• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie inwestycje zmienią Pomorze i Trójmiasto

23 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Trwa debata o metropolitalnej przyszłości Trójmiasta. W ankiecie towarzyszącej ostatniemu artykułowi, około 40 proc. osób stwierdziło, że liczba mieszkańców, którzy opuszczą Trójmiasto do 2030 roku będzie niewielka i wyniesie nie więcej niż kilka tysięcy. Tymczasem urbaniści szacują, że może chodzić nawet o ponad 200 tysięcy osób!



Zgodnie z tendencjami Europy Zachodniej, intensywna urbanizacja przekracza i u nas granice administracyjne dużych miast i wylewa się gwałtownie na otaczające obszary. Początkowo wspierana przez miasta, z czasem zaczęła zagrażać ich ekonomicznej egzystencji. Do sąsiednich gmin odpływają bowiem najczęściej zamożni mieszkańcy, a wraz z nimi pokaźne wpływy z ich podatków. Miasta zaczęły się przed tym bronić, a sąsiednie gminy - zachęcać.

Plany i konkretne działania władz województwa pomorskiego mają na celu bardziej zrównoważony rozwój na obszarze daleko przekraczającym granice administracyjne Gdańska, Sopotu i Gdyni. Narzędziem budowania metropolitalnego regionu jest głównie infrastruktura komunikacyjna.

Plan został już opisany w "Regionalnej strategii rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020". Jej podstawowym założeniem (lub tezą) jest, że do roku 2020 liczba ludności naszego województwa wzrośnie o 1 proc., czyli do 2,2 mln osób, przy czym liczba mieszkańców Trójmiasta spadnie o ponad 5 proc., a liczba mieszkańców sąsiednich powiatów wzrośnie o prawie 15 proc. Jednocześnie zakłada się zwiększenie roli transportu indywidualnego (średnio 500 samochodów na 1000 mieszkańców Trójmiasta) i zwiększoną (o 20 proc.) mobilność.

Owa zwiększona mobilność będzie skierowana głównie na kierunkach: Gdańsk-Żukowo-Wocłowy-Nowy Dwór oraz Gdynia-Chwaszczyno-Żukowo i Gdynia-Chwaszczyno-Wejherowo. Na tych kierunkach przewiduje się prawie dwukrotne zwiększenie natężenia ruchu. Prawie czterokrotny wzrost natężenia ruchu zakłada się natomiast w okolicach Wejherowa i Kościerzyny.

Aby skanalizować tę (zakładaną) wielką chęć opuszczenia Trójmiasta przez wielotysięczny tłum jego mieszkańców, władze Pomorza przewidziały realizację kilku potężnych inwestycji komunikacyjnych: Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) to tak naprawdę obwodnica tzw. Małego Trójmiasta. Ma to być dwujezdniowa trasa ekspresowa (po dwa pasy w każdą stronę) o długości 14 km, będąca przedłużeniem istniejącej Obwodnicy Trójmiasta w rejonie Chyloni, która umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową "szóstką" w Redzie, przy wylocie na Puck. Ma ona odciążyć krajową "szóstkę", którą przejeżdża obecnie przez Rumię i Redę ok. 60-80 tys. samochodów na dobę. Koszt budowy OPAT-u to ponad 1 mld zł. Szanse na uzyskanie finansowania z budżetu państwa mogą wzrosnąć po podjęciu decyzji o lokalizacji elektrowni atomowej w Żarnowcu.

Czy Trójmiasto powinno się bronić przed utratą aktywnych i przedsiębiorczych obywateli?

Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) to - zdaniem pomorskiego marszałka Mieczysława Struka - "epokowa inwestycja naszego województwa". Według "Regionalnej strategii rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020" będzie się składała z trzech elementów:

1. linii od Gdyni-Wzgórze Św. Maksymiliana, poprzez Port Lotniczy w Rębiechowie, do Gdańska-Wrzeszcza. W połączeniu z istniejącą linią SKM, będzie to swoista 'pętla' wokół Trójmiasta.
2. odbicia z centrum Gdyni do nowego portu lotniczego w Babich Dołach
3. odbicia od 'pętli' (w rejonie Banina) do Kartuz i Kościerzyny (a nawet Bytowa i Chojnic). Ta część PKM nosi nazwę Kolei Kaszubskiej

O ile dwa pierwsze elementy będą służyły Trójmiastu, obsługując jego peryferyjne (obecnie) dzielnice, o tyle trzeci zdecydowanie zapowiada 'exodus' mieszkańców Trójmiasta do sąsiednich gmin.

Planuje się, że PKM będzie obsługiwała od 2,2 do 5 mln pasażerów rocznie. Sejmik Województwa Pomorskiego powołał już spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Budowa odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa ma się zakończyć w 2015 roku i pochłonie ok. 720 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z budżetu UE. Czas przejazdu z Wrzeszcza na lotnisko wyniesie 25 minut (na trasie jest planowanych osiem przystanków). Z kolei Polskie Linie Kolejowe otrzymały 117 mln zł z UE na modernizację trasy Gdynia-Kościerzyna, której fragmentem jest odcinek Gdynia-Osowa. Dzięki temu czas przejazdu z centrum Gdyni na lotnisko w Rębiechowie będzie wynosić około 15 minut.

Obwodnica Metropolitalna (OM), ujęta w "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego" uchwalonym w październiku 2009 roku, będzie realizowana przez Gdańską Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie jest ona na etapie tzw. 'studium korytarzowego' (ustalania dokładnego przebiegu). Ma połączyć Gdynię (na wysokości Chwaszczyna), poprzez Żukowo, z Gdańskiem (na wysokości Straszyna). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Obszar w rejonie planowanego korytarza Obwodnicy Metropolitalnej jest już częściowo zurbanizowany i przewidziany do dalszej urbanizacji. Oprócz domów, są tam również liczne miejsca pracy w hurtowniach i zakładach przemysłowych. Prognozowany przez GDDKiA ruch na Obwodnicy Metropolitalnej będzie w większości ruchem wewnętrznym aglomeracji Trójmiasta. Jak mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA - "w perspektywie kilkunastu lat z Gdańska na jego obrzeża zamierza się wyprowadzić ok. 150 tys. mieszkańców, z Gdyni kolejne kilkadziesiąt tysięcy. Oznacza to pojawienie się dodatkowych ok. 100 tys. pojazdów na obrzeżach Trójmiasta". Obwodnica Metropolitalna znajduje się na Liście nr 1 rządowego Programu Dróg Krajowych. Koszt budowy OM szacuje się na ok. 3 mld zł. Po realizacji Obwodnicy Metropolitalnej, istniejąca Obwodnica Trójmiasta ma przejść pod zarząd i utrzymanie samorządów (głównie Gdańska i Gdyni).

Na liście nr 2 (czyli tzw. rezerwowej) jest natomiast Trasa Kaszubska (zwana też Trasą Lęborską) o długości 105 km, prowadząca z Gdyni (na wysokości Chwaszczyna) do Słupska. Jej realizacja może być zaplanowana dopiero po roku 2013. Będzie to największa w historii inwestycja drogowa w Województwie Pomorskim. Koszt budowy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Drogowcy z GDDKiA zaprojektowali Trasę Kaszubską tak, aby łatwo było zwiększyć jej przepustowość, gdy wzrośnie ruch. Najpierw powstaną dwie dwupasmowe jezdnie, ale pomiędzy nimi pozostanie wolne miejsce na wykonanie jeszcze po jednym dodatkowym pasie ruchu w każdą stronę.

Realizacja takiej wizji rozwojowej Województwa Pomorskiego stworzy ogromną przestrzeń zurbanizowaną, zwaną 'regionem metropolitalnym' (albo 'miejskim regionem'), z wieloma różnymi, nowymi problemami. Jednym z najpoważniejszych będzie zarządzanie. To właśnie wtedy, około 2020 roku, pojawi się realna potrzeba czy wręcz konieczność stworzenia nowego, metropolitalnego poziomu zarządzania, a największym wyzwaniem metropolitalnych menadżerów nie będzie na pewno przysłowiowy 'bilet metropolitalny'.

Doświadczenia miast zachodnich pokazują, że największym wyzwaniem będzie wspólna polityka fiskalna, czyli przede wszystkim wspólne dzielenie się różnego typu kosztami. Sytuacja bowiem dramatycznie się odmieni: bogate miasta zbiednieją, a otaczające je gminy wzbogacą się ich kosztem. Co więcej - i mało sprawiedliwie - na utrzymaniu zubożałych budżetów miast centralnych zostanie np. infrastruktura społeczna, z której w dużym stopniu korzystać będą (za darmo) mieszkańcy sąsiednich gmin; parki, teatry, muzea, szkoły/uczelnie itp. O pomoc w ich utrzymaniu upomną się wtedy politycy z Trójmiasta.

Zobacz którędy pobiegnie i jak będą wyglądać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Roman Sebastyański - na Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie poznał strategie rozwoju metropolitalnego miast Zachodniej Europy oraz trzy modele zarządzania metropolitalnego na przykładzie Frankfurtu, Lille oraz Rotterdamu. Obecnie bada partycypacyjne metody planowania urbanistycznego w ramach doktoratu na Uniwersytecie Zachodniej Szkocji w Glasgow.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Najpierw należy rozwiązać problem dróg lokalnych dla nowobudowanych osiedli (2)

    Najpierw należy rozwiązać problem dróg lokalnych dla nowobudowanych osiedli a później projektować drogi ekspresowe. Głównym celem powinno być zapewnienie mieszkańcom lepszych warunków życia poprzez poprawę lokalnych dróg, rozbudowę komunikacji miejskiej, miejsc rekreacji a nie budowa dróg ekspresowych które nigdzie nie prowadzą (obwodnica metropolitalna - już widzę jak 150tyś osób jedzie do Żukowa)czy pomników typu ECS, Teatr Szekspirowski.

    • 4 7

    • (1)

      trzeba mieć rozum i wiedzieć gdzie się kupuje mieszkanie. Debili mi nie żal którzy kupują na zadupiu a później narzekają że im sie coś należy. Należy to się podatek , a jak chcecie budujcie sami drogi lub wymuście na deweloperach . Bo spóldzielnie drogi buduja. Zal mi tych co kupują od Allcoeu na Habendy to jest wygwizdowo. Nie ma szkoły, nie ma przedszkola , przychodni i wszędzie daleko. Ale wiochmeni się cieszą że tanio coś kupili.

      • 2 0

      • Kto nie ma dzieci,ten ma zdrowie, więc Habenda dla mnie w sam raz

        Panienka Martusia z Źabianki, Dolnego Miasta, czy Zielonego Trójkąta?

        • 1 0

  • Za Jarosława K (3)

    w 2 latazbudowano 8260 metrów autostrady.
    Aktualnie budowanych lub już oddanych jest 1429 km dróg krajowych i autostrad w tym 13 odcinków autostrad (m.in. A1 Nowe Marzy-Toruń; A1 węzeł Sośnica, A1 Bełk-Świerklany, A2 Świecko- Warszawa, A2 autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego), 23 odcinki dróg ekspresowych (m.in. S7 Grójec-Białobrzegi, S74 Kielce- Cedzyna, S2/S79 w Warszawie (Puławska-Lotnisko- Marynarska), S7 obwodnica południowa Gdańska oraz 14 obwodnic (m.in. Biała Podlaska, Słupsk, Gołdap, Serock, Kraśnik, Żyrardów).
    W ciągu ostatnich dwóch lat oddano do ruchu 500 km dróg krajowych, w tym 166 km autostrad (A1 Rusocin-Nowe Marzy, A4 Zgorzelec-Krzyżowa, A4 Kraków- Szarów) oraz 334 km "ekspresówek", obwodnic i dróg po przebudowie (m.in. S7 Białobrzegi-Jedlińsk, S22 Elbląg-Grzechotki, S11 Poznań-Kórnik, S8 Radzymin-Wyszków oraz obwodnice: Grójca, Nowej Soli, Wyszkowa, Chojnic, Płońska, Lubnia, Nowych Skalmierzyc oraz Krzepic).
    W ciągu ostatnich dwóch lat zostały podpisane umowy na budowę 1225 km dróg krajowych, w tym na 601 km autostrad oraz 624 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg. W ubiegłym roku podpisano 28 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrad: A1 Pyrzowice- Piekary Śląskie, A1 Piekary Śląskie-Maciejów, A1 Maciejów-Sośnica, A2 Stryków- Konotopa, A2 autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego, A4 Jarosław-Radymno, A4 Radymno- Korczowa, a także dróg ekspresowych: S2/S79 Puławska- Lotnisko- Marynarska, S5 wschodnia obwodnica Poznania, S7 obwodnica południowa Gdańska, S7 Skarżysko-Kamienna- Występa, S74 Kielce- Cedzyna, S7 Olsztynek-Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka), S8 Białystok-Jeżewo, S8 przebudowa DK 72 Piotrków Trybunalski-Rawa Mazowiecka, S8 Oleśnica-Syców, zachodnia obwodnica Poznania w ciągu S11 oraz obwodnic: Kraśnika, Kędzierzyna-Koźle, Mszczonowa, Serocka, Mrągowa, Żyrardowa, Kocka i Woli Skromowskiej. Wartość tych inwestycji to ponad 17,5 mld zł.
    Obecnie w budowie i przebudowie jest 777 km dróg krajowych. Ukończono budowę i oddano do użytku 317 km autostrad, 265 km dróg ekspresowych i 109 km obwodnic. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 obecnie realizowana jest także przebudowa 86 km istniejącej sieci. Większość znalazła się na etapie uzgodnień już za rządów obecnej koalicji i to ona musiała znaleźć pieniądze na nasz wkład do unijnego dofinansowania. Należy pamiętać, że Unia zwraca pieniądze(część dopiero po zakończeniu inwestycji i do tego czasu musi ona być finansowana ze środków krajowych. Rząd musiał na to znaleźć fundusze i znalazł.

    • 3 6

    • a ja i tak jakoś tych dróg nie widzę z perspektywy Gdyni (1)

      Brak OPAT, poszerzonej OBWODNICY, zmodernizowanej Kwiatkowskiego i Morskiej, dokończenia"Różowej", Janka Wiśniewskiego i tzw.Czerwonej, tunelu na puckiej i przy Gdyni Głównej.

      Innymi słowy wielka tuskowa lipa!!!

      • 2 3

      • Lepsza tuskowa lipa, niż kacza stopa...

        I motyla noga ci w odwłok! ;)

        • 2 2

    • mi wystarcza ekspresówki. Nie potrzebuję autostrad

      • 2 1

  • Jest już dziś oczywiste (3)

    ,że po ponad pięciu latach rządów koalicji PO-PSL możemy powiedzieć ,że dla Polski to były najlepsze lata od zakończenia drugiej wojny .Szczególnie dobrze to jest widoczne w porównaniu z rządami poprzedniej tzw. moherowej koalicji i tu rzuca się w oczy głównie zmiana stylu i atmosfery rządzenia. Rząd przestał dzielić społeczeństwo na swoich i obcych ;skończyło się podsłuchiwanie własnego wicepremiera. Nie ma już agresji, straszenia lekarzy pójściem w kamasze i zagłuszaniem pielęgniarek ,nie ma aresztowania o świcie i "samobójstw" przeciwników politycznych. Skończyło się publiczne skazywanie ludzi winnymi czyjejś śmierci ,szybko i sprawnie wymieniano ludzi którzy się nie sprawdzili. Radykalnie spadła korupcja ( z opublikowanego właśnie przez Transparency International raportu wynika, że w ubiegłym roku przesunęliśmy się o 9 oczek wyżej w kierunku najmniej skorumpowanych państw ) i przestępczość ,sprawnie tworzona jest ustawa cywilizująca wreszcie kwestię hazardu- pokonano niemoc poprzednich rządów .W polityce zagranicznej zmiany są równie oczywiste i jeszcze bardziej wyraźne niż zmiana klimatu rządzenia i komunikacji ze społeczeństwem. Premier Donald Tusk wraz z szefem MSZ Radosławem Sikorskim są graczami na arenie międzynarodowej, dzięki czemu nasza pozycja w Europie stała się silniejsza ,przestaliśmy być tylko pionkiem - staliśmy się rozgrywającym! To za kadencji tego Rządu Jerzy Buzek mógł zostać przewodniczącym Parlamentu Europejskiego ! I jeszcze jedno- premier zrealizował swoją obietnicę i wycofał naszych żołnierzy z Iraku (czego zresztą za sukces nie uważam ). Dzięki osobistemu zaangażowaniu prem. Tuska wielkim sukcesem okazało się Euro2012. Wielkim osiągnięciem jest program Orlik- boisko w każdej gminie. Ruszyła w końcu budowa dróg -budowanych jest ok.1200 km. dróg krajowych w tym ok.600 autostrad (mamy najwięcej kilometrów budowanych autostrad w CAŁEJ Europie ! )- reszta to drogi szybkiego ruchu. Ogromna także jest liczba budowanych i modernizowanych dróg lokalnych - udało się w końcu usunąć to co blokowało budowę dróg i autostrad, a z czym poprzednie rządy nie potrafili sobie poradzić - przeszkody biurokratyczne. O sukcesach gospodarczych nie ma co wspominać -tu podziwia nas cała Europa a nawet świat -jesteśmy zieloną wyspą na tle europejskiej czerwieni, wygraliśmy pakiet klimatyczny ,zreformowano emerytury i emerytury pomostowe ,doprowadzono do ugody z Eureko ,genialna interwencja w celu stabilizacji kursu złotówki , mamy dwukrotnie mniejsze bezrobocie niż Hiszpania, a mniejsze niż Stany Zjednoczone i średnia Unii Europejskiej ,jesteśmy europejskim liderem konsumpcji. W kwestii deficytu budżetowego i przyrostu długu publicznego Polska jest mniej więcej w połowie stawki europejskiej i teraz gdy przyjęliśmy sposób liczenia, który obowiązuje niemal w całej UE, to mamy powód do satysfakcji, bo jesteśmy w grupie sześciu najlepiej stojących w tej kwestii państw .Niestety jest jednak pewien obszar gdzie Rząd ewidentnie sobie nie radzi - jest to polityka medialna .Większość mediów jest temu Rządowi zdecydowanie niechętna ; ten Rząd nie cieszy się sympatią środków masowego przekazu i nie potrafił ich przekonać do swojej polityki .Myślę ,że wynika to z braku tzw. "parcia na szkło" i niekierowanie się sondażami- to także odróżnia tę koalicję od poprzedniej choć w tym wypadku niezbyt korzystnie. Możemy dziś powiedzieć z satysfakcją - Panie Premierze ! Polska ,Polacy Panu dziękują i te sukcesy doceniają .Oby tak dalej !

    • 6 12

    • Wiedziałem że każdy ma jakies problemy. Ale żeby aż takie???? Tego się nie da leczyć. Może jeszcze da się rozchodzic.

      • 4 0

    • Niech zgadne

      autonomiczny ty jestes urzedasem...tylko oni maja az tak wyprane mozgi..

      • 2 0

    • chyba zyjemy w innych swiatach

      albo jestes nawalony

      • 1 0

  • Pamiętam ja ten Polski Przemysł (1)

    , który po 1989 roku solidaruchy rozprzedawali zagranicy za bezcen.... Samochody Polonez, a wcześniej Polski Fiat 125p- produkowane przez 25 lat do zatłuczenia maszyn prawie bez zmian na bazie włoskiego modelu z lat pięćdziesiątych. Telewizory kolorowe, które psuły się bez możliwości naprawy trzy minuty po włączeniu (czerwone koło na ekranie). Pralki, które warczały jakby miały zagryźć szczęśliwego właściciela. Opony, z których odrywał się bieżnik. Pamiętam też grubsze rzeczy- kontrakt na statki dla Szwedów, który wspaniała Stocznia Gdańska spóźniła prawie dwa lata, bo spawacze nie byli w stanie zespawać nic więcej niż najprostsze dwie blachy, a i to krzywo. Węgiel, w którym 40 procent stanowił dosypany kamień. Blachy stalowe, które miały fabrycznie zawalcowaną rdzę. Parę innych rzeczy. Ja to się dziwię, ale głównie tym, co chcieli kupić całe to potworne badziewie.

    • 7 0

    • Ja też pamietam ....

      aparat fotograficzny START z PZO W-wa, radio RADMOR z Gdyni , super log elektromagnetyczny z Radmoru, tyfony z INCO Sopot, maszyny sterowe z Hydrosteru na Szafarni, głośniki z Tonsilu Września, przekładnie silników głównych z ZAMECHU Elbląg, dźwigi z Kluczborka, wagony z Pafawagu Wrocław, lokomotywy z Fabloku Chrzanów, odkurzacze z Zelmeru w Rzeszowie, lodówki z Polaru Wrocław. Mógłbym tak wymieniać prawie bez końca ! Ale wiesz co jest naistotniejsze - pamietam ,że za Gomułki nie mieliśmy jako Polska centa długu państwowego. Za Gierka było gorzej - dał się podpuścić Zachodowi ! Teraz jesteśmy ...neoniewolnikami ! Rozumiesz ?

      • 1 0

  • (1)

    Koham gryzonia!!!!!!

    • 3 1

    • przywłaszcza sobie prawa do czegoś np. nicku to zwykłe chamstwo

      Bardzo lubię zwierzęta nawet gryzonie. Ogarnia mnie żal, gdy źle się je traktuje lub nie pomaga im zimą. A przecież to nasi bracia mniejsi

      Powinieneś podpisywać się UZURPATOR!!!

      - bez pozdrowienia

      zmuszasz mnie do nie podpisywania się ;((
      Autentyczny Bezstronny!!

      • 0 1

  • A co z s7 koszwały - kazimierzowo (1)

    Dlaczego nie ma ich na mapce, przecież to ważny odcinek drogi (w końcu wylot na warszawę) i w dodatku powstanie szybciej niż metropolitalna.

    • 3 0

    • Jak tak dalej pójdzie jak dotąd,to wcale nie jest powiedzialne,że szybciej. ;)

      • 0 0

  • Mgnesem dla trójmiasta i okolic są atrakcyjne ceny czynszów,oraz przemysł

    oczywiście drogi i kolej.Zaplecze do rozbudowy portów i stoczni tych mniejszych i większych w tym śródlądowych.Wsparcie dla nowych elektrowni.Programy wsparcia dla ludzi starych których przybędzie i dla dzieci których ubywa.

    • 4 0

  • przebudujcie Trakt Sw Wojciecha - ta droga jest niebezpieczna

    Trakt Sw Wojciecha - czeka na gruntowna przebudowa

    • 1 2

  • wiochmeni zalewają Gdańsk. Te rejestracje z NIL, Nol, GBY, GKS to straszne. Niedługo bedą wracali na pola rodziców bo tu sobie nie dają rady.

    • 0 1

  • trojmiasto

    niech szadółki rozbuduja a nie tam autobus jezdzi raz na godzine niech zrobia jakies tranwaj czy cos lepszy doajzd by byl na tą wieś ;p

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane