• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Michał Stąporek
26 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co zrobić z podwórzami Głównego Miasta?
Historyczne śródmieście Gdańska pozbawione jest całkowicie komunikacji miejskiej. Także z tego powodu ten teren zapchany jest samochodami i nie może ożyć. Historyczne śródmieście Gdańska pozbawione jest całkowicie komunikacji miejskiej. Także z tego powodu ten teren zapchany jest samochodami i nie może ożyć.

Trudno w to uwierzyć, ale historyczne śródmieście Gdańska to jedna z najgorzej skomunikowanych dzielnic miasta.



Jeszcze w 1963 roku ulicą Długą i Długim Targiem biegły tory tramwajowe, choć tramwaj zniknął stąd w 1959 r. Jeszcze w 1963 roku ulicą Długą i Długim Targiem biegły tory tramwajowe, choć tramwaj zniknął stąd w 1959 r.
Domyślam się, że mieszkańcy Gdańska Południe, w którym sam mieszkałem przez trzy lata, pukają się w głowę, słysząc taką tezę. Bo faktycznie, to oni codziennie mają do czynienia z jeżdżącymi nieregularnie autobusami. To oni znają na pamięć rozkłady jazdy, bo tak niewiele linii dojeżdża do ich osiedli. To oni do swoich przystanków, z których większość nie ma wiat, dochodzą często na przełaj lub po gruntowych drogach.

Mimo to uważam, że śródmieście Gdańska więcej traci na braku komunikacji miejskiej, niż rozwijające się południe.

Teoretycznie śródmieście Gdańska nie ma powodów do narzekania: przecinają się tu niemal wszystkie linie tramwajowe i ponad połowa autobusowych. Jednak tak naprawdę obszar pomiędzy Podwalem Przedmiejskim, ul. Okopową, Wałami Jagiellońskimi, Podwalem Grodzkim i ul. Wałową zobacz na mapie Gdańska pozostaje największą komunikacyjną białą plamą na mapie miasta. To o tyle kuriozalne, że jest to teren o najgęstszej zabudowie, do tego turystyczne i - w przekonaniu wielu - administracyjne centrum miasta. Tymczasem w tym wielokącie, którego obwód wynosi ok. 5 km, wszyscy niezmotoryzowani muszą poruszać się pieszo lub na rowerze.

Czy korzystałbyś z komunikacji miejskiej w historycznym centrum Gdańska?

Zastanawiam się, dlaczego w dyskusji o opustoszałym przez dziewięć miesięcy w roku śródmieściu Gdańska i niepowodzeniach inwestycyjnych w tej części miasta, tak mało uwagi przykłada się do nieatrakcyjności komunikacyjnej tej dzielnicy.

Podziwiam szczerze umiejętności marketingowe dyrekcji Filharmonii na Ołowiance, która choć zlokalizowana na końcu świata, wciąż skutecznie przyciąga swoich fanów. Tylko nie wiem, czy ze swojego repertuaru nie powinna usunąć wszystkich marszy, bo ci słuchacze, którzy na koncert doszli spod Bramy Wyżynnej lub Bramy Żuławskiej, mogą ich mieć już serdecznie dosyć.

Niespecjalnie dziwię się, że od lat nie udaje się znaleźć chętnych na zabudowę Wyspy Spichrzów. Wobec fatalnego skomunikowania tego miejsca, jego pozaturystyczna atrakcyjność jest w moim przekonaniu całkowicie fikcyjna i życzeniowa. Kto chciałby pracować w biurowcu, do którego nie sposób wygodnie dotrzeć autem (korki, brak miejsc parkingowych) ani komunikacją miejską?

A przecież są w centrum Gdańska ulice, które mogłyby przyjąć autobusy, może nie pełnowymiarowe, ale np. midibusy. Z łatwością wyobrażam sobie linię, która przez Targ Drzewny wjeżdżałaby na Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska i prowadziła aż do Targu Rybnego lub poprzez ul. Grobla IV, III i II dojeżdżała do ul. Szerokiej, którą wracałaby na Targ Drzewny. Czy nie ożywiłoby to np. Zamczyska, które dziś - z perspektywy spacerujących po Długim Targu - jest dalekie i - niesłusznie - zapomniane?

Czy marzeniem ściętej głowy jest powrót linii tramwajowej na Długi Targ i dalej przez Długie Ogrody do ul. Elbląskiej? A jak nie na Długie Ogrody, bo być może Zielony Most będzie kiedyś znowu zwodzony, to może chociaż Powroźniczą i Kotwiczników zobacz na mapie Gdańska do Podwala Przedmiejskiego? Taki pomysł nie ma nic wspólnego z nostalgią za czasami z czarnobiałych fotografii z początku wieku. Pamiętajmy, że tylko zapewnienie komunikacji miejskiej w dzielnicy sprawi, że znikną z niej auta. Te same, które dziś zastawiają Targ Węglowy, Szeroką i inne ulice. Tramwaj na ul. Długiej i Długim Targu może i sprawi, że będzie tam mniej miejsca dla spacerujących, ale w zamian będą oni mogli odkryć urok innych miejsc, dziś zastawionych samochodami.

A tramwaj w sercu historycznej zabudowy to naprawdę nie obrazoburstwo: takie rozwiązania stosowane są m.in. we Wrocławiu, Bremie czy Amsterdamie.

Jaskółką nadziei na przywrócenie komunikacji, a wraz z nią i życia historycznym dzielnicom Gdańska, czyli Staremu i Głównemu Miastu, oraz Staremu Przedmieściu i Dolnemu Miastu, może być... Południowa Obwodnica Gdańska. Gdy po oddaniu do ruchu jesienią tego roku, nowa droga przejmie ruch tranzytowy, który dziś korzysta z al. Armii Krajowej, Podwala Przedmiejskiego i Elbląskiej, znacznie spadnie ruch na tej wewnętrznej obwodnicy Śródmieścia, czyli Podwalu Przedmiejskim. Zmiana charakteru tej ulicy z eksterytorialnej ekspresówki w miejską aleję pozwoli na wprowadzenie na nią autobusów miejskich, które nie tylko omijałyby, ale i przecinały rozdzielone dotąd dzielnice.

Opinie (208) 6 zablokowanych

  • No jak ja to przeczytałem to uwierzyłem (3)

    że syn premiera jest dziennikarzem a córka kreatorką mody.

    Do tej redakcji z łapanki przyjmują?

    • 7 3

    • a co mają dzieci Premiera wspólnego z tym artykułem? (1)

      i Michał Tusk pracuje w GW

      • 1 2

      • w GW u swoich

        • 0 0

    • Do anka...

      ...czy jesteś obojnakiem ?

      • 0 0

  • Mądry głos

    A 54% ankietowanych nie rozumie czym jest miasto z prawdziwego zdarzenia.

    • 1 4

  • Co za leniwi ludzie.. (3)

    Wszędzie stamtąd spacerkiem można dojść 5-10 minut do przystanków, które obsługują kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt linii tramwajów czy autobusów. Może w ogóle powinno być tak, że każdy będzie żądać busu pod swoim domem, absurd nie? Cóż życie jest okrutne: nie stać cię na auto-jedziesz komunikacją miejską i dostosowujesz się do większości.

    • 8 3

    • A osoby starsze, niepełnosprawne, kombatanci itp. mają się gonić??? (2)

      Może tak zróbmy: Midibusy, wstęp tylko z dokumentem potwierdzającym co najmniej jedną z tych cech. A kto nie ma, ten 300 złotych za kilometr.

      • 1 4

      • to opłać te minibusy jak masz takie dobre serce (1)

        bo znając życie 1 osoba będzie korzystała z takiej "linii" na godzinę, a paliwo, gaża kierowcy panie matematyku jak pan wie jest drogie, coraz droższe

        • 1 1

        • Co za niepoprawność polityczna.

          Takie rzeczy sprawdza się eksperymentalnie.

          • 0 2

  • Adamowicz przypadkiem nie ma mieszkania w okolicach śródmieścia? (1)

    Może chce zaszpanować jak to komunikacją miejską dojeżdża do urzędu?

    • 4 2

    • Wątpię już nawet przestał przechadzać się piechotą po Gdańsku

      może boi się, by mieszkańcy nie utopilo go we własnej ślinie?

      • 1 0

  • Tragedia straszna

    Sam poruszam się samochodem, ale kiedy wybieram się na starówkę, samochód zostawiam na parkingu przy Gildii lub wyżej przy UM i poruszam się pieszo. Nie przesadzajmy z tą komunikacją miejską, akurat w tym miejscu. W/g mnie jest ona tam zbędna. Ruch to zdrowie. Od przystanków tramwajowych do każdego miejsca na starym mieście jest góra 10min pieszo. Czy to tak dużo?

    • 12 3

  • Komunikacja na Głownym i Starym Mieście!

    Będę wulgarny i powiem, że tylko głupcy nie widzą wagi tego problemu. Z tego zadowoleni są oczywiście byli socjalistyczni przodownicy pracy - główni mieszkańcy tych dzielnic, którzy chcą tu sobie wypoczywać i by ich policja dobrze strzegła. Raczej starcy, bo ich latorośle uciekają stąd. Co ci mieszkańcy mają wspólnego z Gdańskiem. Prawdziwa komunikacja tramwajów wodnych (amsterdamskich) jest blokowana przez "geniuszy" od kręcenia rulem autobusowym a i tramwaje poszły na okrężne tańce. Stare i Główne Miasta to postkomunistyczne "zabździa" po godz. 18-tej i nic tu nie poprawia oświetlenie zabytków - po prostu oglądaj te atrapy zdala. I to ma być stolica kultury europejskiej. Klasyczny przykład, jak różnej maści naleciałości osiedleńcze nie pasują tutaj i marnują Gdańsk!

    • 3 4

  • Stąporek ja rozumiem, że ci płacą za pisanie ale nie wiedziałem że głupot

    ...

    • 4 3

  • Starówka to skansen a nie część miasta...

    ...z kilkoma reliktami dawnej świetności.
    ps. Nie można dojechać do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, chyba że się chce płacić karę za wjazd na stare miasto kilkuset złotową oraz 5 punktami karnymi o_O. Co za... ehhhh

    • 4 1

  • a wokół krakowskiej starówki wszędzie są tramwaje (3)

    tylko gdańsk jest taki do kitu

    • 4 6

    • i wogóle trzeba by zacząć od przerobienia grunwaldzkiej/zwycięstwa/niepodległości na zwykłą 1 pasmową drogę

      a cały ruch puścić obwodnicami

      • 2 0

    • a jeżdżą po rynku mądralo

      • 1 0

    • WOKÓŁ

      WŁącz myślenie i wyobraź sobie czy tramwaj przejeżdżający przez Sukiennice byłby taki fajny

      • 1 1

  • jakimś cudem "atrakcyjna" wyspa spichrzów nie może się doczekać zabudowy.

    śródmieście będzie atrakcyjne jeżeli poprawi się komunikacja oraz zmieni charakter podwala przedmiejskiego.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane