- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (165 opinii)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (122 opinie)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (77 opinii)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (53 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (74 opinie)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 15:42
Dobryt pomysł - ożywi całe wszchodnie Pomorze (6)
Przekop to bardzo dobry pomysł - port w Elblągu będzie dobrze uzupełniał ten w Gdańsku. Nie można całej kasy pompować w Warszafkę - północna Polska też zasługuje na jakieś inwestycje. Mniejsze bezrobocie w Elbląg i okolicach to pośrednio wzrost płac w Trójmieście.
- 4 8
-
2016-10-08 15:52
(3)
Czy wiesz, że średnia głębokość Zalewu to 2 -2,5 m. Tankowce ani kontenerowce tam nie wpłyną.
- 5 0
-
2016-10-08 16:38
Będzie tor wodny (1)
A co za problem wykonać tor wodny gł 7m
- 1 4
-
2016-10-08 16:58
problem bo to drogie, niepotrzebne, a urobek zanieczyszczony
- 5 0
-
2016-11-22 21:07
a czy wiesz, że jak się nic nie robi, to nic się nie ma?
nikt nie mówił że będą tamtędy pływały tankowce i kontenerowce. wg Ciebie to najlepiej tylko siedzieć i narzekać. a wg mnie taki przekop to koło zamachowe dla powstawania nowych firm wzdłóż całej rzeki, nie tylko rozwój portu w Elblągu. ruch barek może znacznie się zwiększyć. mozna siedziec i nic nie robić, tylko narzekać, ale można też inaczej...
- 0 0
-
2016-10-08 16:59
mniejsze bezrobocie w Elblągu to wzrost płac w Gdańsku - ale demagogia :)
i do tego jest potrzebny niby przekop?
- 4 0
-
2016-10-08 17:02
co popłynie do Elbląga nie wpłynie do Gdanska
zamienil stryjek siekierke na kijek.
- 1 0
-
2016-10-08 15:45
plan planem
a ciągle nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: czy projektowany przekop jest w 100 % bezpieczny dla przyrody i ludzi tam mieszkających..argumety
- 5 0
-
2016-10-08 16:06
to ze Trojmiasto jest za Pelo to wiedzialem (2)
ale jak czytam wypociny Pelowcow to zal d..pe sciska jak mozna byc takimi mulami umyslowymi.
- 5 7
-
2016-10-08 18:51
(1)
Ty jestes za...???
- 1 0
-
2016-10-08 21:01
PiS dobrze rządzi Polską
- 1 3
-
2016-10-08 16:06
Wariant II Nowy Świat jest najlepszy.
- 0 1
-
2016-10-08 16:44
Kolejny utopijny pomysł (2)
"władzy" dążącej do destrukcji państwa.
- 8 5
-
2016-10-08 18:46
destrukcja ?? (1)
gdzie widzisz destrukcję
- 2 4
-
2016-10-08 18:51
Na kazdym kroku...
- 3 2
-
2016-10-08 16:49
dzień przed otwarciem przekopu
Rosjanie otworzą cieśninę Pilawską , i teraz sobie pływajcie. Już w XV wieku ludzie zrozumieli że port w Elblągu jest zbyt kosztowny , chyba że dla barek i kajaków.
- 8 2
-
2016-10-08 16:52
kto bedzie tam plywa.....
....trzeba mic duzo szczescia zeby zaobserwowac jakikolwiek ruch na zalewie.....
- 9 1
-
2016-10-08 17:05
PIS powołał kilka nowych ministerstw dla obsadzenia kolegów , a koledzy musza uzasadnić
swoje istnienie na stołkach , stąd kilka pomyslow a m, in ,
Narodowy Przekop, Narodowa Regulacja Rzek ,
Narodowe Tamy , Narodowa Flota , itp.- 6 1
-
2016-10-08 17:22
(2)
Największa bzdura świata i polityki PIS - komu ten kanał potrzebny gdy mamy niewykorzystany port w Gdańsku ?
- 8 5
-
2016-10-08 17:52
koniec z kaprysami mocarstwa
Na pewno nie jest potrzebny Rosji i jej sympatykom z Polski.To jest ewenement na świecie że ten historyczny polski port Elbląg i stocznia został zablokowany na na 70 lat.
- 1 2
-
2016-10-08 18:51
ELbląg
Wiecie malkontenci jakie przeładunki miał port w Elblagu przed wojną, istniała tam duża stocznia budowano duże statki itp i własnie przez brak dostępu do morza wszystko to upadło a teraz krytykujecie???
- 2 1
-
2016-10-08 18:02
piaski taniej
przekop wykonany w piaskach bylby 2x tanszy - po prostu nie trzeba by wykonywac zadnych mostow nad jezdnia ani zadnych objazdow sluz itp
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.