• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W kwietniu przetarg na przewoźnika PKM

Krzysztof Koprowski
28 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br. Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br.

Dopiero w kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na obsługę linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Urząd Marszałkowski chce, by pociągi jeździły co 15 minut z Wrzeszcza do portu lotniczego.



Opóźnienie w ogłoszeniu przetargu na przewoźnika realizującego przewozy po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej sięga już kilku miesięcy. Termin był już kilka razy przekładany, a ostatnia deklaracja mówiła o lutym br.

Czytaj też: Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Jednak dopiero teraz opublikowano "Wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące umowy o świadczenie usług publicznych", w ramach którego przewidziano obsługę kilku tras w woj. pomorskim, w tym także PKM. Nie jest to wprawdzie jeszcze przetarg - ten ma być ogłoszony w kwietniu, ale zawiera kilka ważnych informacji.

Z ogłoszenia wynika, że PKM ma składać się z dwóch tras Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia oraz Kościerzyna/Kartuzy - Gdynia.

Czy ma dla ciebie znaczenie, kto zostanie przewoźnikiem na linii PKM?

Czy zatem będziemy mieli sytuację, że na trasie PKM pojawi się dwóch zupełnie różnych przewoźników, którzy będą obsługiwali różne relacje?

- Do czasu ogłoszenia przetargu i opublikowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Województwo Pomorskie nie będzie przedstawiać żadnych szczegółowych informacji odnośnie opisu przedmiotu zamówienia - ucina wszelkie rozważania Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Realizacja przewozów ma się rozpocząć we wrześniu 2015 r., ale w związku z trwającym włączeniem gdańskiej części PKM w linię 201 w rejonie Rębiechowa, rewitalizacją linii 229 (Glincz - Kartuzy) oraz modernizacją stacji Gdańsk Wrzeszcz, dopuszcza się zmiany terminów.

- Planujemy pociągi, które będą kursowały od Wrzeszcza do Rębiechowa w takcie 15-minutowym. W tym samym układzie torowym pojadą też do Osowej i na Kościerzynę. Jeżeli Polskie Linie Kolejowe przebudują układ torowy w Glinczu, będziemy mogli jeździć do Kartuz od 1 września lub 1 października - informował w czwartek w wywiadzie udzielonym Radio Gdańsk Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Wątpliwe jest natomiast, by od 1 września uruchomiona została PKM na trasie do i z Gdańska Głównego. Tu przeszkodą ma być trwająca przebudowa linii kolejowej oraz brak miejsca na pociągi kolejnych przewoźników.

Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana. Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana.
Opóźnieniom w pracach nad znalezieniem przewoźnika PKM nie służy też brak taboru. Bydgoska Pesa miała dostarczyć pierwszy pociąg w grudniu 2014 r., ale obecnie deklaruje dostawy 10 spalinowych pojazdów począwszy od 20 kwietnia br.

Producent zaprzecza też doniesienia, jakoby chciał dla PKM przeznaczyć pociągi, które przewidziano pierwotnie dla niemieckiego przewoźnika Oberpfalzbahn.

- Dementuję z całą stanowczością takie plotki - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Pesa dla Oberpfalzbahn miała wyprodukować 12 pociągów, które jednak w terminie nie uzyskały homologacji i tym samym dopuszczenia do ruchu. Przewoźnik ostatecznie stracił zaufanie do polskiego produktu i zamówił pociągi Alstomu, międzynarodowego koncernu z siedzibą we Francji.

Miejsca

Opinie (137) 1 zablokowana

  • Z ambon ogłoszona wygranie przetargu

    przez Przewozy Regionalne > I niech tak zostanie.

    • 4 2

  • Polska Pesa jest najładniejsza więc takie chcemy w Gdańsku pociągi i tramwaje.

    • 6 2

  • przetarg wygrywa Turecki Kurier

    to już ustalone ...

    • 4 0

  • W ramach systematycznej likwidacji poszczególnych gałęzi polskiej gospodarki realizowanej przez PO obstawiam wygraną Deutsche Bahn.

    • 5 1

  • Bilety (1)

    Jeśli bilety będą inne niż na skm, to muszę kupić bilet PKM do Wrzeszcza, po czym bilet SKm z Wrze do Gdańska Głównego. Absurdalne.

    • 6 0

    • a teraz, gdy musisz mieć osobne bilety na autobus, a osobne na skm - nie jest absurdalnie?

      to jest chore. przywykliśmy, oślepliśmy na ten absurd, ale to jest nadal chore.

      • 0 0

  • (3)

    PKM we wrześniu nie ruszy! Ciekawe jakim cudem uda się puścić składy co 15 minut, jak już jakiś czas temu tłumaczono, że ta linia kolejowa we Wrzeszczu jest tak bardzo obciążona, że możliwe jest tylko puszczenie składu co 20 minut. Pan Strug uczyni cud? Czy wyeliminują jakieś dalekobieżne? Nie ma to jak 3miasto! wszystko się robi od d... strony.

    • 6 2

    • co 20 minut, ale do GG (2)

      od nasypu PKM do Wrzeszcza masz osobne tory - nikt nie każe trójkątować składów między GW a GG.

      • 1 0

      • (1)

        Jesteś w błędzie. PKMka właśnie przez Zaspę do Wrzeszcza jedzie torem dalekobieżnym! I co do GG (ciekawe kiedy) pojedzie co 20 minut, a przez lasy co 15! "Logika inaczej?"
        Ciekawe jakie są całkowite koszty tej inwestycji szacowane na dzień +/- dzisiejszy?

        • 1 0

        • może jechać po torze dalekobieżnym, ale nie musi

          od strony Strzyży masz tor 14, który nie wymaga wjazdu na tory dalekobieżne (1 i 2). Tor 12 jest rzeczywiście kolizyjny z przebiegiem dalekobieżnym - ale służyć będzie jako bufor. Oby udało się zdążyć z wiaduktem w ciągu toru nr 13, gdyż tor 11 przecina całą linię dalekobieżną.

          • 0 0

  • W budowie PKM został popełniony GIGANTYCZNIE KOSZTOWNY BŁĄD !!! Błąd, za który winny MUSI (2)

    Odpowiedzieć przed sądem !!! Błąd polega na włączeniu PKM do linii dalekobieżnej zamiast do SKM !!! Budowa kolejnego wiaduktu i przebudowa w rejonie Gdańsk Zaspa pochłonie kolejne, nie małe środki i prawie na pewno żadna Unia już ich nie dofinansuje. Kończenie biegu PKM we Wrzeszczu,a na to się zanosi, świadczy tylko o tym, że decydenci są albo sabotażystami albo intelektualnymi małpami.

    • 20 3

    • Wtedy za ciasno byłoby na torach linii nr 250. I narzekałbyś, że nie podpięto do linii kolejowej nr 202

      Do Gdańska, a najlepiej Tczewa trzeba nowych torów wyłącznie dla PKM. Ulica obok torowiska nic nie znaczy, można zmienić ją w nasyp. Zresztą, szybko się kończy. Wtedy drugi peron przy Politechnice. Drugi przy Stoczni chyba niepotrzebny.

      • 0 2

    • "niemałe."

      • 0 0

  • pkm do wrzeszcza!

    pocalujcie sie zatem w d...

    • 7 0

  • Pamiętacie uruchomienie tramwaju na Chełm , który nie dojeżdżał do dworca tylko do Huciska to tak samo będzie z PKM do Wrzeszcza zamiast do Głównego

    • 8 0

  • a jakiś tramwaj na lotnisko? przez Gdańsk Osowe?

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane