• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści pojadą pod prąd bez kontrapasów

Patryk Szczerba
6 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak z taką informacją może pojawić się w przyszłym roku w kilku - oprócz Lotników - miejscach Gdyni. Znak z taką informacją może pojawić się w przyszłym roku w kilku - oprócz Lotników - miejscach Gdyni.

O możliwość jazdy rowerem pod prąd starają się radni gdyńskiej dzielnicy Dąbrowy, proponując zastosowanie jej - na razie - w trzech miejscach. Gdyńscy urzędnicy pomysłowi przyklaskują i planują podobne rozwiązania m.in. w Śródmieściu.



Czy dopuszczenie ruchu rowerów na mało uczęszczanych jednokierunkowych ulicach to dobry pomysł?

Jak przekonują radni, to kolejny etap prób uspokajania ruchu w dzielnicy. Wiosną zeszłego roku strefą Tempo 30 po ulicach, gdzie stały domy jednorodzinne, objęto okolice bloków. Wcześniej kierowców nie potrafiły powstrzymać nawet ciasno zaparkowane samochody. Czy powstrzymały znaki?

Dzięki zmianom wolniejsza jazda

- Z naszych obserwacji wynika, że tak się stało, a samochody jeżdżą wolniej. Postanowiliśmy pójść dalej i spróbować dopuścić również w większym stopniu do ruchu rowerzystów. Rozważaliśmy kontrapasy, ale mając świadomość, że zabierzemy miejsca parkingowe, zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Stanęło na tablicach na trzech jednokierunkowych ulicach - wyjaśnia Lechosław Dzierżak, przewodniczący rady dzielnicy Dąbrowa.
Czytaj też: Kontrapas zajęty na parking. Sypią się mandaty

Radni chcą, by kontra-ruch rowerowy został dopuszczony na ul. Nagietkowej w okolicach poczty zobacz na mapie Gdyni,Gorczycowej zobacz na mapie Gdyni w okolicy zespołu szkół nr 14 oraz Rdestowej, pomiędzy ul. Szafranową i Sezamową zobacz na mapie Gdyni.

- Takie rozwiązanie sprawdza się w wielu miastach, nawet większych od Gdyni. Jest to zgodne z przepisami o ruchu drogowym, bezpieczne, nie generuje wysokich kosztów, a bardzo ułatwia życie rowerzystów na drogach o małym natężeniu ruchu - dodaje Dzierżak.
W Gdyni tylko w jednym miejscu

W Gdyni po raz pierwszy zastosowano je na ul. Lotników na odcinku od ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdyni w listopadzie 2012 roku.

Od września podejmować decyzje w tym zakresie będzie dużo łatwiej. Minister infrastruktury i rozwoju podpisała w ostatnich dniach nowelizację przepisów ruchu drogowego, umożliwiającą wyznaczanie odcinków ulic, na których rowerzyści mogą jeździć pod prąd.

Obecnie jest to możliwe, o ile na ulicy jednokierunkowej wyznaczony jest tzw. kontrapas, czyli oddzielony za pomocą znaków poziomych fragment jezdni, po którym mogą poruszać się rowery. Teraz możliwe będzie umożliwienie rowerzystom jazdy w przeciwnym kierunku dzięki tabliczce pod znakiem zakazu z napisem "Nie dotyczy rowerów", czyli to, o co wnioskują radni Dąbrowy. Przepisy dopuszczają wyznaczenie dla jednośladów śluzy - specjalnych miejsc przed skrzyżowaniami, które ułatwią im m.in. skręt w lewo. Na ulicach mają pojawić się też poziome znaki, wskazujące rowerzystom pas i kierunek ruchu.

Zmian należy się spodziewać więc nie tylko w Dąbrowie, ale także innych miejscach Gdyni.

- Na pewno w śródmieściu na ulicach Abrahama pomiędzy Starowiejską zobacz na mapie Gdyni10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zgody zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Warto dodać, że do tej pory przepisy były w tym względzie niejednoznaczne, więc było trudno takie zmiany wprowadzać. Rozporządzenie daje dużo możliwości. Oczywiście przy podejmowaniu decyzji trzeba wziąć pod uwagę ograniczenie prędkości na jezdni, jej szerokość i widoczność - wyjaśnia Rafał Studziński z ZDiZ w Gdyni.

Zapowiada, że jeszcze w tym roku będą przygotowywane projekty zmian w ruchu, których realizacja nastąpi w roku przyszłym. Warto podkreślić, że podobne rozwiązania funkcjonują od kilku lat z powodzeniem m.in. w wielu dzielnicach Gdańska. Od kilku lat korzystają z nich również ci, którzy wybrali obrzeża Trójmiasta i np. kupili mieszkanie w Redzie.

Miejsca

Opinie (390) 1 zablokowana

  • amen

    drogi w miastach na zachodzie sa przystosowana nalezy zbadac przez cba te wszystkie przetargi i dotacje z uni ktos trzepie kase

    • 3 1

  • Przy czołowym zderzeniu (3)

    Kto będzie uznany za sprawcę ? Ten co jedzie w dobrym kierunku, czy ten jadący pod prąd ?

    • 8 3

    • A w Gdańsku było takie zacofany Gdynianku ?

      • 1 0

    • rozsądnie tworzone przepisy służą zapobieganiu wypadkom (1)

      a nie pomaganie "służbom" w rozstrzyganiu winy wtedy, gdy wypadek zaistnieje.
      Obecność rowerzystów na jezdni skłania kierowców do uważniejszej jazdy, zwłaszcza na ulicach jednokierunkowych - fakty świadczą o poprawie bezpieczeństwa.
      To że się niektórym to nie mieści w głowie, nie stanowi problemu. Fakty są silniejsze niż intuicja ograniczona wyobraźnią.
      Spróbuj sam wsiąść na rower i pojechać na ulicy dwukierunkowej i jednokierunkowej "pod prąd". Od razu zauważysz, gdzie się czujesz i jesteś bezpieczniejszy.

      • 0 0

      • intuicja ograniczona wyobrażnią, powiedz czy miałeś ostatnio malowaną klatkę schodowa??

        jeżeli tak to sprawdź czym ją malowali bo musiałeś tym się zatruć, ze tak brzdzisz

        • 0 1

  • Przepisy powinny byc jednakowe dla wszystkich (1)

    Uczestników ruchu drogowego i jeżeli wszyscy będą ch przestrzegać to powinno być bezpiecznie, jeżeli tworzy sie niespójne przepisy różne dla różnych użytkowników to ruch drogowy staje sie nieprzewidywalny dodając do tego ze niektórzy uczestnicy tego ruchu nie znają w ogóle przepisów bo im wolno nie znać to mamy totalny bałagan. Przepisy stworzono by każdy uczestnik ruchu drogowego mógł przewidzieć co zrobi inny w danej sytuacji - na skrzyżowaniu, rondzie ulicy jednokierunkowej, ulicy podporządkowanej czy autostradzie. Kiedy pozwolimy poruszać sie wbrew przepisom to taki uczestnik ruchu powinien być specjalnie oznakowany - światło, sygnał dźwiękowym itd. Tak mówią przepisy. Niestety teraz wprowadzamy bałagan. Nie jest tłumaczeniem ze we Francji tak jest, np. w Górnej Wolcie każdy jeździ jak chce to moze naśladujmy Górna Wolte. Nie mam nic przeciwko rowerzystom ,pieszym, motocyklistom czy kierowcom ale poruszamy sie po drogach według tych samych zasad.

    • 2 1

    • żeby było bezpiecznie ludzie muszą zachowywać się jak samodzielnie myślący

      jeśli przepisy będą interpretowane w bezduszny sposób, to nie zapewni to bezpieczeństwa.
      Żaden twórca przepisów nie jest w stanie przewidzieć wszystkich możliwych sytuacji, które mogą wystąpić w ruchu drogowym.
      Jeśli ludzie będą uważani za idiotów, to będą się zachowywać jak idioci.
      Na całym cywilizowanym świecie obowiązuje zasada: duży może więcej, więc na nim spoczywa większa odpowiedzialność za zachowanie bezpieczeństwa.
      Ruch jednośladów niezmotoryzowanych pod prąd podnosi bezpieczeństwo wszystkich.

      • 0 2

  • oc musi mieć każdy rowerzysta (2)

    Tu rysa tam lusterka albo na masce się rozłoży.

    • 1 2

    • musi to na Rusi (1)

      lub w wyobraźni ludzi ograniczonych polem widzenia po zamknięciu w metalowej puszce.

      • 0 1

      • Inaczej zaśpiewasz jak ścigną cię za uszkodzenie mienia

        • 0 1

  • Trzeba wprowadzić obowiązkową opłate OC dla rowerzystów (1)

    Pozatym wkurzają mnie idioci co mając obok ścieżkę rowerową dalej uparcie jadą ulicą tamując ruch i stwarzając niebezpieczeństwo dla innych i siebie...

    • 4 3

    • ruch na ulicach tamuje nadmiar samochodów

      niebezpieczeństwo stwarzają poglądy osób traktujących pewnych uczestników ruchu drogowego jako gorszych - nie posiadających prawa jazdy etc.

      • 1 1

  • A po co zmiany .... (2)

    powszechnie wiadomo ze święte krowy na rowerach w większości nie mają pojęcia o przepisach ruchu drogowego, jedynym , prymitywnym argumentem jest , .. A bo we Francji , Belgi ....... Jest tak czy siak. Po co zmieniać cokolwiek jak oni i tak jeżdżą pod prąd, i tak jeżdżą przez czerwone , albo je omijają jadąc przejściem dla pieszych. Jak sami zaczniecie respektować przepisy ruchu drogowego, jak przestaniecie stwarzać zagrożenie na drodze , to rzeczywiście będziemy bliżej Francji, Belgi, Holandii .....

    • 2 2

    • tabletki odstawione czy próba ironii? (1)

      rowerzyści i piesi naprawdę nie stwarzają realnego/ poważnego zagrożenia na drogach w żadnym kraju.
      Zagrożenie na jezdniach, ulicach, chodnikach i drogach rowerowych stwarzają miszczowie kierownicy nie potrafiący zachować prędkości odpowiedniej do warunków jazdy i lekceważący sobie limity prędkości.
      Większość z nich zresztą traktuje znaki ograniczenia prędkości jako wskazówki o dolnym limicie dopuszczalnej prędkości - jak ktoś jedzie nieznacznie wolniej potrafią strzelać do innych kierowców za "tamowanie ruchu".

      • 0 0

      • Idz cielaku na rolę , zaprzęgnij się do pługa

        ..

        • 0 1

  • Urzedasom powinna płynąc krew wolniej , bo było by to dla nich bezpieczne (1)

    do tego płuca niech sobie wytną o 60 % bo będą wolniej się natleniać i to też będzie dla nich bezpieczne......

    • 0 1

    • to, że umiesz obrażać, to już wiemy

      gdzie argumenty trollu?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane