• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusem na Westerplatte? Dlaczego nie?

Maciej Naskręt
9 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Linia kolejowa, która przez wiele lat zapewniała dojazd pociągom do jednostki Wojsk Ochrony Przygranicza. Linia kolejowa, która przez wiele lat zapewniała dojazd pociągom do jednostki Wojsk Ochrony Przygranicza.

Regularne wycieczki szynobusem z Gdańska Głównego na Westerplatte i Twierdzę Wisłoujście mogłyby być hitem w sezonie letnim. Na remont torów potrzeba jednak 3 mln zł.



Trasa o długości ok. 11 km, jaką musiałby pokonywać szynobus z centrum Gdańska na Półwysep Westerplatte. Trasa o długości ok. 11 km, jaką musiałby pokonywać szynobus z centrum Gdańska na Półwysep Westerplatte.
Aby dotrzeć na Westerplatte, trzeba posiadać własny środek lokomocji lub skorzystać z niezbyt często kursującej tam komunikacji miejskiej. Mamy do dyspozycji tramwaj wodny (trzy w ciągu doby) i autobus linii 106, który kursuje średnio raz na godzinę. Czy tak będzie zawsze wyglądał dojazd na Westerplatte i stającą się coraz większą atrakcją turystyczną Twierdzę Wisłoujście?

Wcale nie musi tak być. Na Westerplatte wiedzie jednotorowa linia kolejowa. Zaczyna się ona w Porcie Północnym w okolicach ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie łączy się z zelektryfikowaną magistralą kolejową, wiodącą do Pruszcza Gdańskiego. Według kolejarzy jest to szlak oczekujący na lepsze czasy turystyki.

Lata świetności przeżywała ona w latach 30-tych i 70-tych ubiegłego wieku. Podobno jechał tam pociągiem nawet towarzysz Edward Gierek. Niestety, od czasów transformacji ustrojowej w Polsce poruszały się po linii wyłącznie składy techniczne PKP.

Czy jest szansa, by turyści odwiedzający Trójmiasto odjechali szynobusem ze stacji Gdańsk Główny na Westerplatte? - Tak, ale linia na półwyspie Westerplatte wymaga gruntownej i kosztownej przebudowy, stąd inwestycja wyłącznie z myślą o turystach będzie bardzo ryzykowna. Szynobus na Westerplatte może podzielić los znanego dobrze wszystkim "Pociągu papieskiego", który trafił po kilku tygodniach kursowania na bocznicę ze względu na małe zainteresowanie - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Czy pociągi powinny jeździć na Westerplatte?

W Polsce turystyka kolejowa nie jest rozwinięta, jak choćby w Szwajcarii, gdzie turyści płacą 40 euro, by przejechać się pociągiem osiem godzin po 200-kilometrowej linii. W naszym kraju wycieczka kolejowa zazwyczaj ogranicza się do sporadycznych przejazdów, w których biorą udział głównie miłośnicy kolejnictwa. Dyskwalifikuje to nieco wskrzeszenie linii do Westerplatte.

Aby szynobus dowolnego przewoźnika mógł pojechać na półwysep, przebudować należy ok. trzy kilometry linii. Pochłonęłoby to ok. 3 mln zł. O 7 mln zł więcej kosztuje rewitalizacja linii SKM w stronę stadionu w Letnicy z Gdańska Głównego.

Podróż z centrum Gdańska na Westerplatte trwałaby ok. 25 minut. Mogłaby stać się atrakcją na pewno ciekawszą niż w przyszłości przejazd Koleją Metropolitalną. W szynobusie, który podróżowałby na tej 11-kilometrowej linii, turyści mogliby usłyszeć informacje o historii miasta, trasy, a także o przemierzanych dzielnicach.

Pociąg podróżowałby m.in. po największym trójmiejskim moście kolejowym, a z okien moglibyśmy podziwiać most wantowy. Pociąg zachęciłby też turystów do odwiedzania Twierdzy Wisłoujście, bowiem tory w stronę Westerplatte przebiegają zaledwie 500 m od historycznej fortyfikacji.

W dodatku z połączenia w przyszłości mogliby skorzystać mieszkańcy Stogów, Przeróbki, Rudników, Olszynki, Oruni, a nawet pracownicy rozwijającego się Portu Północnego.

Do rozwoju linii w kierunku Westerplatte przyczyni się przede wszystkim rewitalizacja linii między Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym, po której od Olszynki po części pojechałyby szynobusy z turystami. Dla linii na tym odcinku trwają prace projektowe. Inwestycja ma być gotowa w 2014 r.

Przejazd pociągiem osobowym z Gdańska Głównego na Westerplatte to przyszłość. Kolejarze i planiści przestrzeni miejskiej przestrzegają jednak, że nie można zezwolić na przerwanie, zabudowę szlaku kolejowego do Westerplatte, szczególnie tego znajdującego się na półwyspie. Taki krok na zawsze uniemożliwi rewitalizację linii.

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • Jechałem tą trasą pociągiem osobowym w 1985 roku (2)

    na rozpoczecie roku szkolnego,
    to był taki przymusowy spęd młodzieży

    • 3 2

    • no tak, wtedy linie kolejowe były czynne, czyli tak jak na zachodzie, teraz tylko to miejsce dla złomiarzy.

      • 1 0

    • Myślenie nie boli

      "Przymusowy spęd młodzieży" dla uczczenia bohaterów broniących Westerplatte. Ach ta wstrętna komuna. Ja tam jeżdzę od lat bez poganiania.

      • 1 1

  • Jaki jest sens szynobusa, jak obok jest droga?

    Tory są zarośnięte i rosną na nich drzewa, trzeba położyć nowe, to marnowanie pieniędzy podatników.

    • 2 4

  • Budyń zapomniał już, że ...

    zadłużył strasznie miasto i kolejne zadłużenie już nie wchodzą w grę i takie plany to gruszki na wierzbie.

    • 4 1

  • Zakończmy najpierw inwestycje, które zaczeliśmy.

    • 4 0

  • Pociąg podróżowałby m.in. po największym trójmiejskim moście kolejowym,

    co ma autor na mysli? most na przeróbce? buhahaha

    • 0 4

  • Znakomity pomysł! Prezydencie Adamowicz! Do roboty!

    • 2 1

  • Zmiejsz podatki i nie funduj nam niepotrzebnych wydatków.

    Budyń swoimi głupimi i kosztownymi pomysłami psujesz tylko wizerunek PO.Usuń się z tej partii zanim cię wyrzucą.

    • 2 0

  • Drezyny

    Proponuję uruchomić tam kolej dreznową to dopiero była by atrakcja :)

    • 3 0

  • BUDYNIOWE WIZJE !

    HE HE

    • 3 0

  • Wygląda na to, ze w Polsce nic się nie opłaca.... Co roku przyjezdżają do mnie

    znajomi i dalsza rodzina z głebi Polski i krajów ościennych. Jeśłi jest ich 4 osoby (a przewaznie tak jest) jedziemy z żoną na Westerplatte, czasami do Twierdzy też (jak akurat trafi się że jest otwarta) w dwa samochody. GHoście się bawia, popijają piwko, amy o suchym pysku sie przyglądamy. Talich jak my w sezonie jest kilkaset dziennie !! Podróz autobusem jest arcyniewygodna (chociażby ze względu na korki !!). Ale gdyby na stacji Wrzeszcz wejść do pociągu i dojechać na Westerplatte - to byłoby coś !!! I tutaj kolejny przykład DEBILIZMU ludzi zarządzających koleją: centralną stacją Gdańska jest Wrzeszcz !! Nie Gdańsk Główny. Jeśłi dojdzie do realizaji kolei metropolitalnej, to wtedy wreszcie wszyscy to zrozumieją. Z tym, że pociągi kolji metropolitalnej MUSZĄ bezpośrednio kończyć bieg w Gdańsku (Głównym lub Śródmieściu). Z tego co oficjalnie powiedziano takiej możliwości się nie przewiduje. Czyli kolejna inwestycja bez rzeczy PODSTAWOWEJ (tak jak trasa Słowackiego bez nowego łącznika pomiędzy Rzeczpospolitej a Hallera nie ma większego sensu) Jak widać zrobienie czegoś porządnie tez się nie opłaca !!! Ale NIESTETY tak jest TYLKO w Polsce....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane