- 1 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (157 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (27 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (146 opinii)
- 5 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (53 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni
Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.
Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.
Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.
Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.
Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.
- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.
Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.
Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.
Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku
Miejsca
Opinie (279) 1 zablokowana
-
2015-02-12 19:48
w Redłowie (1)
dobra wiadomość, oczekuję kiedy wybudowane będą windy na peron SKM Redłowo
- 6 1
-
2015-02-12 20:14
Jak dwie niedziele, zejdą się razem .
- 4 1
-
2015-02-12 20:08
moze do Kosakowa zajada :)
- 7 1
-
2015-02-12 20:37
z tego nic nie bedzie choc powstanie
moja kariera zaczela sie kilka lat temu
- 0 1
-
2015-02-12 21:16
Kolej GDAŃSKA! Gdynia została pominięta 0 inwestycji planów realnych masakra skandal!
- 6 3
-
2015-02-13 00:57
(1)
Warto zauwazyc, ze trasa PKM w swojej przewazajacej czesci prowadzi trasa kolei zbudowanej juz przed wojna przez Wolne Miasto Gdansk (wykorzystuje sie do tego m.in,juz istniejace nasypy, oczywiscie odpowiednio przemodelowane) Pierwotna przedwojenna linia prowadzila z Wrzeszcza do Kartuz, a nie do Gdyni jak sie to robi teraz.Szkoda, ze zapomniano o przedluzeniu linii wlasnie do Kartuz, skoro w tamtym kierunku trwa rozbudowa aglomeracji.
- 3 2
-
2015-02-13 10:28
Panie Weteranie! Linia kokoszkowska została wybudowana przed Pierwszą Wojną Światową! A za Wolnego Miasta Kartuzy należały do Polski i były siedzibą powiatu, więc żadnej kolei by nie budowano! I wreszcie po trzecie, pociągi PKM co godzinę pojadą właśnie do Kartuz!
- 1 0
-
2015-02-13 03:25
PKM na Oksywie
Pkm na Oksywie.
- 3 0
-
2015-02-13 08:50
PKM
Sonda jak zwykle idiotyczna!
- 1 0
-
2015-02-13 09:23
Po co nam ten PKM? (1)
W Gdyni żyje się dobrze. Jak ruszy PKM to tylko zaczną nim do nas przyjeżdżać bezrobotni i menele z Gdańska. A wewnątrz wagonów przyjedzie do nas smród z Szadółek. Ja tam wolę udać się do Infoboxu i pooglądać planowane gdyńskie inwestycje.
- 2 8
-
2015-02-13 09:53
na pewno dobrze się żyje na dzielni Meksyk. Takie gdyńskie Santa Monica
- 2 0
-
2015-02-13 10:43
przejscia nad torami w lesie
Ciekawe czy powstaną przejścia nad torami PKM na leśnych odcinkach. Między Karwinami a Redłowem jest wiele ścieżek spacerowych, rowerowych, które przecinają tory. Wszyscy do tej pory w miarę bezpiecznie przechodzą, bo częstotliwość przejazdu jest mała, ale gdy pociągi będą jeździć częściej, nieszczęśliwe wypadki nie będą rzadkością.
W wielu miejscach są stare przyczółki po dawnych przejazdach, może warto za wczasu przewidzieć te przejścia, wyremontować stare...- 7 1
-
2015-02-13 12:17
witomino (2)
kto to wymyslił zeby linia tak blisko witomina a nie ma tam przystanku ......
- 7 3
-
2015-02-13 19:04
Gdzie chcesz przystanek, w lesie?
- 1 1
-
2015-02-13 21:17
A będziesz zbiegał przez las na dół do M.Kacka?
No właśnie...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.