• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa budowa kładki na Ołowiankę. Wodniacy muszą zachować ostrożność

Katarzyna Moritz
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.

Widać już pierwsze elementy kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska, są to dwie podpory wbite w kanał Motławy od strony ul. Wartkiej. Zakończono też palowanie po stronie Filharmonii Bałtyckiej. Żeglarze jednak muszą się już teraz liczyć ze znacznym zwężeniem toru wodnego na kanale.



Jak kładka na Ołowiankę wpłynie na żeglugę na Motławie?

W związku z budową kładki na Ołowiankę zakończono już prace związane z palowaniem od strony Filharmonii Bałtyckiej. Natomiast po przeciwnej stronie kanału, od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej, wykonano dwie podpory kładki w korycie rzeki. Są to dwa słupopale o średnicy 100 cm w rozstawie 3 m.

Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy jest obecnie ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m. 

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

- Zgodnie z ustaleniami Kapitanatu Portu Gdańsk, w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa poruszających się jednostek pływających, wykonywane obecnie pale oznakowane są bojkami oraz oświetlone pulsującym sygnalizatorem ostrzegawczym w kolorze czerwonym - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na tym nie koniec utrudnień dla żeglujących

Kolejnym etapem ograniczenia toru wodnego będzie rozpoczęcie prac związanych z budową kierownic naprowadzających. Na początku kierownic zamocowane zostanie oświetlenie ostrzegawcze, a dodatkowo na całej ich długości zamontowane zostaną odbojnice. Przy każdej zmianie miejsca prowadzenia robót oznakowanie ostrzegawcze dostosowywane będzie do prowadzonych prac.

Docelowy projekt organizacji toru wodnego przewiduje także ustawienie znaków żeglugowych (patrz poniżej na infografikę z planowanym oznakowaniem zwodzonej kładki).

Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.


Jakie prace w związku z budową kładki zaplanowano do końca tego roku?

Zgodnie z harmonogramem wykonawca planuje wykonać przyczółki żelbetowe oraz pale stanowiące podporę kładki (w rejonie Ołowianki), wykonane zostaną także, wspomniane wyżej, naprowadzające kierownice toru wodnego.

Do końca roku prowadzone będą również prace związane z  budową  sterowni, wykonane zostaną także instalacje elektryczne.

Najbardziej spektakularnym momentem budowy kładki będzie montaż jej przęsła, które przypłynie na barce.

- Konstrukcja kładki powstaje w halach produkcyjnych wykonawcy robót - Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. w Zawierciu - i zgodnie z harmonogramem powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 - zapowiada Zakrzacka.
Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kosztująca 7,6 mln zł budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, która ma powstać do połowy przyszłego roku, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę



Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • a jak sie zepsuje to co?

    Nowe windy z niemiec psuja sie w Gdansku notorycznie. Jakie sa gwarancje, ze kladka bedzie dzialac? Czy mechanizm projektowali Poscy inzynierowie? Bo tylko im ufam.

    • 9 6

  • dzieci beda wpadac do Motlawy (1)

    POd barierka, wiadomo, ze taki projekt jest nierealny

    • 3 12

    • Debilek pisze po...

      Niech pisze to jego życie.

      • 1 0

  • czesc POdnoszona bedzie sie odksztalcac (1)

    ciekawe jak sobie z tym POradza. Jesli ktos pamieta Londynski wobbly bridge - czyli mostek nad Tamiza, ktory byl zle zaprojektowany. Zamknieto go dzien PO otwarciu, i Polska firma musiala naniesc zmainy konstrukcyjne. Czy ktos chocaz przeprowadzil pruby w skali??

    • 4 8

    • Najpierw sam przeprowadź sobie próbę ortograficzną ze słownikiem.

      • 1 1

  • Kiedy ruszy zabudowa na Długich Ogrodach?

    • 7 1

  • (1)

    Niech w końcu odbudują wszystkie mosty na Motławie. Moźe przykład wziąć z Wrocławia.

    • 8 0

    • podaj listę

      • 2 1

  • Trole ze śledziowa nie mogą przeżyć, że w Gdańsku kolejna inwestycja a w Gdyni dalej marazm :) (2)

    • 4 11

    • zeby marazm to pol biedy bo to by oznaczalo ze kasa czeka na jakis projekt ale w Gdyni co chwila albo nie trafione pomysly albo zbedne i jedynie ta kase topia.

      • 2 1

    • jestem

      Gdańszczaninem i moim zdaniem to co robi Budyń (z kładką włącznie) to niszczenie Gdańska.

      • 1 0

  • Martwa Motława

    Prosty pomysł - zamiast paru promów tu i tam kładka i tak oprócz Martwej Wisły mamy Martwą Motławę. Wnuki będą podziwiać głupotę dziadków.

    • 9 4

  • w Ustce, też wybudowali kładkę

    i co ?
    już otwarta, nie czynna.Symbol głupoty.
    Odkszałciła się na zamkach.

    • 4 1

  • (1)

    Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy o szerokości ok. 60 m jest ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m

    60 - 13 = 18?

    Pewnie to literówka, a w tej sytuacji 'cyfrówka'.

    • 3 1

    • 60-26 jesli juz.

      A pod tym mostem nie przejdze nawet Zaruski. Ten most ma sie otwierac pod katem 65%, stad ograniczenie wysokosci. Soldka tez pewnie nie przeciagna pod nim. 30m to nie tak duzo, jak ktos plywa, to wie o czym mowie.

      • 2 1

  • psu na budę ta kladka

    Przecież rzut beretem będzie Nowa Wałowa.
    Tylko utrudniają żegluge. ..

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane