• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły przetargi na projekt i budowę 64-km Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r. Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r.

Do 16 listopada firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Na 64-kilometrową trasę zapisano w budżecie państwa ok. 3 mld zł. Drogą pojedziemy najwcześniej w 2019 r.



Kto najbardziej zyska na budowie Trasy Kaszubskiej?

W środę po południu, gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) - Obwodnica Trójmiasta.

- Zainteresowane firmy i konsorcja mają czas do 16 listopada na złożenie wniosków o dopuszczenie do przetargów - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański. Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA powinni zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.

Kryterium oceny ofert w obu przetargach zostało określone następująco: cena - 90 proc., gwarancja - 5 proc., termin realizacji - 5 proc.

Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej. Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej.
Cztery zadania, po dwa na każdy przetarg

64-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Inwestor zdecydował się je rozdzielić na dwa przetargi. Oznacza to, że na placu budowy Trasy Kaszubskiej może być dwóch generalnych wykonawców.

Pierwszy przetarg obejmuje odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, liczący ok. 15 km. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Kolejny odcinek w pierwszym przetargu i zarazem ostatni w całej inwestycji (patrząc od strony Trójmiasta) to obwodnica Lęborka. Na jej 17-kilometrowej długości powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Do drugiego przetargu gdański oddział GDDKiA zakwalifikował zaprojektowanie i budowę Trasy Kaszubskiej między Obwodnicą Trójmiasta a Szemudem (22 km drogi). W jego ramach zostanie rozbudowany węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zrealizowany Węzeł Chwaszczyno, który umożliwi skomunikowanie z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), węzeł Rdestowa przy Polifarbie, a także węzeł Szemud.

Drugi odcinek, który trafił do drugiego przetargu, liczy 10 km i zaczyna się w Szemudzie, a kończy w Luzinie. Jest on zdecydowanie prostszy w realizacji. W jego ramach powstanie miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta. Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta.
3 mld zł na inwestycję

Drogowcy chcą wybrać wykonawcę do końca 2016 r. Oznacza to, że w 2017 r. trasa będzie projektowana, a dopiero później drogowcy zdobędą tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.

Jeśli nie będzie żadnych potknięć, nową drogą powinniśmy pojechać pod koniec 2019 r.

Budowa 64-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu 3 mld zł.

Miejsca

Opinie (131) 3 zablokowane

  • geometria

    Ciekawy projekt..- zamiast pojechać od Kartuz jak najbardziej na wprost Lęborka i dorobić nitkę do Gdyni to mamy kosztowny łuczek..

    • 4 1

  • projekt rozdmuchany, wielopasmówki są niepotrzebne

    wystarczy kilka obwodnic i parę odcinków z dodatkowymi pasami na istniejących drogach. To są małe odległości - wystarczy płynna jazda, a będzie znacznie lepiej znacznie mniejszym kosztem. W wydawaniu kasy na gadżety jesteśmy dobrzy.

    • 2 4

  • Nieracjonalne rozwiązanie

    Droga S6 od Lęborka powinna być prowadzona śladem wariantu II lub III do węzła Luzino a następnie śladem wariantu B lub C do Miszewa (lub węzeł Nowy Tuchom) i dalej obok Żukowa do Straszyna wg śladu z projektu OMT. Taka trasa, racjonalna, lepiej spełnia podstawowy cel zadania inwestycyjnego kreowanego przez wymóg priorytetu sieci TEN-T i celów wyartykułowanych w dokumentach powiązanych.
    Zachodzi pytanie jak zaproponowana trasa racjonalna spełnia zalecenia i jak realizuje cele, w jakich kryteriach jest lepsza lub gorsza od trasy forsowanej przez GDDKiA.
    Dane ogólne
    - długość trasy ok. 69,7 km, trasa jest krótsza o ponad 21 km; (skrócenie budowy trasy S6 o 24 km)
    - koszt ok. 5,2 mld zł, obniżenie kosztów budowy o ok. 1,4 mld zł , oszczędności wynikają z zaniechania budowy odcinka TK od Milwina do Wielkiego Kacka w tym dwóch złożonych wielopoziomowych węzłów w Chwaszczynie i Wielkim Kacku;
    - skrócenie odległości przejazdu od kilkunastu do ponad dwudziestu kilku km to jest, w niektórych jazdach, o prawie 40 %,
    - oszczędności paliwa ok. 160 tys ton rocznie (wg prognoz ruchu 2030 r.) i wynikające z tego zmniejszenie obciążenia środowiska + rakotwórcze pyły, gazy eksploatacyjne;
    - skrócenie średniego czasu przejazdu ok. 20 minut co przy prognozowanym natężeniu ruchu daje oszczędność ok.10 000 godzin/dziennie roboczogodzin.

    • 0 0

  • W końcu w Wejherowie zmaleje ruch na DK6

    Pamiętam jak zakorkowane było Świecie - przez centrum miasta ciężko było przejechać. Po zbudowaniu obwodnicy Świecie wróciło do swojego sennego klimatu. Mam nadzieję, że w Wejherowie będzie podobnie.

    • 0 0

  • droga

    jak trasa powstanie 2023 to będzie dobrze bo narazie to tylko kity

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane