• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM idzie na zakupy. Ponad 130 mln zł na tramwaje i autobusy

Michał Brancewicz
22 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo to na razie najnowszy nabytek w taborze ZKM Gdańsk. Dwukierunkowa Pesa Jazz Duo to na razie najnowszy nabytek w taborze ZKM Gdańsk.

24 autobusy, w tym mini i midibusy oraz 15 dwukierunkowych tramwajów zamierza kupić gdański ZKM w przetargu, który zostanie ogłoszony w styczniu. Pojazdy pojawią się na ulicach pod koniec przyszłego roku i w pierwszej połowie 2017. Zakup pochłonie ponad 130 mln zł.



Na jaką komunikację powinien stawiać Gdańsk?

Od prawie dekady w Gdańsku przybywa nowych tras tramwajowych. Osiem lat temu pasażerowie mogli cieszyć się z otwarcia linii na Chełm, potem - przed Euro 2012 - została ona przedłużona do pętli Łostowice-Świętokrzyska. W tym roku uruchomiono trasę z Siedlec na Morenę.

Do obsługi tej trasy ZKM kupił pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Równolegle trwał proces modernizacji 16 składów N8C sprowadzonych z niemieckiego Kassel.

Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku ruszy budowa kolejnej nowej trasy tramwajowej. W ramach projektu Nowa Bulońska Północna powstanie linia wraz z jedną nitką jezdni od tzw. odnogi w Bulońską na Morenie do skrzyżowania Jabłoniowej z Warszawską na Ujeścisku. A w planach na następne lata jest realizacja kolejnych tras.

Czytaj więcej: Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

To wszystko sprawia, że do obsługi coraz dłuższych tras potrzeba coraz większej liczby tramwajów. Dlatego ZKM zaplanował wydanie ponad 130 mln zł na nowe pojazdy.

- Przetarg na zakup 15 dwukierunkowych tramwajów zostanie ogłoszony najprawdopodobniej w styczniu - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk. - Ich dostawa powinna odbyć się do połowy 2017.
Przy okazji Gdańsk zrobi krok w stronę pozbycia się ostatnich pojazdów z wysoką podłogą. Chodzi o wysłużone "stopiątki", czyli tramwaje Konstal 105Na.

- Wciąż mamy na stanie 36 takich wagonów - informuje rzecznik.
Plany ZKM-u ucieszą także pasażerów korzystających na co dzień z autobusów. Firma zamierza zamówić 24 nowe pojazdy, w tym 19 autobusów krótkich (12-metrowych) oraz trzy midibusy i dwa minibusy.

- W tym przypadku również przetarg powinien zostać ogłoszony w styczniu, a dostawa nastąpi pod koniec 2016 roku - mówi Mongird.
Ostatni duży zakup (nie licząc sześciu minibusów w 2013) miał miejsce w Gdańsku cztery lata temu. W 2011 roku miejska spółka kupiła 22 nowe Mercedesy za 25 mln zł.

Według szacunków na nowe zakupy ZKM wyda ok. 132,75 mln zł. Lwią część stanowić będą koszty tramwajów (112,5 mln zł), pozostałe 20,25 mln zł zostanie wydane na autobusy. A to będzie dopiero pierwsza planowana partia taboru. W następnych latach ZKM nabędzie kolejnych 18 tramwajów oraz 45 autobusów.

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • I tak do Brzeżna będą jeżdziły największe trupy Konstale! (2)

    prawda panie prezesie!

    • 12 16

    • na linii 5 codziennie jeżdzą 2 swingi, a na 3 trupy są przez Stogi a nie przez Brzeźno (1)

      • 4 2

      • Ja jeżdzę tylko 3!

        • 1 3

  • No widac Lisicki dziala czas na kolejne walki

    • 7 4

  • Czy wreszcie autobusy na LPG/CNG?

    Czy dalej trujące śmierdziele?

    • 15 15

  • w (6)

    Dlaczego sprowadzamy ciągle złom z Niemiec.Trzeba krajowy produkt kupować.Naszej produkcji są ładniejsze

    • 27 12

    • kupowac pese bydgoska bo polska (2)

      • 6 7

      • dobrze ze`podkresliles (1)

        ze`polska,`bo pomyslalbym, ze z Peru

        • 5 2

        • ale jest fatalnie zaprojektowana

          na pewno nie pod "pasażerów" - to nie przeszło testów na zachód od Odry. Nigdzie.

          • 5 1

    • N8C jest starsze niż 105-ki

      • 4 3

    • jesteś (1)

      typowym PiSdzielcem....popierasz polskie ale nie wiesz skąd wziąć kasę na ich zakup......A propos tzw "krajowego "produktu.60-70% podzespołów pochodzi min. z Niemiec......

      • 8 1

      • więcej Pendolino powstało w Polsce niż Pesy. To jest dopiero żenada.

        • 0 0

  • Mini busy

    czy to ten sam bubel który jeździ na trasie 100? one nadają się do wożenia worków kartofli, towarowe - sztywne zawieszenie, słaba klimatyzacja....

    • 20 5

  • Co z tego że nowy tabor skoro standardy jak w Bangladeszu (4)

    Dziś aby zachęcić ludzi do przesiadki z własnego samochodu na KM, należy zaoferować przede wszystkim: 1) atrakcyjny czas przejazdu 2)gwarancję miejsca siedzącego. W gdańskich tramwajach nie ma ani jednego ani drugiego, w dodatku składy zamawiane są za krótkie, a żeby upchać w nich więcej osób, stosuje się archaiczny układ siedzeń 1+1

    • 23 13

    • "archaiczny" układ siedzeń jest po to, żeby ludzie na krótkich trasach mieli szansę się przepchać do wyjścia

      • 5 3

    • jeszcze zagwarantowac

      brak meneli

      • 9 1

    • PESA to dno

      cała ergonomia od profil, po szmelc na szybach, po śmiechu siedzenia - rozwiązania dla pasażerów na PAŁĘ.

      • 4 1

    • wystarczy gwarancja

      ze miejsca będzie na tyle żeby chociaż była gwarancja ze się do niego da wsiasc.

      • 0 0

  • po co przetarg (4)

    Po co przetarg i tak wiadomo co przyjedzie .tramwaj pessa i autobusy tzw.slonca wielkopolski .solarisy.najwieksze badziewia za najwieksza cene

    • 8 18

    • Co w Solarisie jest badziewnego? (3)

      Skoro takie badziewia, to czemu jeżdżą po całym świecie, a nawet Niemcy je kupują?
      Osobiście wolę jechać jako pasażer Solarisem, który ma bardziej miękkie zawieszenie i szybko się rozpędza niż żółwiem Mercedesem, twardym jak taczka.

      • 10 2

      • silniki i osprzęt są ciekawostką (2)

        lubią się zapalić. Reszta jest ok

        • 1 6

        • silniki sa Scani akurat ;) (1)

          • 4 0

          • ok, ale PESA to dno

            i sr* mnie slinik, mówię o ergonomii i projektowaniu wnętrz. Tam w detalu siedzi cały zaścianek. To DNA szmelcu.

            • 4 2

  • najpierw ulice zrobcie a potem nowy tabor kupujcie bo szkoda autobusow,te ulice wygladaja jak by II wojna sie skonczyla niedawno,wstyd,nie znam miasta w Polsce a duzo jezdze zeby w miescie byly takie dziurawe drogi!!!

    • 20 6

  • Tramwaje są słabe jadą długo, wieczny ścisk, myrta jak szatan, a skasowanie biletu w tym tłumie to cud. Powinni inwestować w szybką kolej niestety. Pociągnąć ja do dzielnic południowych i tyle.

    • 22 13

  • (5)

    Jestem przeciwny budowania linii tramwajowych na Południu. Tramwaj będzie szedł jedną, dwiema ulicami, a poucinać linie autobusowe i tak będą musieli. Południe jest tak zurbanizowane że likwidacja jakichkolwiek linii sprawi 3krotnie większy problem niż na Morenie.

    • 26 15

    • nie myl ekspansji z urbanizacją (3)

      z punktu widzenia urbanistyki, południe to rozległa wieś (suburbia)

      • 5 5

      • i do tego kazda wies ogrodzona jest

        czyli mało kto będzie miał blisko na przystanek ;)

        • 7 0

      • (1)

        I dlatego moim zdaniem tramwaj tam nie ma sensu. Masa deweloperskich osiedli porozrzucanych na dużym obszarze, zamiast w zwartej części.

        • 2 5

        • tramwaj ma sens, ale przystanki nie powinny być tak gęsto rozmieszczone, jak w centrum

          mimo wszystko powinien to być szybki tramwaj, z przystankami nawet co kilometr - ale każdy z nich musi być obsługiwany przez wahadłowe autobusy. Inaczej czas dojazdu z najdalszego przystanku okaże się zabójczy.

          • 8 4

    • O, jak minusują. Oni chcą tramwaj i już. Mógłby być nawet w podwodnym tunelu na Hel, ważne żeby był.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane