• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Winda do tunelu, a na peron wciąż schodami

Patryk Szczerba
19 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Winda została zamontowana w miejscu, gdzie - zdaniem mieszkańców - jest zbędna. Winda została zamontowana w miejscu, gdzie - zdaniem mieszkańców - jest zbędna.

Dzięki modernizacji linii kolejowej z Trójmiasta do Warszawy zmiany zaszły m.in. na stacji SKM Grabówek zobacz na mapie Gdyni, gdzie wyremontowano i wydłużono tunel pod torami. Pojawiła się też winda, która choć jeszcze nieczynna, już wzbudza uśmiech politowania wśród pasażerów.



Tunel został odnowiony w połowie. Lewa strona należy do SKM, natomiast prawa do PKP. Tunel został odnowiony w połowie. Lewa strona należy do SKM, natomiast prawa do PKP.

Czy windy przy stacjach kolejowych w Trójmieście spełniają swoją rolę?

Powodem rozczarowania jest jej lokalizacja. Wielu liczyło, że zawiezie ich na peron SKM lub ułatwi opuszczenie tunelu w kierunku ul. Morskiej.

- Tymczasem jest zlokalizowana od ulicy Osada Kolejowa zobacz na mapie Gdyni, gdzie ruch pieszy jest znikomy. Zdecydowanie większy jest od strony pętli trolejbusowej i ul. Morskiej, więc nie wiem, jaki jest sens takiej inwestycji? Co ma zrobić osoba niepełnosprawna, która zjedzie na dół do tunelu? Na peron SKM się nie dostanie, do pokonania ma kilkadziesiąt schodów, bez chociażby podjazdu dla wózków. To marnowanie pieniędzy - opowiada nasz czytelnik pan Paweł.

Co istotne, połowa infrastruktury kolejowej należy do PKP, druga do SKM. Wyremontować udało się pierwszą część, dokładając - zgodnie z ustaleniami projektantów - dźwig osobowy.

- Dołożyliśmy w tym miejscu jeden tor, poszerzyliśmy nasyp, dlatego musieliśmy również wydłużyć tunel, przy okazji dokonując liftingu starej części. Winda była w projekcie, dlatego została zainstalowana i w niedługim czasie powinna zacząć działać. Teraz czekamy na odbiór - wyjaśnia Andrzej Tomorowicz, kierownik zespołu ds. remontu linii kolejowej E65.

Jak dodaje, po rozpoczęciu prac pojawiały się głosy, by windy nie montować. Rozwiązaniem mogłaby być pochylnia, której budowę proponowali mieszkańcy, podkreślając, że dźwig osobowy będzie woził powietrze, a z czasem zostanie zdewastowany. Czasu na zmianę projektu jednak nie było.

Część należąca do SKM remont przejdzie dopiero za kilka lat, kiedy pojawią się pieniądze z Unii Europejskiej, choć lifting tunelu jest niewykluczony w tym roku. Grabówek razem z Chylonią i Leszczynkami ma zostać bowiem włączony do inwestycji planowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zaplanowanych na lata 2014 -2020. Najbliżej remontu w okolicy jest peron SKM Chylonia. Kostka, monitoring, system informacji pasażerskiej, słupki SOS/Info oraz nowe zegary i ławki, a także windy i lifting tunelu - to zakres prac, do których miasto dołoży 500 tys. zł.

Windy dla niepełnosprawnych montowane przy okazji remontu linii kolejowej z Gdyni do Warszawy były kontrowersyjne również podczas modernizacji peronu i kładki w Orłowie zobacz na mapie Gdyni. Mieszkańcy dzielnicy walczyli wcześniej o tunel, który miał pomóc w pokonaniu tego odcinka osobom starszym i niepełnosprawnym. Oczekiwania pasażerów nie były zbieżne z pomysłami PKP - zdecydowano o montażu wind.

Urządzenia miały pojawić się w połowie zeszłego roku. Do tej pory jednak na kładkę oraz perony można dostać się tylko schodami, ale, jak zapewniają przedstawiciele PKP, ich montaż to tym razem rzeczywiście kwestia kilku tygodni.

Opinie (57) 4 zablokowane

  • No to teraz SZERYF METROPOLITALNY - czytaj BUDYŃ

    może się wykazać; zagarniana cała pulę kasy , chce nią zarządza w całej metropolii - to niech robi SKM

    • 4 0

  • po wyjścii z tego "Dworca" tuż obok siedzibe ma gdyńska Straż Miejska !!!...

    • 4 0

  • Na tytułowym zdjęciu widać patologię (1)

    Staruszka zwraca uwagę chłystkom aby nie oddawali moczu w tym miejscu. A gdzie są odpowiedzialne służby w tym czasie?

    • 7 1

    • Spytaliśmy kobiety którędy dojść na dworzec, a ona nam kulturalnie wskazała drogę. A Ty kobieto zaraz wymyślasz alternatywne scenariusze do wydarzeń które nigdy nie miały miejsca.

      • 1 1

  • absurd!

    W zeszłej kadencji rady dzielnicy napisaliśmy pismo do SKM z prosbą by zainstalowali najzwyklejsze, najtańsze betonowe podjazdy dla wózków na tej stacji jakie od dziesiątków lat stosuje się wszędzie (bo kto widział - ten wie: strome wysokie schody są tam dużą barierą).

    Oczywiście zwrotnie przyszło super pisemko w stylu "z przyczyn technicznych ... bla bla bla, braku miejsca na schodach, bla bla bla, nie jest to możliwe".

    Chłopaki z SKM chwalą się innowacjami, nowoczesnym taborem i innym PR owskim bełkotem, a najprostszego najtańszego rozwiązania nie potrafią wdrożyć. Myślę że (jak to w Polsce) sytuacja tamnie zmieni się do czasu, aż stanie się tam jakiś wypadek (np przy znoszeniu wózka).

    • 3 0

  • mam nurtujące pytanie, proszę o odpowiedź (3)

    Dlaczego w tunelach, lub na kladkach, ktorymi mozna dojsc na perony skm nie ma podjazdow dla wózków/rowerów???

    • 3 0

    • bo wypasiony podjazd kosztuje 1ooo
      a tania winda 10ooo

      i jest gdzie co ukraść

      • 2 0

    • Bo są potrzebne bardzo nielicznym.

      Marnowanie pieniędzy.

      • 0 0

    • Mądre

      Też się nad tym zastanawiałam czemu na schodach tak jak zawsze robiono nie ma podjazdów ... Przecież koszta takiego podjazdu są mniejsze w porównaniu do kosztów windy która oczywiście może się zepsuć i jak ja wtedy z wózkiem wejdę ?? Na garbie czy wróbelki mi go wciągnął !

      • 0 0

  • zegareczek nowaka

    winda działa powoluuuutku,
    psuje się
    jest droga w kupnie, montażu, używaniu

    a betonowa rampa
    nie psuje się
    kosztuje tylko robociznę
    i potem działa za darmo
    mogą nią jechać trzy wózki i dziesięć rowerów jednocześnie

    ale gorzej wygląda w "słupkach"

    i nie ma co ukraść

    • 2 0

  • pan Sikalski????

    Czy ten typ ze zdjęcia sika w tunelu? chyba tak a babcia mu wygraża...

    W Sopocie cały sezon letni ( nie wiem czy teraz jest inaczej????) przejście podziemne przy pizzerii Tesoro przy monciaku miało nieczynna windę więc ludzie niepełnosprawni i matki z wózkami musieli wchodzić po schodach bez podjazdu.
    Obciach straszliwy.

    • 2 0

  • To niezpełnie tak.. (1)

    Po przyjrzeniu się sytuacji "w terenie" muszę zweryfikować swój komentarz. Jak napisano w artykule, w ramach remontu linii kolejowej poszerzono nasyp i ułożono trzeci tor dalekobieżny. Konieczne było zatem przedłużenie tunelu i budowa nowych schodów od strony u. Osada Kolejowa. No i zgodnie z wymogami unijnymi, zbudowano także windę z wejściem na poziomie tej ulicy i pozwalającą na zjazd do tunelu. Fakt faktem, że na razie służy "do niczego", ale gdyby jej nie zrobiono, to za jakiś czas, kiedy doczekamy się remontu "dworca" i pozostałej części tunelu, i będą windy od strony Morskiej i na peron SKM, konieczna byłaby ponowna przebudowa nowej (obecnie) części tunelu. I znów malkontenci mieliby pole do popisu: "czy nie można było tego przewidzieć w trakcie remontu itp".
    Pozdrawiam dziennikarzy portalu Trójmiasto - mniej taniej sensacji a więcej rzetelności.

    • 3 3

    • jesteś w błędzie

      tunel wcale nie był wydłużany... nasyp, też nie powstał nowy - tylko jeden tor dołożyli - schody i układ tunelu pozostał bez zmian. Zamysł i pretensja jest głównie o to, że do czasu aż powstanie "Coś" z drugiej strony - to ta winda nie będzie się nadawała do użytku - a jej utrzymanie będzie kosztować... Można zrobić remont, można przygotować miejsce na windę - wybudować szyb - ale po co montaż samej windy już teraz?

      • 0 1

  • ...

    Mój dom murem podzielony
    Podzielone murem schody
    Po lewej stronie łazienka
    Po prawej stronie kuchenka
    Mój dom murem podzielony
    Podzielone murem schody
    Po lewej stronie łazienka
    Po prawej ...

    • 1 0

  • czy sprawą nie powinien się zainteresować i zgłosić gdzie trzeba Pan Komendant Straży Miejskiej którego siedziba miesci się tuż

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane