• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z pętli zniknęły wiaty, bo w planach jest parking

Krzysztof Koprowski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Z pętli autobusowej Jana z Kolna zniknęły wiaty, bo docelowo powstać ma tu parking wielopoziomowy. Z pętli autobusowej Jana z Kolna zniknęły wiaty, bo docelowo powstać ma tu parking wielopoziomowy.

Pętla autobusowa Jana z Kolna wkrótce ma zniknąć z obrazu miasta. Ma być tutaj parking na niemal pół tysiąca samochodów. I choć na rozpoczęcie budowy trzeba jeszcze poczekać, to już wcześniej zdemontowano wiaty przystankowe. Niebawem zamontowane zostaną ponownie.



Wcześniej na pętli znajdowało się pięć wiat chroniących pasażerów przed chłodem i deszczem. Wcześniej na pętli znajdowało się pięć wiat chroniących pasażerów przed chłodem i deszczem.
Biurowiec Tryton powstanie naprzeciwko Placu Solidarności. Jego budowa zapowiadana jest od kilku lat. Biurowiec Tryton powstanie naprzeciwko Placu Solidarności. Jego budowa zapowiadana jest od kilku lat.

Czy w centrum miasta powinny powstawać ogromne parkingi?

Wiaty na pętli zostały zdemontowane już w zeszłym roku, choć nawet wówczas rozpoczęcie prac budowlanych planowano na początek 2012 roku. Pasażerowie nie mieli nie tylko gdzie schronić się przed opadami deszczu czy śniegu, ale nawet usiąść, bo jednocześnie zniknęły również ławki.

- Rozpoczęcie budowy planowane było pierwotnie na pierwszą połowę 2012 roku. Po likwidacji wiat, na miejscu przyszłej inwestycji, miały rozpocząć się prace archeologiczne. Pod koniec roku otrzymaliśmy jednak pismo, iż inwestycja może się opóźnić o kilkanaście miesięcy. W związku z tym 14 października zamontowaliśmy dwie ławki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Taka decyzja to efekt podpisanego jeszcze wcześniej, bo w lipcu, porozumienia pomiędzy miastem a inwestorem biurowca Tryton (firmą Echo Investment z Kielc) planowanego do realizacji od kilku lat, naprzeciwko Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z umową, dla zapewnienia realizacji niezbędnej ilości miejsc parkingowych (wg wyliczeń planistów niedobór dla tego obszaru miasta wynosi aż 600 stanowisk), powstanie nowy parking kubaturowy na terenie pobliskiej pętli autobusowej zobacz na mapie Gdańska.

- Pomiędzy miastem a spółką została podpisana przedwstępna warunkowa umowa o oddanie gruntu stanowiącego część pętli autobusowej w odpłatne użytkowanie. Spółka będzie ponosić opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania, tj. pierwszą opłatę płatną przed zawarciem umowy użytkowania oraz opłaty roczne. Wysokość opłat zostanie ustalona w przyrzeczonej umowie użytkowania - tłumaczy ustalenia umowy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W momencie otrzymania niezbędnych pozwoleń zostanie także podpisana ostateczna umowa między miastem a kielecką firmą na okres dwóch lat z jednoczesnym zobowiązaniem miasta do jej przedłużenia o 18 lat, pod warunkiem wybudowania przez firmę parkingu w ustalonym terminie. Inwestycja realizowana przez Echo Investment ma być gotowa w ciągu dwóch lat - dotyczy to zarówno parkingu, jak i biurowca.

Z informacji uzyskanych od kieleckiej firmy wynika, że prace budowlane mają ruszyć w tym roku, przypuszczalnie w drugiej połowie. Jednocześnie ma także powstawać parking na pętli przy ul. Jana z Kolna. Będzie on liczył co najmniej 493 ogólnodostępne miejsca parkingowe (pozostałe brakujące 107 planuje się zlokalizować w biurowcu, w kondygnacjach podziemnych).

Gigantyczny parking jak na warunki śródmiejskie, w których dąży się do eliminacji ruchu indywidualnego, zajmie ok. połowę pętli. Choć plan zagospodarowania dopuszcza jej funkcjonowanie w ograniczonym zakresie, zostanie ona przypuszczalnie całkowicie zlikwidowana. Zarząd Transportu Miejskiego już opracowuje nowe zasady ruchu autobusów.

- Planujemy powstanie nowej pętli na placu w rejonie ulic: Giełguda, 3 Maja oraz Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie utrzymana zostanie istniejąca pętla przy ul. Kolejowej. Rozważamy także skierowanie niektórych linii w głąb Śródmieścia, aby wykonywały pętle uliczne - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska, rozważana jest także możliwość stworzenia nowej siatki połączeń, tak by autobusy nie kończyły biegu w centrum, a jechały dalej np. z Wyspy Sobieszewskiej na górny taras, co jest w tej chwili niemożliwe z powodu ogromnych zatorów drogowych i braku możliwości stworzenia realnego, sztywnego rozkładu jazdy uwzględniającego opóźnienia na trasie.

Na szczęście nim dojdzie do rozpoczęcia jakichkolwiek zmian, na pętli ponownie pojawią się wiaty przystankowe. - Udało nam się porozumieć z prywatną firmą dysponującą wiatami, która zgodziła się postawić tam swoją wiatę. Postawimy ją, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Miejsca

Opinie (197) 3 zablokowane

  • A miało być tak: (4)

    Podczas przetargu urzędnicy ostrzegali deweloperów: - Zmiany planu zagospodarowania działki obok placu Solidarności nie wchodzą w grę. Rok po sprzedaży przekonują: - Zmieniamy plan. Budynek może być wyższy i nie potrzeba w nim tylu miejsc do parkowania
    Do przetargu - który odbył się pod koniec grudnia 2006 r. - stanęło trzech deweloperów: irlandzka Owenass Residential Development, Przedsiębiorstwo Budowlane Górski z Gdańska i Echo Investment - spółka kontrolowana przez kieleckiego miliardera Michała Sołowowa.
    Uchwalony w 1999 r. plan przewiduje w tym miejscu strefę usługową (funkcje preferowane: administracja publiczna, biura i banki). Budynki mogą mieć maksymalną wysokość 38 m, a inwestor musi zadbać o miejsca parkingowe: 300 na obsługę budynku oraz 600 - ogólnodostępnych.
    Wygrała spółka Sołowowa. Kupiła działkę (o powierzchni 0,7 hektara) za 21 mln zł - 25 proc. płatne od razu, a potem - co rok 3 proc. wylicytowanej kwoty.
    W lipcu 2007 r. Echo Investment pokazało projekt biurowca, któremu nadano nazwę Tryton. Do dzisiaj budowa nie ruszyła. Do pracy ruszyło za to komunalne Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje nowy plan zagospodarowania. O jego zmianę wystąpiło Echo Investment. Prezydent i radni przychylili się do wniosku dewelopera.
    Zgodnie z uchwałą rady miasta nowy plan ma dopuścić zabudowę o wysokości 49,5 m (Tryton zamiast 10, miałby 13 kondygnacji), a także ograniczyć liczbę miejsc parkingowych. Ile będzie ich dokładnie? - Jeszcze nie wiadomo - słyszymy od planistów w BRG. Ale Echo Investment na swojej stronie internetowej precyzyjnie już teraz informuje: Tryton będzie miał 13 kondygnacji i 422 miejsca postojowe.
    Bogdan Górski, deweloper, którego firma także starała się o kupno działki, decyzji gdańskich urzędników komentować nie chce. Ale przyznaje: - Nie walczyłem w licytacji zbyt mocno, bo odstraszał mnie wymóg dużej liczby miejsc parkingowych. Wiadomo, wybudowanie takiego parkingu nie jest ani proste, ani tanie.
    - Miasto powinno najpierw zmienić plan zagospodarowania przestrzennego, a potem dopiero ogłaszać przetarg na jego sprzedaż. Wtedy wszyscy mieliby równe szanse - uważa Kazimierz Koralewski, szef klubu radnych PiS w gdańskiej radzie miasta. - Inna kolejność działań budzi wątpliwości.
    Rzecznik Echo Investment nie odbierał wczoraj telefonu. Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za planowanie przestrzenne, był na urlopie.
    Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska:
    Co do parkingów - od 1999 r. zmieniła się polityka miasta. Nowe studium zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tym rejonie ograniczenie liczby miejsc parkingowych. Chcemy zwiększyć obsługę tych terenów komunikacją miejską. Dlatego władze przychyliły się do wniosku o zmniejszenie parkingu.
    A teraz proszę - dodatkowy parking poza przetargiem. Ciekawe dlaczego? :)

    • 17 1

    • Wyluzuj - kto to przeczyta oprócz ciebie i twojego szefa ? (1)

      • 2 3

      • Ja sam sobie szefem

        A jak głowa boli od czytania i oczy ropieją, to nie czytaj.

        • 4 0

    • ktoś musiał wziąć w łapę

      skoro dla udogodnień pod prywatną inwestycję zburzono do tej pory 3 kamienice komunalne, a teraz się mówi o likwidacji zajezdni. Gdańsk miastem deweloperów...

      • 5 0

    • nie dlaczego

      tylko kto i za ile.

      • 0 0

  • BEZEDURA

    Takiej bzdury to dawno tu nie czytałem . Zlikwidowac pętlę autobusową na rzecz parkingu ?????? Na Wałowej juz prawie pętli nie ma , na Jana z Kolna parking , A gdzie autobusy ??? Na księżycu ? Od dawna wiem , że w ZTM siedzą ignoranci , banda małolatów bawiąca sie w komunikację , ale taki pomysł to już przekracza wszelkie granice . " Pętle uliczne " !!! Gdzie , naokoło Madisona , czy Krewetki ? Bez kibla , bez miejsca do wypicia herbaty ? A zima ? Co , z****...ny TOI TOI ? Proponuję p.Ziomkowskiemu aby skorzystał z takiego kibla przy - 20 zimą ! Ludzie to najbardziej debilny pomysł w dziejach Gdańska .Wszyscy chcą super komunikacji , ale jak najdalej od siebie . Jeszcze ZTM przyjdzie w łachę , po prośbie . Na EURO . A wtedy kierowcy skierują to porąbaną firmę - do diabła . Niech p. Ziomkowski sam wozi kibiców . Na TOI TOIu . P.S. A gdzie są te słynne parkingi podziemne na Podwalu Staromiejskim ????? w Du...ie !!!!

    • 12 1

  • 5zł za godzinę na parkingu czy więcej zlodzieje? (1)

    • 4 1

    • nie złodzieje tylko zarządzający przestrzenią miejską

      prywatnemu zawłaszczaniu publicznej przestrzeni przez darmowo parkujące samochody nasze stanowcze NIE!

      • 2 1

  • chory pomysł (1)

    myslę że zanim dojdzie do realizacji to kogoś uleczą

    • 2 0

    • albo w końcu zaczną znajdywać tych

      którzy mimo korporacyjnych pensji biorą w łapę

      • 1 0

  • W Gdańsku -norma,brak wyobrażni władz!!!!!!!!!! (2)

    W G-ku to norma! FIKU MIKU i zmiana planu.Tak było z JPII. Zabrakło wtedy i teraz wyobrażni. A co z piękna dyrekcja Kolejową- podwyższenie Trytonu spowoduje ,że górą zza pleców DYREKCJI WYLEZIE TO SZKLANE PASKUDZTWO i piękna panorama runie.

    • 6 1

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 0

    • analfabetka

      • 0 0

  • ja uwadzam ze gdansk lepiej tylko komunkasja

    gdansk lepiej komunikacja i taxi surer . a parkigi i samochody to gupota nie poczebny bo wiem ze kierowca samochody jest leniwy i niemajo siły jak tary dzady

    • 2 1

  • Nie ma to jak wchodzić w d..... developerom. Zrównoważony rozwój po gdańsku.....

    Nie ma to jak wchodzić w d..... developerom. Zrównoważony rozwój po gdańsku.....

    • 3 0

  • niezła machloja z tym trytonem

    musiała gruba kasa wpadać do kieszeni niektórych gdańskich możnowładców.

    • 9 0

  • I pomysleć , jak wielki parking wielopoziomowy mógł być na miejscu ECSu...Ale na poważnie . Miasto ma w d...e mieszkańców : najpierw zachęca do komunikacji a potem zabiera im wiaty . Następnie pasażerów będzie obsługiwał kierowca z zasr...rękami z TOI TOIa ( bo nie ma gdzie umyć rąk ) Ale pasażerowi będzie wszystko jedno : sam wcześniej zdechnie w deszczu i na mrozie - bez wiaty i ławki .

    • 4 0

  • gucio (1)

    Ale ogromna prosba do ztm postawcie wiate na wyjezdzie z jana z kolna jedna tak zeby pasazerowie mogli sie schronic,aautobusy by podjezdzały z miejsca parkowania pod ten jeden przystanek zabierały pasażerów i odjeżdzały bo się juz niemiescimy i sa problemy z punktualnym wyjazdem jeden drugiego blokuje w zatokach autobusowych.

    • 5 0

    • oj gucio

      Gucio to za dużo myślenia dla Panów Dobaczewskiego i Zomkowskiego.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane