• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dwa nowe pociągi SKM podpisana

Michał Sielski
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Jeszcze nie wiadomo jak będą pomalowane nowe SKM-ki. Zdecydować mają mieszkańcy Trójmiasta.

Dwa budowane przez Newag pociągi Impuls otrzyma za rok Szybka Kolej Miejska. W poniedziałek podpisano umowę na ich dostarczenie. To dwa z 10 nowych składów, jakie w nowej perspektywie unijnych dotacji zakupi SKM. Jeden pociąg to koszt 17,7 mln zł.



Nowe pociągi zwiększą zainteresowanie SKM?

- Najważniejsze, że nie są to prototypy. Takie same pociągi jeżdżą już w Warszawie, Szczecinie czy Zielonej Górze. Dzięki temu w czwartym kwartale zaczynamy produkcję i na początku roku będzie je można odbierać - mówi prezes Newagu Zbigniew Konieczek.

Każdy nowy pociąg Impuls to koszt 17 mln 785 tys. 800 zł, czyli SKM zapłaci 35 mln 571 tys. 600 zł za dwa. To jednak nie koniec zakupów.

- Docelowo chcemy pozyskać 10 nowych pociągów, wykorzystując unijne dofinansowanie. Na pewno będą cieszyć pasażerów całego regionu, bo nie zamierzamy wykorzystywać ich wyłącznie na trasie Gdańsk-Wejherowo, ale też na odcinku od Tczewa do Lęborka. Na dwa pierwsze już mamy zabezpieczone finansowanie - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście.

  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Toaleta z obiegiem zamkniętym pozwoli w końcu na jej użytkowanie.


Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że nowe składy są też bardziej szanowane przez pasażerów. Poprzednio modernizowane przez Newag SKM-ki przejechały po ok. 440 tys. i niemal nie widać po nich śladów zużycia.

- To pierwszy zakup, wykorzystujący nową perspektywę UE i z pewnością są to dobrze wydane pieniądze - podkreśla Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Pociągi Impuls produkowane są w Newagu od grudnia 2012 roku, kiedy odebrano pierwszy z nich. Cieszą się ogromną popularnością, bo mają wszelkie cechy miejskiego taboru. Nie posiadają drzwi międzywagonowych, a toaleta funkcjonuje w systemie zamkniętym. Przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się, dużym bagażem lub rowerem, umieszczona jest blisko drzwi. Stopnie wysuwane są z nich automatycznie przy otwarciu się drzwi.

W każdym pociągu jest 519 miejsc, w tym 160 miejsc siedzących oraz 359 stojących. Składy mogą rozwijać prędkość do 160 km/h, wewnątrz jest nawiew i klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej, oparty o tablice LED i LCD oraz głośniki. Nie brakuje oczywiście udogodnień dla osób niepełnosprawnych i z wózkami. Przy pierwszych i ostatnich drzwiach są rozkładane pochylnie, przycisk do wezwania obsługi, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Drzwi zostały też obniżone o 200 mm na prośbę SKM, by dopasować je do wysokości peronów.

Miejsca

Opinie (157) 10 zablokowanych

  • Szok!!!

    Wychodzi na to, że dożyję tego wiekopomnego wydarzenia :)

    • 2 1

  • Będę jeździł wte i wewte aż mi sie znudzi!

    • 2 1

  • "Jeszcze nie wiadomo jak będą pomalowane nowe SKM-ki. Zdecydować mają mieszkańcy Trójmiasta."

    Bzdura. Ogół społeczeństwa nie posiada zmysłu estetycznego. Wygra schemat, który nie będzie "nudny", czyli dużo kreseczek i kropeczek. Musi być wesoło!

    Oczywiście nie można przyjąć schematu z już eksploatowanych jednostek, bo nowe musi się wyraźnie wyróżniać, a pojęcie identyfikacji wizualnej jest dla SKM zupełnie abstrakcyjne.

    • 2 0

  • ...

    no i nie dogodzisz:)

    Przede wszystkim - nazwijmy nowe składy odpowiednio "Marcin I" i "Marcin II". Ku chwale...wiadomo...

    A ludziom zawsze źle.
    - są siedzenia - źle bo mało ludzi wchodzi
    - nie ma siedzeń - źle bo ktoś lubi sobie posiedzieć
    - jest kibel - źle bo aromat
    - nie ma kibla - źle bo przecież jak się komuś będzie chciało itd.
    - są ścianki działowe - źle bo nieefektywnie
    - nie ma ścianek - źle bo będzie przeciąg

    A ponadto:
    - nie grzeją
    - grzeją
    - żule
    - słupki
    - perony
    - odstępy
    - niewiadomocojeszcze...

    • 7 1

  • w Redłowie (1)

    wielu pasazerow oczekuje na windę . Długie, strome schody na peron - przerażają !

    • 4 1

    • Ciapciaki.

      Od mileniów to pikuś, nie przeszkoda.

      • 0 0

  • Brudne siedzenia

    Niech lepiej pomyślą dobrze o obiciu siedzeń. Te welurki słabo się sprawdzają biorąc pod uwagę, że notorycznie SKM-kami jeżdżą niezbyt schludni bezdomni. Mówiąc wprost KUPA KLEI SIĘ DO TAPICERKI. Czerwone plastiki były najlepsze, przynajmniej była opcja, żeby je umyć. Na te nowe strach siadać, są obrzydliwie brudne i to nie tylko przez jeżdżących żurów...

    • 2 0

  • Konkurs: kto się pierwszy wywali na tych schodkach w korytarzu. Nagroda będzie wręczona 01.04

    • 3 0

  • dobrze że żółto - niebieskie a nie biało - zielone :P

    • 3 2

  • Superowo

    Nareszcie się doczekaliśmy jakiejś zmiany myślenia w SKM. W końcu jakieś nowe pociągi zamiast ciągłego remontowania starych składów. Ale z tego co widzę po komentarzach, to jak niektórym by dać palec, to chcieli by od razu całą rękę. Krok po kroku i będzie nowocześniej :)

    • 0 3

  • jutro chyba zjem sobie placki ziemniaczane....

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane