• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szykuje się do wymiany trakcji. Powoli

Piotr Weltrowski
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem. Najwięcej problemów sprawia obecnie trakcja na odcinku między Gdańskiem Głównym a Sopotem.

W lutym SKM chce ogłosić przetarg na projekt modernizacji sieci trakcyjnej między Gdynią Główną a Sopotem. W kwietniu gotowy ma być podobny projekt, dotyczący trakcji między Gdańskiem a Sopotem. Na samą modernizację pieniędzy jednak na razie nie ma.



Która z planowanych przez SKM inwestycji będzie najważniejsza z punktu widzenia pasażerów?

Sieć, z której korzysta trójmiejska SKM, delikatnie mówiąc, do najnowocześniejszych nie należy. W najgorszym stanie znajduje się odcinek między Gdańskiem Głównym a Sopotem, gdzie cały osprzęt sieciowy pochodzi z... początku lat 50. ubiegłego wieku.

To właśnie ten odcinek SKM chciałaby wyremontować jako pierwszy. Obecnie kończą się prace nad projektem jego modernizacji. Dokumentacja, za której przygotowanie SKM zapłaci około 300 tys. zł, powinna być gotowa już w kwietniu.

Projekt będzie przewidywać m.in. wymianę samej sieci na najnowocześniejszy jej rodzaj stosowany w Polsce. Dzięki niemal dwukrotnie większemu przekrojowi sieci niż obecnie, zmniejszy się jej awaryjność, a zwiększy się przepustowość. Wymienione na nowe zostaną także konstrukcje dachowe, wsporcze oraz słupy.

Z pewnością pozwoli to także na zmniejszenie kosztów utrzymania samej trakcji, na co SKM wydaje obecnie około 1,6-1,8 mln zł rocznie. Tylko w grudniu i styczniu wymienione musiały być np. przewody jezdne o łącznej długości 3,5 km.

Na wszystko to będziemy musieli jednak poczekać. SKM realizuje obecnie kompleksowy projekt modernizacji swojego taboru i peronów. Ma on pochłonąć około 350 mln zł (połowa tej kwoty pochodzić będzie prawdopodobnie z pieniędzy unijnych - decyzja o ich przyznaniu "spodziewana jest" w maju).

W jego ramach wyremontowanych zostanie m.in. ponad 20 składów kolejowych. Powstanie także system elektrycznego sterowania rozjazdami. Nastąpi także przedłużenie linii SKM do śródmieścia Gdańska. Wszystko to zrealizowane ma być, przynajmniej w teorii, do czerwca 2012 roku.

Kasa SKM kolejnych obciążeń w tym czasie nie będzie w stanie znieść, tym bardziej, że modernizacja całej trakcji na linii Gdańsk - Gdynia Główna to koszt, w zależności od szacunków, od 50 do 70 mln zł.

Po co więc kolei projekty modernizacji już teraz? Chodzi o zsynchronizowanie prac z Polskimi Liniami Kolejowymi, które przebudowują linię E-65 z Gdyni do Warszawy. Na niektórych odcinkach w Trójmieście (np. między Oliwą a Wrzeszczem) obie trakcje znajdują się tak blisko, że mogłyby korzystać ze wspólnych elementów infrastruktury.

- Będziemy chcieli powierzyć część prac, głównie gruntowych, wykonawcy modernizacji linii PLK. Ustawa o zamówieniach publicznych dopuszcza taką możliwość - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM.

Kiedy przyjdzie czas na resztę prac? Przedstawiciele SKM mówią, że po 2012 roku. Pocieszające jest jednak to, że sam projekt zakłada modernizację sieci w okresie nie dłuższym niż, łącznie, pięć lat. Inwestycja zapewni nam spokój aż na 60-80 lat, na tyle bowiem "wyceniana" jest żywotność nowej sieci.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Dobrze modernizacja a co z wymianą firmy która kontroluje bilety ??? (19)

    Chyba mieszkańcy pownni decydować lub legalny prztarg kto kontroluje bilety.

    Od tego zacząłbym a skończył na remontach torowisk pociągów i peronów.

    • 58 78

    • (2)

      Kupuj i kasuj bilety, to nikt nikogo nie będzie bić. Cwaniaczku.

      • 65 8

      • (1)

        To znaczy, że wg Ciebie można bić tych co nie mają biletu ???

        • 12 21

        • Nie przesadzaj z tym "biciem"

          Może to była "obrona konieczna"? Najlepiej "obsmarować" i "pomówić".
          Czy był jakiś prawomocny wyrok sądu w tejże sprawie?
          Masz takie wieści owner?

          • 19 2

    • wiedziałam,że podwyżki pujdą do kieszeni zarządku, kto się nie rozwija ten umiera, (1)

      nie wiem czy w SKM ,,specjaliści'' znają cykl życia przedsiębiorstwa

      • 5 5

      • pójdą miało być

        • 10 0

    • Jakbyś jeździł ze skasowanym biletem i nie pyskował, to by nie ruszyli :) (2)

      • 34 2

      • (1)

        kiedyś skasowałem na Gdyni Stoczni bilet za 68 groszy (ulga wojskowa) do Gdańska Głównego i okazało się, że kasownik nabił wczorajszą datę:))
        i to ja się musiałem tłumaczyć bo chciałem ich "orżnąć na 68 groszy" :D

        • 8 5

        • To już z ta ulgę powinni cię obić,

          nie dość że całe życie w pracy nic nie robiłeś poza piciem wódki to jeszcze takie ulgi dają darmozjadom,to nie dziwne że nie ma na remonty.

          • 19 3

    • weź się lecz

      • 10 1

    • kazdy kto ma bilet to nie ma problemu z renomą - dziękuję i tyle

      • 22 2

    • Wystarczy kasować bilety a perspektywa się zmieni i Renoma nie będzie już taka straszna. :)

      • 22 3

    • (1)

      ja rozumiem ze rekoczyny to przesada, aczkolwiek jak widze jak czasami zachowuja sie pasazerowie(Ci dysktujacy bez biletu) to nie wiem czy to tylko wina renomy. Druga rzecz ze brak biletu to jednak kradiez, wiec nie rozumiem takiego odwracania uwagi od faktycznego problemu.

      • 18 1

      • brak biletu to kradzież - tak wychodzi... przemyśl to

        • 2 0

    • Posiadaj bilet na przejazd

      i nie dostaniesz w mordę.
      Takich jak ty bez biletu powinno się w biegu z pociągu wyrzucać,jak cię nie stać na bilet to doginaj z buta.

      • 19 0

    • Kupuj bilety...

      ... a będzie dobrze.

      • 9 0

    • jezdze skm od kilkunastu lat i renoma nigdy sama nie zaczela awantury.

      co najwyzej panowie musieli uczestniczyc w przedstawieniu, jakie gapowicz jest w stanie urzadzic, zeby tylko nie dostac mandatu.

      • 13 0

    • a ja mam miesięczny

      • 1 1

    • a ja mam miesięczny (1)

      i zawsze uprzykrzam życie renomie, ociągam się z wyciąganiem biletu - wszak ja się nigdzie nie spieszę - i wyciągam go dopiero gdy usłyszę - wymuszone - od pana kontrolera głośne, wypowiedziane miłym tonem "poproszę o bilet"
      nie uwierzycie jak to śmiesznie wygląda, jak ten człowiek się gotuje a musi być miły i uprzejmy, i co więcej, nie może mi nic za to zrobić

      • 3 7

      • Ależ z Ciebie spryciarz i kabareciarz, a do sklepu pewnie chodzisz po to żeby przymierzać 100 bluzek i żeby ekspedientka już miała dość biegania za Tobą... Brak szacunku do ludzi i wychowanie 3ciej kategorii, powodzenia.

        • 1 0

  • 2012... (2)

    To już po ptakach bo będzie koniec świata

    • 38 22

    • kibice na euro 20102 będą sie śmiać z polski, kolej stoi, dróg nie ma, hotele za drogie

      ale na Kościół zawsze jest, na budowę szpitali jest,na kontrakty NFZ nie ma, brawo....

      • 13 4

    • jeżeli już to po ptokach

      • 1 0

  • jak się nie ma kasy, to po jakiego w ogóle zaczynać temat? (2)

    • 50 11

    • bo więszkość fundacji itp, zaczyna temat od d... strony, patrz Klinika Budzik

      • 2 0

    • projekt

      jak się skończy projekt, to może już będą pieniądze. w dodatku dowiemy się ile to faktycznie będzie kosztować. a koszty projektu nie takie duże.

      • 2 0

  • a juz myslalam ze awaria

    • 50 6

  • Zgłaszam poprawkę do artykułu...

    Chochlik się wkradł - Miało być 2112 a nie 2012
    Pozdrawiam optymistów
    :)

    • 64 10

  • Opinia wyróżniona

    Czy zarząd SKM jeździ zmodernizowanym fiatem 125p z lat 70 tych XX wieku? (13)

    Remontuje się stare składy z lat 70-tych XX wieku które są juz technologicznie zacofane i nigdy nie były przystosowane do ruchu aglomeracyjnego ( mniejsza ilość drzwi, słabe przyspieszenie, hamowanie itd).
    Ile lat mają pasażerowie jeździć tym taborem?

    Czy prezes SKM jeździ samochodem fiatem 125 p poprzednich prezesów, tylko poddaje go ciągłym modernizacjom i nadaje im nowy plastikowy design?

    • 94 15

    • Hmm...

      Fajny byłby taki fiacik...
      Ksenony, ABS, navi... full wypas

      • 23 3

    • Zarząd jeździ Hondami Civic, CRV itp. napewno nie jeżdżą SKM (1)

      • 10 1

      • Zarząd jeździ Skodami

        • 4 2

    • (4)

      w modernizowanych składach wymieniane są układy hamulcowe na takie, które odzyskują energię do sieci trakcyjnej oraz napęd na szybszy i oszczędniejszy. ze starych składów zostaje praktycznie rama..

      • 19 12

      • (1)

        co za debil wstawił tu minus?

        mi dobrze powiedział, niech jeden baran z drugim przeczytają warunki przetargów.

        • 8 8

        • przeczytali kretynie i są niezadowoleni.

          potrafisz sobie wyobrazić, że niektórzy mają jakieś pojęcie w tym temacie? Brak klimy, za mało drzwi, znowu wielka dziura w wyjściu z pociągu i inne pomniejsze mankamenty.

          • 8 3

      • Dokładnie, składy po modernizacji nie są takie złe. Szkoda tylko, że drzwi jednak mają za mało.

        • 6 6

      • ale składy te nadal są zbyt ciężkie, mają za mało drzwi i przede wszystkim nie są przystosowane do naszych peronów.

        • 4 1

    • I to jest przewaga pociągów nad samochodami - pociąg możesz modernizować w nieskończoność

      • 13 3

    • Gdyby to była technologia z lat 70 tych.. (2)

      ..to nie byłoby tak źle. EZT EN57 to rozwinięcie konstrukcji (niewielkie zmiany) EW55, która została skonstruowana w latach 50tych :)

      • 14 0

      • a tak na prawdę to jeszcze przed wojną

        bo to mizerna kopia niemieckich składów s-bahn i kilku angielskich rozwiązań

        • 5 0

      • zgadza się ale po modernizacji jednostki stają się całkiem nowoczesne

        Nowoczesny jest napęd, osiągi nie ustępują zbytnio nowym konstrukcjom...

        Pozostanie kilka wad jak zbyt mała liczba drzwi czy przystosowanie do peronów o innej wysokości ale biorąc pod uwagę koszty zakupu nowych jednostek warto jednak modernizować stare nawet wiedząc, że nie da się wyeliminować wszystkich ich wad.

        • 5 3

    • Zarząd jeździ nową Skodą Superb

      ostatnio wymienili poprzednią generację tego samochodu na nowy

      • 3 1

  • Wczoraj jakaś drobna awaria była na SKM

    Czyli wszystko w normie :)

    • 23 5

  • Opinia wyróżniona

    SKM powinna być samorządowa a nie państwowa należąca do grupy PKP (6)

    Czemu samorządy nie wykupują udziałów w SKM, taki mały Pruszcz Gdański ma już tyle samo udziałów w SKM co Gdynia.
    Jeżeli to takim tempem będzie szło to SKM może za 87 lat będzie samorządowa i wówczas doczekamy się zarządu dbającego o firmę a nie o stołek.
    Na PKP panuje zasada oby do emerytury.

    • 31 5

    • Prywatyzacja (3)

      Samorząd to też monopol. Sprywatyzować ten biznes!

      • 4 8

      • To byłaby katastrofa.

        • 6 4

      • a Monopolista nie może być prywatny?

        • 4 0

      • a o prywatnych monopolach nie słyszałeś?

        są równie sku..iałe jak państwowe

        • 4 0

    • Bo Gdynia to tylko gada o współpracy (1)

      a jak przychodzi do wspólnych inwestycji to udaje, ze nie wie o co chodzi.
      Tak jak piszesz udziały Gdyni równe Pruszczowi i tylko za każdym razem pełno tu obrażonych gdynian, że peronów się u nich nie remontuje.

      • 11 2

      • a Twoja wiedza na ten temat ogranicza sie równiez tylko do wpisow na tym portalu

        • 2 1

  • A może czas najwyższy na zmiany w zarządzie firmy? (4)

    Czy jako pasażerowie jesteście zadowoleni z usług SKM?

    • 44 6

    • cykl życia spółki się kończy

      • 1 1

    • NIE (1)

      :)

      • 0 1

      • oj będzie bojkot

        • 0 0

    • Zarząd nie jest by służyć SKM. SKM jest, aby służyć zarządowi

      O!

      • 0 0

  • Kiedy będzie pyszna jak ciasteczko awaria ? (1)

    Pasażerowie są już wkurzeni tym że dawno nie było porządnej kilkugodzinnej awarii na SKM bo takie drobne do kilkunastu minut zdarzają się często.

    • 44 7

    • ciekawe co będzie jak pasażerowie zrobią "awarię" - na przykład strajk biletowy i jednego dnia wszyscy solidarnie nie skasują biletów. Może to by skasowało wreszcie i zarząd i problemy z SKM.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane