• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe

    Pojazdy z Newagu mają lepsze wyposażenie są wygodniejsze i bardziej oszczędne. Złożyli tańszą ofertę, a tu taki szwindel i znów będziemy się wozić tymi plastikami z Bydzi. Brak słów co to będzie, już widzę te opóźnienia spowodowane awariami składów i problemami przy ich obsłudze, już nie mówiąc o zerowym komforcie podróży, krótkiej ale zawsze w wygodnych fotelach była by przyjemniejsza.

    • 11 11

  • Dlaczego nie ma przystanku na Malym Kacku, pytam się !!! (2)

    Z tej dzielnicy jest wszędzie daleko a dodatkowo jest ona tragicznie skomunikowana !!!

    • 8 3

    • bo pkm bedzie od wrzeszcza do lotniska, dalej wyobraźnia nie sięga. (1)

      • 2 5

      • Wyobraźnia nie sięga nawet pomiędzy Wrzeszczem i lotniskiem bo nie ma przystanku na Zaspie. Dotarcie z okolic szpitala do najbliższego przystanku to wyprawa zajmująca minimum 30 min i wymagająca jednego lub dwóch biletów innych przewoźników zamiast 15 min spacerku do przystanku Zaspa.

        • 1 5

  • Ciekawe, że ten Gdańsk tak tę Pesę lubi (2)

    Czy przypadkiem ktoś nieprzypadkowo zauroczony marketingową prężnością wymuskanych panów w krawatach z Bydgoszczy nie zasugerował dyrektorom zarówno PKM jak i ZKM że Pesa to najlepsze rozwiązania i w Gdańsku to właśnie one będą się najlepiej spisywać ? Ile wynosi budżet Pesy na "cele reprezentacyjne" ?

    • 13 13

    • a co tam co tam ;D

      Gdańsk ma pieniądze nie musi remontować dróg ani dawać pieniedzy na inwestycje........ ważne że bd kolej metropolitarna ha !

      • 2 4

    • Kaczorek też lubi Pesę

      • 0 0

  • uklady mafijne

    Pesa jest znana z zakulisowych korupcjogennych dzialan, nic dziwnego ze pesa musiala wygrac w pomorskim siedzibie PO, wskiego ukladu zamknietego.
    Newag, ktorego wlascicielem jest Jakubas nie mogl wygrac w przetargu dla tej mafii.. Skoro sienkiewicz z belka wprost zapowiedzieli, iz maja zamiar okradac jakubasa. Nie dziwia wiec metne tlumaczenia i brak argumentacji... wszystko odbywa sie zgodnie z POwskimi mafijnymi zasadami.

    • 18 14

  • powody formalne? zabrakło podpisu ? pieczątki? złe justowanie?

    Powody formalne są często niesprawiedliwe tym bardziej że często przygotowanie wniosku to konkretna praca i koszt a wystarczy że zabraknie kropki, przecinka, podpisu lub w złą rubrykę wpisze się kwotę . Nie wierzę w błędy formalne wierze w lenistwo urzędników celowo blokujących wnioski. Czepiam się ogólnie bo przeżyłem "powody formalne"

    • 13 0

  • Komentarz do pendolino (1)

    No i po co to pendolino nam było potrzebne ? Same problemy z tym mamy ... nie lepiej było wybrać polską firme ? 160-200 km/h to wystarczająca predość jak na Polske a takie szybkie składy mogły dostarczyć polskie firmy po niższej cenie

    • 10 1

    • bzdury

      Vmax pociągów polskiej produkcji to 160 km/h. W przyszłości może 190-200 km/h. A CMK jest modernizowana do 250 km/h. A pociągi Pesy czy Newagu na 160 km/h są już niewiele tańsze od Pendolino, a mające dużo gorsze parametry.

      • 2 0

  • re (1)

    PESA a nie jakieś pendolino co nie mieści się na szynach

    • 4 4

    • bzdury

      Pesa nie produkuje pociągów dużych prędkości, nie stawała do przetargu. I te "niemieszczenie się na szynach" to jest kolejne z kłamstw dziennikarzy dotyczących projektu Pendolino.

      • 1 0

  • Pesa (2)

    Nie jestem pewny czy można się cieszyć z wyboru Pesy. Jeździły takie padaczki na trasie Gdynia => Kościerzyna i sobie nie radziły.... Awarii więcej niż niezadowolonych klientów PKP :) Nawet konduktorzy na pytanie - "co się stało" odpowiadali "dzień jak codzień" :P A Newag jeździ!

    • 13 7

    • Co ciekawe,jak pewnej zimy Newagi p....y jak muchy,to własnie Pesy ratowały rozkład ;)

      • 4 1

    • Produkty Pesy na rynek polski są niestety dużo bardziej awaryjne niż Newagu. Mówię tutaj akurat o zmodernizowanych wagonach dla PKP IC, mam informację bezpośrednią od serwisantów. Niestety Pesa oszczędza na pociągach na polski rynek, na eksport są dużo lepsze. Ale wynika to z specyfiki polskich przetargów, gdzie nadal głównym kryterium jest cena, a nie niezawodność i oszczędność w eksploatacji.

      • 3 1

  • niejasna POwody to lewa kasa!!!zapewne!!!!

    np akcje, wczasy na Bank-Buko

    • 8 2

  • bład nr 1. ...skład spalinowy archaizm wszystkie takie siecu sa zelektryfikowane (1)

    bład nr 1. skałd spalinowy archaizm wszystkie takie siecu sa zelektryfikowane.
    Lista błedów jest długa efekt radosnej twórczoścu zblatowanej lokalnej władzy z lobby quasi-mafią sitwy PO

    • 5 12

    • wszystkie takie sieci?

      Bo mi się wydawało, że te skaldy są kupowane do obsługi trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która nie jest zelektryfikowana, ale pewnie się znasz na tym lepiej :)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane