• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opinie (234)
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • koniec budowy PKM (16)

    30 kwiecień 2015

    • 47 11

    • bilet po 20 zeta i tyle w temacie (6)

      ..

      • 29 41

      • to jeździj se pieszo jak przeszkadza

        • 32 22

      • a jesli nie, to zamiarzasz sie przyznac do bledu,

        czy bedziesz dalej biadolil o czyms innym

        • 28 3

      • za tyle to nikt nie pojedzie skoro jest autobus za 3 zł (2)

        kolejka PKM musi miec taką samą cenę albo bedzie jeździc pusto

        • 19 4

        • To sie autobus zlikwiduje (1)

          To sie autobus zlikwiduje

          • 21 3

          • dokladnie

            Taki jest spodob myslenia naszych "wadz"...

            • 10 2

      • Ludki muszą zapłacić za droższe zestawy bo na Yakubasie trza się zemścić..

        POno newagi są tańsze.

        • 1 2

    • 30 kwietnia..... pamietna rocznica.... (2)

      • 8 2

      • No ba, wszak tego dnia wyłączono ostatnią Odrę 1305 na PKP (1)

        • 14 0

        • a nieprawda

          bo za wujka Adolfa ( rip 30 kwietnia 1945 ) kolej po tej trasie wciąż jeździła

          • 14 10

    • Ło żesz szybko idzie.

      • 7 1

    • (1)

      Się tak nie cieszcie, bo PO ma niepewna sytuację, wygra JKM ,l ub PIS i przetarg unieważnią PKM rozbiorą i zbudują od nowa po swojemu ;)

      • 24 16

      • A1 też zlikwidują

        • 9 2

    • Już wiadomo

      BĘDZIE DZIURA!!!

      • 3 0

    • euro 2015?

      czyli inwestycja na euro 2012 powstanie 3 lata po ostatnim meczu?

      • 6 1

    • kwietnia nie kwiecień.

      • 5 0

  • Dobrze ze nie wybrali pendolino... (8)

    ... dopiero by było a Bydgoszcz to przecież krajanie :)

    • 169 18

    • może wreszcie wróca do siebie (2)

      specjalna linia się przyda, ktora wywiezie tą całą Bydgoszcz, Świecie i resztę wrocławków do siebie

      • 2 19

      • Co to są "wrocławki"?

        • 10 0

      • Jeśli blaszka z GX sprawia, że jesteś lepszym człowiekiem

        To ja chcę dodatkowe dwie na drzwi!

        • 12 0

    • (2)

      Naprawdę nie widzicie różnicy pomiędzy spalinowym szynobusem a elektrycznym składem dużych prędkości? Naprawdę macie jakiś interes, aby wszędzie krytykować Pendolino, siejąc bzdury i kłamstwa o tym pociągach?

      • 15 9

      • spalinowy vs pendolino (1)

        jak nie ma różnicy????
        spalinówki przynajmniej jeżdżą!!! w przeciwieństwie do pendolino xD

        • 8 2

        • Pendolino jeździ i jest w pełni sprawne. Planowo ma wyjechać w grudniu w ruchu planowym. Przez bezsensowne kłótnie pomiędzy producentem i przewoźnikiem moim zdaniem wyjedzie 3 miesiące później. Naprawdę trzeba być durniem, bo nawet laik odróżni 2-3 członowy spalinowy pociąg dla kolei aglomeracyjnej, od 7-członowego dalekobieżnego pociągu dużych prędkości.

          • 6 6

    • pseudolino jak sie okazuje niewystartuje wtym roku i niewiadomo kiedy! (1)

      Dziekujemy Donaldinio i jego ekipie tasmy udowodniły jakich mamy POlityków

      • 4 3

      • Pendolino to jest projekt przede wszystkim kolejarzy. Tylko politycy się wzięli za ten projekt co bardzo mu zaszkodziło. Są szanse, że jeszcze wystartują w tym roku. Ale muszą się szybko dogadać i dopuścić je do ruchu na razie z prędkością 200 km/h (bo na tyle pozwalają na razie nasze tory), później przyśpieszyć do 250 km/h.

        • 2 3

  • Dobre (27)

    bo POLSKIE !

    • 218 28

    • (5)

      newag tez jest z polski

      • 47 6

      • no (4)

        chyba nie belgijski ? Pesa od zawsze robila bardzo porządne pociągi .

        • 19 9

        • Holenderski (skrót od "Nederlande Waagonen") (2)

          • 3 18

          • Polski (skrót od "Nowosądeckie Wagony") (1)

            • 13 1

            • Dałeś się złapać

              TROLOLOLOLO

              • 7 4

        • Z tym od zawsze to się mocno zagalopowałeś...

          2 pomorskie SA103 czy SA131 to niedopracowane konstrukcje, i sam kilka razy miałem okazję stanąć w polu podczas podróży tymi "cudami techniki". Oczywiście firma w przeciągu kilku lat poczyniła znaczne postępy i teraz rzeczywiście robi dobre pociągi.

          • 0 0

    • Nowak mówi, że Pindolino Italiano lepszy... (2)

      • 18 8

      • Nowak mówił (1)

        również wiele innych ciekawych rzeczy :)

        • 20 3

        • Nowak...

          najlepiej to sie znal na zegarkach... teraz bedzie specjalista od podatkow...

          • 7 3

    • nie polskie tylko PRUSKIE (17)

      Pesa powstała w 1851 jako "Reparaturbetrieb der östlichen Eisenbahn" i była przedsięwzięciem władz pruskich. To że została spolszczona nie znaczy że jej pruskie korzenie nagle znikną. Większość przedsiębiorstw oraz infrastruktury na pomorskiej ziemi z reguły jest pochodzenia niemieckiego - tak jak i duża część dziedzictwa kulturalnego.

      • 10 35

      • Jak pruskie? (15)

        10 tyś lat temu żyli tam łowcy z kultury świderskiej (paleolit schyłkowy), więc nie gadaj głupot, że pruskie, tylko dlatego, że przodkowie prusaków najechali niegdyś te tereny i wprowadzili swoje rządy, co, korzenie ludów z kamienia łupanego nagle zniknęły?

        • 37 7

        • a co ma piernik do wiatraka? (13)

          rozmawiamy o zakładach PESA i o tym że założyły je pruskie władze jeszcze zanim Bismarck zjednoczył Niemcy - w 1851. Ludy epoki zbieractwa to tak jakby inna epoka.

          • 12 17

          • (12)

            te prusak zdejmij brunatną koszulkę bo cię uwiera
            pruskie korzenie ???
            a powiedz no mi skąd Bydgoszcz się wzięła w tych "prusach"
            Bydgoszcz to jedno z tych polskich miast które były przez ponad 120 lat okupowane a Polska ludność była tam prześladowana
            ot powody do dumy i podpisywania się prusak nie?

            • 21 5

            • Bydgoszcz była zapadłą dziurą kiedy Prusy przejęły ją od zbankrutowanej Polski (6)

              i przez te 120 lat stała się nowoczesnym i czystym ośrodkiem miejskim nie ustępującym miastom europy zachodniej. Stało się tak wyłacznie dzięki niemieckiej gospodarności i wzorowej administracji. O takiej "okupacji" to każdy normalny człowiek marzy.

              • 9 22

              • o takiej okupacji każdy marzy?! (5)

                A pamiętasz jak piąta kolumna Hitlera wymordowała Polaków w Bydgoszczy?

                • 23 3

              • a pamiętasz jak wcześniej zaendeczeni Polacy wymordowali Niemców (1)

                w tzw. Krwawej Niedzieli? Potem wszedł wehrmacht i się zemścił. Poza tym mówimy o zaborze pruskim a nie o wiele późniejszej okupacji nazistowskiej.

                • 6 24

              • cicho

                nie można o tym pisać, zaraz nazwą Cię antypolakiem.

                • 5 14

              • a długo tak będziesz sam z sobą polemizował?

                Daj się wypowiedzieć innym.

                • 11 3

              • porownywanie Krolestwa Pruskiego i Nazistwoskich Niemiec nie ma sensu (1)

                NIkt nie mowi, ze chcialby byc okupowany przez Hitlera i SS.

                Co do slusznosci stwierdzenia, ze pruska gospodarnosc przysluzyla sie tym terenom gospodarczo po prostu trzeba sie zgodzic.

                Do dzis widac roznice w rozwoju gospodarczym terenow zaboru pruskiego i pozostalych. Warto spojrzec chocby na gestosc sieci kolejowej w 1918 w II RP.

                Jest tez pewne, ze ludnosc na tych terenach cierpiala bardziej niz w zaborze austriackim i (pewnie troche) mniej niz w rosyjskim.

                • 8 1

              • represje pruskie były nieporównywalne do rosyjskich

                i mieściły się w ramach podobnych praktyk zachodnioeuropejskich, takie same były represje francuskie do zatwardziałych katolików, brytyjskie w Irlandii... W Prusach tępiono Polaków podobnymi metodami. Rosja to wschód i tam w 1905 bataliony kozaków masakrowały przechodniów na ulicach. Po 1945 Polska nie okazała się lepsza na Śląsku i Mazurach gnojąc niemieckie dziedzictwo tej ziemi przez 40 lat. Na ślasku do 1990 działał obóz dla "przestępców językowych" używających języka niemieckiego.

                • 4 5

            • Każdy coś okupuje - ale ważne JAK TO ROBI (3)

              Co to za argument że Prusacy tę ziemię ukradli? Polska w XIV w. ukradła Lwów i co z tego? Każde państwo zabiera ziemię sąsiadom jak ma okazję. Kogo obchodzi czy zabór pruski był legalny czy nie? Ważne że dzięki niemu wyszliśmy z wiecznego syfa i bezprawia jakimi cechowała się I Rzeczpospolita. Westpreussen było częścią Europy Zachodniej i 100 lat temu żyło się tu na tym samym poziomie co we Francji albo zachodnich niemczech.

              Śląsk od 70 lat jest pod złodziejską okupacją Warszawy i stało się tam coś dokładnie odwrotnego: z najlepiej rozwiniętego regionu Europy stał się kompostem gdzie nic nie działa jak powinno a większość zabytków historycznych popadła w ruinę. I która okupacja była gorsza?

              • 5 15

              • nie wiem, kiedy byles ostatnio na Slasku, ale sadze, ze nie masz racji (2)

                chocby najwyzsze srednie zarobki na Slasku sa najwyzsze w Polsce.

                • 6 2

              • Ślask oddaje rocznie do Warszawy 200 mld PLN a dostaje z powrotem może z 10% (1)

                infrastruktura to kompletny syf w porównaniu z tą z lat 30... wtedy pociągiem z Breslau do Berlina jechało się 2 godz. a dzisiaj 7. I tak dalej. Bezrobocie jest ogromne, degrengolada widoczna gołym okiem. Jasne Śląsk ciagle ma lepiej niż wschodnia ściana - ale pierwszym regionem Europy jak w 1914 nie jest.

                • 4 10

              • Śląsk - 200 mld??!! Wow!

                Śląsk oddaje 200 mld pln?? Wow, to żeś poleciał. Powiedz jeszcze jak to wyliczyłeś....

                • 5 2

            • Polska jest okupowana od 10 lat przez UE zarzadzana przez IV Rzesze i co jest gorzej niz 10 lat temu czy przypadkiem nie lepiej? nie chce juz porownywac dobrobytu jaki panowal pod sowiecka okupacja od konca IIWS bo tego syfu nie da sie opisac.

              • 9 6

        • co ma PESA do świderskich zbieraczy?

          ? Mówisz nie na temat koleś

          • 3 2

      • Przecież Prusy nie istnieją. Na szerszy komentarz szkoda słów.

        • 9 1

  • Jak znam życie za jakiś czas wybuchnie afera, (3)

    a może unieważnienia, albo wzajemne oskarżenia ? Pożyjemy zobaczymy, ale napewno szybko koleją się nie potoczymy.

    • 62 18

    • Ja czekam,aż w Polsce wybuchnie entuzjazm,a nie ciagłe narzekanie,malkontenctwo i zawiść.

      • 23 8

    • i zaraz 36/10... czy Wy naprawde za wszelka cene potrzebujecie porazki (1)

      aby wytlumaczyc sobie swoje nierobstwo?

      • 4 1

      • potrzebujemy: prawdy, uczciwosci, dzialania zgodnie z prawem, nie okradania obywateli z publicznych pieniedzy

        a ostatnie wydarzenia w polsce mowia o tym ze za PO nie mozna powiedziec aby ten kraj szwindlem nie stal

        • 4 2

  • (5)

    Pendolino by było najlepsze

    • 27 71

    • podobno super, tnie wszysztkie słupy po drodze (2)

      • 21 2

      • Szczególnie tam gdzie go nigdy nie było

        • 3 1

      • Tutaj właśnie widać wpływ bredzących dziennikarzy na społeczeństwo. Informacja o "niemieszczeniu się na szynach" to kolejna brednia o Pendolino puszczona do obiegu.

        • 1 1

    • A włosi dali wysłużone podzespoły i zardzewiałe!!!!! (1)

      skandal !!!!!!

      • 3 2

      • od poczatku było wiadomo ze ten przetarg to przekret był ale czego oczekiwac od POlityków

        • 2 1

  • Śmierdzi mnie szwindlem. (5)

    Newag wydawał się bardziej konkretną propozycją z czysto technicznego punktu widzenia i doświadczenia w budowie szynobusów.

    • 110 34

    • Argumenty poprosze (4)

      • 12 10

      • Masz w artykule.

        Pesa ma większe doświadczenie w lekkich pojazdach jak tramwaje,a bardziej "pociągowy" jest jednak Newag.

        • 21 7

      • Nie trolluj lemingu, tylko czytaj ze zrozumieniem. (1)

        • 3 6

        • nie borsuczuj szczurze

          • 4 1

      • NEWAG i PESA

        NEWAG to tandeciarze, dostarczone przez nich kilka lat temu dla SKM pierwsze zmodernizowane EZT to była jedna wielka chała ,obecne zrobine przez PESE we współpracy z ZNTK Minsk Maz. są znacznie mniej awaryjne, tak samo szynobusy Przewozów Regionalnych z NEWAGU, co chwile jakaś awaria.
        Nie mieszam do tego polityki, ale pracuje na kolei w wypowiadam się z czysto technicznego punktu widzenia, a patrząc w tych kryteriach to dobrze że wygrała PESA, bo będzie mniej awarii.
        Poza tym warto dodać że pociągi PESY kupił tak wymagający klient jak koleje niemieckie, proszę się ich zapytać dlaczego nie zakupili pociągów z NEWAGU.

        • 36 11

  • PESA - jeszcze tylko parę tramwajów i PKM i będzie piękna wizytówka Gdańska. (4)

    • 73 10

    • Ktoś wie czy w Gdyni budują już te 3 przystanki czy odłożyli to na po spłacie lotniska ;) ? (2)

      • 29 6

      • A co ma lotnisko do tego jak przystanki buduje PKM a nie miasto? (1)

        • 5 10

        • Mam wrazenie, ze nie te w Gdyni

          • 9 0

    • no niestety ale budyń juz kupił niemiecki złom zamiast tramwajów

      • 1 3

  • Tylko (21)

    Powinny być w takich przetargach brane pod uwagę przede wszystkim polskie firmy. To się zwyczajnie bardziej opłaci. Jakby tego nie liczyć. Szczególnie jeśli są to tak rzetelne firmy jak Pesa, czy Solaris. Jeśli będą w większości wybierane po taniości zagraniczne buble (m.in. Pendolino) to Polska będzie wiecznie rozwijać się w tak ślimaczym tempie. Ale tu trzeba wreszcie byłoby uregulować ten debilizm jakim obecnie są przetargi publiczne. A tu na drodze stają miernoty z Wiejskiej, którym chyba nie do końca jest po drodze żebyśmy się rozwijali...

    • 102 28

    • Powinny być brane takie firmy,które dostarczą solidny sprzęt i tani serwis! (6)

      • 33 3

      • Oczywiście ze tak! I to powinno być głównym determinatem podczas wyboru. Ale zaraz potem warto byłoby wziąć pod uwagę to, skąd jest firma.
        To jak teraz zamykane są przetargi to jest śmiech na sali. Żeby w zasadzie jedynym kryterium w wyborze danej oferty była cena? Przecież tu nie da rady znaleźć ani jednego plusa takiej sytuacji, ani dobrych intencji ustawodawcow, ktorzy to daja przyzwolenie tym patologiom.
        W skrócie to jest jeden wielki burdel na chwile obecną. Może się uda, może nie. No tak być raczej nie powinno

        • 12 8

      • (4)

        Wspólny rynek EU,mówi ci to coś?

        • 13 13

        • (2)

          Interes własnego kraju i przede wszystkim narodu. Tobie to coś mówi?

          • 22 19

          • ja wole jezdzic czyms pozadnym

            super jest jest przy okazji polskie.

            W biznesie nie ma miejsca na sentymenty. Nalezy rozwazac wiele czynnikow, ale nie mozna kupowac czegos z litosci, "bo polskie". A juz na pewno nie powinno to miec miejsca w przypadku zamowien publicznych.

            Kto z tych krzykaczy o interes narodowy jezdzi Polonezem? A do firmy kupil Lublina? Na zime wegiel ze Slaska czy moze importowany, bo tanszy?

            • 16 4

          • Polska ma bardzo dużą przewagę

            nad takimi Włochami/Francją/Niemcami tj. siłę roboczą prawie jak za darmo. Więc pole do konkurencji jest, trzeba tylko jakość poprawić!

            • 6 0

        • dokładnie

          klauzula narodowa (traktowanie na równi towarów importowanych do kraju z towarami krajowymi) WTO

          • 9 1

    • W przetargu składa się oferty, a nie bierze pod uwagę....

      Oferent składa ofertę, a nie zamawiający go do tego zmusza. Co za bzdurny tekst.

      • 5 0

    • (1)

      Solaris produkuje g*wno a nie autobusy

      • 1 12

      • Którymi rozbijają się nawet w Dubaju? Proszę... Idź spać bo znasz to Ty się chyba na pchaniu karuzeli :/

        • 13 0

    • (9)

      Co za pseudorynkowe bredzenie. Jakiekolwiek argumenty oszołomku, że Pendolino to bubel? Czy tak sobie bredzisz, bo ktoś ci za to płaci? Zamykając rynek dla zagranicznych producentów udupiłbyś własnie takie firmy na Pesa, Newag czy Solaris! Bo sprzedają za granicę.

      • 4 0

      • (8)

        Pendolino to nie bubel? Wybacz, ale w takim razie żyjemy w innej czasoprzestrzeni....
        Nie chodzi mi o zamykanie się na inne rynki, szczególnie jeśli chodzi o eksport. Przeczytaj jeszcze raz co napisalem wyzej, mmoże zrozumiesz co mam na myśli. Nie będę powtarzał tego, co jest parę linijek wyżej napisane

        • 0 3

        • (7)

          No to proszę wymień kilka argumentów dlaczego to jest bubel. Przy okazji powiedz gdzie przeczytałeś te bzdury i manipulacje. Jechałeś tym pociągiem kiedykolwiek? Jakimkolwiek Pendolino? Czy jakimś innym nowoczesnym pociągiem za granicą?

          • 3 0

          • (6)

            Pierwsza rzecz z brzegu. Sama nazwa Pendolino pochodzi od słowa wahadło, bo pociągi te są osadzone na takiej konstrukcji podwoziu. Ma to znacznie poprawiać bezpieczeństwo na zakrętach, oraz skrócić czas podróży z braku potrzeby zwalniania pociągu na zakrętach. Te Pendolino które my dostaliśmy nie powinny się tak nawet nazywać bo dostaliśmy wersje bez tego podwozia, co przeczy samej idei tych pociągów.
            Widzę zaciekły obrońca się trafił rządowych kaszalotów, na których my wszyscy tracimy grube miliony. Więcej przykładów nie będę podwal bo jeśli ktoś wobec ogólnodostępnych informacji nie jest w stanie dojść do tego jak wielki jest to bubel jest:
            A. Poplecznikiem watachy z Wiejskiej
            B. Osobą niesłychanie ograniczoną
            C. Przedstawicielem firmy odpowiedzialnej za przetarg z "pendolino"
            D. Zwyczajnie osobą totalnie niezaznajomioną w temacie, a próbującą zabłysnąć na forum

            • 1 3

            • (2)

              I pierwszy z brzegu argument do obalenia, bo widać, że nie masz pojęcia o tym pociągu i przetargu:
              Połowa wyprodukowanych pociągów Pendolino nie ma wychylnego pudła, w tym pociągi dla nas. I nadal nazywają się Pendolino, bo to nazwa producenta. Wiesz lepiej od producenta jak ma nazywać swoje pociągi? Wychylne pudło nie jest w Polsce potrzebne, bo skróciłoby czas podróży maksymalnie o 6 min przy 10% większym kontrakcie i większej awaryjności. Może miałeś w szkole kiedyś geografię, Polska to jest głównie nizinny kraj.

              Już widzę, że brakuje ci argumentów, bo mnie atakujesz i upolityczniasz sprawę. TYPOWE zachowanie. Ale ja tego robić nie będę. Chętnie obalę kolejne bzdury.

              • 4 1

              • Akurat skrócenie czasu (1)

                Na trasie gdansk Warszawa samo pkp oceniało na 15 minut (wiec pewnie wiecej) i jeszcze wtedy ówczesny rzecznik prasowy pkp bezczelnie stwierdzał, ze dla klienta to żadna różnica...
                I choć zgadzam sie, ze pociągi produkowane przez pendolino są świetne, to samo ich zamówienie w takiej formie, jaka miała miejsce to bubel i tyle.

                • 1 1

              • Obecnie po optymalizacji trasy Warszawa-Gdańsk ta różnica zmniejszyła się do 6 minut.

                • 1 0

            • (2)

              Niestety media i politycy wmówiły wielu ludziom, że to bubel, starając się maksymalnie obrzydzić ten zakup. Jesteś jedną z ofiar tej manipulacji. Za tym wszystkim mogą stać różne lobby, np. paliwowo-drogowo-akcyzowe.

              • 2 2

              • (1)

                Skąd ty te liczby bierzesz o połowie wyprodukowanych pociągów bez wychylnego pudła. WIEKSZOSC ma wychylne bo to są pociągi właśnie do tego stworzone. To tak jakbyś jeździł tirem na wąskich 13calowych kołach. Zlituj się. Juz prawie nikt nie wierzy w słuszność całej tej akcji, ale ty Będziesz tego bronił?
                Warto do tego dodać to, że sama koncepcja zakupu tych pociągów bez uprzedniej gruntownej przebudowy torów to idiotyzm. Pociągi nie spełnią swojej roli, nie wiadomo jak bardzo chciałoby się to przedstawić. I w dalszym czasie nie mogą być one używane na polskich torach i stoją na bocznicach. Naprawdę uważasz to za taki sukces? Gratuluję poczucia humoru
                Upolityczniam? A czyja to decyzja była w związku z Pendolino? Szatniarki Krystyny z osiedlowej tańcbudy?

                • 1 3

              • Ty tak twierdzisz, że prawie nikt nie wierzy. Nie rozumiesz, że media i politycy kłamią? I powtarzasz kolejne brednie.

                Najnowszy model Pendolino taki jak nasz w wersji bez wychylnego pudła zakupili np. Chińczycy w ilości 140 sztuk czy Hiszpanie 33 sztuk. W Polsce nie ma ekonomicznego uzasadnienia, aby dawać kilkaset mln więcej, aby jechać szybciej 6 min. Tym bardziej, że Pendolino nawet bez wychylnego pudła będzie mogło jeździć szybciej niż składy wagonowe.

                Dlaczego kłamiesz, że nie ma gruntownej modernizacji torów? Są opóźnione, tak to jest problem, ale trwają. Czesi mają Pendolino i RailJety na 230 km/h, a nie mają ani jednej linii powyżej 160 km/h i nikt tam psów nie wiesza. A my mamy i niedługo będziemy mieć więcej szybkich torowisk, i ludzie tacy jak ty bredzą, że torów nie ma, że remontów nie ma itp. Przejedź się teraz liniami kolejowymi gdzie będą jeździć te pociągi (na każdym odcinku trwają jakieś roboty) i powiedz tym robotnikom i inżynierom, że g*wno robią.

                Pociągi i tak mają wyjechać w grudniu, ew. w marcu na tory. Mają czas na dogadanie się. To jest kwestia wyłącznie papierkowa, nie dotyczy naszych torów czy pociągów.

                • 1 1

    • Polski rzad celowo stawia takie wymagania by niemogły ich spełnic Polskie firmy albo odrzuce pod byle pretekstem

      To nie tylko rzad ale urzedasy czyli kolesie partyjni Doanldinia.!!Najlepszym potwierdzeniem tego jest ze wszystkie wieksze kontrakty wygrywały zawsze zagraniczne firmy i to nawet te które sie przyznały do dawania łapówek w Polsce!!
      Żądamy Nowych polskich tramwajów i skaldów SKM a nie niemieckiego złomu i starych odmalowanych złomów z epoki PRL

      • 3 1

  • (7)

    Pesa ok bo Polska ale czy Newag jest polski?

    • 15 56

    • (1)

      TAK

      • 20 3

      • Krzesełka są polskie.

        Cały napęd i technologia jest szwajcarska.

        • 7 6

    • newag jest małopolski

      a tam rządzi PIS

      • 26 10

    • Czy Pesa to polska nazwa? (2)

      Nie sądzę :)

      • 3 12

      • Pejsa?

        • 7 12

      • Pesa to skrót od Pojazdy Szynowe => PS => PeSa => Pesa

        • 11 0

    • tia

      nawet ich akcje możesz sobien a giełdzie kupić i tez być współwłaścicielem

      • 4 0

  • Oby nie było to drugie Pendolino (4)

    Proponuję nazwę dla pierwszego składu: "Budyń"

    • 79 23

    • Pindolino Budynio - to jest nazwa na miarę naszych mozliwości

      • 23 3

    • Dobre :)

      • 4 2

    • nowa nazwa kolejki - TKM

      • 2 0

    • Budyń już jest w kolejnictwie ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.