• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak za rok będą wyglądały przystanki PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
13 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny pod ul. Wielkopolską.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion przy ul. Stryjskiej.

Gotowe są projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i przy stadionie w Gdyni. Pasażerowie mają z nich skorzystać w 2016 r.



Czy podobają ci się nowe przystanki w Gdyni?

Światło dzienne ujrzały projekty przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które powstaną w Gdyni. Oba powstaną przy istniejącej linii kolejowej relacji Gdynia - Kościerzyna (nr 201).

Pierwszy przystanek pojawi się u zbiegu ul. Wielkopolskiej i ul. Sopockiej zobacz na mapie Gdyni. Jest on łudząco podobny do gotowego przystanku na Matarni, bowiem również znajduje się w wykopie.

Drugi przystanek zaplanowano przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Oba obiekty będą nawiązywać architektonicznie do gotowych już przystanków PKM w Gdańsku.

Pierwotnie plany zakładały ich budowę w drugim etapie powstawania PKM, czyli do 2020 r. Dzięki decyzji Komisji Europejskiej o zwiększeniu dofinansowania projektu z 70 do 85 proc., wspomniane przystanki powstaną już w 2016 r.

- Projekt budowlany obu przystanków PKM na terenie Gdyni jest już gotowy. Zdobyliśmy już pozwolenia na ich budowę, na ostatniej prostej są uzgodnienia z PKP PLK (właścicielem linii 201) i Urzędem Transportu Kolejowego co do technicznych rozwiązań umożliwiających pogodzenie ruchu pasażerskiego z wielkogabarytowymi transportami do portu w Gdyni, które odbywają się po linii 201 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Dopiero po formalnym zakończeniu tych uzgodnień możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę dwóch gdyńskich przystanków PKM i ich realizacja.

W ramach budowy przystanku Karwiny największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Po zakończeniu budowy miasto Gdynia planuje przy przystanku Karwiny wybudować węzeł przesiadkowy. Powstanie on prawdopodobnie przy wsparciu funduszów unijnych z RPO dla województwa pomorskiego. Przy przystanku PKM mają się pojawić przystanki autobusowe i trolejbusowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Natomiast budowa przystanku nad ul. Sportową ma mniejszy zakres prac. Tu nie pojawi się węzeł przesiadkowy. Obiekt ma kluczowe znaczenie ze względu na bliskość obiektów sportowych. Ważnym elementem prac będzie przebudowa wiaduktu nad ul. Sportową.

Dodajmy także, że trzeci przystanek PKM w Gdyni ma powstać na wysokości Węzła Wzgórze. Tu w prace zaangażowany jest zarządca centrum handlowego Riviera, który wyłoży część funduszy na jego budowę. Prace nad kształtem tego przystanku ciągle trwają.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • a jak będą wyglądały za dwa lata, nie trudno się domyśleć

    syf, kiła i mogiła

    • 12 3

  • wspóczuję przyszłym pasażerom (4)

    Puśćcie dziadków z BPBK na emeryturę, a zarządzający PKM niech zrobią sobie wycieczkę po Europie i... Polsce i zobaczą, jak buduje się teraz kolej. Naprawdę, czerwony kolor daszków jest mniej istotny, niż możliwość pełnej osłony przed wiatrem i deszczem, a schody ruchome to wszędzie standard, który zachęca do korzystania z komunikacji publicznej, a nie widzimisię (ponoć tylko w Trójmieście jest taki klimat, który uniemożliwia ich eksploatację - vide tłumaczenia PKM ;) Jak zobaczyłem perony na Niedźwiedniku, Strzyży czy Brętowie to aż mnie zatrzęsło na myśl, jakie to uczucie stać na nieosłoniętym wysokim nasypie między wzgórzami morenowymi w styczniowy, wietrzny i snieżny poranek. Ścianki tylne wiat miały być na niektórych przystankach na większości długości peronów, tymczasem zrobili po 4 metry takiej osłony praktycznie na potrzeby umieszczenia rozkładu jazdy. Większość ławek została umieszczona na ledwo zadaszonych fragmentach peronów (bez osłon tylnych). Warto przypomnieć sobie obrazki z obecnej linii SKM - w dni wietrzne i mokre/śnieżne ludzie tłoczą się na schodach przejść podziemnych albo za peronowymi kioskami, żeby mieć minimum osłony przed wiatrem. Ale skąd projektujący w BPBK mają to wiedzieć? Dla nich najważniejsze jest, aby projekt nawiązywał kolorem do ECS.... Ostatnio jechałem Poznania do Wrocławia pociągiem, i małomiasteczkowe stacyjki na remontowanej linii są lepiej osłonięte niż stacje kolei metropolitarnej w nadmorski Gdańsku, umieszczone na wzgórzach...

    • 63 5

    • racja! w Berlinie na peronach S-Bahn (też wysoko) są szklane wiaty

      jak na przyst. tram/bus i dużo pomagają

      • 8 2

    • W deszczowym Londynie ruchome schody są na zewnątrz w pobliżu Tower i jakoś działają. No może śniegu mają mało, ale my ostatnio też :)
      Tłumaczenie się naszym klimatem jest dziecinne

      • 4 0

    • W pełni popieram tę opinię, o czym zresztą już dosyć dawno czytałem i też sam pisałem. Z jednej strony, nie mieści mi się w głowie, jak można było zaprojektować takie paskudztwo (wygląd i funkcjonalność), a, z drugiej strony, nie jestem też zaskoczony tą naszą, niemal już tradycyjną, brakorobską rzeczywistością.

      • 7 1

    • Ależ projektant od dziesięcioleci wszędzie się wozi samochodem, więc skąd miałby wiedzieć, czemu służy zadaszenie peronu? Pomyśl trochę!

      • 1 0

  • To się okaże

    • 1 4

  • Heh, niemalże identyczny artykuł był na trojmiasto.pl 17 lutego 2013 r., tytuł brzmiał "Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia Karwiny". Opisywano dokładnie to samo i całość miała być gotowa do czerwca 2015 r. Minęły ponad 2 lata a tu dalej artykuły o wizualizacjach :)

    • 26 2

  • 3 przystanki skm/pkm w odleglosci 1 km

    redłowo -> nowy peron PKM -> wzgórze sw maksymiliana.
    Jak by sie uprzeć to jeszcze Gdynia Głowna 500m dalej. w d*pach sie poprzewracało zeby perono za setki milionów złotych co 500m budować !

    a peron na karwinach jest ok tylko niezbedna jest przebudowa calego wezła a nie tylko zblizenie wiaduktów do siebie. Problem korków sie jedynie zwiekszy

    • 7 5

  • czy z oliwy tzn.strzyży do gdyni gl dojade PKM? (2)

    Nikt nie potrafi mi udzielic informacji....😯

    • 4 1

    • (1)

      Tak. Tylko po co naokoło, jak szybciej będzie przejść się na SKM Zaspa albo Przymorze.

      • 9 0

      • Po co do okola jak do oliwy bliżej

        • 0 0

  • Czyli przez rok korki korki korki...

    Juz widze jak jeden wiadukt zostanie zburzony...mega korek bedzie...pozniej drugi...

    • 16 3

  • Dlaczego czerwone? (1)

    Mogły być niebieskie - kolor nieba i morza. A czrwień - krew, komuna i kerewstwo. E na u

    • 9 15

    • Nie!!!

      Człowieku!!! Zlituj się!!! Dosyć tego niebieskiego i żółtego.To nie Ukraina, albo głęboka Rosja!!!

      • 6 2

  • Brednie (1)

    W Gdańsku już są w realu a Gdynia przedstawia jakieś bajkowe wizualizacje! Ale za to będzie podwodna skocznia narciarska dla niewidomych.

    • 23 8

    • Brednie, to plotą takie siano-głowy jak Ty. W Gdańsku są perony, bo Marszałek Województwa z PO wyłożył na to pieniądze. Na Gdynię zabrakło pieniędzy. Ponadto na Karwinach były problemy z uzgodnieniem kształtu inwestycji z PKP

      • 5 6

  • tak za rok będą wyglądały

    Czemu już teraz tak nie wyglądają - PKM zacznie jeździć w br. - coś się Stępa trochę spóźnił

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane