• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W kwietniu przetarg na przewoźnika PKM

Krzysztof Koprowski
28 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br. Pierwszy techniczny pojazd szynowy pokonał estakadę przy lotnisku w czwartek. W kwietniu ogłoszony zostanie przetarg na przewoźnika, który będzie regularnie tędy realizował przejazdy pasażerskie od września br.

Dopiero w kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na obsługę linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Urząd Marszałkowski chce, by pociągi jeździły co 15 minut z Wrzeszcza do portu lotniczego.



Opóźnienie w ogłoszeniu przetargu na przewoźnika realizującego przewozy po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej sięga już kilku miesięcy. Termin był już kilka razy przekładany, a ostatnia deklaracja mówiła o lutym br.

Czytaj też: Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Jednak dopiero teraz opublikowano "Wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące umowy o świadczenie usług publicznych", w ramach którego przewidziano obsługę kilku tras w woj. pomorskim, w tym także PKM. Nie jest to wprawdzie jeszcze przetarg - ten ma być ogłoszony w kwietniu, ale zawiera kilka ważnych informacji.

Z ogłoszenia wynika, że PKM ma składać się z dwóch tras Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia oraz Kościerzyna/Kartuzy - Gdynia.

Czy ma dla ciebie znaczenie, kto zostanie przewoźnikiem na linii PKM?

Czy zatem będziemy mieli sytuację, że na trasie PKM pojawi się dwóch zupełnie różnych przewoźników, którzy będą obsługiwali różne relacje?

- Do czasu ogłoszenia przetargu i opublikowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia Województwo Pomorskie nie będzie przedstawiać żadnych szczegółowych informacji odnośnie opisu przedmiotu zamówienia - ucina wszelkie rozważania Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Realizacja przewozów ma się rozpocząć we wrześniu 2015 r., ale w związku z trwającym włączeniem gdańskiej części PKM w linię 201 w rejonie Rębiechowa, rewitalizacją linii 229 (Glincz - Kartuzy) oraz modernizacją stacji Gdańsk Wrzeszcz, dopuszcza się zmiany terminów.

- Planujemy pociągi, które będą kursowały od Wrzeszcza do Rębiechowa w takcie 15-minutowym. W tym samym układzie torowym pojadą też do Osowej i na Kościerzynę. Jeżeli Polskie Linie Kolejowe przebudują układ torowy w Glinczu, będziemy mogli jeździć do Kartuz od 1 września lub 1 października - informował w czwartek w wywiadzie udzielonym Radio Gdańsk Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Wątpliwe jest natomiast, by od 1 września uruchomiona została PKM na trasie do i z Gdańska Głównego. Tu przeszkodą ma być trwająca przebudowa linii kolejowej oraz brak miejsca na pociągi kolejnych przewoźników.

Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana. Pesa Link w malowaniu dla niemieckiego przewoźnika. Pociąg ze zdjęcia został wyprodukowany z myślą o woj. zachodniopomorskim (zyskał tymczasowe malowanie na targi kolejowe), ale Pesa wyprodukowała też oddzielną partię 12 pociągów, która ostatecznie nie została odebrana.
Opóźnieniom w pracach nad znalezieniem przewoźnika PKM nie służy też brak taboru. Bydgoska Pesa miała dostarczyć pierwszy pociąg w grudniu 2014 r., ale obecnie deklaruje dostawy 10 spalinowych pojazdów począwszy od 20 kwietnia br.

Producent zaprzecza też doniesienia, jakoby chciał dla PKM przeznaczyć pociągi, które przewidziano pierwotnie dla niemieckiego przewoźnika Oberpfalzbahn.

- Dementuję z całą stanowczością takie plotki - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.

Pesa dla Oberpfalzbahn miała wyprodukować 12 pociągów, które jednak w terminie nie uzyskały homologacji i tym samym dopuszczenia do ruchu. Przewoźnik ostatecznie stracił zaufanie do polskiego produktu i zamówił pociągi Alstomu, międzynarodowego koncernu z siedzibą we Francji.

Miejsca

Opinie (137) 1 zablokowana

  • PKM powinna zaczynać bieg w Oliwie bo to ostatnia stacja 2 torowa w Gdańsku (2)

    Teraz my mamy jechać na Zaspę albo wrzeszcz by się potem cofać PKM do Rębiechowa !! na obecnej sytuacji zyskają tylko ci co mieszkają na Zaspie i wrzeszczu

    • 1 9

    • (1)

      PKMka na Zaspie nie ma przystanku!!!

      • 6 0

      • będzie miała

        na południe od wiaduktu Lewoniewskich, ale to w ramach przebudowy SKM.

        • 0 0

  • Najpierw powtórzone wybory samorządowe z prezydenckimi włącznie a potem przetargi. (1)

    • 4 4

    • Cepie pisowski do kościoła!

      • 3 2

  • Awaria tu, awaria tam

    Tylko nie Arriva, w k ujawsko-pomorskim pokazała nową jakość jeżdżąc starymi spalinowymi MRD, sprowadzonymi Ygrekami z lat 60 ubiegłego wieku i jeżdżąc szynobusami będącymi własnością województwa. Spóźnienia, awarie, przesiadki na granicy województwa, chaos komunikacyjny na wielką skalę to jest jakość Avvari.

    • 2 1

  • Konsorcjum dorożkarskie już zaciera ręce

    P - panie
    K - kunie
    M - (są) mobilne

    • 0 0

  • Czego się spodziewać skoro infrastrukturą wwojewództwie rządzi Świlski, z wykształcenia politolog (1)

    • 3 0

    • Politolog? A posunięcia takie jak patolog!

      • 2 0

  • osobno linia gdańska, osobno gdyńska
    osobno tor prawy, osobno lewy
    osobna spółeczka dla każdego peronu

    i już poziom bezrobocia wśród prezesów - mniejszy

    • 3 0

  • To jest najpiękniejsze !

    Najlepsze i najpiękniejsze jest to, że Pomorska Kolej Metropolitarna nie jest przewoźnikiem a jedynie swojego rodzaju urzędem, który posiada tory.
    Ekstra pomysł na mnożenie posad urzędniczych i do tego w formie spółki.

    Niezależnie od PKM będzie funkcjonował jeszcze przewoźnik, jak by nie można było tego wszystkiego robić w ramach SKM.

    A kolejna ciekawostka jest taka, że SKM nie ma podpięcia pod tory SKM.

    Prawdziwy obłęd urzędniczego geniuszu !

    • 10 1

  • Czego marudzicie, że składy robione dla Niemców mogą trafić do Gdańska. Bardzo dobrze by się stało, bo z cała pewnością są lepiej wykonane niż produkcja na własne podwórko!!! Może będą jeździły przynajmniej rok bez napraw i poprawek. W tamtych składach na pewno nie zapomnieli o toaletach, podjazdach dla niepełnosprawnych i innym podstawowym wyposażeniu.

    • 4 1

  • Bzdura

    Nie rozumie dlaczego musi byź 2 przewozników.PR moga obsłużyć i Trasa Gdańsk i Trasa Gdynia. Chyba ze chodzi o fuche dla 2 kolesi

    • 2 0

  • przetargi i konkursy to największa głupota współczesnej gospodarki

    Paraliżują rozwój miast i infrastruktury na lata. Ciekawe, że przed II wojną światową można było zbudować Gdynię w kilka lat, a teraz w podobnym czasie buduje się jedną nitkę kolejki (i to po jakich bojach).

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane