• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taksówkarze kontra Uber: trzech kierowców zapłaci kary

Maciej Naskręt
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Zatrzymany kierowca Ubera na Westerplatte w Gdańsku.
  • Zatrzymany kierowca Ubera na Westerplatte w Gdańsku.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.

Od kilku dni trwa akcja członków związku zawodowego taksówkarzy, którzy zamawiają kursy przez aplikację Uber i kończą je przy zawiadomionym wcześniej radiowozie inspekcji transportu drogowego. W ten sposób trzy osoby ukarano grzywną w wysokości 8 tys. zł za przewóz osób bez odpowiedniej licencji.



Częściej korzystasz z usług taksówkarzy czy Ubera?

To kolejna odsłona konfliktu na rynku przewozu osób w Trójmieście. Członkowie zrzeszeni wokół Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP przeprowadzili w poniedziałek i we wtorek prowokację, wymierzoną w kierowców Ubera. Wszystkim pochwalili się na portalach społecznościowych.

Pierwszy z ukaranych kierowców przejechał z dolnego na górny taras Sopotu. Na końcu jego drogi czekała już wezwana przez taksówkarzy inspekcja transportu drogowego.

- Kierujący pojazdem i zarazem obsługujący aplikację, próbował uciekać, ale inspektorzy zdołali go zatrzymać. Otrzymał on karę administracyjną w wysokości 8 tys. zł za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym - brak wymaganej licencji do przewozu osób - opowiada nam związkowiec.
Mężczyźnie przysługuje prawo do odwołania. Podczas kontroli okazało się, że nie posiada on także ubezpieczenia OC. O karze za to przewinienie zadecyduje sąd.

Kolejny kierowca został ukarany na parkingu przy Westerplatte. Prowadzący samochód marki Hyundai przedstawił się jako student prawa, ale w niczym mu to nie pomogło. Za brak uprawnień do odpłatnego przewozu osób inspektorzy z ITD także nałożyli na niego karę.

- W obu tych przypadkach działaliśmy w odpowiedzi na skargę, jaka wpłynęła do naszego inspektoratu. Potwierdzamy nałożone kary za przewóz osób bez wymaganych uprawnień - mówi Janusz Staniszewski z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku.
Okazuje się, że nie była to pojedyncza akcja. Taksówkarze-związkowcy we wtorek w podobny sposób "zasadzili się" na kolejnego kierowcę Ubera. Finał akcji był podobny - 8 tys. zł kary za brak licencji.

Związkowcy zapowiadają, że w kolejnych dniach zamierzają przeprowadzić kolejne podobne akcje.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.
  • Zatrzymany kierowca Ubera w Sopocie.


Według taksówkarzy, Uber to nieuczciwa konkurencja

Aplikacja Uber to zdecydowanie tańsza alternatywa dla taksówek. Taksówkarze twierdzą jednak, że jest to konkurencja nielegalna. Dlaczego?

- Uber zdobywa rynek nie dlatego, że jest innowacyjny. "Innowacje" Ubera od dawna są stosowane w polskich korporacjach taksówkowych - jak np. aplikacja "Itaxi". Problemem jest to, że Uber omija kosztowne regulacje, do których przestrzegania zmuszeni są taksówkarze. Stąd niższe koszty i cena dla klienta - mówi pan Krzysztof, który od 20 lat prowadzi taksówkę w Gdańsku.
Chodzi o obowiązek posiadania licencji, zdania egzaminu, przejścia badań lekarskich, zakupu i legalizacji taksometru, a także kasy fiskalnej.

- Do tego dochodzi specjalny przegląd i konieczność otrzymania w dowodzie rejestracyjnym wpisu o tym, że auto jest taksówką. Kupi pan taki samochód? Nie. Samochód od kierowcy Ubera pan kupi i nawet nie będzie pan wiedział, że przewoził ludzi - tłumaczy taksówkarz.
Mimo protestów taksówkarzy Uber zdobywa coraz większą popularność. Korzystanie z aplikacji jest przeważnie znacznie tańsze niż jazda legalnymi taksówkami. Choć trzeba mieć też świadomość, że stawki Ubera również są ruchome i w momencie, gdy na usługę jest duże zapotrzebowanie, a samochodów w okolicy jest mało, za przejazd Uberem zapłacić trzeba czasami nawet więcej niż za taksówkę.

Opinie (834) ponad 20 zablokowanych

  • logika złotówy (1)

    cyt. "Samochód od kierowcy Ubera pan kupi i nawet nie będzie pan wiedział, że przewoził ludzi - tłumaczy taksówkarz.

    Zaskoczę Ciebie złotówo- do tego właśnie służy samochód osobowy ;-)

    • 10 4

    • WTF

      Kolega taksówkarz jest smieszny:-) ktoś może sprzedać auto po wypożyczalni katowane przez setki ludzi i z przebiegiem 700 000 cofnietym na 130 000. Argumentacja zlotów jest tak samo żałosna jak ich poziom wykształcenia Maks 8 klas i później służba w MO

      • 0 0

  • Tak nie może być w cywilizowanym kraju (1)

    Nie może być tak że każdy może wozić ludzi po mieście.
    Może jeszcze chcielibyście żeby każdy kto czuje się na siłach mógł robić operacje chirurgiczne?

    • 5 6

    • Nie

      Zdaje egzamin z topografii miasta, to jest tzw licencja która nie czyni że mnie dobrego kierowcy, zatrudniam się w firmie która daje mi auto z Taksometrem kasa itd i jeżdżę tak jak każdy kto chce wozić ludzi po mieście - tylko po drodze muszę zasilić kasę miasta bo muszę mieć jakąś chora licencje tyle w temacie wielkich taksiarzy

      • 0 0

  • Klient powinien miec wybor, albo droga taksowka z licencja albo tani Uber bez licencji. (7)

    Wolnosc wyboru, ja nie potrzebuje zeby kierowca mial licencje zeby zawiezc mnie z domu do centrum handlowego na zakupy. Zostawcie wybor klientowi i uszanujcie go. Jezdze czesto Uberem i kierowcy sa bardzo mili i cena przejazdu o wiele nizsza niz taryfy i do tego szybko podjezdzaja.

    • 24 6

    • Ja uważam że jak ktoś chce to może budować Dom bez projektu nadzoru budowlanego i pozwoleń (2)

      Wolność wyboru no nie .

      • 4 1

      • WTF

        Puknij się w łeb.
        Projekty robi osoba wykształcona w tym kierunku, licencja taxi to tylko egzamin z topografii miasta ot tyle z ich profesjonalnego jeżdżenia nikt nawet nie weryfikuje czy nowy taksiarz umie w ogóle ruszyć auto bez gasniecia bo miał przerwę w jezdzeniu manualem przez 15 lat.
        Taxi robi z siebie zawodowców, a tak naprawdę nikt nie weryfikuje ich zdolności jeżdżenia nie ma egzaminów praktycznych tylko teoria z topografii i jakieś tam pytanko na które odpowie dziecko zdając na kartę rowerowa

        • 0 0

      • trzeba być lekko psychicznym,żeby robić takie porównania

        tiaaa,dom bez projektu ....do taksówki
        ani myślenie,ani pisanie,ani porównywanie ci nie wychodzi...

        • 2 1

    • (1)

      to rowniez nie potrzebuj pobierac rent i swiadczen medycznych w razie powaznej kolizji z takim nielegalnym z**bem z podatkow, ktore wszyscy placimy

      • 0 4

      • Wystarczająco dużo płacę podatków własnych, nie potrzebuję twoich.

        • 0 0

    • z domu do centrum handlowego zamawiasz samochod z szoferem i liczy sie, ze jest 2 zlote taniej :D hahahaha chyba ze do tego centrum jezdziesz gdzies do wejherowa?

      • 0 2

    • w sumie racja.

      • 4 0

  • A gdzie uczciwość ? Chcecie wspierać cwaniaków ? (2)

    Każdy chce jak najtaniej, tak tanich taksówek jak są teraz jeszcze nie było, tylko wybierać trzeba mądrze. Nie jestem taksówkarzem, korzystam czasem, wiem natomiast ile kosztują licencje i dodatki, w mojej branży również i dlatego nie wsiądę do Ubera bo to oszustwo i obchodzenie prawa a ja chcę w Polsce uczciwości a nie wiecznego krętactwa. Na całym świecie walczą z Uberem bo czy to są taksówkarze ? Nie przypadkowi kierowcy, jak coś się stanie to będzie nie moja wina. Tu nawet OC nie wykupił, żenada.

    • 21 13

    • WTF

      Taksówkarze to też przypadkowi kierowcy, którzy mają licencje która polega na teście znajomości gdzie w danym mieście są kościoły i cmentarze. Licencja zaliczona za pierwszym razem to koszt kursu 200 zł + licencja nie pamiętam 250 zł.
      W ogóle uberowi po co licencja taxi jak nie jest taxi... Działa bezgotówkowo, na zasadzie apki, jeżdżą nieoznakowanymi autami, nie stoją na postoju i nie jeżdżą bus pasem - za przywileje trzeba płacić wąsate Janusze

      • 0 0

    • OC nie wykupil

      Jakis tępy redaktorek tak napisał.Bez OC,czy innego dokumentu Uber blokuje kierowce do czasu dostarczenia go.

      • 0 0

  • Jestem kierowcą taxi (12)

    Drodzy przeciwnicy taxi no dobra złotówek . Chcecie dokopać nie uczciwym kierowcom proszę bardzo. Wsiadając do taksówki i wiedząc gdzie sięga licencja kierowcy proszę obserwować na jakiej taryfie jedzie kierowca. W dzień w obrębie strefy to 1 w nocy 2. Poza strefą w dzień 3 w nocy 4. Jeśli włączy inną jedźcie dalej na końcu weźcie paragon i dzwońcie na policję. Taki kierowca puści Was wolno i następnym razem zastanowi się dwa razy czy kogoś oszukać.
    Skromnie przyznam, że jestem uczciwym kierowcą i klienci do mnie wracają, ale podpisuje się pod nie jednym postem , że są i tacy , którzy tylko patrzą jak tu oszukać klienta.

    • 70 8

    • WTF

      No i po co ci ta licencja? Przestańcie się nią chwalić bo to głównie topografia miasta i nic nie zmienia że większość cierpów jeździ niebezpiecznie i słabo.

      • 0 0

    • to czemu nie pracujesz dla Ubera ? (10)

      • 7 7

      • Dlaczego ? (8)

        ZUS place ponad 1200, płacę podatki na zasadach ogólnych to chyba wystarczy aby zrozumieć dlaczego. A co najważniejsze czy ktoś z Was chwalacych ubiera widział kiedyś legalny "Uber" ? Czy miał któryś z kierowców ubezpieczenie dla pasażera ? Żaden bo wtedy musiałby mieć koguta, kasę, i taksometr.

        • 8 7

        • jezdzac uberem tez sie płąci zus (7)

          a jak zarabiasz wydajesz i tez płacisz podatki, a wy złotowy sie bujajcie, nigdy juz nie pojade z wami !

          • 7 7

          • Uber (6)

            Nie płaci podatków, Zusu i ubezpieczenia zrozum to jeśli potrafisz.

            • 8 6

            • zeby wstapic do ubera trzeba założyć działalność matole ! (5)

              kolejna tępa złotówa! idz zamień drobne do kiosku !

              • 12 4

              • Wyzywasz ludzi a g...o wiesz. (2)

                Wystarczy podpiąć się w aplikacji Ubera pod tzw. "spółdzielnie" i już nie trzeba mieć działalności. Nie płaci się wtedy ZUS, podatków, tylko 50 zł tygodniowo dla "spółdzielni" i 25 % Uberowi. Mimo tego i tak nie opłaca się jeździć dla Ubera. Setki godzin za kierownicą, tysiące kilometrów przebiegu tygodniowo, dziesiątki kursów po 10 zł. Kręcisz się po mieście jak oszalały i suma summarum g...o masz. A teraz najważniejsze: Uberem jeżdzą biedaki, których nie stać na taryfę. Liczą każdy grosik, biją się o 1,50 zł. i udają przed swoimi dziewczynami (chłopakami) wielkich światowców. Nam - kierowcom taxi - zarzucają, że walczymy o każdy grosz, a sami dla 3 - 5 PLN zysku, ryzykują wizytę w sądzie gdy zostaną wezwani w charakterze świadka przez ITD. Pozdro dla ludzi korzystających z taxi. I uwaga: w mojej taryfie jest tanio, czysto i bezpiecznie (no przecież to w końcu ten sam kierowca i samochód, który rok temu jeździł dla Ubera) ;-)

                • 10 4

              • ahaha, juz biegne do sadu i donosze na ubera, niedoczekanie zlotowo (1)

                • 1 2

              • Milcz biedaku i

                wstydu sobie oszczędź. To, że stać Ciebie tylko na przejazdy do 10 PLN to nie moja wina. Dalej kolekcjonuj grosiki, a będziesz gość i twoja sweet dziewczyna posika się w majty jak ją podwieziesz uberem. Ale pamiętaj za zaplamienie siedzenia w samochodzie uberowca, ściągane jest z Twojego konta 300 PLN. PRZECIEŻ TO CAŁE TWOJE KIESZONKOWE (półroczne :-))

                • 3 2

              • Heheh

                Działalności na uberze nie zakladasz

                • 3 2

              • Jak to działalność ?

                ???

                • 1 0

      • bo to nielegalne?

        • 7 5

  • (5)

    Taka uwaga tylko, że uberowcem może zostać każdy kto skończył 21 lat i ma prawo jazdy od roku - może nawet nie mieć żadnego doświadczenia za kołkiem. Brak licencji, która jest czymś w rodzaju kolejnego prawa jazdy, brak badań psychologicznych... Nie wiem czy wysadziłabym swoje dzieci to takiej 'taksowki'..

    • 19 56

    • WTF

      Licencja nie jest kolejnym prawem jazdy tylko swistkiem że Janusz z wąsami zna topografie miasta tj jak dojechać z dworca do hotelu - licencje wydawane są na różne okresy czasu, ale załóżmy że Janusz w starym Audi 80 swoją ma od dawien dawna, wiele się zmieniło, dzisiaj jedna ulica jest zamykana jutro inna staje się jednokierunkowa i wiesz co... Licencje można sobie wsadzić w d*pę każdy cierp jeździ z nawigacja także licencja to tylko wyciąganie kasy...

      • 1 0

    • (1)

      Bo lepiej wsadzić swoje "dzieciaki" do jakiegoś 20 letniego merca czy passeratti z 60 letnim dziadkiem wąsaczem za kierownicą, który jeździ jak wariat (w życiu nie widziałam taxi, która jeździ zgodnie z przepisami) i zapłacić 90zl za 5 kilometrów :)

      • 13 2

      • hit

        2 lata temu gość mi wjechał na czołówkę. Musiałem ze szpitala brać taxi. Deszcz noc my po wypadku a gość zasuwa prawie 100 w terenie zabudowanym. Mówię do niego panie kurna zwolnij pan bo nie chcemy mieć zaraz drugiego wypadku. Na co on: proszę pana tyle lat jeżdżę i nie miałem wypadku! No kurde ja też, do dzisiaj. Nigdy nie lubiłem taksówek i nie korzystam

        • 5 0

    • Badania

      He człowieku mam takie badania. I jeżeli uważasz że zdanie tych badań to jakas niesamowita rzecz to prosze szanujmy się byle bałwan je przejdzie.

      • 4 1

    • po jakiemu piszesz,bo rozczytać się nie można...

      wysadziłabym moje dzieci...
      eee pod krzaczkiem na siku tak?
      to takiej taksówki....
      to jakiej?
      a badania psychologiczne?
      błehehehe zaraz pęknę ze śmiechu!!!!!!!
      99,9% złotów to chamy które w życiu o psychologii nie słyszały,weź już skończ pisać jakieś rzewne androny o dzieciach,dzieci wozisz taksówkami?żałosne

      • 5 3

  • ktoś opisał obrazowo proceder Ubera (5)

    może to drastyczny przykład ale dobrze obrazuje sytuację. Otóż:.
    Otwieramy działalność/aplikację pod nazwą np. Uber Dealer. Zatrudniamy
    dilerów narkotykowych. W regulaminie piszemy (oraz karzemy podpisywać oświadczenie), że diler oświadcza, że posiada wszelkie uprawnienia do świadczenia tego typu usług i udajemy głupiego, że prowadzimy legalny biznes. Od tego bierzemy prowizję 25% Prawda jakie to proste ?

    • 40 67

    • ciekawe kto minusuje, chyba kierowcy Ubera, bo to sama prawda (4)

      acha jeszcze zapomniałem dodać, że narzucamy głodowe stawki i płacimy podatki (lub nie) w USA, czy w Holandii zamiast w Polsce. Próbujemy opanować cały rynek a jak to już zrobimy to tylko my będziemy zarabiac. Może nawet wtedy podniesiemy stawki. Czemu nie.

      • 13 21

      • Konkurencja

        Na tym polega konkurencja, nasz rynek zalany jest niemieckim szmelcem z logo VW Audi Skoda SEAT i jakoś nikt się nie burzy. Uber wchodzi, ma innowacje i wygrywa, niech Polacy stworzą apke. A z podatkami jest tak że te największe polskie firmy mają rejestrację w rajach podatkowych i dobrych księgowych którzy zamiast nosić kasę do US wolą kupić dla zarządu 3 auta po 700 000 zł, a poza tym wiedzą jak nie zapłacić podatku:-)
        A twój przykład z dealerami i narkotykami jest jak to się mawia z d*py ponieważ uber udostępnia apke która jest legalna, kierowcy uber nie podchodzą pod żadne polskie przepisy moim zdaniem ponieważ nie są taxi ( brak oznaczeń taksometru, kas fiskalnych - moim zdaniem legalnie bo po to jest apka i mapa zamiast takso i płatność do uber zamiast dla kierowcy) jedyne co to niech wprowadza obowiązkowe ubezpieczenie i badania - licencja, wróć - znajomość dojazdów z kościoła A do B w dobie nawigacji to stary PRL owski wymysl.

        • 0 0

      • Nie wiem czy wiesz ale handel narkotykami to nie to samo co przewóz pasażera o zgrozo na fotelu w samochodzie osobowym... (takie to nietypowe co?) twoje porównanie jest tak od czapy że chyba idź się przebadać bo coś z tobą nie tak.

        • 1 2

      • (1)

        Jak sobie kupujesz nowe Najeczki albo Nju Balansy to cię pewnie zbytnio głowa nie boli od wyrzutów na temat praw, którymi rządzi się wolny rynek, co?

        • 10 6

        • boli, boli

          a takich Najeczek to nie kupuję

          • 2 1

  • (1)

    A jak się pójdzie na postój pod dworcem i zapyta czy da radę za 3/4 ceny bez taksometru to co drugi się zgodzi.

    No i ilu dopisuje napiwek do wystawionego rachunku ?

    To tak na temat moralności, natomiast problem z Uberem jest w 100% prawny, ponieważ konkurencja jest dozwolona, ale kilka zapisów ją utrudnia.
    Wystarczy, zmienić zasady przyznawania licencji tak, zeby wykreślić nakaz posiadania kasy fiskalnej oraz taksometru.
    Jeszcze kwestia oznaczeń auta typu wywieszona taryfa na szybie.

    Ale zanim się prawo zmieni będzie się z normalnych ludzi kryminalistów robić.

    • 55 9

    • WTF

      Po co taryfa na szybie, jeśli uber nie zbiera klientów z łapanki tylko z apki w której ma wszystko napisane czarno na białym?
      Jadę taksówka to nie wiem ile zapłacę jadę uber em to mniej więcej wiadomo co i jak

      • 0 0

  • Nieuczciwa konkurencja?

    Bzdura! W takim razie taksówki to nieuczciwa konkurencja dla komunikacji miejskiej i także powinny płacić słone kary!

    • 3 0

  • Rozumie ze można karać UBEROWCÓW za brak kas fiskalnych i nie odprowadzanie podatku, co to obchodzi INSPEKCJE TRANSPORTU DROGOWEGO od tego jest URZĄD SKARBOWY a nie ta instytucja. To teraz jeszcze wezcie się za BLA BALA CAR i za PODWOŻENIE SIE NAWZAJEM DO PRACY ALBO BRANIE AUTOSTOPOWICZÓW , bo każda forma takiego transportu jest nie legalna. Osoba wsiadająca do takiego auta wsiada na własną odpowiedzialność. Na miejscu tych osób które otrzymały te mandaty skierował bym sprawę do SĄDU

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane