• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści proszą o fotoradary dla straży miejskiej

Patryk Szczerba
15 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Strażnicy miejscy w różnych miastach Polski pojawiają się z fotoradarami bardzo często. Miejsce kontroli musi być jednak oznaczone. Strażnicy miejscy w różnych miastach Polski pojawiają się z fotoradarami bardzo często. Miejsce kontroli musi być jednak oznaczone.

Straż Miejska z Gdyni, Sopotu i Gdańska nie ma na swoim wyposażeniu fotoradarów do rejestrowania prędkości. Co ciekawe, domaga się ich... część rowerzystów, bo wierzą, że to zwiększyłyby ich bezpieczeństwo na drodze. W miastach nie podzielają tej opinii.



Czy trójmiejscy strażnicy miejscy powinni być wyposażeni w fotoradary?

Zeszłoroczny raport NIK dotyczący używania fotoradarów nie pozostawił na pracy strażników miejskich suchej nitki. Bezprawne nakładanie mandatów karnych na kierowców za przekroczenie prędkości po upływie ustawowego terminu od chwili ujawnienia wykroczenia, bezpodstawne karanie właścicieli samochodów za niewskazanie osoby, której powierzyli pojazd oraz pozyskiwanie przez samorządy z tego tytułu dochodów, które powinny zasilić budżet państwa. To tylko niektóre z uchybień, jakie stwierdzili kontrolerzy NIK w działaniu straży gminnych i miejskich, które korzystają z urządzeń rejestrujących.

Wskazane zostały również dysproporcje pomiędzy interwencjami dotyczącymi zakłócenia porządku publicznego a podejmowaniem działań na drogach. Ponad 1,7 mln mandatów wystawionych w całej Polsce w 2011 roku dotyczyło kierowców. Kosztowały one kierujących 141 mln zł. Po roku, jak pokazują statystyki, ilość mandatów za wykroczenia drogowe wzrasta.

Mimo to część gdyńskich cyklistów coraz głośniej zaczyna domagać się zakupu fotoradarów.

- Gdy spojrzymy na pomiary, okaże się, że samochody na wielu przewymiarowanych ulicach Gdyni poruszają się ze średnią prędkością ok. 70 km/h. Dotyczy to chociażby odcinka al. Zwycięstwa, gdzie ostatnio funkcjonariusze zatrzymywali rowerzystów jadących po chodniku oraz rzekomej "modernizacji Roku 2012" Węzła Wzgórze. Po ulicy, w tym miejscu, cykliści boją się jeździć z powodu ryzyka wywrotki od podmuchów powietrza. Tak jest też na wielu odcinkach Morskiej i Wielkopolskiej, ale też Warszawskiej. Fotoradary najskuteczniej spowalniają amatorów rajdów w mieście. Spokojniejszy ruch aut na ulicy zachęciłby więcej ludzi do wybierania roweru w codziennej drodze do pracy - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, dodając, że dodatkowe wpływy do budżetu mogłyby poprawić jakość utrzymania dróg.

Urzędnicy przyznają, że zakup urządzeń nie jest rozważany.

- Zgłaszały się do nas kilkukrotnie firmy oferujące specjalne urządzenia, chcąc mieć udział w późniejszych zyskach z mandatów. Kwestia fotoradarów pojawiała się, ale nigdy nie wychodziła poza rozważania. Ponieśliśmy część kosztów związanych z montażem fotoradarów, z których korzysta policja na słupach. Straż Miejska powinna naszym zdaniem skupić się na dbaniu o porządek i bezpieczeństwo, zamiast zajmować się kierowcami przekraczającymi prędkość - mówi Jerzy Zając, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.

Strażnicy miejscy tłumaczą z kolei, że reakcje na łamanie drogowych przepisów i tak zajmują większość ich czasu. Od początku roku w Gdyni podjęli ponad 11,5 tys. interwencji drogowych.

W Sopocie również w najbliższym czasie nie należy spodziewać się strażników polujących na pędzących z nadmierną prędkością kierowców.

- Nie działamy na dużym obszarze, w związku z tym niepotrzebne jest dublowanie działań policji. Bardziej chcemy skupić się na zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa i na to zawsze ukierunkowaliśmy nasze działania - wyjaśnia Mirosław Mudlaff, komendant Straży Miejskiej w Sopocie.

Podobną strategię do Gdyni przyjął Gdańsk, gdzie także fotoradary nie były nigdy wykorzystywane i nie zanosi się na zmiany w tej kwestii.

- Warto pamiętać, że nowe urządzenia rejestrujące prędkość to także nowe etaty w Straży Miejskiej. Ktoś musi przecież obsługiwać urządzenia i weryfikować zarejestrowane wykroczenia. W innych miastach nie brakuje w związku z tym problemów natury prawnej. Gdańscy włodarze stwierdzili, że tym razem Straż Miejska powinna skupić się na innych zadaniach - tłumaczy Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (426) ponad 20 zablokowanych

  • i co w związku z tym ?!

    • 0 0

  • Straz Miejska jest juz zajeta wypisywaniem mandatow za parkowanie

    wiec nie ma czasu na fotoradary

    • 1 1

  • co to za stowarzyszenie?? -"rowerowa Gdynia" (1)

    ciągle coś im nie pasuje, nieustanne czepianie sie kierowców, pieszych itp. chyba kompleksy mają?!?! dziwie się że TRójmiasto.pl tak często pisze o tym marginalnym stowarzyszeniu i nie potrzebnie robi im reklamę. Prawda jest taka że to stowarzyszenie tylko wymaga. sciezki, estakady, stojaki,prysznice i utrzymanie zimowe ścieżek pochłoną kilkanaście milionów w przeciągu 2 lat a jest to raczej sezonowa forma dojazdu np. do pracy

    • 6 4

    • estakady to akurat nikt nie chciał poza debilami w urzędzie miasta

      • 0 1

  • o tak dać im miotły i grabie a nie fotoradary!

    - bo jesień liście sypie ...

    • 3 3

  • ciekawe (2)

    Ciekaw jestem, kto niebawem będzie odśnieżał ścieżki rowerowe.

    • 3 1

    • dokładnie - kto?

      miasto płaci i to nie mało za utrzymanie zimowe ściezek a w zimie przejdza taką sciezka maksymalnie kilka rowerów!

      • 0 1

    • moja propozycja

      ROWERZYŚCI!!!!!!!

      • 1 1

  • Może ktoś pójdzie po rozum do głowy

    i postawi słupki na początku Kartuskiej (Nowe Ogrody) przy aptece w "Czarnym domu". Notoryczne stawanie na ścieżce. Przodują w tym taksiarze.

    • 3 2

  • A ja myślę, że należałoby zacząć od rowerzystów, którzy mając RÓWNOLEGŁĄ ścieżkę rowerową jadą jezdnią !!! (6)

    Przecież to ABSOLUTNY szczyt głupoty i złośliwości !!! Konfiskować idiotom rowery!!

    • 8 5

    • (5)

      jak ścieżka ma 5 m jak na Chylońskiej to też na nią zjeżdżać baranku?

      • 2 4

      • (3)

        Tak. Przepisy dotyczą wszystkich. Jak będzie dziurawa jezdnia to mam prawo zjechać na chodnik tłumoku?

        • 2 2

        • (1)

          jak będzie zerwany most, też nim pojedziesz, jakże przepisowo? jak będzie 40kmh na szerokiej pustej drodze to tyle swą blachą pojedziesz?

          te zakute łby maja deficyt szarego pod deklem,
          pewnie od oparów etyliny? a my mamy ryzykować życie,
          by ich przepisom dogodzić. czasem człowieka ogarnia
          taki gniew, że by gryzł...

          • 2 2

          • to może gryź matkoje(b)co

            • 0 0

        • nie ma baranie tak źle utrzymanych jezdni jak te badziewia zwane dróżkami rowerowymi poza tym pajacu czyż auto nie ma amortyzatorów?

          • 1 2

      • A jak ścieżka nie jest oczyszczana, pokryta szkłem i liściami ?? Tak przeważnie właśnie jest!

        • 2 0

  • Dlaczego kierowcy zawsze narzekają na fotoradary?

    Skoro komuś się tak spieszy, że przekracza prędkość, to powinien płacić. Jest ograniczenie 50 km/h - tyle trzeba jechać, kiedy pojawia się 70 km/h ( dość powszechne w Trójmieście ) to tyle właśnie jedziemy.
    Jak się komuś nie podoba, to nie musi prowadzić.
    Sam kieruję samochodem i też chciałbym, żeby fotoradarów było dużo. Niestety inne metody perswazji nie działają na ludzi tak jak perspektywa pozbycia się paru stówek.

    • 3 6

  • Ścieżki są w wielu miejscach zbędne (2)

    np Wiśniewskiego bardzo często jezdzę autem i spotkać tam rower jest naprawdę cięzko a sciezka jak autostrada. Ścieżki rowerowe są uczeszczane tylko w pasie nadmorskim za resztę tylko płacimy tzn za budowę i utrzymanie

    • 3 1

    • wpływy z podatków ze sprzedaży paliwa i samochodów (1)

      pokrywają tylko ułamek nakładów na budowę i utrzymanie ulic i dróg

      • 0 1

      • g...wno prawda

        • 0 0

  • fajnie by bylo tak 15 fotoradarow dla Gdanska , 15 fotoradarow dla Gdyni i z 5 dla Sopockiej SM

    do tego mandaty x10 lub x20

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane