• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 pytań do SKM. Przewoźnik odpowiada

Michał Bański
24 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 08:29 (24 kwietnia 2013)

Z racji tego, że pracownicy kierownictwa Szybkiej Kolei Miejskiej często nie orientują się w rzeczywistych potrzebach klientów, chciałbym - za pośrednictwem Trojmiasto.pl - zadać im dziesięć pytań w imieniu wszystkich pasażerów - pisze nasz czytelnik, pan Michał Bański. Prezentujemy także odpowiedzi udzielone przez SKM.



1. Jak często jeździcie państwo SKM? Czy uważacie państwo warunki panujące w pociągach za komfortowe? Według umowy przewozu, przewoźnik (SKM) jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i wygodnego transportu. W jaki sposób zapchane, przepełnione, brudne i stare SKM-ki z często zablokowanymi lub otwartymi w czasie jazdy drzwiami są "komfortowe" i "bezpieczne"?

2. Jeżeli tory od Rumi do Wejherowa (i dalej, do Lęborka i Słupska) są własnością PKP PLK, które podwyższyło opłaty za korzystanie z nich, to dlaczego odbiło się to na cenach biletów u wszystkich mieszkańców Trójmiasta? Dlaczego jedni pasażerowie muszą płacić za bilety innych? Mogę się mylić, ale państwa firma nazywa się "SKM Trójmiasto", a nie "SKM Przewozy Regionalne".

3. Ograniczenie częstotliwości kursowania SKM z 7,5 do 10 minut tłumaczyliście państwo tak: "Z naszych badań wynika, że pasażerom bardzo odpowiada taki rozkład 10 minutowy. Łatwo jest go zapamiętać". Bardzo prosiłbym o opublikowanie lub chociaż przesłanie tych "badań", jestem ich bardzo ciekaw. O ile, oczywiście, były kiedykolwiek przeprowadzone. Zwykła ankieta na portalu Trojmiasto.pl byłaby o wiele bardziej miarodajna, wiarygodna i pokazałaby prawdziwe potrzeby pasażerów.

4. Podczas remontów jeździły potrójne składy/kolejki. Z codziennych obserwacji jasno wynika, że takie powiększone składy przydałyby się w godzinach, gdy zagęszczenie pasażerów jest największe - porannych (7-8) i popołudniowych, kiedy ludzie wracają z pracy lub uczelni (15-17, szczególnie w tych jadących za Gdynię). Tu nie chodzi nawet o ilość miejsc siedzących (bo te zwykle są zajęte już na początkowych stacjach), tylko nawet o miejsce do stania, którego zwyczajnie nie ma. Czemu zarząd SKM tego nie zauważa i nie reaguje na oczywiste potrzeby pasażerów?

5. Dlaczego kontrolerzy biletów z firmy Renoma ignorują bezdomnych, a drobiazgowo sprawdzają zwykłych pasażerów? Tacy bezdomni często zajmują dwa miejsca siedzące ze swoimi siatkami, cuchną, a do tego bywają napastliwi i wulgarni. Nigdy nie widziałem kontrolerów biletów legitymujących bezdomnych lub wypraszających ich z pociągu. Kiedy zwykły pasażer "prześpi" stację lub spóźni się dzień z wykupieniem biletu, jest od razu karany mandatem, "bo i tak zapłaci". Za to menel może spać spokojnie - dosłownie i w przenośni.

6. W okresie wakacyjnym jeździły dwa pociągi z otwartym Wi-Fi dla pasażerów. Choć była to akcja czysto reklamowa, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. W innych miastach internet w środkach komunikacji miejskiej to dziś norma. Czy SKM planuje udostępnić coś takiego dla pasażerów, a jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie potraficie zlikwidować opóźnień, to chociaż dajcie ludziom coś do roboty na czas spędzony w SKM.

7. Kiedy realnie zostanie wymieniony tabor SKM? Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec firmy remontującej składy, a jeśli nie, to dlaczego?

8. Czy nowe składy będą miały większą ilość drzwi (dostosowaną do transportu miejskiego) i klimatyzację (której brak jest szczególnie dotkliwy w okresie letnim)? Jeśli nie, to dlaczego? Czy potraficie państwo wytłumaczyć, w jaki sposób ekrany reklamowe LCD w pociągach są bardziej potrzebne niż większa ilość drzwi lub klimatyzacja?

9. Zarówno w starych, jak i remontowanych (czy raczej: "pudrowanych") składach jest przestrzeń między peronem a pociągiem wielokrotnie większa, niż w podobnych pociągach miejskich tego typu na świecie. Pozostawienie jej tłumaczycie tym, że bez niej składy nie byłyby dostosowane do peronów w Słupsku. Czy nie można by zwyczajnie puszczać tylko tych starych składów do Słupska, a w nowych zlikwidować te dziury, które w dużym stopniu przeszkadzają osobom starszym, rowerzystom czy matkom z wózkami? Znane są sytuacje, gdy pasażerowie wpadali w te dziury. Dlaczego interesy garstki pasażerów spoza Trójmiasta przedkładacie nad potrzeby większości?

10. W wypowiedzi dla Trojmiasto.pl dotyczącej budowy przystanku Gdańsk Śródmieście państwa pracownik stwierdził: "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". Rozumiem, że na linii SKM, w miejscach takich jak Żabianka czy Wrzeszcz, trwają prace remontowe, ale jak budowa stacji położonej za trasą SKM wpływa na zmniejszenie częstotliwości kursowania?

Państwa szczere odpowiedzi na powyższe pytania na pewno wpłyną na zmianę wizerunku państwa firmy w oczach pasażerów.

Na pytania naszego czytelnika odpowiada Dyrektor Marketingu i Sprzedaży PKP SKM, Marcin Głuszek.

1. Przyjmujemy coraz mniej skarg z związku z przepełnionymi składami. W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych, najbardziej popularnych pociągach, zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową. W tym czasie nigdy nie są podstawiane pojedyncze składy, taka sytuacja może wystąpić incydentalnie w wyniku np. defektu składu i szybkiej konieczności podstawienia pociągu rezerwowego. Nasze pociągi są systematycznie czyszczone na zewnątrz (w myjni automatycznej oraz ręcznie) oraz wewnątrz. Problem "nieotwierających" się drzwi może występować najczęściej w zimie, kiedy w tak zwane kieszenie drzwi wpada na postoju śnieg, który potem zamarza. Jest on stale usuwany i notujemy coraz mniej tego typu przypadków. Po modernizacji 21 pociągów SKM, ten problem będzie mocno zminimalizowany, ponieważ połowa składów SKM będzie zmodernizowana, a i mechanizmy sterujące pracą drzwi będą nowe.

2. Podwyższenie opłat za dostęp do infrastruktury (torów), o którym wspomina Czytelnik, wpłynęło na finanse całej firmy. Wzrosły też opłaty za energię trakcyjną, którą zasilane są zarówno pociągi kursujące w obrębie Aglomeracji Trójmiasta, jak i te jadące w kierunku Lęborka i Słupska. Tak też tłumaczyliśmy przyczyny wcześniejszych podwyżek cen biletów. Warto dodać, że podwyżka zawsze przewyższała zakładaną inflację tylko o 1-3 punkty procentowe.

3. Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny. W 2012 roku otrzymaliśmy wiele wniosków dotyczących złej oceny rozkładu, który mocno się zmieniał (z przyczyn związanych z remontami peronów PKP SKM oraz prac PKP PLK - modernizacja linii E 65 Warszawa - Gdynia) właśnie szczególnie w okresie rannego i popołudniowego szczytu. Stąd w 2013 roku decyzja o stałym, niezmiennym rozkładzie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym. W uwagi na remont przystanków Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz wprowadzenie w bieżącym roku częstotliwości jazdy co 7,5 minuty byłoby możliwe w bardzo zmiennym harmonogramie i mocno ograniczone czasowo stąd nasza decyzja o stałym rozkładzie 10-minutowym.

4. Jeszcze raz podkreślmy, jak w odpowiedzi na pytanie nr 1: "W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych najbardziej popularnych pociągach zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową" i naszym zdaniem dobrze rozwiązuje to problem możliwego przepełniania składów.

5. Kontrolerzy firmy ZW Renoma również proszą o okazanie biletów osoby, które wylicza Czytelnik. Dodatkowo informuję, że w miesiącach zimowych połączone patrole SOK SKM oraz agentów ochrony w ciągu każdego dnia wypraszały z pociągów SKM kilkudziesięciu bezdomnych.

6. System bezprzewodowego internetu w systemie Wi-Fi był zapewniany przez firmę, której klient wykupił powierzchnie na pociągu SKM, gdzie prezentował treści reklamowe. Dodatkowo firma obsługująca tego klienta zainstalowała system Wi-Fi tylko czasowo dla potrzeb tej kampanii reklamowej. Z uwagi na bardzo wysokie koszty wprowadzania takiego systemu, SKM nie planuje w najbliższej przyszłości wdrażać tego typu rozwiązań. Przemawia również za tym fakt upowszechniania się masowej usługi dostarczania przez operatorów GSM pakietu dostępu do internetu, który w przystępnej cenie zapewnia możliwość przeglądania stron www oraz obsługi poczty elektronicznej.

7. Modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych musi zostać przeprowadzona do końca roku 2014, to termin wymagany przez program Unii Europejskiej z którego SKM otrzymała dofinansowanie. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jesteśmy w stanie przeprowadzić tę modernizację. Odnośnie ewentualnych kar dla dotychczasowego wykonawcy, o które pyta Czytelnik informuję, że cały czas trwają jeszcze prace naszych prawników, którzy zajmują się tym tematem.

8. Zmodernizowane składy nie będą miały większej liczby drzwi oraz klimatyzacji. Wprowadzenie tych dodatkowych rozwiązań przerosłoby nasze możliwości finansowe.

9. Niestety w obecnej sytuacji taborowej (zbyt mała ilość jednostek) nie jest możliwe wyspecyfikowanie pociągów, które byłyby przeznaczone na linię słupską oraz osobno na przystanki Trójmiasta.

10. Obecny rozkład jazdy zakłada częstotliwość jazdy pociągów SKM w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym co 10 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia i takie rozwiązanie będzie obowiązywać do połowy grudnia br. roku, tzn. do końca rozkładu jazdy pociągów 2012/2013. Jest ono wynikiem potrzeby realizacji zaplanowanych prac, zarówno na infrastrukturze SKM, jak i bezpośrednio do niej przylegającej, czyli należącej do PKP PLK. PKP PLK  prowadzi prace na wiadukcie w pobliżu przystanku Gdańsk Politechnika - zbuduje od nowa cały obiekt, który zlokalizowany jest także pod torami linii nr 250 należącymi do SKM. Taką częstotliwość wymuszają też prowadzone przez SKM modernizacje przystanków Gdańsk Żabianka AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz, których zakończenie planowane jest na koniec września 2013 r.

W tym roku rozpoczniemy również naszą "flagową" inwestycję - budowę przystanku Gdańsk Śródmieście wraz z wydłużeniem torów SKM z peronu nr 3 w Gdańsku Głównym o ponad 1 km w kierunku właśnie tej nowej inwestycji. Po zakończeniu modernizacji Wrzeszcza i Żabianki oraz budowy przystanku Gdańsk Śródmieście (połowa 2014 r.), będziemy mogli mówić o możliwości powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Posiadając nowoczesne własne i niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym, które już funkcjonują na stacjach Gdynia Główna, Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Wrzeszcz, dołączymy do nich stację Gdańsk Śródmieście, która będzie dysponować takim rozwiązaniem torowym, w którym pociągi SKM pojadą w stronę Gdyni, nie przecinając torów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. W grudniu br., kiedy przystanek Gdańsk Śródmieście nie będzie jeszcze ukończony, a wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów SKM, nie wykluczamy do powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Michał Bański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (276) 7 zablokowanych

  • pytanie 13: po co ogrzewacie sklady z rana (3)

    jestem caly mokry rano w pracy. a kurtki w tym scisku nie da sie zdjac. otworzyc okien tez sie nie da bo komus wieje. mamy tyle kasy na ogrzewanie?

    • 63 1

    • (1)

      nie martw się w zimie grzać nie będą

      • 30 0

      • to się wtedy wyrówna

        • 18 0

    • Po to

      by Pan mechanik,Pan kierownik i ktoś tam jeszcze mógł siedzieć w przedziale służbowym w krótkim rekawku.Oni grzeją nie dla ciebie a dla SIEBIE !!!!

      • 28 0

  • Jaaaakieee pitolenie (4)

    Nie mam nic wspólnego z skm, ale spróbuję.
    1. pokaż pan wyniki ankiet, z których wynika, że pociągi jeżdżą z otwartymi drzwiami. bo to jest rzadkość.
    2. taka jest polityka cenowa firmy. idź podyskutuj na stację benzynową.
    3. PR. ankieta w internecie miarodajna? lol.
    4. z kupra ci wyjmiemy te kolejki?
    5. bo z nich i tak się nie da ściągnąć kasy, a z brudasami nikt się nie chce szarpać?
    6. kup sobie pakiet do telefonu i nie pitol.
    7. a weź se sam poszukaj informacji o przetargach. za ciężko?
    8. za reklamy dostajemy kasę, co powoduje mniejsze parcie na podnoszenie cen biletów. klima kosztuje dużo, i to ty za nią zapłacisz.
    9. bo ty jesteś większość, a słupsk to jest garstka. ogarnij się.
    10. dziennikarz napisał, że pracownik powiedział. wbrew pozorom to duża różnica.

    • 26 57

    • "Nie mam nic wspólnego z skm"

      z rozumem też nie, za daleko do łba jak widać

      • 26 2

    • co za bełkot, do szkoły gamoniu

      • 15 1

    • jesteś zwykłym chamem

      pewnie skoligaconym z władzami tego dna i wstydu trójmiasta

      • 13 2

    • Daj już spokój Wojtek nie broń Macieja

      • 1 0

  • Tylko konkurencja wymusza zmiany. (1)

    Ale u nas beton trzyma się dobrze.
    Szkoda tylko że nie tam gdzie trzeba.+

    • 27 1

    • TAAK,niewidzialna ręka rynku,znów te brednie,niewidzialna ręka był w teleranku,i tylko ona się sprawdziła,reszta to chore rojenia Lemingów,Lemingi na skarpę.

      • 1 7

  • Głuszek: nikt nie moze dac Wam tyle ile ja moge Wam obiecac...

    true story

    • 23 1

  • O słodka naiwności

    Czy Pan Bański naprawdę wierzy w szczerość intencji zarządu SKM? Bez jaj. Ta firma kieruje się własnymi prawami, własną logiką, własnym marketingiem, wlasną ekonomią, przy czym określenie własny oznacza, że istnieją np. prawa ekonomii i prawa ekonomii kolejowej.
    Jedyne sensowne rozwiązanie to przejęcie przez samorządy większości udziałów SKM i zaoranie zarządu do poziomu Głuszka.
    Odpowiedzi, które Pan dostanie będą takie jak zwykle. Pokrętne, wskazujące na przyczyny obiektywne. Szkoda czasu.

    • 32 1

  • Podstawowy problem jest taki że SKM zajmuje się tym czym nie powinno. (5)

    Dlaczego SKM nie zajmuje się tym do czego zostało powołane czyli jak sama nazwa wskazuje obsługą połączeń miejskich.
    Po co się pcha na trast do Słupska czy jak kiedyś do Malborka.
    Tamte trasy zostawcie przewoźnikom regionalnym a sami zajmijcie się tym co trzeba czyli trasą z Gdańska do Wejherowa.
    Niestety ale brak konkurencji w tej materii(a wszystko na to wskazuje,bo tak chcą urzędasy)nie doprowadzi do poprawy sytuacji w tym temacie.Im poprostu na tym nie zależy i tyle.Są posady dla kolesi i rodzin jest dobrze.
    Taki chory kraj niestety.

    • 46 2

    • To fakt. (4)

      Tylko czekać jak do Słupska będą doczepiać wagon na kartofle i zwierzynę hodowlaną.

      • 11 2

      • Może i kartofle i świnki (3)

        ale w kwestii kultury osobistej i stosunku do innych ludzi mógłbyć się wiele od miszkanców Słupska nauczyć. Nie miejsce zamieszkania czyni z człowieka chama - co widać na twoim przykładzie.

        • 0 8

        • Ja z daleka omijam pociągi jadące "do" czy "ze" Słupska. (2)

          Odór skarpet jest nie do zniesienia.

          • 5 1

          • to czas żebyś je zmienił (1)

            Zacznij chodzić w sandałach,albo się myć to ci nie będzie śmierdziału z butów Pajacu

            • 1 1

            • ciii, bo jeszcze do sandałów będzie nosił te skarpety

              • 2 1

  • skm powinna miec strefe dezynekcyjną na peronach. same choroby w tych wagonach

    • 19 0

  • Co pięć minut też łatwo zapamiętać (4)

    Kiedyś kolejki jeżdziły co 5, 6 minut potem co 6, 7 minut teraz co 10 minut.Kolejki są zatłoczone a ceny za bilety ciągle rosną.

    • 56 0

    • właśnie! może zróbmy antyakcję reklamową - co 5 min. łatwo zapamiętać!

      tak samo jak co 10 min.!

      • 17 0

    • co minutę, to najłatwiej!

      • 3 0

    • Co godzinę najłatwiej!

      • 1 1

    • jeszcze lepiej gdyby nie trzeba było pamiętać, tylko przychodzić w ciemno

      na peron, wiedząc, że skmki jeżdżą co chwilę i zaraz jakaś przyjedzie. Warszawskie metreo nie posiada rozkładu,bo pociągi jeżdżą co 2.5-3 minuty. Na nasze trójmiejskie warunki częstotliwość 5 minut wystarczyłaby dla osiągnięcia takiego samego efektu...

      • 10 0

  • a może by szanowna Redakcja wysłała te pytania "do wiadomości" do ministra Nowaka? (1)

    może w przerwie wypożyczań zegarków zająłby się swoim zabagnionym podwórkiem?

    • 40 0

    • Nowaka tatuś samochodem do szkoły woził, nie dla takiego rozpieszczonego ...

      takie problemy

      • 3 0

  • Nie jeżdżę SKM ze względu na przepaść dzielącą peron od kolejki (14)

    to horror dla inwalidów, ludzi starszych, ludzi lękających się wysokości i matek z wózkami!!!
    Nie jeżdżę, co nie znaczy, bym nie chciał korzystać (i to często), gdyby to była normalna europejska kolej miejska

    • 49 3

    • MIASTO BEZ BARIER (DLA INWALIDÓW)

      masz wolny wybór: wpadaj w dziurę albo nie jedź. Wolny kraj, wręcz PO-PIS-owy

      • 15 2

    • ta wielka dziura to nawet dla zdrowego jest utrudnienie (1)

      a jak spowalnia wysiadanie...

      • 24 1

      • Gluszek nie wie bo nie jezdzi skmka

        :-)

        • 16 0

    • Z tego względu boję się jechać SKM z psem.

      Masakra jakby mi tam wpadł (a takie wypadki się zdarzają).

      • 6 1

    • NO I JEST ODPOWIEDŹ, TZN. JEJ NIE MA

      zatem horror: peron - wagon trwa i będzie trwać dopóki tacy ludzie będą zarządzali SKM-em

      • 6 2

    • Czyli horror dla nielicznych. A ich problem arcyłatwo rozwiązać. Mówisz: (8)

      "Przepraszam, może mi Pan pomóc?" Każdy pełnosprawny samiec ruszy i powie: "Halk pomagać". To nie jest żadne upokorzenie.

      To nieprawda, że każdy staruszek jest niezaradny. To stereotyp. A stereotypy kłamią.

      Lęk wysokości zaczyna się od I piętra w górę.

      Jeśli dla matki pokonać 20 centymetrów jest wyzwaniem, nie poradzi sobie z byciem matką. Bo nic mniej skomplikowanego nie napotka.

      Zalecam zmienić fundację, która się Tobą opiekuję. Jeśli skąpi, znaczy że defrauduje. Fundacje nie są biedne, tylko udają jak żebracy.

      • 2 17

      • Skąd masz dane o lęku wysokości? (3)

        Ja mam objawy począwszy od 3 szczebla drabiny. Nawet jeśli na ogół "zaczyna się od I piętra w górę", to jest to tylko stereotyp. A stereotypy kłamią.
        Pełnosprawni samce głównie dbają o to, by wejść w pierwszej kolejności: przyjrzyj się wsiadającym - przepuszczanie kobiet, osób starszych jest taką rzadkością, że aż zdumiewa. Na ogół trwa walka o to, kto wsiądzie pierwszy, wciskanie się przed sam nos osobie z mniejszą dawką tupetu...

        • 6 1

        • Twój wymysł z trzecim szbeblem drabiny za bardzo trąci mychą. (2)

          Bo zakładam, że używasz sprawnego narzędzia. Jeśli drabina jest rozklekotana, nie lękasz się wysokości, tylko rozlatującego się rupiecia.

          Pełnosprawne samce oferują pomoc tylko poproszone. Lękają się oferować, bo: mogą usłyszeć iż obrazili tych, którym to zaoferowali. Nikt nie lubi awantur. "Za kogo ty mnie masz, bezczelny gówniarzu?" Arogancja niektórych dziadków ośmiokrotnie przekracza wartościowość ich legendarnego cudownego doświadczenia życiowego. Sugestia, że nie poradzę sobie z dwudziestoma centymetrami obraziłaby mnie do trzeciego pokolenia...

          Cierpisz na syndrom złego świata. Twoja relacja sprawdza mi się najwyżej raz w tygodniu. A SKM jeżdżę cztery razy dziennie. Z wyjątkiem niedziel.

          • 1 4

          • mlody jestes czlowieku i wydaje Ci sie, ze wszystkie rozumy pozjadales... (1)

            ...ale zycie pokazuje swoje oblicze z kazdej mozliwej strony... pozyjesz - zobaczysz, trzba tylko miec otwarty umysl... a inteligencja to nie madrosc wypowiedzi, a madrosc postrzegania swiata, nie tylko z wlasnej perspektywy

            • 4 1

            • Po pierwsze, nie znasz mnie osobiście. Po drugie, bycie młodym nie jest powodem do hańby.

              Pośród nestorów są ludzie, i mądrzy, i niespecjalnie. Pośród młodych są, i mądrzy, i szkoda gadać.

              Dywizje tych którzy dali się przerobić metodą na wnuczka są dowodem, że "doświadczenie życiowe" bywa wielką próżnią. Kupą łajna. Że tak naprawdę to kwestia bardzo indywidualna. W styczniu 2002 roku niejeden staruszek dał się nabrać, że w Polsce właśnie pojawiło się euro. Brali przybysze od nich złotówki, w zamian za banknoty z najróżniejszych krajów o wartości kilku groszy. Czy to nie żałosne?

              Sam jestem zszokowany jak wielu dało się na wnuczka przerobić. Czasem wierzę, że to mistyfikacja.

              Objechałeś mnie jak burą sukę, ale nic a nic argumentów. Więc kto ma rację? To żadna sztuka. To potrafi nawet pięciolatek. Kolejny dowód, na to iż traktowanie z góry, bo stary jest lizusostwem bezmyślnym. Prawdziwa mądrość to gwizdać na to kto kim jest, ale co mówi.

              • 0 0

      • a dlaczego praca na wysokości w przepisach jest od 1 m? (1)

        cwaniaczku, jesteś młody i zdrowy (póki co)

        • 3 1

        • Poważnie, takie są przepisy?

          Widać, że do redagowania dopuszcza się tylko mimozy...

          Niewielu to niewielu. O mnie się nie martw. Zadbać potrafię. Nie licząc dyskryminowania mnie z powodu pełnosprawności. Co gorsza, heteryk.

          • 0 1

      • kasia (1)

        Co za miare masz, która pokazuje 20 cm?! chyba,że jest to miara zarządu skm

        • 1 0

        • A po co bojkotujesz schodki, tylko od razu forsujesz podłogę?

          Nie rób tego, masz 20 centymetrów.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane