• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą pod prąd bez kontrapasów

Patryk Szczerba
6 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak z taką informacją może pojawić się w przyszłym roku w kilku - oprócz Lotników - miejscach Gdyni. Znak z taką informacją może pojawić się w przyszłym roku w kilku - oprócz Lotników - miejscach Gdyni.

O możliwość jazdy rowerem pod prąd starają się radni gdyńskiej dzielnicy Dąbrowy, proponując zastosowanie jej - na razie - w trzech miejscach. Gdyńscy urzędnicy pomysłowi przyklaskują i planują podobne rozwiązania m.in. w Śródmieściu.



Czy dopuszczenie ruchu rowerów na mało uczęszczanych jednokierunkowych ulicach to dobry pomysł?

Jak przekonują radni, to kolejny etap prób uspokajania ruchu w dzielnicy. Wiosną zeszłego roku strefą Tempo 30 po ulicach, gdzie stały domy jednorodzinne, objęto okolice bloków. Wcześniej kierowców nie potrafiły powstrzymać nawet ciasno zaparkowane samochody. Czy powstrzymały znaki?

Dzięki zmianom wolniejsza jazda

- Z naszych obserwacji wynika, że tak się stało, a samochody jeżdżą wolniej. Postanowiliśmy pójść dalej i spróbować dopuścić również w większym stopniu do ruchu rowerzystów. Rozważaliśmy kontrapasy, ale mając świadomość, że zabierzemy miejsca parkingowe, zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Stanęło na tablicach na trzech jednokierunkowych ulicach - wyjaśnia Lechosław Dzierżak, przewodniczący rady dzielnicy Dąbrowa.
Czytaj też: Kontrapas zajęty na parking. Sypią się mandaty

Radni chcą, by kontra-ruch rowerowy został dopuszczony na ul. Nagietkowej w okolicach poczty zobacz na mapie Gdyni,Gorczycowej zobacz na mapie Gdyni w okolicy zespołu szkół nr 14 oraz Rdestowej, pomiędzy ul. Szafranową i Sezamową zobacz na mapie Gdyni.

- Takie rozwiązanie sprawdza się w wielu miastach, nawet większych od Gdyni. Jest to zgodne z przepisami o ruchu drogowym, bezpieczne, nie generuje wysokich kosztów, a bardzo ułatwia życie rowerzystów na drogach o małym natężeniu ruchu - dodaje Dzierżak.
W Gdyni tylko w jednym miejscu

W Gdyni po raz pierwszy zastosowano je na ul. Lotników na odcinku od ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdyni w listopadzie 2012 roku.

Od września podejmować decyzje w tym zakresie będzie dużo łatwiej. Minister infrastruktury i rozwoju podpisała w ostatnich dniach nowelizację przepisów ruchu drogowego, umożliwiającą wyznaczanie odcinków ulic, na których rowerzyści mogą jeździć pod prąd.

Obecnie jest to możliwe, o ile na ulicy jednokierunkowej wyznaczony jest tzw. kontrapas, czyli oddzielony za pomocą znaków poziomych fragment jezdni, po którym mogą poruszać się rowery. Teraz możliwe będzie umożliwienie rowerzystom jazdy w przeciwnym kierunku dzięki tabliczce pod znakiem zakazu z napisem "Nie dotyczy rowerów", czyli to, o co wnioskują radni Dąbrowy. Przepisy dopuszczają wyznaczenie dla jednośladów śluzy - specjalnych miejsc przed skrzyżowaniami, które ułatwią im m.in. skręt w lewo. Na ulicach mają pojawić się też poziome znaki, wskazujące rowerzystom pas i kierunek ruchu.

Zmian należy się spodziewać więc nie tylko w Dąbrowie, ale także innych miejscach Gdyni.

- Na pewno w śródmieściu na ulicach Abrahama pomiędzy Starowiejską zobacz na mapie Gdyni10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zgody zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Warto dodać, że do tej pory przepisy były w tym względzie niejednoznaczne, więc było trudno takie zmiany wprowadzać. Rozporządzenie daje dużo możliwości. Oczywiście przy podejmowaniu decyzji trzeba wziąć pod uwagę ograniczenie prędkości na jezdni, jej szerokość i widoczność - wyjaśnia Rafał Studziński z ZDiZ w Gdyni.

Zapowiada, że jeszcze w tym roku będą przygotowywane projekty zmian w ruchu, których realizacja nastąpi w roku przyszłym. Warto podkreślić, że podobne rozwiązania funkcjonują od kilku lat z powodzeniem m.in. w wielu dzielnicach Gdańska. Od kilku lat korzystają z nich również ci, którzy wybrali obrzeża Trójmiasta i np. kupili mieszkanie w Redzie.

Miejsca

Opinie (390) 1 zablokowana

  • OC dla rowerzystów (5)

    Rowerzyści powinni płacić OC, w razie kolizji z winy rowerzysty. Jeżeli chcą być pełnoprawnymi uczestnikami ruchu- bardzo proszę - ale OC musi być . I kary za brak ubezpieczenia takie same jak dla kierowców !!!

    • 21 7

    • rowerzysta nie spowoduje wypadku z sumą strat 2mln euro (3)

      a kierowcy i to potrafią przekroczyć

      • 3 6

      • jeśli manewr rowerzysty zmusi Cię do uciekania poza jezdnię (1)

        to możesz przydzwonić na szkodę całkowitą. Chyba że kierowca ma mocne nerwy i szybko wykalkuluje, że bardziej opłaca mu się rozjechać rowerzystę

        • 5 2

        • O rany ! Co ty nie powiesz ! Opłaci mu się trafić za kratki ?

          • 1 1

      • To czego się boicie w takim razie? :)

        15 złociszy żal na OC?

        • 4 2

    • Polska nie wychyli się i się nie skompromituje takim absurdem "Misiu" z Barei.

      Widzę, że duch PRL wiecznie żywy !

      • 1 1

  • Oddział Ratunkowy (1)

    Proponuję od razu zbudować w okolicy oddział Pogotowia Ratunkowego, żeby mieli blisko! Co za poroniony pomysł, żeby tak bardzo ograniczać bezpieczeństwo rowerzystów!

    • 7 5

    • Masz jakieś statystyki z Gdańska o wypadkach na tego typu ponad 170 ich

      ulicach ? No masz ? Więc po co klepiesz bzdury na klawiaturze !

      • 1 0

  • A co z chulajnogami (1)

    Tylko się pytam

    • 7 2

    • Przerobić je na hulajnogi i problem sam zniknie.

      • 4 1

  • (4)

    Drodzy kierowcy, piesi, rolkarze, motocyklisci i inni uzytkownicy drog, chodnikow itp przestanmy sie nasmiewac z cudownych dzieci dwoch pedalow i ich fobii. To naprawde trzeba duzo odwagi aby zalozyc obcisle gacie z pielucha, koszule z pseudoreklamami i nocnik na glowe i tak sie pokazac w miejscu publicznym. I w dodatku wszedzie sie od takiego odsuwaja, w pracy, sklepie itp bo spocony, smierdzacy, z czerwona geba i zziajany z wywalonym na brode ozorem.
    Prosze, wiecej dla nich empatii, oni i tak nie maja lekko.

    • 20 10

    • A jak z takiej pseudo jednokierunkowej skręcać w lewo? (1)

      Ktoś się orientuje jak to w przepisach wygląda ?

      • 4 2

      • Jeżeli jest znak T-22

        to droga, z punktu widzenia rowerzysty, jest dwukierunkowa, . Dlatego rowerzysta w lewo skręca z prawej strony jezdni, ewentualnie zbliżając się do osi.
        Samochód zachowuje się normalnie, czyli zjeżdża do lewej (no chyba że akurat wjeżdża rower- to jedyna groźna sytuacja w tym układzie. Dlatego uważam za słuszne wyznaczanie krótkich kontrapasów na wjazdach w jednokierunkową, tak jak ma to miejsce na większości tego typu ulic w Gdańsku.

        • 1 0

    • qwerty, chyba naprawdę masz problem

      uciekasz od swojego tradycyjnego nicka? kłopoty z matematyką? a może ze wzrokiem?
      ilu takich ludzi widujesz na jezdniach? w Gdańsku jednego dnia po drodze przy plaży jeździ ponad 8 tysięcy ludzi - ubranych w większości w zwykłe ciuchy, w większości bardzo życzliwie odnoszący się do innych.

      • 3 2

    • Durna ironia.

      • 1 0

  • PZU (1)

    Rowerzyści powinni płacić ubezpieczenie tak jak kierowcy aut! Wówczas ws,ystko będzie ok.

    • 13 3

    • Jesteś agentem PZU ? Myślisz, że nasz kraj wychyli się wprowadzając taki

      absurd i skompromituje się ? Powiedz, gdzie na świecie, rowerzyści płacą OC ?

      • 1 0

  • Błąd autor chyba zapomniał że Stanrowiejska jest jeszcze z Kontra pasem. To co jest na zachodzie pojawia się też i u nas mimo że blaszakom się to nie podoba

    • 1 5

  • Ankieta (2)

    A moze by tak opcja "Nie bo to niebezpieczne rozwiązanie" ?

    • 7 2

    • Nie ma, bo by ludzie się prawdy dowiedzieli.

      • 0 1

    • to nie jest niebezpieczne rozwiązanie

      • 0 0

  • Banda oszołomów

    Gdynią rządzi geriatryczna bada bezmózgów.

    • 6 2

  • Tylko lewą stroną (3)

    Jazda lewą stroną jest o wiele bezpieczniejsza dla rowerzysty szczególnie za miastem, może w razie potrzeby zjechać na pobocze i się usunąć z drogi widząc pojazd jadący z naprzeciwka. Stosuję taką metodę i czuję się wtedy w miarę bezpiecznie. Jadąc prawą stroną nie mam pewności, czy jakiś "furiat" mnie nie rozjedzie. Powinno się wprowadzić obowiązek jazdy lewą stroną tak jak to jest dla ruchu pieszego.

    • 6 6

    • to jest artykuł o zmianach zasad ruchu w mieście.

      Odzwyczajanie kierowców od obecności rowerzystów na jezdniach dróg poza miejskich jest antyproduktywne, nie podnosi bezpieczeństwa.

      • 1 3

    • (1)

      i dla tego w ogóle nie powinieneś jeździć po drodze przeznaczonej dla pojazdów motorowych

      rowerem to sobie w lesie pojeździj, Łoś Furiat Cię nie rozjedzie... :)

      • 1 3

      • Powiedz, czemu masz głupawe wypowiedzi ? Narzucasz ludziom auta ?

        A kom ty jesteś ? Nikim. Żyjemy w wolnym kraju, gdzie część ludzi ma ochotę jeździć rowerami po miastach i wara ci od nich.

        • 1 0

  • (3)

    Bez wyraznych oznaczeń nastąpi szybki spadek rowerzystów ( wypadki )

    • 3 4

    • przecież proponowane są tabliczki (1)

      twoje prognozy nigdzie się nie potwierdziły. Miasto promujące korzystanie z rowerów jest miastem o wyższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

      • 3 2

      • Zerkasz na znaki czy jeździsz na pamięć ? Slyszałeś coś o znaku T-22 ?

        To go przyswój "mirek".

        • 1 0

    • Zerkasz na znaki czy jeździsz na pamięć ? Slyszałeś coś o znaku T-22 ?

      To go przyswój !

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane