• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie pociągi dla PKM już na Pomorzu

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki. Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki.

Bez większego rozgłosu zakończono dostawy wszystkich zakontraktowanych pociągów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Bo i nie ma się czym chwalić: pojazdy miały być gotowe w maju, a po podpisaniu aneksu - 31 sierpnia.



Jak często podróżujesz Pomorską Koleją Metropolitalną?

Opóźnienia w zakupie nowego taboru na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej towarzyszyły praktycznie od samego początku inwestycji. Nic dziwnego: przetarg na nie ogłoszono dopiero w lutym 2014 r., kiedy budowa nowej trasy kolejowej była już mocno zaawansowana.

Otwarcia ofert w przetargu dokonano w kwietniu 2014 r. Okazało się, że produkcją zainteresowani byli dwaj polscy potentaci branży taboru szynowego - bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag. Na wybór producenta przyszło nam czekać jednak aż do czerwca.

Wygrała Pesa, więc w lipcu od zapisów przetargu odwoływał się Newag, ale jego skarga została oddalona przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Umowę na dostawę 10 spalinowych zespół trakcyjnych (potocznie, i nie do końca poprawnie, zwanych szynobusami), trzech dwu- i siedmiu trzyczłonowych, za 114 mln zł, podpisano dopiero we wrześniu 2014 r., na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik.

Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r. Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r.
Pierwsze dwa pociągi miał być dostarczone na Pomorze w grudniu 2014 r., a wszystkie 10 SZT-ów maksymalnie do maja 2015 r.

Kilka miesięcy później Urząd Marszałkowski pozwolił Pesie wydłużyć termin dostawy pociągów - ostatni pojazd dostarczony miał być do 31 sierpnia, czyli na jeden dzień przed oficjalnym uruchomieniem PKM-ki.

Aneks do umowy sprawił, że Pesa za opóźnienie nie musiała zapłacić kary, a samorząd w zamian zyskał lepsze pociągi. Szczegółowe rozwiązania wprawdzie objęte są "tajemnicą przedsiębiorcy Pesa", ale do publicznej wiadomości podano: "dodatkowy stopień wysuwany spod drzwi", "nowy, bardziej nowoczesny i ekonomiczny system rozruchu", a także "komputery o wyższych parametrach".

Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru. Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru.
Ponadto samorząd województwa uzyskał od producenta przesunięcie w czasie rozpoczęcia terminu obowiązywania gwarancji, który ma być naliczany od okresu "bardzo wysokiego wykorzystania pojazdów", po przeprowadzeniu testów homologacji i jazd testowych na linii PKM, wyposażonej w system sterowania ruchem ERTMS poziom 2 (pełne jego wdrożenie i podłączenie do linii E65 planowane jest na 2016 r.).

- Wyeliminowano sytuację, w której bieg terminu gwarancji rozpocząłby się wraz z odbiorem każdego z pojazdów bez przeprowadzenia testów. Występowało wysokie ryzyko, iż upłynąłby termin gwarancji na system ERTMS/ETCS poziom 2 przed przeprowadzeniem jego homologacji i wszystkie awarie musiałyby być usuwane na koszt województwa - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Pierwszy SZT dla obslugi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowę pierwszego pociągu udało się zakończyć w kwietniu, a jego oficjalna premiera odbyła się w czerwcu.

W lipcu za niedostarczenie pociągów zgodnie z harmonogramem naliczono już 1 mln zł kary. Władzom województwa przekazano wówczas sześć zakontraktowanych pociągów, choć do uruchomienia PKM-ki został nieco ponad miesiąc.

Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz. Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz.
Ostatecznie udało się uruchomić przewozy na nowej linii kolejowej bez kompletu pociągów, dlatego na trasie można było spotkać pojazdy przeznaczone do obsługi połączenia Malbork - Grudziądz.

Zamówienie Pesy zostało w pełni zrealizowane dopiero na kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia. Przekazanie ostatniego pociągu odbyło się bez rozgłosu: bez konferencji prasowej czy uroczystego przejazdu.

- Wszystkie zamówione pociągi są obecnie wykorzystywane na trasie. Kwotę odsetek, wynikającą z umowy, poznamy na początku 2016 r. - kwituje rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Opinie (147) 1 zablokowana

  • kościerzyna gdańsk (2)

    a tymczasem bezpośredniego połączenia kościerzyna gdańsk ciągle nie ma. nie ma nawet tego połączenia z jakąś normalną przesiadką. czytacie te komentarze pajace z skm i pkm?

    • 8 1

    • Niestety, połączenia Gdańsk-Kościerzyna

      to czasowa porażka. Tylko bezpośrednie, z pominięciem kilku przystanków na PKM może pomóc.

      • 4 0

    • A po co mają czytać? Pensja wpada na konto regularnie? Wpada!

      Ktoś za ten cyrk odpowiada? Nie! Nikt nie odpowiada! To po co czytać?

      • 3 0

  • We Wrzeszczu bieganie tłumów pomiędzy peronami (8)

    We Wrzeszczu jest kryminał z pociągami PKM. Nigdy nie wiadomo, czy najbliższy pociąg odjedzie z peronu 1 czy 2? Brak informacji o tym w tunelach. Podają co prawda przez megafon na peronie, ale jest duże echo i głos przez megafon ma słabą zrozumiałość. Zdarza się, że megafony od SKM i tych z peronów 1 i 2 gadają jednocześnie, zagłuszając się nawzajem. Kilka razy zdarzyło się, że czekałem przy pociągu na peronie 1, a odjechał pociąg PKM przy peronie 2 albo na odwrót. Bywało, że tłum biegał pomiędzy peronami a ja razem z tym tłumem. To jest totalne dziadostwo informacyjne, choć pociągi ładne i wygodne. Zniechęca do jeżdżenia. Wolę autobus 110.

    Moim zdaniem wystarczy prosta sprawa, migająca strzałka w tunelach i na peronach pokazująca z którego peronu odjedzie najbliższy pociąg PKM w stronę Portu Lotniczego. Tak jak w Gdańsku Głównym strzałki pokazują z którego peronu odjedzie SKM. Poza tym jaki to problem postawić jak na dużych dworcach tablice informacyjne wyświetlające informacje o godzinie i stacji docelowej.

    • 37 2

    • informacja pasażerska jest już zamówiona i będzie realizowana (6)

      oczywiście, jest to zgrzyt i dla wielu osób ciężko go przetrawić. Pociągi PKM powinny mieć tor manewrowy przed nastawnią bramową - wtedy by nie było problemu.

      • 3 9

      • Możesz podać więcej szczegółów?

        Kiedy to ma być uruchomione?
        Czy będzie też dotyczyło Głównego i Oliwy?

        • 2 0

      • problemu by nie było, gdyby pomyśleli zanim zbudowali

        PKM powinien mieć osobny peron we Wrzeszczu
        a jeśli wspólne z dalekobieżnymi, to PKM wewnętrzne, aby bez kolizji zmienić peron na stacji

        • 4 0

      • ile ci płacą za post cwaniaczku od pijaru? (1)

        jeszcze muszą płacić takim

        • 3 10

        • jakiego pijaru?

          Takie są fakty. Informację pasażerską na dworcach należących do PLK robi PLK. Czy każdy pasjonat objaśniający przyczyny burdelu musi od razu dostać setkę minusów i oskarżenie o robienie PR?

          • 4 1

      • jakie " przetrwawić"? czy wiez o czym jest mowa (1)

        nie o trawieniu.....
        chcę skorzystać z PKM, mam bilet w garści i .....z którego peronu odjeżdza? gdzie powinnam czekać? czy powinnam trenować biegi i kondycję by korzystać z PKM?....

        czy ktoś może obserwuje ... che che jak podróżni starają " zgadnąć" z którego peronu..... i biegają sobie między trzema lub czterema peronami niezła zabawa!

        • 9 3

        • tak, "przetrawić"

          Wiem, że w gimnazjum nie uczą myślenia, ale wytłumaczę Ci analogią kulinarną. Masz solidną bazę, dobre dodatki, ale zabrakło przyprawy. Niby się najesz, ale co z tego, jeśli nie ma to smaku a po wszystkim masz wzdęcia? Tak i tutaj - jest w większości wydzielona infrastruktura, nowy tabor... Brakuje informacji na jednej stacji. Szkoda, że na najważniejszej. Najlepszym rozwiąniem byłoby odsyłanie wszystkich pociągów do Głównego. Na to nie zgadza się PLK. Rozwiązaniem słabszym - żeberko manewrowe. Tutaj też PLK nie jest zachwycone. Pozostają ekrany, których PLK "nie może" zamontować bez tysięcy "uzgodnień"

          • 4 3

    • Ktoś powinien wisieć za informacje z jakiego peronu i kiedy odjedzie PKM jeden wielki burdel we Wrzeszczu i na Osowie.Gdzie kamery na stacji Osowa co za kretyn w dzisiejszych czasach zapomniał o kamerach. Widziałem że już jakiś kretyn pogryzdał sobie w tunelu jak złapie takiego gnoja to ryja wymaluje nakopie do d*py .

      • 11 0

  • PKMKa jeździ przeważnie pusta (6)

    • 29 14

    • przeważnie puste są czaszki tych, którzy dali plusa powyższej opinii (5)

      owszem, PKM najczęściej naładowana jest w godzinach szczytu. Ale pustej jeszcze nie widziałem.

      • 8 12

      • (4)

        bo (...) jestes urzednikiem za 1400zl haha

        • 9 6

        • w przeciwieństwie do internetowych krzykaczy widzę skłądy PKM codziennie (3)

          i jakoś żaden nie jedzie "pusty".

          • 4 7

          • Jeżeli dla Ciebie obsługa + 3 pasażerów to pełny skład, to gratulacje. Ale jakoś nikt nie podaje... (2)

            .....ilu pasażerów przewieźli ani jakie mają .....hm.....zyski!

            • 7 5

            • jeżeli dla Ciebie pełny skład to "winogrona" jak w Indiach, to gratuluję (1)

              wiadomo, że niektóre kursy będą poniżej opłacalności - ale inne to pełne obłożenie pociągu. Taki urok kolei miejskiej - oferujesz transport i nie masz gwarancji, że pojazd będzie pełen. Ale klient ma mieć gwarancję, że dla jednego pasażera skład i tak pojedzie. Tramwaj z jednym pasażerem też ma nie odjechać z pętli?

              • 10 6

              • PolskiBus dla jednego pasażera podstawił osobowy

                • 3 2

  • PKM na Oksywie

    Inaczej to nie ma sensu.

    • 6 0

  • No i co z tego ? (15)

    Podróżowanie PKM-ką ma sens tylko wówczas, jeśli tym pociągiem dojedzie się bez przesiadek w zaplanowane miejsce. Większość ludzi jednak musi jednak skorzystać także z autobusu czy tramwaju, a to sprawia, że poruszanie się po Gdańsku staje się bardzo drogie. Cena wspólnego biletu (umożliwiającego swobodne przemieszczanie się w granicach miasta) mimo pozornej obniżki, będzie i tak najwyższa w kraju. Tak więc nie ma się co dziwić, że nikt specjalnie nie zauważył, że dopiero teraz pojawiły się wszystkie zamówione pociągi, bo nawet jak ich było mniej, to i tak było w nich pusto.

    • 82 14

    • Tak to jest gdy linie wytyczono dawno temu (6)

      Jak urzędnicy wydają ponad miliard bez pomyślenia to jest efekt dziadowski - puste pociągi. Przebieg torów powinien być tworzony od nowa, aby było wygodnie dla mieszkańców. A tak to łapu capu.

      • 5 5

      • linia jest - mozna powiedzieć, wytyczona przez Niemców idealnie na obecne czasy (3)

        tylko ludzie nie dorośli do przesiadki na środki komunikacji i władze do tego aby się dogadać i nie ciągnąc kasy - każdy w swoją stronę. Jeżeli tego się nie zmieni pociągi będą jeździły, tak jak teraz, prawie puste.
        PKM na trasie do lotniska zahacza o główne sypialnie i to jest potencjał. Pomyślcie, jak ją budowano, na tych terenach niczego nie było, pojedyncze gospodarstwa a jednak się zdecydowano

        • 16 4

        • Niemcowi, jak wytyczał linię PKM, nie śniło się lotnisko na polu w Rębiechowie

          • 2 0

        • A jak z tych sypialni dostać się do przystanków PKMki??? Włącz myślenie!!!!!

          • 2 8

        • Prawidłowy kierunek rozwoju jest taki...

          ...że powstaje infrastruktura a przy niej rozwija się miasto. Tak jak to miało miejsce w przypadku Wrzeszcza, rozwijającego się, wzdłuż magistrali wodociągowej z ujęcia Polanki do Nowego Portu.

          Niemcy wybudowali linię kolejową, kiedy jeszcze nie było górnego tarasu. Gdyby uruchomiono ją zaraz po wojnie, takie osiedla jak Niedźwiednik, Brętowo, Morena, można by zaprojektować nieco inaczej. A tak linia została zapomniana a miasto rozwijało się tak, jakby jej nie było. Teraz mamy tego skutki.

          • 20 0

      • Spójrz na mapę wysokościową Gdańska (1)

        i pomyśl czy były jakieś dużo lepsze możliwości. Pociąg nie pojedzie pod stromą górę, dlatego Niemcy we Wrzeszczu, a potem Polacy w Gdyni musieli puścić kolej łukami. Popatrz sobie na przebieg kolei w Wałbrzychu.

        • 18 4

        • chyba coś przespaliśmy

          dziś dostępne są technologie pokonywania większych wysokości w krótszym czasie
          a jeśli jest za wysoko. to dlaczego jeszcze się podnosi tory przy lotnisku, zamiast puścić w tunelu?

          • 2 3

    • Dla korzystania z pociągu normalne jest, że podjeżdżasz do niego (2)

      jakimś innym środkiem lokomocji (chyba, że masz gęstość siatki jak Berlin).
      Problemem jest, że nasi organizatorzy nie chcą tego przyjąć do wiadomości i każą płacić drugi raz tyle za wspólny bilet.

      • 19 0

      • u nas niestety panuje przekonanie, że wszędzie dojedziesz bez przesiadki (1)

        a tak się po prostu nie da

        • 9 7

        • Jest takie przekonanie bo przesiadanie się jest nieopłacalne

          Jest po prostu za drogie. Taniej wychodzi kupić samochód

          • 6 1

    • (4)

      Problemem PKM jest tez to, ze nie jezdzi bezposrednio z Gdanska Glownego czy Gd. Srodmiescia. Pomiedzy Gdanskiem Gl a Wrzeszczem powinna jechac po torach SKM a we Wrzeszczu "przeskoczyc" na PKMke". Tak samo w Gdyni. Powinien byc przelot przed Wzgorze Sw. Maksymiliana na tory SKM. Wtedy mialoby to sens

      • 20 3

      • Taki plan jest (3)

        ale to kolejne duże pieniądze. Ani Gdynia, ani Gdańsk nie spieszą się z wyłożeniem na to funduszy.

        • 5 1

        • Gdynia? (2)

          Jesli 95% kasy z dotacji wydano w Gdansku, to Gdynia miałaby się spieszyć z wydatkowaniem własnej kasy? To jest właśnie zrównoważony rozwój metropolii wg PO. Dobrze, że w stolicy te fundusze będzie teraz kto inny rozdzielać niż kolesie gdanskich platfusow

          • 5 15

          • mam nadzieję, że długo ta PISowska hołota nie porzadzi (1)

            • 17 13

            • Przezylismy 8 lat Partii Okupacyjnej to i przezyjemy 16 lat PiSu :)))

              • 10 5

  • (20)

    A polskie Pendolino będzie gotowe chociaż do wiosny?

    • 23 58

    • ponoć gotowe jest (8)

      tym niemniej boje się do złomu wsiąść

      • 8 33

      • (7)

        Gotowe jest tylko kilka składów. Reszta nawet nie przeszła testów.

        • 11 9

        • nie kilka a 12 z 20 (1)

          poza tym PESA zobowiązała się pokryć ew. stratę dofinansowania. Niestety, złom, który wyjedzie na tory - straszy.

          • 6 6

          • ludzi wozi dwa składy

            jeden Warszawa - Lublin, drugi Warszawa - Białystok
            każdy zajęty jazdą 5 godzin na dobę
            to jest miara sukcesu PESY

            • 3 1

        • uwaga (4)

          Firma nie wywiązała się z zadania, bo składy są wadliwe ale przyjęto je, bo przepadłaby dotacja unijna...

          • 6 11

          • (3)

            a na czym polega ta wada, Panie Poinformowany?
            Czy tylko powtarzasz ogólniki graniczące ze zniesławieniem?

            • 11 3

            • przekroczoną masą, którą zniwelowano nieco przez redukcję osłon (2)

              niezgodnością z TSI (wymagany był skład w pełni zgodny). Jak chcieć poszukać, to więcej się znajdzie. Ale Zaboklicki i jego p(i)eski szczekają o "zniesławieniu"

              • 8 7

              • Ale mówimy o osłonach dolnych, czy sprzęgu?
                Zastanawiałem się ostatnio co się z nimi stało(sprzęgu), ale jak dla mnie, zyskał na wyglądzie. Jest bardziej agresywny, aż nie patrzę na resztę jak na tanie pudło... xD

                • 0 1

              • Akurat wagowo to Dart waży mniej od aluminiowego Flirta ;)

                • 5 3

    • jakie polskie pendolino??!! (5)

      Polskiw Pendolino to chory wymysl dziennikarzy i pracownikow PESY. Dart toPendolino moze buty czyscic. Nie ma zadnego porownania. Wiem co pisze!

      • 28 8

      • no właśnie tez się dziwiłem (4)

        nie byłem ostatnie 3 miesiące na bieżąco z rynkiem kolejowym, i zdziwiło mnie że 3 miesiące temu nie było nawet widoków(i prawdopodobnie nigdy nie będzie) na Polski odpowiednik pendolino, więc pytanie bardzo mnie zdziwiło. Dart czy Stadler Flirt (ED160) wygląda słabo przy Pendolino(ED250), Flirt czy dart to poprostu pociągi dobre, made in poland ale bez porównania do pendolino; więc stawianie tych pociągów obok siebie w jednej konkurencji jest nieporozumieniem, a cena za miejsce w pendolino czy w dartach bardzo podobna

        • 11 4

        • (3)

          Flirt Stadlera to produkt szwajcarski. W Polsce jest tylko montownia

          • 5 2

          • jak popatrzysz tak na Darta, to w Bydgoszczy też jest tylko montownia (2)

            projekt kupiony na zewnątrz (a i to klepany naprędce). Elektryka z Niemiec, tylko "złom" robiony u nas.

            • 7 5

            • (1)

              W sumie masz racje, bo najdrozsze elementy Darta (m.in. falowniki) sa zagraniczne. Projekt jest jednak (jak twierdza w Pesie) "nasz". Newag za to w Impulsach stosuje polskie falowniki firmy MODCOM

              • 5 0

              • Nieszczelne, świszczące okna w tym polskim hmmm Pendolino też są nasze.

                Duma mnie rozpiera.

                • 3 0

    • (2)

      Już jeździ ale pewnie w radio Maryja o tym nie mowia

      • 12 19

      • (1)

        W Radiu Maryja to przynajmniej nie manipuluja jak w TVN czy TVP!!!

        • 23 30

        • nie robią tego tak ordynarnie

          PS. ktoś w tym sporze się myli, a ktoś musi mieć rację. dowodów dla zainteresowanych mnogo

          • 1 4

    • (1)

      Czy Pesa kiedykolwiek zrobiła coś w terminie?

      • 19 5

      • Ironia

        Tak, stratę finansową, hi hi hi...

        • 10 4

  • A, gdzie k.....a m....ć, w d...e?

    PKM'ka do Kościerzyny, sie pytam?

    • 10 0

  • szynobusy PESY dla PKM

    Te szynobusy są jak ciuchcia, tak wolno jeżdżą, to też jedna z przyczyn niskiej frekwencji

    • 5 1

  • Pusto

    W PKM pusto a w SKM totalny tłok.Kupa unijnych środków wydana,tylko po co i dla kogo ??? Niska frekwencja pasażerów od samego początku istnienia PKM do dziś,ale co tam podatnicy załatają każdą dziurę...

    • 9 4

  • przybłędy jak zwykle niezadowolone...

    mimo antypati do Was życzę Wam w nowym 2016 roku więcej obiektywizmu, pogody ducha i satysfakcji że dane jest nam żyć razem w pięknym mieście.....Wolnym Mieście...

    • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane