• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadomo już, gdzie staną wieżowce w Gdańsku

Michał Brancewicz
25 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 148-metrowe wieżowce powstaną w Letnicy
Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić. Organika Trade (stojący po lewej) jest obecnie najwyższym wieżowcem w Gdańsku. Po wprowadzeniu SLOW może się to zmienić.

Radni, nie bez kontrowersji, przegłosowali Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Zawiera ono miejsca i tereny, gdzie miasto chce lub zezwala na powstawanie wieżowców. Na razie nie wiadomo jeszcze czy na każdym sugerowanym obszarze stanie obiekt, ile ich będzie i jakiej wysokości.


Mapa SLOW. Mapa SLOW.

Studium dzieli Gdańsk na obszary zalecane (jest ich 5 i stanowią 0,63% pow. miasta ) oraz konkretnie wskazane miejsca (17), gdzie jego twórcy dopuszczają budowę biurowców. Raport uzupełniony jest o obszary dopuszczone (12 proc.) oraz niewskazane (46 proc.) i całkowicie wyłączone (42 proc.) z możliwości wysokiej zabudowy.

Głównymi argumentami opozycji PiS przeciwko SLOW był brak dostatecznej ilości konsultacji z ekspertami w tej sprawie oraz fakt, że decydując już teraz o miejscach, gdzie w przyszłości staną wysokościowce, nie uwzględniono kto jest właścicielem tych terenów.

- Nie przesądzam czy ten dokument jest optymalny czy nie, my jako radni chcielibyśmy mieć pewność, że wszystko w tej sprawie zostało zrobione dobrze - argumentował Wiesław Kamiński, radny PiS.

- Projektowanie odbywa się w oderwaniu od wskazania tego, kto jest właścicielem, a my chcemy wiedzieć kto nim jest, by nie zostać wpuszczonym w maliny - dodał Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu opozycji.

Zarzuty odpierał dyrektor Biura Rozbudowy Gdańska Marek Piskorski - Studium nie było tworzone pod kątem właścicieli, ale ze względu jego oddziaływanie na otoczenie i wpływ na kształt przestrzeni - ripostował. - Aspekt własnościowy nie był brany pod uwagę, gdyż nie było to dla nas żadnym argumentem, że iksowi z jakiś względów należy dać zgodę a igrekowi nie.

Według dyrektora Piskorskiego projekt SLOW przeszedł dostateczną ilość weryfikacji zanim został poddany pod glosowanie. Prace toczyły się do końca zeszłego roku, w tym czasie na zlecenie BRG dokument analizował Ryszard Gruda (były wiceprezydent Gdańska prowadzący dziś własną firmę inwestycyjną). Swoją opinię wyrazili też członkowie Miejskiej Komisji Urbanistycznej. Studium było także przedmiotem debaty na międzynarodowej konferencji urbanistów INTA, gdzie eksperci m.in. z Holandii, Francji, Austrii i USA doradzali różne rozwiązania.

Sporo kontrowersji wzbudzała zabudowa Pasa Nadmorskiego, gdzie według SLOW znajdzie się miejsce nawet na cztery wieżowce. Ich ilość i wysokość, podobnie jak w niektórych punktach miasta, nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona. Nie wiadomo też w jaki sposób wpłynie na panoramę tego miejsca.

- Projekt SLOW nie wyklucza zasady koncentracji (kilka budynków skupionych obok siebie przyp. red.), ale nie wiadomo jeszcze czy tak się stanie, gdyż to nie miasto, ale inwestor będzie je budował - tłumaczył Marek Piskorski. - Ich ilość i wielkość będzie zatem zależna od koncepcji i zasobności inwestora. Poza tym nie jest też przesądzone czy zgrupowanie kilku obiektów obok siebie jest lepsze od stawiania pojedynczych budynków.

Takie tłumaczenie nie spodobało się Krystianowi Kaczmarkowi z PiS. - My nie wiemy zatem pod czym się podpisujemy, więc po co to uchwalać? - grzmiał radny.

Pomimo tych sprzeciwów uchwała dotycząca Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych została przyjęta głosami PO.

SLOW
Miejsca wskazane:
1. Pomiędzy al. Grunwaldzką a linią kolejową na granicy Gdańska z Sopotem (Oliwa Górna)
2. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Kołobrzeską (Oliwa Górna)
3. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Abrahama (Oliwa Górna)
4. Rejon skrzyżowania al. Wojska Polskiego, ul. Braci Lewoniewskich i al. Grunwaldzkiej (Górny Wrzeszcz)
5. Rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki (Wrzeszcz Górny)
6. Rejon ul. Brzozowej, Klonowej i al. Grunwaldzkiej (Wrzeszcz Górny)
7. Ul. Słowackiego, w rejonie nasypu byłej kolei kokoszkowskiej (Wrzeszcz G/ Brętowo)
8. Rejon planowanego kompleksu Naukowo- Technologicznego (Wrzeszcz Górny)
9. Zakończeniu ul. Hallera (Pas Nadmorski)
10. Ujście Martwej Wisły do morza, wejście do portu zachodniego (Nowy Port)
11. Rejon tzw. "Zieleniaka" (Śródmieście Historyczne)
12. Młode Miasto przy "Drodze do Wolności" (Śródmieście Historyczne)
13. Polski Hak (Śródmieście Historyczne)
14. Ul. 3 Maja w rejonie Urzędu Miejskiego (Śródmieście Historyczne)
15. Rejon ul. Rajskiej i Heweliusza (Śródmieście Historyczne)
16. trakt św Wojciecha w rejonie ul. Sandomierskiej i Anielinki (Orunia Olszynka/ Chełm)
17. Rejon ul. Jabłoniowej, Warszawskiej, al. Armii Krajowej (Zakoniczyn- Łostowice)

Obszary zalecane
01. Pas Nadmorski przy ciągu pieszym na przedłużeniu al. Jana Pawła II
02. Rejon węzła metropolitalnego Wrzeszcz, pas przykolejowy pomiędzy torami PKP a al. Grunwaldzką od węzła metropolitalnego do granicy z Oliwą, teren na zakończeniu al. Jana Pawła II w rejonie przystanku SKM Zaspa.
03. Rejon węzła przesiadkowego "Politechnika"
04. Młode Miasto
05. Polski Hak

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • A wy dalej nie rozumiecie

    W wskazanych miejscach wcale nie muszą stać wysokościowce. Poprostu tam ich budowa będzie dozwolona a nie konieczna. Jak ktoś słusznie zauważył w Gdańsku jest jeszcze tyle miejsca że budowa wysokich biurowców jest zwyczajnie nieopłacalna. Cały SLOW zapobiega sytuacji w której kasiasty szaleniec chciałby postawić 50 pięter miedzy domkami jednorodzinnymi.

    • 0 0

  • 7,9.13-lokalizacje bezsensowne-zwłaszcza Polski Hak ale (1)

    przy nasypie stoi już Bętowska Brama,a Brzeźno wogóle powinno być wolne od wysokościowców

    • 0 0

    • Brętowska Brama nie stoi przy nasypie, tam jeszcze bezrozumne urzedasy wcisną na siłe wysokościowiec.

      • 1 0

  • To nie paplanina (2)

    Jestesmy mieszkancami tego miasta i nie podoba nam siie to co ze swoja ekipa wyczynia Adamowicz.Na szczescie coraz wiecej z nas zaczyna sie orientowac w temacie i juz nie nabiera sie PR i slowotok propagandowy wladz miasta.To co sie dzieje to jedna wielka POrazka

    • 1 0

    • To nie tylko Adamowicz (1)

      Tak wyczynia każdy biznesmen na całym świecie, czy w Gdańsku, czy w Holandii, Indiach czy Dubaju.

      • 1 0

      • Ciekawe, że w innych miastach obowiązuje jakas estetyka.

        • 0 0

  • SKANDAL! (4)

    Urzednicy zrobili "konsultacje spoleczne" tylko po to zeby nie uwzglednic ZADNYCH uwag ktore pojawily sie na trwajacych kilka godzin konsultacjach. Poza tym materialy przedstawiuane wowczas byly inne niz wersja finalna. Na przyklad wiezowiec w pasie nadmorskim zostal przesuniety z dzialki gdzie sie nie da bo analiza wodna nie pozwala, na inna gdzie jeszcze nie bylo protestow (i kolejnej analizy) po drugiej stronie deptaka. Zalosne!
    Jednym slowem SCIEMA i mydlenie oczu bo unia wymaga konsultacji. To co bylo to kpina. Jesli nie chca sluchac ludzi to pewnie chca miec protesty i blokady przy kazdej inwestycji wiec beda je mieli.

    • 1 0

    • buhahaha (3)

      buhahahah....przyczep sie lancuchami do tych krzaczorow w pasie nadmorskim i protestuj....załośni sa tacy obywatele jak ty....

      • 0 0

      • po co

        o ile sprawa faktycznie bedzie niezgodna z prawem to protestanci wygraja w sadzie.

        • 0 0

      • rozbawiony

        Mam pytanie. Za co nienawidzisz obrońców przyrody? Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

        Pozdrawiam

        • 0 0

      • Żebyś nie płakał baranim głosem gdy wykoszą ci zielone tereny i zrobią Morene II

        • 0 0

  • ZROBIA CO ZECHCA

    NIE OCENIE CZY TE MIEJSCA SA DOBRE CZY ZLE (CHOC RAJSKA ITD TO FATALNE POMYSLY) ALE GENERALNIE WLADZE MIASTA NA CZELE Z PREZYDENTEM ADAMOWICZEM ZROBIA CO ZACHCA. NP OSTATI ARTYKUL W METRO NA TEMAT BYLEGO WICE PREZYDENTA. WLADZE MAJA IESZKANCOW W D... WAZNE SA WYBORY A ZE W GDANSKU NAJWIEKSZE POPARCIE MA PLATFORMA DLATEGO P. ADAMOWICZ RZADZI ALE JAK WSKAZUJE WIELE PRZYKLADOW (NP KREWETKA, ZNAJDZIE SIE WIECEJ, KORKI NA DOJAZDACH Z OSIEDLI POZA CENTRUM NP LOSTOWICE UJESCISKO) ZE TEN PAN SIE ZWYKLE NIENADAJE NA SWOJE STANOWISKO. NIE MAM INNEGO KANDYDATA ALE MOZE JUZ CZAS PANU PODZIEKOWAC. PROSZE ZROZUMIEC TO NIE CHODZI WYLACZNIE O SYMPATIE CZY ANTYPATIE POLITYCZNE ALE O TO ZE MIASTO BEDZIE TRWALO JAK SIE UDA WIEKI A NAS JUZ DAWNO ZABRAKNIE. JAK DBA SIE O MIASTO PRZYKLADY PLYNA Z POPRZEDNICH WIEKOW.

    • 1 0

  • A gdzie zaplanowali nowe drogi??? (15)

    Każdy wieżowiec to nawet kilkaset mieszkań, jak rozumiem ekipa pana A. ma koncepcję dróg które umożliwią ludziom poruszanie się

    • 0 0

    • Drogi są zbędne, bo nie można na nich zarobić.
      Wyborcom PO z Ujeściska gratuluję na wieki:P

      • 0 0

    • as (12)

      A gdzie chcesz budować drogi? W powietrzu czy pod ziemią?

      • 0 0

      • tak jak na calym swiecie, tam gdzie sie da poszerzac (2)

        albo budowac nowe, ale zeby budowac nowe to trzeba wlasnie uwzglednic miesce na nie w planach. To jest wlasnie czas na takei plany. Budujac cale osiedle "poludniowe" w Gdansku mogli zostawic miejsce na 4 pasmowe drogi, ale teraz juz za pozno bo wlasnie tacy jak Ty stwierdzili a gdzie mamy budowac w powietrzu!

        • 0 0

        • Słowackiego rozszerzą pod ziemią. Albo nad ziemią.
          Na razie budujmy. Kibice, co wjadą na EURO, będą oszołomieni drugim Dubajem.

          • 0 0

        • 3m

          A ja Tobie mówię, że choćbyś zbudował w Gdańsku Południe 6 pasmowe aleje to korków w Gdańsku nie zlikwidujesz. Pokaż mi państwo bez korków. Myśl.

          • 0 0

      • (8)

        Wszędzie na świecie ludzie umierają np. z powodu późnej diagnostyki... Zgodnie w twoja komuszą logiką to jest ok.
        W Gdańsku jest około pół miliona mieszkańców i tyleż samochodów codziennie się przemieszcza po mieście. Twierdzenie, że muszą być korki jest GŁUPIE. Każdy system drogowy ma określona pojemność, a Gdański jest 3x przepełniony. Gdyby w Gdańsku było 3x mniej samochodów albo 3x szersze drogi (w newralgicznych punktach) to korków by nie bylo.
        Autostrada z Gdańsk do Tczewa:
        10 samochdów na godzinę - brak korków.
        100 - brak korków
        500 - wszystko się blokuje bo w okienku opłat brakuje drobnych, a czynne są tylko 2 okienka poboru opłat.
        1000 - tego się nie da zrobić, bo nie ma jak zjechać z autostrady.

        • 0 0

        • ty mi tu nie p... (7)

          Budowa nowych dróg i autostrad generuje coraz większy ruch samochodowy, przez to korki. Kółko się nakręca. Wskaż mi rozwinęty kraj gdzie nie ma korków, poza Skandynawią oczywiście, gdzie jest mało ludzi.

          Pozdrawiam

          • 0 0

          • (6)

            Taaaaak...
            Jak bedą szerokie drogi to ludzie ze Śląska bedą przyjeżdżać żeby sobie pojeździć.... i zrobić korki w Gdańsku.
            Brednie komucha.

            A komuchy z POrażki to: Brak dróg, brak inwestycji w infrastrukturę, za to koncentracja ludnosći w "nowoczesnych wieżowcach", tłoczenie ludzi w środkach komunikacji miejskiej i zabetonowanie najatrakcyjniejszych części miasta....

            (Polska nie może być "skandynawska" bo tam mają uczciwy socjalizm, któremu przeciwstawia się polska POstkomuna).

            • 0 0

            • x (5)

              Wytłumacz mi zatem dlaczego w takiej Holandii są non stop korki, a infrastrukturę mają najlepszą na świecie?

              Co do betonowania wieżowcami miasta to się zgadzam ,ale raczej nie ma to wiele wspólnego z polityką.

              Co do Skandynawii też się zgadzam. Dochodzi jednak również inny aspekt, nigdy nie brany pod uwagę: demografia. Gdyby w Polsce mieszkało 8 mln ludzi, korków też by nie było.

              Pozdrawiam

              • 0 0

              • (4)

                Holandia ma 395 osób na km kw.
                Anglia 389 osób na km kw.
                Polska 122 osób na km kw.

                Jest różnica?

                • 0 0

              • Nowy Jork - 10 tys. osób na km kw.

                • 0 0

              • x (2)

                Sam więc widzisz, że wszędzie są korki w cywilizowanym świecie, a najważniejszy jest aspekt demograficzny. Obojętnie ile autostrad wybudują Holendrzy, Niemcy, itd. korków nie ubędzie, bo musieliby wybetonować cały kraj, a i tak zlikwidowanie wąskich gardeł jest niemożliwe. Tym bardziej, że ludzi wciąż przybywa. Niektórzy politycy zachodni coś tam napomykają, że należy przewartościować zasady przemieszczania się obywateli, ale to są dopiero zwiastuny na Zachodzie. Do nas Polaków świadomość ekologiczna dotrze może za 100 lat.

                Najpierw wybetonujemy i wyasfaltujemy Polskę, tak jak kiedyś zrobili to Niemcy czy Holendrzy. Będziemy stali w korkach, a to może poskutkuje, że zaczniemy trochę myśleć.

                Pozdrawiam

                • 0 0

              • (1)

                1. Nie jestem zwolennikiem betonowania miast.
                2. Polska ma żalosną infrastrukturę drogową.
                3. Gdańskie rozwiązania komunikacyjne są przykładem POstkomunistycznej ekonomii.
                - zwężanie dróg,
                - celowe ustawianie "czerwonej fali" (nomen omen)
                - mnożenie świateł i utrudnień, które tamuja ruch
                (brak zielonych strzałek, brak lewoskrętów).
                3. Ludnośc Polski się znacząco nie zmienia.
                4. Koncentrowanie ludności w wieżowcach i na małej powierzchni to jedna z komunistycznych zbrodni.

                • 0 0

              • x

                1. Przecież tak nie pisałem, chodzi mi wyłącznie o drogi.
                2. Całkowicie się zgadzam, że Polska ma zła infrstrukturą drogową, z tym, że mi chodzi o jakość nie ilość. Jak nabardziej czerowona fala, mnożenie światej i co gorsze kretyńskie kombinacje zmiany świateł, całkowity bark płynności ruchu. Gdynia jest tu mistrzem.
                3. Ludność Polski zmienia się, powoli, ale rośnie.
                4. Całkowicie się z tym zgadzam.

                Polska nie ma poza tym żadnych pomysłów dot. systemowych rozwiązań komunikacyjnych poza budową autostrad i wycinaniem drzew przy drogach.

                Pozdrawiam

                • 0 0

    • Po co drogi??

      wystarczą lądowiska na dachach:)) i ścieżki rowerowe:)) choć tam na Zaspie takich z prawdziwego zdarzenia brak.

      • 0 0

  • Jedno jest pewne (1)

    Celem wszystkich technokratów jest zabudowanie czego się tylko da: skwerów, nieużytków, łąk, pól, ogródków działkowych, a nawet lasów. I dopną swego. Wszystkie protesty co najwyżej opóźnią ten proces, ale go nie wyeliminują. Pod technokratów będzie ustalane prawo, albo będzie omijane. Media poza tym im pomogą. Technokraci zmienią swoje zdanie wtedy, gdy stwierdzą, że pieniędzy nie można jeść, ani nimi oddychać, ale wtedy będzie już za późno. Dotyczy to zarówno Adamowicza, acb Głodzia jak i wileu internautów.

    • 0 0

    • Pocieszę Ciebie.
      Ostatnio prasa pytała, gdzie wyparował bilon dolarów.

      Ano mamy wirtualny świat, więc i pieniądze okazały się wirtualne.
      Miejmy nadzieje, że te wszystkiepotęgi dzisiejszego świata też okażą się wirtualne....

      • 0 0

  • Wysokościowce nad morzem to wielka pomyłka. (1)

    Dla mnie to dno. One powinny być po pierwsze daleko od brzegu Zatoki. Po drugie daleko od historycznego Śródmieścia. A w ogóle Gdańsk zyskałby tylko na oryginalności, gdybyśmy umieli znaleźć sposób na rozwój miasta i metropolii BEZ takich architektonicznych "wykwitów" chorej myśli.

    • 1 0

    • Gdańsk jest dla ludzi

      Tak byłoby gdyby społeczeństwo było zdrowe, ale jesteśmy chorzy i zakompleksieni. Nie jesteśmy sobą. Nie jesteśmy oryginalni. Musimy naśladować wzorce z Zachodu, które nie są złę, ale naśladujemy wzorce najprymitywniejsze, bo te są najprostsze.

      • 0 0

  • Zasłonią miasto historyczne?

    W okolicach zabytkowego Gdańska ustawienie wysokich, nowoczesnych budowli powinno być niedopuszczalne!

    • 1 0

  • w Gdańsku jest aleja Hallera a nie ulica

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane