• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą pod prąd bez kontrapasów

Patryk Szczerba
6 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak z taką informacją może pojawić się w przyszłym roku w kilku - oprócz Lotników - miejscach Gdyni. Znak z taką informacją może pojawić się w przyszłym roku w kilku - oprócz Lotników - miejscach Gdyni.

O możliwość jazdy rowerem pod prąd starają się radni gdyńskiej dzielnicy Dąbrowy, proponując zastosowanie jej - na razie - w trzech miejscach. Gdyńscy urzędnicy pomysłowi przyklaskują i planują podobne rozwiązania m.in. w Śródmieściu.



Czy dopuszczenie ruchu rowerów na mało uczęszczanych jednokierunkowych ulicach to dobry pomysł?

Jak przekonują radni, to kolejny etap prób uspokajania ruchu w dzielnicy. Wiosną zeszłego roku strefą Tempo 30 po ulicach, gdzie stały domy jednorodzinne, objęto okolice bloków. Wcześniej kierowców nie potrafiły powstrzymać nawet ciasno zaparkowane samochody. Czy powstrzymały znaki?

Dzięki zmianom wolniejsza jazda

- Z naszych obserwacji wynika, że tak się stało, a samochody jeżdżą wolniej. Postanowiliśmy pójść dalej i spróbować dopuścić również w większym stopniu do ruchu rowerzystów. Rozważaliśmy kontrapasy, ale mając świadomość, że zabierzemy miejsca parkingowe, zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Stanęło na tablicach na trzech jednokierunkowych ulicach - wyjaśnia Lechosław Dzierżak, przewodniczący rady dzielnicy Dąbrowa.
Czytaj też: Kontrapas zajęty na parking. Sypią się mandaty

Radni chcą, by kontra-ruch rowerowy został dopuszczony na ul. Nagietkowej w okolicach poczty zobacz na mapie Gdyni,Gorczycowej zobacz na mapie Gdyni w okolicy zespołu szkół nr 14 oraz Rdestowej, pomiędzy ul. Szafranową i Sezamową zobacz na mapie Gdyni.

- Takie rozwiązanie sprawdza się w wielu miastach, nawet większych od Gdyni. Jest to zgodne z przepisami o ruchu drogowym, bezpieczne, nie generuje wysokich kosztów, a bardzo ułatwia życie rowerzystów na drogach o małym natężeniu ruchu - dodaje Dzierżak.
W Gdyni tylko w jednym miejscu

W Gdyni po raz pierwszy zastosowano je na ul. Lotników na odcinku od ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdyni w listopadzie 2012 roku.

Od września podejmować decyzje w tym zakresie będzie dużo łatwiej. Minister infrastruktury i rozwoju podpisała w ostatnich dniach nowelizację przepisów ruchu drogowego, umożliwiającą wyznaczanie odcinków ulic, na których rowerzyści mogą jeździć pod prąd.

Obecnie jest to możliwe, o ile na ulicy jednokierunkowej wyznaczony jest tzw. kontrapas, czyli oddzielony za pomocą znaków poziomych fragment jezdni, po którym mogą poruszać się rowery. Teraz możliwe będzie umożliwienie rowerzystom jazdy w przeciwnym kierunku dzięki tabliczce pod znakiem zakazu z napisem "Nie dotyczy rowerów", czyli to, o co wnioskują radni Dąbrowy. Przepisy dopuszczają wyznaczenie dla jednośladów śluzy - specjalnych miejsc przed skrzyżowaniami, które ułatwią im m.in. skręt w lewo. Na ulicach mają pojawić się też poziome znaki, wskazujące rowerzystom pas i kierunek ruchu.

Zmian należy się spodziewać więc nie tylko w Dąbrowie, ale także innych miejscach Gdyni.

- Na pewno w śródmieściu na ulicach Abrahama pomiędzy Starowiejską zobacz na mapie Gdyni10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zgody zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Warto dodać, że do tej pory przepisy były w tym względzie niejednoznaczne, więc było trudno takie zmiany wprowadzać. Rozporządzenie daje dużo możliwości. Oczywiście przy podejmowaniu decyzji trzeba wziąć pod uwagę ograniczenie prędkości na jezdni, jej szerokość i widoczność - wyjaśnia Rafał Studziński z ZDiZ w Gdyni.

Zapowiada, że jeszcze w tym roku będą przygotowywane projekty zmian w ruchu, których realizacja nastąpi w roku przyszłym. Warto podkreślić, że podobne rozwiązania funkcjonują od kilku lat z powodzeniem m.in. w wielu dzielnicach Gdańska. Od kilku lat korzystają z nich również ci, którzy wybrali obrzeża Trójmiasta i np. kupili mieszkanie w Redzie.

Miejsca

Opinie (390) 1 zablokowana

  • (2)

    UM powinien wprowadzić ruch rowerów pod prąd na obydwu pasach ul. Świętojańskiej. To dopiero byłaby radocha. Cykliści jak homosie, jest ich mało a szantażują wszystkich.

    • 5 4

    • kierowcy, jak jest ich za dużo, przeszkadzają sobie nawzajem (1)

      potrafią kasować rowerzystów i pieszych nawet jeśli ci poruszają się poza pasem jezdni.

      • 2 5

      • minusują, ale faktów nie podważą

        • 0 0

  • O rowerzystach (3)

    Proponuje aby szanowni rowerzyści najpierw nauczyli sie kodeksu drogowego; gnaja po chodniu nie zwazajac na przechodniow; nie sa należycie przygotowani do jazdy po ulicy. NIGDY nie zdarzyło mi jest aby rowerzysta zatrzymał się przed pieszym mimo że on idzie po pasach dla pieszych. Nagminne jest tzw wybieranie sobie najkrotszej drogi - troche po ulicy pozniej nalge po chodniku. Juz nie wspominam o jezdzeniu miedzy samochodami - wtedy kierujacy pojadzem musi jeszcze uwazac na szanownych lamących prawo rowerzystow bo przeciez im wolno wiecej. Rower bez lapek odblaskowych, tudziez oswietlenia' rowerzysta bez kasku a co gorsza ktorego w ogole nie widac bo sie po prostu zlewa z ulicą, a poza tym nie sposob przewidziec jego reakcji bo troche jedzie ulica a nagle prostopadle wjezdza na przejscie dla pieszych. Natomiast jesli chodzi o zdjecie dodane do w/w artykulu, to na tej drodze, nieco nizej, rownolegle po przeciwnej stronie parawano dzwiekochlonnego idzie chodnik i tam nagminne jezdza rowerzysci mimo ze maja sciezke po drugiej stronie rzeczonego parawanu!

    • 13 6

    • nie udawaj bezstronnego koleś

      przepisów ruchu drogowego uczą w szkołach podstawowych - przeciętne dziecko rozumie je lepiej i bardziej ich przestrzega niż wielu kierowców.
      Jak dziecko ma 10 lat ma jadąc rowerem obowiązek korzystania z jezdni, jeśli nie ma obok drogi rowerowej.
      Spróbuj sam wsiąść na rower i pojechać zgodnie z zasadami, które proponujesz.
      Najlepiej w sobotę rano - wtedy ruch samochodów jest najmniejszy.
      Wtedy będziemy mogli porozmawiać na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ruchu po mieście.

      • 3 7

    • 100/100

      • 3 2

    • To ty pieszy gościu naucz się przepisów - bo pleciesz bzdury. Np. od kiedy to

      kaski są obowiązkowe ? I ostatnie twoje zdanie to bełkot. I co ci przeszkadza jazda kombinacyjna - jezdnia, chodnik, jezdnia skoro rowerzyści są i tak powolniejsi ? Mają ogrzewanie, dach nad głową itp. ? Więc dla wyrównania (braku komfortu) mi jako kierowcy mi to nie przeszkadza.

      • 1 0

  • (1)

    Ty masz najwyrazniej jakas obsesje na punkcie jakiegos matematyka. Nic dziwnegi, wiele razyna tym portalu padaly sugestie ze wiekszosc obcislogacich jest homo. Wpasowujesz sie w taka teze.
    A z ta uprzejmoscia rowerzystow, szczegolnie przy plazy to juz kompletnie pojechales

    • 2 3

    • to Wy się patrzycie na męskie tyłki w obcisłych gaciach

      i macie frustracje, że przykuwają Waszą uwagę

      • 3 1

  • Niestety rowerzyści w większości nie przestrzegają żadnych zasad i brak im często wyobraźni nie mówiąc o braku kultury. (2)

    Szkoda,że nikt nie prowadzi statystyk szkód jakie wyrządzają,niszcząc samochody,raniąc ludzi i zwierzęta na chodnikach a nie raz byłem świadkiem.Osobiście w mój samochód w Redłowie wjechała pijana Pani przy czerwonym świetle i rozwaliła mi drzwi tylne.Zanim zadzwoniłem na Policję to razem a partnerem uciekli.Brak rejestracji,brak OC a oni nadal pozwalają im na więcej aż zacznie dochodzić do tragedii niemal codziennie.

    • 11 2

    • Przestań z siebie robić ofiarę losu. Jesteś bezczelny z tą liczbą mnogą -

      wjechała w ciebie konkretna kobieta, a nie wszyscy rowerzyści tego naszego kraju ! Czy rowerzyści oskarżają wszystkich kierowców ? Owszem, paru na dziesiątki tysięcy. Więc zluzuj ten swój głupio napisany żal.
      OC - piesi je mają, a nie powodują szkód jak np. porysowanie karoserii ? Nie ma innych metod odszukania sprawców prócz OC ? I tylko z OC dostaje się odszkodowania ? Więc gościu przestań wysuwać "barejowskie" postulaty. "Miś" to był film o PRL.

      • 1 0

    • Rozwalili ci samochód a ty dałeś im odjechac. Rower sprawcy leżał by na ziemi pod moim butem a

      sprawca czekał by grzecznie na przyjazd policji i tyle w temacie.

      • 0 1

  • Znowu ci rowerzyści?! Nic lepszego? (6)

    Naprawdę są inne ważniejsze sprawy w mieście do załatwienia.
    Czyżby nie było innych pomysłów na wykorzystanie funduszy UE?
    Wydaje się te pieniądze zdecydowanie łatwo, może za łatwo?

    Najpierw niech chodniki pobudują, naprawią, załatają dziury w drogach, postawią toalety, wyremontują przedszkola i szkoły.

    • 10 4

    • A weź taką Wita Stwosz w Oliwie.Same dziury,droga do remontu a oni przedzielili ją białą linią na pół i jedna strona dla (5)

      Obok chodnik pusty bo działki i nikt nie chodzi a i na jezdni rower rzadko się widzi a inwestycja była jak podali za milion złotych.Nie chce się namet myśleć co jeszcze przez 4 lata wymyśla.Kasa,prywata i nic więcej.

      • 7 5

      • Dokładnie - bubel drogowo-rowerowy za bublem.

        • 5 4

      • nie milion złotych tylko kilkadziesiąt tysięcy (1)

        pasy dla rowerów na jezdni są nieporównanie tańsze niż wydzielone drogi dla rowerów
        Sprawdź w portalu "ile kosztuje miasto" i nie pisz głupot.
        Ty ze szwagrem to i kładkę na Oksywie byś zbudował za dwa i półlitra.

        • 4 2

        • Oficjalnie podano w prasie więc nie pitol głupiego.

          Najpierw podano 870tyś.zł. a potem w darmowej prasie Oliwskiej 1 milion.

          • 1 2

      • Co tak lamentujesz nad tą ulicą o znikomym ruchu samochodowym od lat ! (1)

        Po co tam mają być po dwa pasy w każdym kierunku ? Znam ją i nigdy natężenie ruchu nie dorównywało Polanki.

        • 1 1

        • nie pitol trollu

          • 0 1

  • (3)

    czy w tym mieście rządzą rowerzyści urzędnicy wydajcie te peiniążki trochę rozsądniej

    • 8 2

    • Dokładnie - nie mają innych pilniejszych wydatków?

      • 3 3

    • wydatki na poprawę warunków jazdy rowerem

      i wzrost liczby przejazdów rowerem po mieście cechują się największą efektywnością.
      Za koszt budowy 100 metrów trasy "Słowackiego" można by sfinansować budowę pełnej infrastruktury rowerowej Gdyni

      • 3 0

    • Co rozsądniej ? Dalej chcesz "jeździć" (w korkach) czy jeździć autem ?

      Ciesz się, że jest "zbiorkom" (komunikacja publiczna) i rowery, bo gdyby tego nie było, to byś w ogóle autem nigdzie nie dojechał - byś tkwił w permanentnych korkach.

      • 1 0

  • Przydałyby się parkingi

    dla samochodów, rowerzyści juz wszystko mają.

    • 6 2

  • Kiedy OC dla rowerzystów?! (5)

    Jeśli są pełnoprawnymi użytkownikami ruchu drogowego to powinni płacić też podatki drogowe za używanie m.in. dróg.

    • 14 6

    • Dokładnie.

      • 2 4

    • ironia czy odstawione tabletki? (2)

      może jeszcze piesi powinni mieć badania techniczne obuwia przed wejściem na przejście przez jezdnię? Śmiało, myślicielu bezstronny, empatyczny i obiektywny.

      • 2 2

      • Co, prawda zabolała? Wszyscy mają nadzieję że niedługo tak właśnie będzie. (1)

        • 1 4

        • tak, tak, Polska z pewnością będzie tym jedynym krajem na świecie, który wprowadzi obowiązkowe OC i opłaty za rower.
          Na pewno.
          Przecież my wiemy lepiej niż wszyscy pozostali, a poza tym urzędników nigdy za mało.
          Tak sobie tłumacz, mały Jasiu i żyj dalej nadzieją.

          • 3 2

    • Obiektywny ? Chyba barejowski kolejny "Miś" -skończycie już z tym absurdem

      kompromitującym mój kraj ? Wskaż jakiś normalny kraj, gdzie jest OC dla rowerzystów. Po rowerzystach tacy jak ty zaraz by ruszył z kampanią OC dla pieszych.

      • 1 1

  • Następny idiotyczny pomysł (1)

    upały, ciężko się myśli... ;)

    • 5 3

    • To chyba tobie upały przeszkadzają, bo nawet g... wiesz jak to sprawdziło się w

      Gdańsku. No właśnie, ty chyba nawet o tym nie wiesz, leniu.

      • 1 1

  • To zły pomysł.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane