• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły przetargi na projekt i budowę 64-km Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r. Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r.

Do 16 listopada firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Na 64-kilometrową trasę zapisano w budżecie państwa ok. 3 mld zł. Drogą pojedziemy najwcześniej w 2019 r.



Kto najbardziej zyska na budowie Trasy Kaszubskiej?

W środę po południu, gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) - Obwodnica Trójmiasta.

- Zainteresowane firmy i konsorcja mają czas do 16 listopada na złożenie wniosków o dopuszczenie do przetargów - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański. Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA powinni zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.

Kryterium oceny ofert w obu przetargach zostało określone następująco: cena - 90 proc., gwarancja - 5 proc., termin realizacji - 5 proc.

Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej. Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej.
Cztery zadania, po dwa na każdy przetarg

64-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Inwestor zdecydował się je rozdzielić na dwa przetargi. Oznacza to, że na placu budowy Trasy Kaszubskiej może być dwóch generalnych wykonawców.

Pierwszy przetarg obejmuje odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, liczący ok. 15 km. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Kolejny odcinek w pierwszym przetargu i zarazem ostatni w całej inwestycji (patrząc od strony Trójmiasta) to obwodnica Lęborka. Na jej 17-kilometrowej długości powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Do drugiego przetargu gdański oddział GDDKiA zakwalifikował zaprojektowanie i budowę Trasy Kaszubskiej między Obwodnicą Trójmiasta a Szemudem (22 km drogi). W jego ramach zostanie rozbudowany węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zrealizowany Węzeł Chwaszczyno, który umożliwi skomunikowanie z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), węzeł Rdestowa przy Polifarbie, a także węzeł Szemud.

Drugi odcinek, który trafił do drugiego przetargu, liczy 10 km i zaczyna się w Szemudzie, a kończy w Luzinie. Jest on zdecydowanie prostszy w realizacji. W jego ramach powstanie miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta. Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta.
3 mld zł na inwestycję

Drogowcy chcą wybrać wykonawcę do końca 2016 r. Oznacza to, że w 2017 r. trasa będzie projektowana, a dopiero później drogowcy zdobędą tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.

Jeśli nie będzie żadnych potknięć, nową drogą powinniśmy pojechać pod koniec 2019 r.

Budowa 64-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu 3 mld zł.

Miejsca

Opinie (131) 3 zablokowane

  • 64-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Inwestor zdecydował się je rozdzielić na dwa przetargi. Oznacza to, że na placu budowy Trasy Kaszubskiej może być dwóch generalnych wykonawców - CHYBA 4 WYKONAWCÓW SKORO DWA PRZETARGI PO DWA ZADANIA ;)

    • 0 1

  • a gdzie łącznica gdynia obwodnica (1)

    Zadać tyle trudu w budowę ogromnego węzła a nie zrobić łącznicy Gdynia - Obwodnica. Coś nie tak z projektowaniem?

    • 2 3

    • Zaproponuj

      jak taka łącznica by miała wyglądać, jak sobie ją wyobrażasz ? Pytam serio, bo tam brakuje faktycznie dobrego planu wzdłuż Karwin

      • 0 0

  • Najbardziej przyda się Warszawiakom, żeby mogli omijać Trójmiasto w drodze nad nasze morze.

    • 1 0

  • Polska w ruinie

    • 2 0

  • Połaczenie OM z Trasą Kaszubska (4)

    Czy tylko mi się wydaje że połączenie Obwodnicy Metropolitalnej z Trasą kaszubska projektował debil? Przecież każdy GPS (a na tym jeżdżą turyści) pokaże jadącym drogę przez stara obwodnicę, bo będzie wyraźnie krótsza. Na końcu OM powinien być ewidentnie skrót łącznikiem do TK. W takim układzie OM będzie tylko dojazdówką dla Kaszub, no może sprawdzi się przy jakiś większych wypadkach na starej obwodnicy.

    • 2 3

    • obecna obwodnica też jest dłuższa niż trasa przez miasto

      • 1 0

    • Tak, tylko Tobie tak się wydaje.

      • 0 0

    • Jeśli stary przebieg Obwodnicy zostanie zdegradowany do GP (aktualnie nie spełnia i tak wymogów S, bo brak pobocza), dodatkowo wprowadzone zostanie ograniczenie do 100 km/h jak na każdej GP, to oprogramowanie nawigacyjne wyznaczy trasę gdzie max = 120 km/h czyli nowy przebieg.

      • 1 0

    • Nie pokaże

      Wystarczy, że będziesz musiał zwolnić na łączniku OT-Chwaszczyńska-TK i każdy GPS wyznaczy szybszą trasę czyli OM-TK, bo przejeżdżając ją będziesz miał ograniczenie do 120km. A najprawdopodobniej docelowo na większości OT i tak zostanie obniżona prędkość do 100km, na łącznikach masz zwolnienie do 40km, Chwaszczyńska to 80km i znów łącznik. Do tego dolicz korek i sam GPS wskaże Tobie trasę bez korka.

      • 1 0

  • I budowa tej trasy cieszy małe trójmiasto :) Mniej samochodów przez nasze miasta przejedzie :)

    • 3 0

  • Wielki Kack

    ciekawe KTO i GDZIE rozmawiał z mieszkańcami Wielkiego Kacka. KTO i GDZIE uzyskał aprobatę mieszkańców ul. Górniczej?

    • 1 3

  • Stawiam na Chińczyków.

    • 0 0

  • setki tysięcy ludzi czekają na tę trasę od lat

    a ja tu czytam idiotów co piszą że niepotrzebna droga :D skąd wy sie bierzecie lemingi? Niezmiernie mnie interesuje co sprawia że macie czas siedzieć tu i pisać bzdury?

    • 6 3

  • No właśnie, też nie rozumiem.

    Protestować mogą tylko mieszkańcy Bojana i innych miejscowości, które im Ska przetnie. Ale budowa drogi jest planowana od lat, były konsultacje..
    Jeśli uda się to zbudować, to będzie na prawdę super sprawa.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane