• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie pociągi dla PKM już na Pomorzu

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki. Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki.

Bez większego rozgłosu zakończono dostawy wszystkich zakontraktowanych pociągów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Bo i nie ma się czym chwalić: pojazdy miały być gotowe w maju, a po podpisaniu aneksu - 31 sierpnia.



Jak często podróżujesz Pomorską Koleją Metropolitalną?

Opóźnienia w zakupie nowego taboru na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej towarzyszyły praktycznie od samego początku inwestycji. Nic dziwnego: przetarg na nie ogłoszono dopiero w lutym 2014 r., kiedy budowa nowej trasy kolejowej była już mocno zaawansowana.

Otwarcia ofert w przetargu dokonano w kwietniu 2014 r. Okazało się, że produkcją zainteresowani byli dwaj polscy potentaci branży taboru szynowego - bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag. Na wybór producenta przyszło nam czekać jednak aż do czerwca.

Wygrała Pesa, więc w lipcu od zapisów przetargu odwoływał się Newag, ale jego skarga została oddalona przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Umowę na dostawę 10 spalinowych zespół trakcyjnych (potocznie, i nie do końca poprawnie, zwanych szynobusami), trzech dwu- i siedmiu trzyczłonowych, za 114 mln zł, podpisano dopiero we wrześniu 2014 r., na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik.

Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r. Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r.
Pierwsze dwa pociągi miał być dostarczone na Pomorze w grudniu 2014 r., a wszystkie 10 SZT-ów maksymalnie do maja 2015 r.

Kilka miesięcy później Urząd Marszałkowski pozwolił Pesie wydłużyć termin dostawy pociągów - ostatni pojazd dostarczony miał być do 31 sierpnia, czyli na jeden dzień przed oficjalnym uruchomieniem PKM-ki.

Aneks do umowy sprawił, że Pesa za opóźnienie nie musiała zapłacić kary, a samorząd w zamian zyskał lepsze pociągi. Szczegółowe rozwiązania wprawdzie objęte są "tajemnicą przedsiębiorcy Pesa", ale do publicznej wiadomości podano: "dodatkowy stopień wysuwany spod drzwi", "nowy, bardziej nowoczesny i ekonomiczny system rozruchu", a także "komputery o wyższych parametrach".

Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru. Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru.
Ponadto samorząd województwa uzyskał od producenta przesunięcie w czasie rozpoczęcia terminu obowiązywania gwarancji, który ma być naliczany od okresu "bardzo wysokiego wykorzystania pojazdów", po przeprowadzeniu testów homologacji i jazd testowych na linii PKM, wyposażonej w system sterowania ruchem ERTMS poziom 2 (pełne jego wdrożenie i podłączenie do linii E65 planowane jest na 2016 r.).

- Wyeliminowano sytuację, w której bieg terminu gwarancji rozpocząłby się wraz z odbiorem każdego z pojazdów bez przeprowadzenia testów. Występowało wysokie ryzyko, iż upłynąłby termin gwarancji na system ERTMS/ETCS poziom 2 przed przeprowadzeniem jego homologacji i wszystkie awarie musiałyby być usuwane na koszt województwa - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Pierwszy SZT dla obslugi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowę pierwszego pociągu udało się zakończyć w kwietniu, a jego oficjalna premiera odbyła się w czerwcu.

W lipcu za niedostarczenie pociągów zgodnie z harmonogramem naliczono już 1 mln zł kary. Władzom województwa przekazano wówczas sześć zakontraktowanych pociągów, choć do uruchomienia PKM-ki został nieco ponad miesiąc.

Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz. Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz.
Ostatecznie udało się uruchomić przewozy na nowej linii kolejowej bez kompletu pociągów, dlatego na trasie można było spotkać pojazdy przeznaczone do obsługi połączenia Malbork - Grudziądz.

Zamówienie Pesy zostało w pełni zrealizowane dopiero na kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia. Przekazanie ostatniego pociągu odbyło się bez rozgłosu: bez konferencji prasowej czy uroczystego przejazdu.

- Wszystkie zamówione pociągi są obecnie wykorzystywane na trasie. Kwotę odsetek, wynikającą z umowy, poznamy na początku 2016 r. - kwituje rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Opinie (147) 1 zablokowana

  • Bezpieczne wsiadanie i wysiadanie. (2)

    Pociągi PKM jako jedyne pozwalają wsiąść i wysiąść bez przeskakiwaniem nad olbrzymią dziurą pomiędzy peronem a pociągiem. Olbrzymie dziury, niebezpieczne szczególnie dla dzieci i ludzi starszych oraz podróżnych z ciężkim bagażem, są nadal miedzy składami SKM a krawędzią peronu oraz składami pociągu InterCity i PR z Pendolino na czele. Ten komentarz odbiega od tematu artykułu ale jest to problem który został rozwiązany w PKM i warto to podkreślić a w pozostałych pociągach jest rażącym zagrożeniem.

    • 35 4

    • No cud po prostu! jak się wybiorę z dzieckiem do Warszawy to pojadę PKMką!

      • 5 2

    • Czyli to problem dla ciapciaków.

      Nie ma czym się przejmować.

      • 1 7

  • Witam (2)

    Czy naprade tanio jest kolej na dzieł czy elektryczny a może na wodòr

    • 3 6

    • (1)

      Może ktoś przetłumaczyć?

      • 8 0

      • Koledze chodzi o to, że ma do sprzedania tanio kolejkę elektryczną. Ale z tym wodorem, to nie wiem, o co chodzi.

        • 2 0

  • spalinowych? za kilka lat będą elektryfikowac linie i kupować nowe elektryczne sklady!!! (2)

    I jak zawsze na koszt podatnika

    • 21 4

    • Może masz rację. A może PKP PLK tak długo będzie z tym zwlekać, że

      gdy przyjdzie czas na złomowanie tych kolejek spalinowych, nowe również będą musiały być spalinowe.

      PKP PLK musi wyremontować mnóstwo obiektów. Trudno oczekiwać by to było na czele priorytetów.

      • 2 2

    • spalinówki kupiło województwo "przy okazji"

      używanie taboru spalinowego na liniach podgórskich mija się z celem - elektryfikacja jest koniecznością ze względu na konieczność utrzymania odpowiedniego momentu. Ale na linie płaskie, których u nas nie brakuje - taki tabor jest idealny. Łatwiej upilnować Zenka przy dystrybutorze, niż kilkaset kilometrów drogocennego drutu.

      • 7 1

  • zrezygnowałam (1)

    bo ta zgadywanka we wrzeszczu z którego peronu odjedzie mi nie pasuje nie wspominając o biegach do skasowania biletu

    • 54 1

    • A Skycash użyć nie umiesz?

      J.w. No tak nokia nie obsługuje.

      • 1 9

  • PKMKa jeździ przeważnie pusta (6)

    • 29 14

    • przeważnie puste są czaszki tych, którzy dali plusa powyższej opinii (5)

      owszem, PKM najczęściej naładowana jest w godzinach szczytu. Ale pustej jeszcze nie widziałem.

      • 8 12

      • (4)

        bo (...) jestes urzednikiem za 1400zl haha

        • 9 6

        • w przeciwieństwie do internetowych krzykaczy widzę skłądy PKM codziennie (3)

          i jakoś żaden nie jedzie "pusty".

          • 4 7

          • Jeżeli dla Ciebie obsługa + 3 pasażerów to pełny skład, to gratulacje. Ale jakoś nikt nie podaje... (2)

            .....ilu pasażerów przewieźli ani jakie mają .....hm.....zyski!

            • 7 5

            • jeżeli dla Ciebie pełny skład to "winogrona" jak w Indiach, to gratuluję (1)

              wiadomo, że niektóre kursy będą poniżej opłacalności - ale inne to pełne obłożenie pociągu. Taki urok kolei miejskiej - oferujesz transport i nie masz gwarancji, że pojazd będzie pełen. Ale klient ma mieć gwarancję, że dla jednego pasażera skład i tak pojedzie. Tramwaj z jednym pasażerem też ma nie odjechać z pętli?

              • 10 6

              • PolskiBus dla jednego pasażera podstawił osobowy

                • 3 2

  • (1)

    Pesa jak solaris drogie i beznadziejne nabijaja kase tylko wlascicielom w solarisie polacy przestali pracowac za ta jalmuzna i robia ukraincy pesa pewnie zachwile tez tak bedzie robic .polaskie firmy .polscy wyzyskiwacze

    • 12 8

    • Lepsi polscy niż zagraniczne korpo z polskimi zarządzającymi korpokrawaciarzami.

      • 4 3

  • zlodzieje powiedzcie jaka frekwencja jest bo wszystkie puste jezdza!!!

    • 12 7

  • Rower w PKM-ce (3)

    Czy ktoś się orientuje czy można jechać z rowerem PKM-ką?

    • 6 8

    • Gdynia jeszcze nie doprowadziła ścieżek rowerowych do pkm. Na razie radź sobie sam bo wszystkie ścieżki prowadzą donikąd.

      • 5 0

    • Tak

      Tak, można

      • 8 0

    • I to za darmo

      • 7 0

  • ble ble ble

    miało byc fajnie tanio dla plepsu a jest bardzo drogo ! wiec jeździ powietrze w tej waszej komunikacji metrpolitalnej z tym ze bardzo drogo a zapłaca frajerzy korzystajacy z biletów komuniacji juz ch.... wie jakiej . w warszawie taniej o 50 % ! urzedasy pustogłowi zróbcie naprawde dobre ceny a macie gwarancje ze przesiadziemy sie z naszych gratów do komunikacji ! nie ? o szkoda bedzie wiecej gratów na ulicach !

    • 17 5

  • Adamowicz PIS cie rozliczy szykuj cele na kurkowej

    • 18 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane