- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (78 opinii)
- 2 Napad na bank czy głupi żart? (79 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (637 opinii)
- 4 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (109 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (317 opinii)
- 6 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (99 opinii)
Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów
Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.
Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.
Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.
- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał Smirnow z ZKM Gdynia
Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.
Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.
- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.
Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.
- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.
Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.
Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.
Miejsca
Opinie (123) 4 zablokowane
-
2014-08-27 09:00
zarozumialcy (2)
byłam kiedyś świadkiem niewłaściwego zachowania kierowcy w autobusie nr 117. Opisałam całą sytuację łącznie z godziną z nazwą przystanku na którym miało miejsce to zdarzenie. Ewidentne złe zachowanie kierowcy. I co ? I odpisali mi, że kierowca przedstawił zupełnie inną wersję i może się z nimi skontaktuję na miejscu. Także nie ma sensu sobie głowy zawracać skargami, bo swój swego chroni i broni.
- 13 4
-
2014-08-27 09:44
Donosicielstwo jest w modzie. Asia jak widać podąża za światowymi trendami.
- 6 4
-
2014-08-27 10:14
Do Asi
Nie ma wersji kierowcy, jest tylko zapis z monitoringu (łącznie z głosem) i na tej podstawie kierowca poddany jest ocenie właściwego zachowanie lub nie. Nie martw się Zarząd ZKM nie będzie bronił ślepo kierowców. Czytałaś w artykule, że na 5 skarg, 4 skargi są bezpodstawne? Monitoring nie kłamie i nie przeinacza, nie zmienia faktów i nie jest zgryźliwy tak jak Ty i podobni Tobie pasażerowie. Droga Asiu to Ciebie powinno się ukarać za bezpodstawne napisanie skargi.
- 7 0
-
2014-08-27 09:01
Niech przejdą kurs nie przejeżdżania na czerwonym świetle
To trochę ułatwi drogę przez przejście prowadzące do przystanku.
- 2 8
-
2014-08-27 09:15
kurs na prawo jazdy
Przydałby się jakiś kurs na prawo jazdy, bo część kierowców nie umie po prostu prowadzić jakikolwiek pojazd.
- 4 8
-
2014-08-27 09:33
(3)
Uwielbiam kierowców potrafiących cały kurs gadać przez komórkę.
- 5 3
-
2014-08-27 09:39
(1)
A ja uwielbiam zamulencow w sluchawkach na uszach ktorzy kupujac karnet patrza sie jak szpak w p....jak cos do nich mowisz....normalnie bym takiemu przypierniczyl w ten pusty leb az by mu sluchawki spadly to by wtedy uslyszal
- 7 3
-
2014-08-27 09:40
To jest prawda; jeśli posłuchać, może co drugi pasażer powie "dzień dobry", "proszę" i "dziękuję".
- 5 0
-
2014-08-27 09:40
Uwielbiam pasażerów którzy potrafią przegadać cały kurs przez telefon komórkowy. I śmierdzą cebulą.
- 7 0
-
2014-08-27 09:36
Dotyczy Szkolenia Kierowców (4)
Witam.
Najlepszym szkoleniem byłoby zwiększenie czasu przelotu Autobusu na danej trasie poważanie kierowcy ze strony pasażerów szacunek ze strony Z.K.M-u za to iż kierowca w komunikacji miejskiej pracuje na ich utrzymanie i nie tylko a swoją pensją w wysokości 2,500zł nie odpowiada do pensji biurokratów którzy mają od 5000- 15000zł za nic.- 14 1
-
2014-08-27 12:09
Popieprzyły ci się proporcje (3)
Średnie wynagrodzenie kierowcy PKM 6200 brutto
Średnie biurokraty z ZKM 3300 brutto
Kto jak kto ale Wojtek wiec gdzie jest elektorat. 1500 pracowników z rodzinami w spółkach i tylko 100 w ZKM- 1 4
-
2014-08-27 13:18
(2)
Chyba że do tej średniej doliczasz pensje prezesa... Jaki kierowca ma średnią brutto 6000 ? Chyba że du..o..liz kierownika dostajacy 50% premii...
- 3 1
-
2014-08-27 13:23
Prezes jest jeden plus zastępca, a kierowców kilkuset (1)
Jakbyś kolego nie liczył, średnią robią kierowcy, zwłaszcza na związkowych etatach, a nie prezes z zastępcą.
- 1 1
-
2014-08-27 21:21
chciał bym mieć tyle opisujesz jakieś bzdury z tą średnią .
- 0 0
-
2014-08-27 09:43
śmierdzace autobusy (2)
W linii nr 170 często śmierdzi spalinami, po drugie kierujący autobusami powinni nauczyć się hamowania.
- 2 6
-
2014-08-27 09:57
spróbuj kolego delikatnie zahamować autobusem pełnym pasażerów, jak na drodze ktoś wymusza ci pierwszeństwo lub pieszy nagle wtargnie ci na jezdnię
- 6 0
-
2014-08-27 20:58
a czego ty oczekujesz od 18 letniego autobusu wyprodukowanego w Polsce który nigdy nie miał naprawy głownej
- 2 0
-
2014-08-27 09:47
A przy okazji nauczyć kierowców i motorniczych, że interkom służy do informowania pasażerów, a nie jest tylko zbędnym
Taka sytuacja: tramwaj staje pod LOT-em w Gdańsku w korku. Przed nami kilka następnych tramwajów. Po 10 min stania motorniczy nagle otwiera drzwi (pojazd stał na pasie zieleni naprzeciw NBP). Zero wyjaśnień, zero komunikatów. Po prostu otwieramy drzwi i wypad na jezdnie! A wystarczyłoby kilka słów wyjaśnienia...
- 3 2
-
2014-08-27 09:53
Szkoda, że szkolenie dotyczy tylko kierowców
Człowiek stara się być miły, życzliwy a od pasażerów otrzymuje (w większości) odwrotność tego o co się stara. Nie wiem na ile starczy mi sił i determinacji.
- 12 0
-
2014-08-27 09:58
(1)
Gdynia nie ma na co wydawać kasy,serio. Może niech najpierw zrobią szkolenie dla urzędasów obsługujących petentów? Bo w niektórych przypadkach to aż odechciewa się cokolwiek załatwić.Paniusie robiące Łaskę że kogokolwiek przyjęły,opryskliwe odpowiedzi,zresztą wyżsi rangą urzędnicy też nic nie lepsi. Ale lepiej czepiać się kierowców. A może zróbcie szkolenie dla pasażerów jak zachować się w pojeździe KM ? Że nie trzymasię nóg na przeciwległych siedzeniach,że miejsca siedzące są dla ludzi nie dla siatek,że jak już się wpier...cukierka,banana,pomarańcza to się nie wyrzuca resztek na podłogę,że jak się wchodzi do aytobusu/trolejbusu to można wytrzymać bez sztachania się Efajką,że słuchawki do telefonów są po 5 zeta,że nikogo w pojeździe nie obchodzi to co będziesz żreć na kolację,albo z kim się nawaliłaś jak św..,,itd i tp. W kązdej grupie społecznej,zawodowej znajdują się czarne owce,ale jest to zaledwie odsetek,ale to nie powód by wszystkich szkolić.Buractwo znajdzie się wszędzie.
Dajcie kierowcom i nie tylko kierowcom godziwą pensję a każdy będzie z uśmiechem i na luzie podchodził do swych obowiązków.Każdy tylko wymaga,ale żeby coś od siebie dać to już problem.- 25 0
-
2014-08-27 11:05
Popieram
- 3 0
-
2014-08-27 10:10
Polacy wysiadajacy z autobusu 6 w Karlskronie: (2)
- popychaja, krzycza, wysiadaja drzwiami obok kierowcy, gdzie mozna tylko wsiadac a nie wysiadac. krzyk, wrzask, az uszy puchna, przepychaja sie jak zwrocielem uwage ze przednimi drzwiami sie wsiada a nie wysiada to jeden burak odwarknal mi ze mam nie uczyc go kultury a jakas babka wrzasnela: przeciez wysiadamy. to nie mozna bylo ruszyc swoich 4 liter i przejsc do innych drzwi. drzwi obok kierowcy to drzwi sa dla wsiadajacych a nie wysiadajacych. Kierwoca autobusu zapytal mnie: a u was w Polsce to zawsze tak dziko ludzie wsiadaj, bez zadnej kultury do busa, nie ma regul ze przy kierowcy sie wsiada, ja na to: gorszy szal jest jak ludzie wsiadaja do pociagu, tam jest dopiero popychanka, walenie torbami po glowie, cos jak wsiadanie do pociagow w Rosji czy wsiadanie ludzi z buszu do pociagow.
- 13 1
-
2014-08-27 10:59
w Polsce w części autobusów jest duża nalepka nad przednimi drzwiami : "Do wyjścia" (1)
m.in.w ZTM Gdańsk- zwróciłam na to uwagę
a mimo to, w takim wozie, kierowca nie chce otworzyć przednich drzwi wysiadającym- 4 0
-
2014-08-27 22:51
jak nie ma tłoku to i tak przechodzę do środkowych albo tylnych drzwi, pomimo nalepek czy braku zasad w naszych autobusach że z przodu się wsiada a z tyłu wysiada. Ale czasem jest taki tłok, że ciężko się przecisnąć; ostatnio kierowca nie otworzył mi drzwi z przodu pomimo tłoku; co prawda "jego łaskawość" poczekał aż się dopcham do tylnych drzwi ale ocieranie się o pasażerów i deptanie po bagażach pod nogami (autobus na lotnisko) nie było przyjemne.
Zasady zasadami, czasem odrobina życzliwości nie zaszkodzi (tym bardziej że nie chodzi o łamanie przepisów prawa tylko regulacje porządkowe)- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.