• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacyjny pociąg do Helu w nietypowym zestawieniu z "bonanzą"

Maciej Naskręt
27 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Nietypowy skład zmierza w kierunku Wrzeszcza przy przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.

Przez Trójmiasto porusza się pociąg osobowy pn. Tur, który często jest w nietypowym zestawieniu - dwa szynobusy, a między nimi wagon z lat 70. ubiegłego wieku, albo po prostu jako "piętrus". Dlaczego kolejarze zdecydowali się zaprezentować podróżnym tak nietypowe składy? Wyjaśniamy.



W jaki sposób zazwyczaj podróżujesz?

O godz. 9:54 na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się pociąg "Tur", jadący z Chojnic do Helu. We Wrzeszczu zatrzymuje się o godz. 10, w Oliwie o 10:06, w Sopocie o 10:11 i w Gdyni o 10:24. Skład wraca natomiast z Helu do Chojnic po południu - o godz. 16:31 jest w Gdyni Głównej, w Sopocie o 16:41, w Oliwie o 16:46, a we Wrzeszczu o 16:52. Z kolei w Gdańsku Głównym jest sześc minut później.

To jedyny pociąg kolei regionalnych, który przejeżdża przez całe Trójmiasto, a potem dociera na Półwysep Helski. Warto o tym pamiętać, jeśli planujemy z Trójmiasta dostać się nad otwarte morze.

Warto zwrócić też uwagę na skład tego pociągu. Kolejarze połączyli w nim bowiem dwa szynobusy, a między nimi ustawili jeszcze wagon z lat 70 XX w., określany przez miłośników kolejnictwa jako "bonanza". Tę nazwę zawdzięcza układowi siedzeń znanemu z pociągów pojawiających się w westernach.

Takie połączenie, czyli szynobus - wagon - szynobus, ma swoje uzasadnienie.

- Pociąg w Tczewie zmienia kierunek jazdy. Takie, mogłoby się wydawać, niecodziennie ustawienie umożliwia sprawną zmianę kierunku jazdy. Przejście maszynisty z jednej do drugiej kabiny trwa krócej niż manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów - mówi Michał Stilger ze spółki PolRegio (dawne Przewozy Regionalne).
Ponadto, po dotarciu do Helu skład jest rozłączany i osobno obsługuje ruch z Helu do Gdyni. Po południu znowu pociąg jest ustawiany: szynobus - wagon - szynobus i wraca przez Trójmiasto do Chojnic.

Taki niecodzienny skład wyrusza w trasę, gdy spodziewane jest mniejsze obłożenie pasażerów. Gdy natomiast przewidywana jest duża liczba pasażerów, na tory rusza lokomotywa manewrowa z doczepionymi legendarnymi wagonami piętrowymi, co stanowi równie atrakcyjny widok. Taki skład jest wspomnieniem "piętrusów" poruszających się po torach Kaszub.

Dodajmy, że pociąg Tur do Helu dojeżdża wyłącznie latem. Poza sezonem skład kończy bieg w Gdyni.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • szybszy od pendolino

    Z Helu do Gdyni Głównej pociąg jedzie ..... 10 minut. To naprawdę szybki pociąg. Faktyczny przyjazd do Gdyni to raczej 18.41, a nie 16.41.

    • 6 0

  • Gdynia -Hel

    Na trasie Gdynia - Hel nie zatrzymuje się?

    • 3 0

  • No na pierwszym zdjeciu to napewno nie ma pietrusa.

    • 4 1

  • jakie szynobusy (1)

    To są spalinowe jednostki trakcyjne. Szynobus występuje wówczas, gdy jest jeden wagon z napędem silnikowym i zazwyczaj nie może jeździć w trakcji ukrotnionej ( przyczepiony z innymi jednostkami)

    • 4 3

    • Nie jest tak do końca.

      Szynobus jest jak tramwaj i może być z doczepionym wagonem. Jeżeli będziesz w Czechach, to tam jeżdzi ich jeszcze bardzo dużo.

      • 0 0

  • (2)

    a gdzie wagon do przewozu rowerów?

    • 7 2

    • a gdzie wagon do przewozu skuterów? albo wózków dziecięcych?

      • 2 2

    • Nasz urząd marszałkowski może zaoferować Ci tylko wagon do przewozu nart

      • 0 0

  • Bonanza...To były inne wagony.... (1)

    Wagony z Bonanzy wyglądały tak, że nie mogłeś przechodzić przez pociąg idąc wagonami a musiałeś wysiąść na peron po schodkach z jednego wagonu, by wejść po schodkach drugiego wagonu by znaleźć się ponownie ponownie do pociągu, ale w innym już jego wagonie...

    Mimo wszystko fajna inicjatywa, ludzie mają frajdę a PKP lepiej wykorzysta posiadany tabor i będzie atrakcyjniejszą formą transportu.

    • 6 6

    • Ale zauważyłeś ze nie przejdzie się z jednego końca na drugi bez zaliczenia peronu. Czyli słowo bonanza jednak pasuje.

      • 1 1

  • (4)

    Wagony nazywane bonanzami wyglądały zupełnie inaczej. Do każdego przedziału z drewnianymi siedzeniami prowadziły bezpośrednio drzwi otwierane na peronie. Do każdego przedziału można było wejść z peronu. Takie wagony jeździły np. z Koszalina do Mielna.

    • 9 4

    • no i to samo wyżej napisałem

      o Bonanzie na torach.

      • 2 2

    • To były tzw. "boczniaki". Bonanza ma drzwi na końcach i pośrodku. (2)

      • 2 1

      • Te "boczniaki", pochodziły z czasów kolei Warszawsko - Wiedeńskiej i były nazywane Austriaki.

        Bonanza miała wejścia na końcach wagonów na platformę i dalej do środka wagonu. Ale takie jeżdziły do początku tat 70-tych na trasie : Gdynia Port Oksywie - Kościerzyna.

        • 0 0

      • No to nie wiedziałem.

        • 0 0

  • (2)

    Nie lepiej kupic duże składy spalinowe? Szynobusy sa po prostu za małe. Tak samo na trasę do Chojnic.

    • 1 3

    • (1)

      kupic w tym woj. takie slowa nie istnieja.
      Wola wydawac miliony na przeglady P5 + dodtkowe miliony na naprawy

      • 2 0

      • Reanimacja trupa trwa w najlepsze.

        • 0 0

  • Wagony piętrowe na dłuższe trasy (1)

    Gdyby uruchomić kurs Gdynia - Bydgoszcz przez Kościerzynę znakomicie by to się sprawdziło. Swoją drogą czy są jeszcze trasy gdzie wagony piętrowe kursują regularnie?

    • 8 2

    • Obecnie eksploatowane nie przeją pierwszej kontroli UTK.
      A ich modernizacja nie jest opłacana bo będzie kosztowała krocie.
      ich przeznaczenie to pocięcie w dniu wymaganego przeglądu p5 (modernizacji)

      • 2 0

  • (3)

    od lipca dwa składy pendolino mają jezdzic na Hel

    • 0 4

    • (2)

      Pendolino nie jest spalinowe

      • 2 0

      • (1)

        Będą dołączać ciągniki na pedały.

        • 0 0

        • Szczerze patrząc na to co się dzieje na trasie do Tczewa...to realna mozliwosc

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane