Karlskronie: (2)

    - popychaja, krzycza, wysiadaja drzwiami obok kierowcy, gdzie mozna tylko wsiadac a nie wysiadac. krzyk, wrzask, az uszy puchna, przepychaja sie jak zwrocielem uwage ze przednimi drzwiami sie wsiada a nie wysiada to jeden burak odwarknal mi ze mam nie uczyc go kultury a jakas babka wrzasnela: przeciez wysiadamy. to nie mozna bylo ruszyc swoich 4 liter i przejsc do innych drzwi. drzwi obok kierowcy to drzwi sa dla wsiadajacych a nie wysiadajacych. Kierwoca autobusu zapytal mnie: a u was w Polsce to zawsze tak dziko ludzie wsiadaj, bez zadnej kultury do busa, nie ma regul ze przy kierowcy sie wsiada, ja na to: gorszy szal jest jak ludzie wsiadaja do pociagu, tam jest dopiero popychanka, walenie torbami po glowie, cos jak wsiadanie do pociagow w Rosji czy wsiadanie ludzi z buszu do pociagow.

    • 13 1

    • w Polsce w części autobusów jest duża nalepka nad przednimi drzwiami : "Do wyjścia" (1)

      m.in.w ZTM Gdańsk- zwróciłam na to uwagę
      a mimo to, w takim wozie, kierowca nie chce otworzyć przednich drzwi wysiadającym

      • 4 0

      • jak nie ma tłoku to i tak przechodzę do środkowych albo tylnych drzwi, pomimo nalepek czy braku zasad w naszych autobusach że z przodu się wsiada a z tyłu wysiada. Ale czasem jest taki tłok, że ciężko się przecisnąć; ostatnio kierowca nie otworzył mi drzwi z przodu pomimo tłoku; co prawda "jego łaskawość" poczekał aż się dopcham do tylnych drzwi ale ocieranie się o pasażerów i deptanie po bagażach pod nogami (autobus na lotnisko) nie było przyjemne.
        Zasady zasadami, czasem odrobina życzliwości nie zaszkodzi (tym bardziej że nie chodzi o łamanie przepisów prawa tylko regulacje porządkowe)

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane