• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dwa nowe pociągi SKM podpisana

Michał Sielski
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Jeszcze nie wiadomo jak będą pomalowane nowe SKM-ki. Zdecydować mają mieszkańcy Trójmiasta.

Dwa budowane przez Newag pociągi Impuls otrzyma za rok Szybka Kolej Miejska. W poniedziałek podpisano umowę na ich dostarczenie. To dwa z 10 nowych składów, jakie w nowej perspektywie unijnych dotacji zakupi SKM. Jeden pociąg to koszt 17,7 mln zł.



Nowe pociągi zwiększą zainteresowanie SKM?

- Najważniejsze, że nie są to prototypy. Takie same pociągi jeżdżą już w Warszawie, Szczecinie czy Zielonej Górze. Dzięki temu w czwartym kwartale zaczynamy produkcję i na początku roku będzie je można odbierać - mówi prezes Newagu Zbigniew Konieczek.

Każdy nowy pociąg Impuls to koszt 17 mln 785 tys. 800 zł, czyli SKM zapłaci 35 mln 571 tys. 600 zł za dwa. To jednak nie koniec zakupów.

- Docelowo chcemy pozyskać 10 nowych pociągów, wykorzystując unijne dofinansowanie. Na pewno będą cieszyć pasażerów całego regionu, bo nie zamierzamy wykorzystywać ich wyłącznie na trasie Gdańsk-Wejherowo, ale też na odcinku od Tczewa do Lęborka. Na dwa pierwsze już mamy zabezpieczone finansowanie - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście.

  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Toaleta z obiegiem zamkniętym pozwoli w końcu na jej użytkowanie.


Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że nowe składy są też bardziej szanowane przez pasażerów. Poprzednio modernizowane przez Newag SKM-ki przejechały po ok. 440 tys. i niemal nie widać po nich śladów zużycia.

- To pierwszy zakup, wykorzystujący nową perspektywę UE i z pewnością są to dobrze wydane pieniądze - podkreśla Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Pociągi Impuls produkowane są w Newagu od grudnia 2012 roku, kiedy odebrano pierwszy z nich. Cieszą się ogromną popularnością, bo mają wszelkie cechy miejskiego taboru. Nie posiadają drzwi międzywagonowych, a toaleta funkcjonuje w systemie zamkniętym. Przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się, dużym bagażem lub rowerem, umieszczona jest blisko drzwi. Stopnie wysuwane są z nich automatycznie przy otwarciu się drzwi.

W każdym pociągu jest 519 miejsc, w tym 160 miejsc siedzących oraz 359 stojących. Składy mogą rozwijać prędkość do 160 km/h, wewnątrz jest nawiew i klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej, oparty o tablice LED i LCD oraz głośniki. Nie brakuje oczywiście udogodnień dla osób niepełnosprawnych i z wózkami. Przy pierwszych i ostatnich drzwiach są rozkładane pochylnie, przycisk do wezwania obsługi, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Drzwi zostały też obniżone o 200 mm na prośbę SKM, by dopasować je do wysokości peronów.

Miejsca

Opinie (157) 10 zablokowanych

  • Malowanie (1)

    malowanie 3 i 4 na duży plus

    • 4 0

    • tak jest

      Najlepsze!

      • 0 0

  • Bo najtanszy???? Co za durnie tak ustalili prawo?! (1)

    Powinien byc, ktory najlepszy, takze przyszlosciowo i dopiero kryterium ceny, ale nie odwrotnie! Odczepcie sam przód tego czegos i macie EN-57 po remoncie.

    Ten beznadziejny pociag na bazie kibla to kpina z pasazerow. Powinni zamowic niemiecki Alstom-Siemens, co jezdzi w DE jako Sbahn, a nie takie przestarzale dziadostwo.

    • 1 10

    • Naród ekspertów ;)

      • 2 0

  • O kolorach zdecydują mieszkańcy? (1)

    To niezbyt dobry pomysł. 74% badanych uważa pstrokaciznę reklamową za element upiększający miasta...
    Dajcie o tym zdecydować jakiemuś architektowi albo ASP, bo nawet kolorystyka wagonów będzie na poziomie pipidówki. Ogół społeczeństwa uważa, że im więcej żółtego tym lepiej (bo lepiej widać i jest kolorowo) a jest dokładnie na odwrót.

    • 11 1

    • tylko nie architekt lub ASP

      Bo wszystko bedzie czarne lub w kolorze rdzy/starej gdanskiej cegly

      • 1 0

  • Zapłacić mamy za to?

    Przecież gdzie człowiek nie rzuci w Gdańsku i nie tylko kamieniem to darczyńca dla budynia.

    • 2 2

  • Dajcie już sobie spokój z tym żółtym jak za komuny całe żółte były i nie dość,że komuna się w PRL II nie skończyła

    to jeszcze na każdym kroku będą nam o tym przypominać.

    • 5 3

  • propaganda sukcesu.a zupy nie ma na czym ugotowac

    • 2 5

  • grzejniki po oknem

    nie róbcie grzejników pod oknem-mało miejsca na nogi a o torebce można zapomnieć...

    • 3 0

  • tak się tylko zastanawiam

    Czy SKM nie może wpaść na taki myślę całkiem mądry pomysł, żeby wszystkie swoje pociągi pomalować w jednakowy sposób... czy teraz naprawdę każdy nowy pociąg, albo każdy nowo zmodernizowany stary grat będzie miał inne malowanie wybierane przez pasażerów? Zdecydujcie się na jedne malowanie i malujcie tak wszystkie pociągi!

    • 6 0

  • (1)

    Wow! Aż dwa składy. Trafienie na nie będzie graniczyło z cudem więc pozostanie jazda śmierdzącymi składami rodem z lat 60 ubiegłego wieku. Syf, smród papierosów, puszki, butelki, impreza w przedziale dla rowerów oto dzień w SKMce.

    • 3 2

    • W latach 60 i 70 to jeździły składy z metra Berlinskiego.

      Były szybkie przy ruszaniu jak i później i równo z peronem się wchodziło a nie te nasze graty wprowadzone później.

      • 4 0

  • Drzwi chyba zostały podwyższone

    Na całej linii PLK wprowadza się standard wysokości krawędzi peronowej 760mm, a SKM Trójmiasto ma perony na wysokości 960mm od główki szyny, to jakim cudem mają obniżyć jeszcze drzwi?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane