• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny mógłby pływać z centrum do Oksywia

Łukasz Jenta
11 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Szanse na powrót tramwajów wodnych pływających pod egidą ZKM Gdynia są - z powodu braku odpowiednio dużych źródeł finansowania - niewielkie. Szanse na powrót tramwajów wodnych pływających pod egidą ZKM Gdynia są - z powodu braku odpowiednio dużych źródeł finansowania - niewielkie.

W minionym sezonie tramwaje wodne z Gdyni na Półwysep Helski pływały tylko pod egidą Żeglugi Gdańskiej. - Może warto wrócić do pomysłu, zaczynając od połączenia centrum Gdyni z Oksywiem, bo straciliśmy świetną atrakcję turystyczną dla miasta - podkreśla pan Łukasz, nasz czytelnik.



Czy warto przywrócić kursowanie tanich tramwajów wodnych?

Choć jesteśmy dokładnie w połowie kalendarzowej zimy, a za oknem jest raptem kilka stopni Celsjusza, już teraz warto się zająć kwestiami związanymi z sezonem wakacyjnym, bo potem będzie za późno. Z takiego założenia wyszedł nasz czytelnik, pan Łukasz, który proponuje zmiany w organizacji tramwajów wodnych w Gdyni.




Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane po raz ostatni w 2013 roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Na 2014 rok radni planowali wydatek 2,6 mln zł, by tramwaj mógł kursować od 28 czerwca do 31 sierpnia na trasie do Jastarni. Uwzględniali też kilka źródeł finansowania.

Z biletów zaplanowano wpływy w wysokości 1 mln zł. Kolejną część - ok. 650 tys. zł miał dołożyć Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w formie pożyczki. 200 tys. zł to kwota od Jastarni. Gdynia tym samym musiałaby dopłacić ok. 800 tys. zł. Dotychczasowi partnerzy wycofali się. Osamotniona Gdynia zdecydowała się zamknąć połączenie.

Niektórzy wciąż liczą, że uda się je przywrócić, chociażby w okrojonym zakresie. Poniżej propozycja jednego z mieszkańców, pana Łukasza.

Tramwaj wodny to wspaniała atrakcja wodna, która mogłaby działać nie tylko w okresie letnim. Miasto dopłacało do tej inwestycji. Z roku na rok gorsze wyniki finansowe doprowadziły do odejścia od tego pomysłu. Tylko w 2012 roku konieczna okazała się dopłata ponad 2,2 mln zł. Liczba pasażerów z roku na rok malała. Dlaczego nie podjęto żadnych działań, aby to zmienić? W 2012 roku średnia liczba pasażerów na rejs wynosiła 151 osób. Należy więc zastosować tramwaj o zbliżonej liczbie miejsc i dbać o to, żeby miejsc pustych było jak najmniej.

Żegluga Gdańska, obsługująca to połączenie zaniedbała również kwestię gastronomii oraz reklamy, która mogłaby działać na tramwaju wodnym. Reklamy wyświetlane w gdyńskich autobusach zarabiają pieniądze dla ZKM. Dlaczego nikt nie pomyślał, aby w tramwaju wodnym reklamowały się na przykład restauracje z Helu, albo znajdujące się tam fokarium?! Gdyby władze Gdyni nie wydawały lekką ręką naszych pieniędzy dopłacając Żegludze Gdańskiej do działania tramwaju, wierzę, że byłoby inaczej.

Warto było zainwestować w jeden tani w obsłudze statek, postawić taki wymóg w przetargu, dzięki temu ten projekt miał szansę przetrwać. A tak to upadł i teraz można pływać na Hel, ale wycieczka całą rodziną nie kosztuje już 12 zł za bilet normalny, ale ponad 30 zł.

Warto wrócić do połączenia. Tramwaj mógłby pływać z Oksywia do centrum. Stadion lekkoatletyczny w Gdyni Oksywiu należał kiedyś do Marynarki Wojennej, potem został przekazany miastu. Jeżeli Marynarka Wojenna może oddać stadion naszemu miastu, myślę, że nie byłoby większego problemu z uzyskaniem zgody na sezonowe (a później całoroczne) korzystanie z nabrzeża. Oksywskie nabrzeże zobacz na mapie Gdyni jest raczej duże, jest tam trochę wolnego miejsca. Może warto, by miasto podjęło starania, aby takie rozmowy przeprowadzić.

Z Oksywia moglibyśmy dopłynąć w 6 minut do centrum, tramwaj cumowałby przy Nabrzeżu Prezydenta i wysiadalibyśmy w centrum Gdyni, obok Gemini. Ile kosztowałby bilet? Należałoby to poddać dokładniejszej kalkulacji, widzę jednak rozwiązanie umożliwiające korzystanie z tramwaju wodnego w zakresie biletu autobusowego. Można łatwo policzyć, że koszt paliwa na trasie Gdynia Oksywie - Centrum wynosiłby nie więcej niż 20 zł. Należy również zauważyć, że turyści przebywający w Gdyni z miłą chęcią udaliby się na krótki rejs do najstarszej dzielnicy naszego miasta.

Idąc dalej należałoby rozważyć przywrócenie połączeń do Gdańska i na Hel (koszt ponad 10 razy mniejszy niż dotychczas). Można by zaproponować rozwiązanie, aby tramwaj wypływał naprzemiennie, w dni parzyste z Oksywia, w dni nieparzyste z centrum, lub inne. Ale trzeba rozmawiać, a później starać się realizować nawet najbardziej odważne pomysły.
Łukasz Jenta

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (153) 2 zablokowane

  • Pomysł tyle odważny co głupi.

    Kalkulacje wzięte z d....., ale przede wszystkim nikt cywili nie wpuści na ogrodzony teren PW. Stadion lekkoatletyczny jak i całe tereny byłej Floty, są po za całym kompleksem PW, a mimo to nie jest łatwo się tam dostać.

    • 4 3

  • super pomysl wkoncu ktos mysli w tym miescie ;)

    i powinien plywac regularnie przez cały rok

    • 6 1

  • Oksywie

    A może wybudować pas startowy na bulwarze w Gdyni i latać do Oksywia???
    Co dwa lotniska to nie jedno.....

    • 11 2

  • pomorzanin

    Poczułbym podmuch morskiego wiatru jako szczur lądowy od czasu do czasu pokazując 3city rodzinie zgłębi kraju

    • 3 3

  • Tunel powinien być !!!

    Tunel powinien łączyć Pogórze i centrum Gdyni

    • 7 1

  • marynista

    Świnoujście czuje źe to nadmorskie miasto co rusz pływasz promem poruszając się po mieście

    • 3 2

  • tylko po co?

    • 3 1

  • niedobra propozycja (4)

    Panie Łukaszu, niestety nie najlepszy pomysł. Taki tramwaj wodny nie spełniający roli turystycznej a jedynie przewozową musiałby być konkurencyjny wobec komunikacji miejskiej, a na to w proponowanym przez Pana projekcie nie ma szans. Propozycja wodna przegrywa z lądową pod względem : prędkości, dostępności, zapewne ceny i ilości przesiadek ( gdybym przykładowo chciał się dostać z centrum miasta na Obłuże ). Propozycja nie najlepsza ale Panie Łukaszu niech się Pan nie zniechęca, bo z burzy mózgów mogą wyniknąć ciekawe pomysły.

    • 6 2

    • Ale np w godzinach szczytu komunikacją dojechać do centrum i później promem na oksywie (2)

      i płynie się 6 min a nie jedzie 40 min samą estakadą. Jeżeli powstałby węzły przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia to ma sens. Wtedy trzeba by było trolejbusy, atuobusy wpuścić pod Gemini. Przynajmniej niektóre.

      • 3 4

      • Jak ty stoisz 40 minut na estakadzie to proponuje wrzucić wreszcie pierwszy bieg, sprzegł gaz i jedziesz.

        • 4 3

      • do tych rzekomych 6 minut dodaj odbijanie od jednego i przybijanie do drugiego nabrzeża, oczekiwanie na wsiadających itp

        • 4 1

    • Odpowiedź.

      Panie BG, sądzę, że źle Pan mnie zrozumiał. Tramwaj nie miałby konkurować/zastępować autobusów - nie w tym rzecz. Miałby funkcjonować tak jak funkcjonował, czyli turystycznie, przy czym mieszkańcy mogliby skorzystać z połączenia tak jak opisano to w jednej z odpowiedzi.
      Oksywie jest, a ściślej ma spory potencjał aby być atrakcją turystyczną.

      Staram się nie zniechęcać. Dziękuję za wsparcie. Z ciekawymi pomysłami zapraszam do kontaktu za pośrednictwem strony http://www.lukaszjenta.pl

      • 0 0

  • A może samolotem na hel? (1)

    To by była atrakcja!!! Tego reszta trójmiasta mogła by nam pozazdrościć!!!

    • 4 1

    • Tak latał...

      ...Generał Orlicz - Dreszer. Źle to się skończyło.

      • 0 0

  • Stadion lekkoatletyczny został tylko oddany w użyczenie dla miasta na okres 25 lat. Jest on nadal obiektem należącym do wojska.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane