• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadomo już, gdzie staną wieżowce w Gdańsku

Michał Brancewicz
25 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 148-metrowe wieżowce powstaną w Letnicy
Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić. Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić.

Radni, nie bez kontrowersji, przegłosowali Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Zawiera ono miejsca i tereny, gdzie miasto chce lub zezwala na powstawanie wieżowców. Na razie nie wiadomo jeszcze czy na każdym sugerowanym obszarze stanie obiekt, ile ich będzie i jakiej wysokości.


Mapa SLOW. Mapa SLOW.

Studium dzieli Gdańsk na obszary zalecane (jest ich 5 i stanowią 0,63% pow. miasta ) oraz konkretnie wskazane miejsca (17), gdzie jego twórcy dopuszczają budowę biurowców. Raport uzupełniony jest o obszary dopuszczone (12 proc.) oraz niewskazane (46 proc.) i całkowicie wyłączone (42 proc.) z możliwości wysokiej zabudowy.

Głównymi argumentami opozycji PiS przeciwko SLOW był brak dostatecznej ilości konsultacji z ekspertami w tej sprawie oraz fakt, że decydując już teraz o miejscach, gdzie w przyszłości staną wysokościowce, nie uwzględniono kto jest właścicielem tych terenów.

- Nie przesądzam czy ten dokument jest optymalny czy nie, my jako radni chcielibyśmy mieć pewność, że wszystko w tej sprawie zostało zrobione dobrze - argumentował Wiesław Kamiński, radny PiS.

- Projektowanie odbywa się w oderwaniu od wskazania tego, kto jest właścicielem, a my chcemy wiedzieć kto nim jest, by nie zostać wpuszczonym w maliny - dodał Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu opozycji.

Zarzuty odpierał dyrektor Biura Rozbudowy Gdańska Marek Piskorski - Studium nie było tworzone pod kątem właścicieli, ale ze względu jego oddziaływanie na otoczenie i wpływ na kształt przestrzeni - ripostował. - Aspekt własnościowy nie był brany pod uwagę, gdyż nie było to dla nas żadnym argumentem, że iksowi z jakiś względów należy dać zgodę a igrekowi nie.

Według dyrektora Piskorskiego projekt SLOW przeszedł dostateczną ilość weryfikacji zanim został poddany pod glosowanie. Prace toczyły się do końca zeszłego roku, w tym czasie na zlecenie BRG dokument analizował Ryszard Gruda (były wiceprezydent Gdańska prowadzący dziś własną firmę inwestycyjną). Swoją opinię wyrazili też członkowie Miejskiej Komisji Urbanistycznej. Studium było także przedmiotem debaty na międzynarodowej konferencji urbanistów INTA, gdzie eksperci m.in. z Holandii, Francji, Austrii i USA doradzali różne rozwiązania.

Sporo kontrowersji wzbudzała zabudowa Pasa Nadmorskiego, gdzie według SLOW znajdzie się miejsce nawet na cztery wieżowce. Ich ilość i wysokość, podobnie jak w niektórych punktach miasta, nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Nie wiadomo też w jaki sposób wpłynie na panoramę tego miejsca.

- Projekt SLOW nie wyklucza zasady koncentracji (kilka budynków skupionych obok siebie przyp. red.), ale nie wiadomo jeszcze czy tak się stanie, gdyż to nie miasto, ale inwestor będzie je budował - tłumaczył Marek Piskorski. - Ich ilość i wielkość będzie zatem zależna od koncepcji i zasobności inwestora. Poza tym nie jest też przesądzone czy zgrupowanie kilku obiektów obok siebie jest lepsze od stawiania pojedynczych budynków.

Takie tłumaczenie nie spodobało się Krystianowi Kaczmarkowi z PiS. - My nie wiemy zatem pod czym się podpisujemy, więc po co to uchwalać? - grzmiał radny.

Pomimo tych sprzeciwów uchwała dotycząca Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych została przyjęta głosami PO.

SLOW
Miejsca wskazane:
1. Pomiędzy al. Grunwaldzką a linią kolejową na granicy Gdańska z Sopotem (Oliwa Górna)
2. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską (Oliwa Górna)
3. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Abrahama (Oliwa Górna)
4. Rejon skrzyżowania al. Wojska Polskiego, ul. Braci Lewoniewskich i al. Grunwaldzkiej (Górny Wrzeszcz)
5. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki (Wrzeszcz Górny)
6. Rejon ul. Brzozowej, Klonowej i al. Grunwaldzkiej (Wrzeszcz Górny)
7. Ul. Słowackiego, w rejonie nasypu byłej kolei kokoszkowskiej (Wrzeszcz G/ Brętowo)
8. Rejon planowanego kompleksu Naukowo- Technologicznego (Wrzeszcz Górny)
9. Zakończeniu ul. Hallera (Pas Nadmorski)
10. Ujście Martwej Wisły do morza, wejście do portu zachodniego (Nowy Port)
11. Rejon tzw. "Zieleniaka" (Śródmieście Historyczne)
12. Młode Miasto przy "Drodze do Wolności" (Śródmieście Historyczne)
13. Polski Hak (Śródmieście Historyczne)
14. Ul. 3 Maja w rejonie Urzędu Miejskiego (Śródmieście Historyczne)
15. Rejon ul. Rajskiej i Heweliusza (Śródmieście Historyczne)
16. trakt św Wojciecha w rejonie ul. Sandomierskiej i Anielinki (Orunia Olszynka/ Chełm)
17. Rejon ul. Jabłoniowej, Warszawskiej, al. Armii Krajowej (Zakoniczyn- Łostowice)

Obszary zalecane
01. Pas Nadmorski przy ciągu pieszym na przedłużeniu al. Jana Pawła II
02. Rejon węzła metropolitalnego Wrzeszcz, pas przykolejowy pomiędzy torami PKP a al. Grunwaldzką od węzła metropolitalnego do granicy z Oliwą, teren na zakończeniu al. Jana Pawła II w rejonie przystanku SKM Zaspa.
03. Rejon węzła przesiadkowego "Politechnika"
04. Młode Miasto
05. Polski Hak

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • Berlin to syf (1)

    tam nic po prostu nie ma - drzew sporo bo nie odbudowali go po wojnie

    • 0 0

    • gegroza

      Dla Ciebie syf dla innych kulturalna stolica Europy

      • 0 0

  • jedyne miejsce kontrowersji to pas nadmorski (6)

    ale reszta jest zdecydowanie mało kontrowersyjna. Oczywiście zawsze sie znajda przeciwnicy wszystkiego ale gdyby ich słuchac to byśmy byli na poziomie Górnej Wolty

    • 0 0

    • gegroza

      Mógłbyś mi wyjaśnić dlaczego wg Ciebie nie można zabudowa pasu nadmorskiego jest kontrowersyjna? W czym problem?

      Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

      Pozdrawiam

      • 0 0

    • gegroza (4)

      Więc jak? Doczekam się odpowiedzi?

      Pozdrawiam

      • 0 0

      • 2 sprawy: (3)

        1 - jest to teren rekraacyjny i taki powinien pozostac, bo innego z prawdizwego zdarzenia w Gdańsku brak
        2 - wysokie budowle wzdłuż pasa nadmorskiego stworzą 'mur' , który oddzielałby miasto od morza, pozbawiałby innych mieszkańców (oprócz mieszkajacych w pasie) widoku morza - pomysł moim zdaniem do bani

        • 0 0

        • kasai (2)

          Dzięki za odpowiedź, ale ciekaw jestem co gegroza ma na ten temat dop powiedzenia.

          Pozdrowienia

          • 0 0

          • problem polega na duzej ingerencji w krajobraz (1)

            takie dominanty jak wieżowce całkowicie zmieniaja krajobraz - w duzym stopniu wpłynęło by to na spadek walorów rekraacyjnych choc tu pewnie będa kontrowersje.
            na tej samej zasadzie jestem przeciwnikeim elektrowni wiatrowych - chyba ze w farmach a nie gdzie się da....
            usmiać sie mozan za to z tekstów o rzekomym zagrozeniu ujęcia wody !

            • 0 0

            • gegroza

              Dzięki za odpowiedź. Ingerencja w krajobraz to rzecz względna. Wiceprezydent Bielawski, zwolennik betonowania pasa nadmorskiego uważa, że to właśnie upiększy monotonny gdański krajobraz. To co dla innych jest bulwersujące dla innych jest wspaniałe i oznaką postępu. Ponieważ jest to rzecz względna zwolennicy betonowania pasa nadmorskiego mogliby Tobie również zarzucić, że, jak będziemy słuchać przeciwników zabudowy parku nadmorskiego to Polska pozostanie na poziomie Burkina Faso.

              Pozdrawiam

              • 0 0

  • Antypolityku, przejazd przez zachodnie miasto porównywalne z Gdańskiem to przyjemność (20)

    a przejazd przez Gdańsk to katorga. Ale dróg w Gdansku nie będzie, bo nie przynoszą zysku. (A w Polsce bedzie 7 km autostrady na rok, bo nie przynosi zysku.) Gdańsk za to będzie piął sie w górę, bo wybraliśta pseudo-biznesmanów z PO.

    • 0 0

    • anonimie (18)

      Przez jakie zachodnie miasto?

      • 0 0

      • (17)

        "siostrzane" gdanska, teraz będzie obchodzic dni polskie. Pojecie korka jest względne, dla jednego korek to jest w weekend, jak wyjeżdza z miasta, dla innego codziennie, jak wraca godzinę - półtora do domu w mieście. To są godziny zamienione na miesiące czasu, stracone przez nieudacznikow tym miastem zarządzających.

        • 0 0

        • (16)

          W miastach zachodnich w tym Bremie istnieją rozwiązania promujące transport publiczny i ograniczający ruch samochodowy w miastach, które w Polsce są nie do pomyślenia, bo primo radni nie znają życia bez samochodu, secundo większość społeczeństwa nie wyobraża sobie życia bez samochodu i dlatego nikt takich rozwiązań nie będzie w Polsce wprowadzał. Natomiast korki w Niemczech są ogromne: zarówno te codzienne jak i weekendowe jak i spontaniczne spowodowane np. wypadkiem (choć to dziwne, bo wszyscy u nas trąbią, że w Polsce wypadków nie będzie jak będą autostardy - tak na marginesie). Byłeś w Bremie więc na pewno słuchałeś radia.

          Pozdrawiam

          • 0 0

          • (15)

            Zgadza się transport publiczny działa w miastach zachodnich genialnie, tam można sobie pozowolic na odłożenie samochodu,

            • 0 0

            • (14)

              W Polsce też, ale to inna mentalność. Brudne autobusy, Renoma i niepunktualność to tylko wymówka. Czy wyobrażasz sobie w Gdańsku, o Warszawie nie wspomnę, Dzień bez Samochodu tak jak np. w Brukseli?

              • 0 0

              • (13)

                Zadana wymówka. Pamietam, Zmija tłumacyła dlaczego jeździ samochodem. Słusznie robi.

                • 0 0

              • (4)

                Czarna Żmija jeździ, bo jej wygodnie i już. Za żadne skarby nie wsiądzie już do autobusu czy pociągu, nawet jak benzyna będzie kosztować 10 zł. Dlatego to wymówka.

                Pozdrawiam

                • 0 0

              • (3)

                Antypolityku, w tym wypadku całkowicie Żmije popieram, zwlaszcza kobiety powinny jeździć samochodem. Pozdrawiam.

                • 0 0

              • (2)

                Płeć nie ma znaczenia dla ochrony środowiska.

                Pozdrowienia

                • 0 0

              • (1)

                Kobieta też jest częścią środowiska

                • 0 0

              • Wszyscy jesteśmy częścią środowiska. dlatego tym bardziej powinniśmy o nie dbać.

                • 0 0

              • (7)

                Niezależnie od korków, samochodem przemieszczasz się znacznie szybciej niz autobusem, bo wybierasz optymalną drogę i nie przesiadasz się z jednego busu na drugi (o którym nie wiadomo, czy już pojechał, czy dopiero pojedzie, czy w ogole nie przyjedzie). Plany busów sa ułożone tak, że - na krotkich odcinkach - albo nie jedzie nic, albo 3-4 busy jeden za drugim. Nie mówiąc już o wygłupach z biletami, taryfami. Jestem praktykiem. Smochód w Gdańsku to wielka oszczednosc cennego czasu.

                • 0 0

              • (6)

                Toż o tym pisałem. Wygoda przede wszystkim. Lepiej stać w korku, siedząc wygodnie w samochodzie powodując zaniczeszczenie środowiska niż tłuc się autobusem, tramwajem, SKM-ką, o rowerze nie wspominając i powodując mniejsze zanieczyszczenie. Ale na d tym żaden kierowca się nie zastanawia, bo ma to w d...
                On musi dojechać szybko i już. No i dobrze. Tylko niech kieriowcy nie narzekają na korki.

                • 0 0

              • (5)

                Może miasto powinno stanąć?
                Może jak zakorkuja miasto tak dokumentnie, że i radny z trudem przewiezie - albo i nie przewiezie - swój tłusty zadek, to ktoś z władz zacznie mysleć?

                • 0 0

              • (4)

                Może. Wtedy odkryją, że taki zakaz wjazdu do cetrów jak było w Londynie, czy jest teraz w Berlinie jest cool. Musimy trochę poczekać aż moda przyjdzie z Zachodu.

                • 0 0

              • (1)

                posiadam samochód, żaden bajer, jeździ :) mimo że autem szybciej to i tak wolę wygodne buty, słuchawki na uszach i nawet nie komunikację miejską ale... spacerek. :) ludzie są dzisiaj leniwi, potrzebny jakiś kryzys paliwowy jak w latach 70 żeby przypomnieli sobie do czego nogi służą.

                • 0 0

              • city walker

                Dokładnie. Na samochód stać dzisiaj każdego więc i kryterium wyboru jest inne.

                • 0 0

              • hmm... zakaz wjazdu do centrum - a gdzie to centrum w Gdańsku ? (1)

                zakazac wjazdu samochodom do jakiego centrum ? Podwale Przedmiejskie, Okopowa, Wały Jageielońskie, Aleja Zwycięstwa, Grunwaldzka każda z tych "arterii przelotowych" to równocześnie i centrum.

                Zakazać to se możesz, ale dopiero wtedy kiedy stworzysz alternatywę !!!

                Jak są drogi objazdowe można pomyśleć o zakazach - przy tym układzie komunikacyjnym jaki mamy w Gdansku hasło "zakazać wjazdu do centrum" to fanzolenie.

                To, że inne miasta mogą mając alternatywne drogi zakazać wjazdu do centrum nie oznacza, że my możemy bezmyślnie te pomysły małpować bez odpowiednich alternatywnych rozwiązań.

                • 0 0

              • Antymałpa

                A gdzie chcesz stworzyć alternatywę dla Podwala Przedmiejskiego, Okopowej, Wałów Jagiellońskich, Aleji Zwycięstwa i Grunwaldzkiej?

                • 0 0

    • gdyby kazac bankom sytuowac sie wzdluz drog przelotowych to i drogi by sie okazaly oplacalne.

      • 0 0

  • Wiezowiec przy JPII = koniec PO w Gdańsku

    Wysokościowiec proponowany w pasie nadmorskim to brak mojego głosu na PO i prezydenta w wyborach. Pas nadmorski w sercu naszego miasta to unikat i miejsce relaksu dla sporej liczby jego mieszkańców. Coś co niszczy tę okolicę nie jest dobrym pomysłem.
    Myślę, żę znajdą się ciekawsze propozycje. Miejsce na wysokie hotele nad morzem jest tam gdzie już zabudowania doszły do morza - np. między budowana halą a ul. Jelitkowską, na tyłach Posejdonu, między szpitalem na Zaspie, a Czarnym Dworem.

    • 0 0

  • nigdzie na świecie niema w parku bloków mieszkalnych!! (2)

    park gdzie sie stawia bloki mieszkalne przestaje byc parkiem!!

    i jeszce jedno !!
    buduja tylko dla bogatych tak samo jak osiedle dla bogaczy w lesie na przymorzu !!

    a gdzie cos dla mieszkańców do spedzania aktywnie czasu!!
    gdzie park wodny!!

    • 0 0

    • własnie!!

      Na tym polega rozwiązanie polskiego problemu mieszkaniowego: budowanie zamkniętych osiedli wyłącznie dla bogaczy na terenach atrakycjnych przyrodniczo.
      Park Nadmorski przestanie być parkiem tak jak inne tereny zielone.

      Pozdrawiam

      • 0 0

    • a zobacz

      jak Adamowicz sprzedał część parku im.JP2?? deweloperom?

      • 0 0

  • MY MIESZKAńCY CHEMY BASEN NA PRZYMORZU Z PRAWDZIWEGO ZDARZENIA!! (2)

    CHCEMY TAKI ALBO LEPSZY !!!PARK WODNY JAK JEST W SOPOCIE!!!

    PRAWDZIWY KOMPLEKS DO UPRAWIANIA SPORTóW DLA ZDROWIA NASZEGO I NASZYCH DZIECI

    OBIECANY PRZEZ MIASTO NA DAWNYCH DZIAłKACH NA zASPIE PRZYDEPTAKU NADMORSKIM!!

    • 0 0

    • nie zgłosił się nikt chętny do budowy (1)

      moze sie zrzucisz na ten basen ?

      • 0 0

      • słuchaj głabie chetnych bylo bardzo wielu!!

        ale wszystkie oferty miasto odzrucało!! budowac juz chcieli unas i legoland i inne innwestycje ale zawsze miasto wszystkie oferty odrzuca albo robi inwestorom pod górke dlatego własnie wszystkie inwestycje sa na około park wodny jest w sopocie kolejny bedzie w rumi itp!!

        • 0 0

  • Ej! (4)

    A co z wyburzeniem Mariackiego i budową tam Najwyższego Tesco na Świecie? :)

    • 0 0

    • rektor (3)

      Poczekaj kilkanaście lat, aż stopień neoliberlizmu mentalnościowego i gospodarczego osiągnie odpowiedni pułap. Wtedy doczekasz się na miejscu Mariackeigo może nie Tesco ale jakieś zamknięte osiedle. Zresztą może Maraicki zamienią na Lofty.

      • 0 0

      • Maraicki zamienią na Lofty (2)

        całkiem niezły pomysł.
        Tylko na dzisiaj jeszcze nam KK odbierze NAdmorski i postawią bez pytania jakąś katedrę a obok plebanio-wieżo-hotel:))
        Tak jak zabrali Park w Oliwie:((
        W Gdańsku wszystko jest możliwe:))

        • 0 0

        • Bezstronność...

          ...z tej samej parafii co wszechtolerancja - wszystkiego byle nie "KK", nieprawdaż? :) Antypolityk może się okazać niepoprawnym optymistą, zalecając kilkanaście aż lat oczekiwania.

          Niech żyje homoseksualna proniemiecka masońska oświecona republika neo-Polski :)

          • 0 0

        • Bezstronny Ty clownie

          kiedy niby zabrali Park w Oliwie??

          • 0 0

  • a gdzie przymorze

    ma mapie nie ma zamieszczonego przymorza :D a pozatym proponuje na pasie na zaspie.

    • 0 0

  • byl ktos w NY, S-pore, Hong Kongu ? (4)

    Wiezowce stawia sie nad morzem bo to jest atrakcyjne lokalizacja.

    • 0 0

    • burakom stop

      To dlaczego nie stawiają ich w Niemczech czy Holandii?

      • 0 0

    • Byłem i nie chciałbym tam mieszkać. Nie mam kompleksów jak typowy POlak.

      • 0 0

    • buraku

      Emigruj zatem do NY, Singapuru lub Hong-Kongu

      • 0 0

    • buraczku to poprosimy najpierw metro

      proponuję tyle linii co w NYC i wtedy jak już będzie metro samochodem będziemy jeździli jedynie w weekend na Kaszuby...
      Pojedź do NYC, potem zabieraj głos...
      Oglądanie pocztówek nie wystarczy...

      • 0 0

  • Pis ma mój głos (4)

    To po prostu straszzne. Chcą zabudować Aleję JP2... Tam nie ma miejsca na wysoką zabudowę, koło kolejki juz stoją budynki! Nawet jeśli postawią coś na byłym pasie startowym to zagęszczą okolicę jak diabli. Wysokościowce nie mogą stać za blisko siebie!

    No i najlepsze kwiatki - Pas Nadmorski i depptak na molo, stanowcze nie ! Słyszycie gryzipiórki!!!!!!!!!!!!!!!
    Nie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    TAM SĄ UJĘCIA WODY DLA ZASPY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    ŻADEN BUDYNEK TAM NIE STANIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 BO MOGA BYĆ KATASTROY BUDOWLANE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

    • no to nas zaraz pojedzie Pankracy albo jakiś inny muflon... piszę "nas" bo PiS ma też mój głos ;)

      • 0 0

    • Zgadzam się z Tobą (2)

      Tylko, że głosując na PiS nic nie uzyskasz. Tu nie chodzi o politykę, ale o kasę. Myśłisz, że PiS jest mniej łasy na kasę?

      • 0 0

      • PIS mniej łasy na kase? (1)

        No tak, ciekawe czy jak polecieli jak dziwki na 300zł to czy polecą na miliony... hmmm zagadka.

        • 0 0

        • Waz

          Toż właśnie piszę, że wszyscy są łasy na kasę. Zabudowywyanie zieleni wysokościowami nie ma aspektu politycznego i będzie miało miejsce niezależnie od tego, kto będzie rządził w Gdańsku, czy w Poslce.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane