• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Lepiej zlikwidujcie przewóz rowerów komunikacja miejska
    DEBILIZM

    • 1 5

  • Długie lata (3)

    ... potrwa kiedy ludzie w naszym kraju zrozumieją, że centrum nie jest dla samochodów. Ruch pieszy, rowerowy i zbiorowy kominikacją miejską powiniem być faworyzowany na każdym kroku.
    Zachód mentalnie jest jednak kilka/kilkanaście lat do przodu.

    U nas wciąż panuje przkonanie, że ten kto ma samochód jest lepszy... nie ważne, że jest to kilkunastoletni złom i stojąc w korku marnuje swój czas i truje i tak już zanieczyszczone powietrze. Ach, te iluzoryczne poczucie wyższości.

    Lubię popatrzeć jak tkwią te głupie ... w tych ... autach

    • 13 12

    • (1)

      Długie lata zanim wielu pomyśli czemu powolny transport zbiorowy nie jest konkurencja dla samochodów. Dziś jedynie szuka się metod spowalniania tramwajów i autobusów i ten pomysł do tego się zalicza.

      • 4 3

      • Piesi i rowerzyści to też lenie. Po schodach się zejść

        nie chce. Rower na plecy i do tunelu. Na pół piętrze zrób jeszcze 2 0 0 pompek jak z ciebie taki nieleń i sportowiec

        • 0 0

    • Zachód jest 1000 lat przed sekta PIS

      • 1 1

  • Bardzo głupi pomysł !

    Bardzo zły pomysł. Użytkownicy aut to też mieszkańcy tego miasta a korzystanie z tunelu dla większości pieszych jest równie wygodne co przejście naziemne na którym trzeba i tak czekać na zielone światło. Dążenie na siłę do zakorkowania i zablokowania miasta to bardzo głupia idea.

    • 5 3

  • Miasto dla aut (1)

    Witam, przez centrum Gdańska przejeżdżam wcześnie rano a wracam późnym wieczorem, 7 dni w tygodniu. Dla mnie to w zasadzie wszystko jedno czy będzie to przejście ale biorąc pod uwagę ze ruch jest spory POMIMO otwarcia tunelu, nie widzę sensu przejścia naziemnego. Miasto nie rozwija się dzięki pieszym tylko dzięki wymianie towarów i usług dzięki ruchowi drogowemu. Rozumiem przyciąganie turystów latem ale miasto trwa cały rok. Jestem za aktywizacją dzielnic oddalonych od Gdańska, gdzie można spędzać wolny czas..

    • 5 7

    • jestes głupi czy tylko udajesz skoro niemasz zielonego pojecie co pleciesz to poco chwalisz sie głupotą!

      • 1 0

  • Czy to oznacza, że przejście podziemne miałoby zostać zlikwidowane, czy obydwa przejścia funkcjonowałyby jednocześnie? (7)

    Wolałbym jednak, żeby pozostało - jakoś bardziej mi się uśmiecha przejść szybko obskurnym przejściem podziemnym, niż czekać 4 minuty na dwuetapowym przejściu naziemnym.

    • 160 24

    • Ja bym tam zrobił klub (3)

      Albo pub. Lokalizacja świetna i nie będzie mieszkańcom przeszkadzać. Tak jak w Gorzowie Wlkp. są imprezownie w środku nasypu kolejowego.

      • 5 0

      • (2)

        ta, klub w pasie drogowym - a jak z brakiem kanalizacji sobie poradzisz?

        • 0 1

        • Tam jest publiczne WC, więc chyba nikt wiadrami stamtąd nic nie wynosi :D

          • 6 0

        • jest XXIw...

          Skoro w sredniowiecznych piwnicach udalo sie jakos podlaczyc biezaca wode i kanalizacje, to wierze, ze i tu daloby rade :)

          • 2 1

    • mysle, ze mogloby zostac w sumie

      Warto byloby jednak je troche wyremontowac :)

      • 3 2

    • Zostało by (1)

      • 2 1

      • zostało by zagospodarowane przez budynia na magazyn kisielu

        • 4 3

  • Przejście naziemne vs. podziemne. (2)

    Oczywiście: nie powinno powstać przejście na poziomie ulicy. To zablokuje ruch pojazdów samochodowych. Nie myślę o blachosmrodach osobowych.
    Mam na myśli AUTOBUSY. Czerwone światło i... autobusy stoją !!!!
    Władzom miasta radzę: Wyremontujcie przejście podziemne. A dla starszych lub niepełnosprawnych zamontujcie windy.

    • 7 3

    • autobusy i tak bedą stały a od tego to sa bus pasy!

      • 0 0

    • Autobusy stoją, tramwaje stoją, piesi stoją - wszyscy stoją na czerwonym, bo taką fanaberię mają ideolodzy zmiany.

      • 0 1

  • W Oliwie przy poczcie jest takie "przyjazne" przejście - jako pieszy czekasz na światła 2 minuty

    dziękuję za te pomysły - lepiej weźcie się za skrócone światła dla tramwajów

    • 2 0

  • prokuratura powinna wszcząć dochodzenie w sprawie ! ewentualnego przekupstwa.

    dowód że może o to chodzić jest zachowanie tych samych radnych w przypadku przejscia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura. Nie można, nie da się ... itp taka jest tam postawa radnych a tu jacy chętni gdy korzyści uzyska zarządca Forum Radunia

    • 5 0

  • Albo, albo. (7)

    Albo ludzie, albo samochody muszą zejść pod ziemię inaczej się nie da.
    Bez wielo-miliardowych inwestycji nie da się wyrzucić z Gdańska samochodów, a lepsze tunele i mykające samochody niż korki z dymiącymi rurami.

    • 73 32

    • Ciekawe (6)

      We Wrocławiu się udało (Świdnicka), w Warszawie się udało (Jerozolimskie) a w Gdańsku beton umysłowy Bielawskiego i Ducha i wieczne "nie-da-się".

      • 18 10

      • Porównaj proszę, (4)

        kształt Gdańska, Warszawy i Wrocławia, uwarunkowania geograficzne oraz system ulic, to może zrozumiesz więcej. Da się wszystko, tylko kto za to zapłaci , rowerzysta ?

        • 10 12

        • Kształt nie ma znaczenia, liczy się potok samochodów na danym odcinku konkretnej drogi (3)

          A coś mi mówi, że Wawie na Alejach jest jednak większy niż w Gdańsku na Wałach

          • 12 4

          • bredzisz! (2)

            • 2 5

            • poprosze o dane

              • 0 0

            • nie przypominam sobie, żebyśmy byli na ty

              • 2 2

      • to że tam się udało

        To nie znaczy że tutaj musi. Kolejne przejścia generują opóźnienia w komunikacji miejskiej. Już teraz jazda tramwajem to jakieś nieporozumienie. Cały czas musi się zatrzymywać.

        • 6 1

  • samochody dołem, a piesi górą (4)

    • 216 27

    • Koncepcja z tunelem OK ale kto wyłoży na stół... (1)

      To że tunelami i nawet rondami podziemnymi można by rozwiązać problem każdy wie tylko niech mądry poda mi cenę inwestycji . Galeria będzie chciała żeby jak na dywanie się wchodziło do środka ale nie wyłoży kasy na taką przebudowę. I tu jest problem. Robienie naziemnego przejścia przy dużym ruchu to tysiące rozzłoszczonych kierowców oglądających zakupowiczów na pasach....Robienie dużych centrów handlowych w centrum miasta jest chore z założenia. Kiedyś Gdańsk się jeszcze bronił przed tą koncepcją ale teraz to tylko wspomnienie. ZYSK,CORAZ WIĘKSZY ZYSK. Wiec mamy galerie w centrum .Kiedyś centra handlowe budowano przy obwodnicy....Co się stało że się zmieniła opcja ? Najlepiej wejść z galerią na Długą i Neptuna może będzie JESZCZE większy ZYSK. Ale dla kogo , dla mieszkańców ,którzy nie mają w okolicach centrum nawet porządnego Aquaparku, parkingów podziemnych???

      • 5 2

      • kiedy owe centra handlowe budowano przy obwodnicy?

        Aquapark jest w Sopocie. Mozna pojechac.

        • 0 2

    • Słuszna koncpecja Marysiu!

      • 1 1

    • piesi górą

      a samochody bokiem

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane