• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 pytań do SKM. Przewoźnik odpowiada

Michał Bański
24 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 08:29 (24 kwietnia 2013)

Z racji tego, że pracownicy kierownictwa Szybkiej Kolei Miejskiej często nie orientują się w rzeczywistych potrzebach klientów, chciałbym - za pośrednictwem Trojmiasto.pl - zadać im dziesięć pytań w imieniu wszystkich pasażerów - pisze nasz czytelnik, pan Michał Bański. Prezentujemy także odpowiedzi udzielone przez SKM.



1. Jak często jeździcie państwo SKM? Czy uważacie państwo warunki panujące w pociągach za komfortowe? Według umowy przewozu, przewoźnik (SKM) jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i wygodnego transportu. W jaki sposób zapchane, przepełnione, brudne i stare SKM-ki z często zablokowanymi lub otwartymi w czasie jazdy drzwiami są "komfortowe" i "bezpieczne"?

2. Jeżeli tory od Rumi do Wejherowa (i dalej, do Lęborka i Słupska) są własnością PKP PLK, które podwyższyło opłaty za korzystanie z nich, to dlaczego odbiło się to na cenach biletów u wszystkich mieszkańców Trójmiasta? Dlaczego jedni pasażerowie muszą płacić za bilety innych? Mogę się mylić, ale państwa firma nazywa się "SKM Trójmiasto", a nie "SKM Przewozy Regionalne".

3. Ograniczenie częstotliwości kursowania SKM z 7,5 do 10 minut tłumaczyliście państwo tak: "Z naszych badań wynika, że pasażerom bardzo odpowiada taki rozkład 10 minutowy. Łatwo jest go zapamiętać". Bardzo prosiłbym o opublikowanie lub chociaż przesłanie tych "badań", jestem ich bardzo ciekaw. O ile, oczywiście, były kiedykolwiek przeprowadzone. Zwykła ankieta na portalu Trojmiasto.pl byłaby o wiele bardziej miarodajna, wiarygodna i pokazałaby prawdziwe potrzeby pasażerów.

4. Podczas remontów jeździły potrójne składy/kolejki. Z codziennych obserwacji jasno wynika, że takie powiększone składy przydałyby się w godzinach, gdy zagęszczenie pasażerów jest największe - porannych (7-8) i popołudniowych, kiedy ludzie wracają z pracy lub uczelni (15-17, szczególnie w tych jadących za Gdynię). Tu nie chodzi nawet o ilość miejsc siedzących (bo te zwykle są zajęte już na początkowych stacjach), tylko nawet o miejsce do stania, którego zwyczajnie nie ma. Czemu zarząd SKM tego nie zauważa i nie reaguje na oczywiste potrzeby pasażerów?

5. Dlaczego kontrolerzy biletów z firmy Renoma ignorują bezdomnych, a drobiazgowo sprawdzają zwykłych pasażerów? Tacy bezdomni często zajmują dwa miejsca siedzące ze swoimi siatkami, cuchną, a do tego bywają napastliwi i wulgarni. Nigdy nie widziałem kontrolerów biletów legitymujących bezdomnych lub wypraszających ich z pociągu. Kiedy zwykły pasażer "prześpi" stację lub spóźni się dzień z wykupieniem biletu, jest od razu karany mandatem, "bo i tak zapłaci". Za to menel może spać spokojnie - dosłownie i w przenośni.

6. W okresie wakacyjnym jeździły dwa pociągi z otwartym Wi-Fi dla pasażerów. Choć była to akcja czysto reklamowa, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. W innych miastach internet w środkach komunikacji miejskiej to dziś norma. Czy SKM planuje udostępnić coś takiego dla pasażerów, a jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie potraficie zlikwidować opóźnień, to chociaż dajcie ludziom coś do roboty na czas spędzony w SKM.

7. Kiedy realnie zostanie wymieniony tabor SKM? Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec firmy remontującej składy, a jeśli nie, to dlaczego?

8. Czy nowe składy będą miały większą ilość drzwi (dostosowaną do transportu miejskiego) i klimatyzację (której brak jest szczególnie dotkliwy w okresie letnim)? Jeśli nie, to dlaczego? Czy potraficie państwo wytłumaczyć, w jaki sposób ekrany reklamowe LCD w pociągach są bardziej potrzebne niż większa ilość drzwi lub klimatyzacja?

9. Zarówno w starych, jak i remontowanych (czy raczej: "pudrowanych") składach jest przestrzeń między peronem a pociągiem wielokrotnie większa, niż w podobnych pociągach miejskich tego typu na świecie. Pozostawienie jej tłumaczycie tym, że bez niej składy nie byłyby dostosowane do peronów w Słupsku. Czy nie można by zwyczajnie puszczać tylko tych starych składów do Słupska, a w nowych zlikwidować te dziury, które w dużym stopniu przeszkadzają osobom starszym, rowerzystom czy matkom z wózkami? Znane są sytuacje, gdy pasażerowie wpadali w te dziury. Dlaczego interesy garstki pasażerów spoza Trójmiasta przedkładacie nad potrzeby większości?

10. W wypowiedzi dla Trojmiasto.pl dotyczącej budowy przystanku Gdańsk Śródmieście państwa pracownik stwierdził: "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". Rozumiem, że na linii SKM, w miejscach takich jak Żabianka czy Wrzeszcz, trwają prace remontowe, ale jak budowa stacji położonej za trasą SKM wpływa na zmniejszenie częstotliwości kursowania?

Państwa szczere odpowiedzi na powyższe pytania na pewno wpłyną na zmianę wizerunku państwa firmy w oczach pasażerów.

Na pytania naszego czytelnika odpowiada Dyrektor Marketingu i Sprzedaży PKP SKM, Marcin Głuszek.

1. Przyjmujemy coraz mniej skarg z związku z przepełnionymi składami. W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych, najbardziej popularnych pociągach, zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową. W tym czasie nigdy nie są podstawiane pojedyncze składy, taka sytuacja może wystąpić incydentalnie w wyniku np. defektu składu i szybkiej konieczności podstawienia pociągu rezerwowego. Nasze pociągi są systematycznie czyszczone na zewnątrz (w myjni automatycznej oraz ręcznie) oraz wewnątrz. Problem "nieotwierających" się drzwi może występować najczęściej w zimie, kiedy w tak zwane kieszenie drzwi wpada na postoju śnieg, który potem zamarza. Jest on stale usuwany i notujemy coraz mniej tego typu przypadków. Po modernizacji 21 pociągów SKM, ten problem będzie mocno zminimalizowany, ponieważ połowa składów SKM będzie zmodernizowana, a i mechanizmy sterujące pracą drzwi będą nowe.

2. Podwyższenie opłat za dostęp do infrastruktury (torów), o którym wspomina Czytelnik, wpłynęło na finanse całej firmy. Wzrosły też opłaty za energię trakcyjną, którą zasilane są zarówno pociągi kursujące w obrębie Aglomeracji Trójmiasta, jak i te jadące w kierunku Lęborka i Słupska. Tak też tłumaczyliśmy przyczyny wcześniejszych podwyżek cen biletów. Warto dodać, że podwyżka zawsze przewyższała zakładaną inflację tylko o 1-3 punkty procentowe.

3. Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny. W 2012 roku otrzymaliśmy wiele wniosków dotyczących złej oceny rozkładu, który mocno się zmieniał (z przyczyn związanych z remontami peronów PKP SKM oraz prac PKP PLK - modernizacja linii E 65 Warszawa - Gdynia) właśnie szczególnie w okresie rannego i popołudniowego szczytu. Stąd w 2013 roku decyzja o stałym, niezmiennym rozkładzie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym. W uwagi na remont przystanków Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz wprowadzenie w bieżącym roku częstotliwości jazdy co 7,5 minuty byłoby możliwe w bardzo zmiennym harmonogramie i mocno ograniczone czasowo stąd nasza decyzja o stałym rozkładzie 10-minutowym.

4. Jeszcze raz podkreślmy, jak w odpowiedzi na pytanie nr 1: "W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych najbardziej popularnych pociągach zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową" i naszym zdaniem dobrze rozwiązuje to problem możliwego przepełniania składów.

5. Kontrolerzy firmy ZW Renoma również proszą o okazanie biletów osoby, które wylicza Czytelnik. Dodatkowo informuję, że w miesiącach zimowych połączone patrole SOK SKM oraz agentów ochrony w ciągu każdego dnia wypraszały z pociągów SKM kilkudziesięciu bezdomnych.

6. System bezprzewodowego internetu w systemie Wi-Fi był zapewniany przez firmę, której klient wykupił powierzchnie na pociągu SKM, gdzie prezentował treści reklamowe. Dodatkowo firma obsługująca tego klienta zainstalowała system Wi-Fi tylko czasowo dla potrzeb tej kampanii reklamowej. Z uwagi na bardzo wysokie koszty wprowadzania takiego systemu, SKM nie planuje w najbliższej przyszłości wdrażać tego typu rozwiązań. Przemawia również za tym fakt upowszechniania się masowej usługi dostarczania przez operatorów GSM pakietu dostępu do internetu, który w przystępnej cenie zapewnia możliwość przeglądania stron www oraz obsługi poczty elektronicznej.

7. Modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych musi zostać przeprowadzona do końca roku 2014, to termin wymagany przez program Unii Europejskiej z którego SKM otrzymała dofinansowanie. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jesteśmy w stanie przeprowadzić tę modernizację. Odnośnie ewentualnych kar dla dotychczasowego wykonawcy, o które pyta Czytelnik informuję, że cały czas trwają jeszcze prace naszych prawników, którzy zajmują się tym tematem.

8. Zmodernizowane składy nie będą miały większej liczby drzwi oraz klimatyzacji. Wprowadzenie tych dodatkowych rozwiązań przerosłoby nasze możliwości finansowe.

9. Niestety w obecnej sytuacji taborowej (zbyt mała ilość jednostek) nie jest możliwe wyspecyfikowanie pociągów, które byłyby przeznaczone na linię słupską oraz osobno na przystanki Trójmiasta.

10. Obecny rozkład jazdy zakłada częstotliwość jazdy pociągów SKM w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym co 10 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia i takie rozwiązanie będzie obowiązywać do połowy grudnia br. roku, tzn. do końca rozkładu jazdy pociągów 2012/2013. Jest ono wynikiem potrzeby realizacji zaplanowanych prac, zarówno na infrastrukturze SKM, jak i bezpośrednio do niej przylegającej, czyli należącej do PKP PLK. PKP PLK  prowadzi prace na wiadukcie w pobliżu przystanku Gdańsk Politechnika - zbuduje od nowa cały obiekt, który zlokalizowany jest także pod torami linii nr 250 należącymi do SKM. Taką częstotliwość wymuszają też prowadzone przez SKM modernizacje przystanków Gdańsk Żabianka AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz, których zakończenie planowane jest na koniec września 2013 r.

W tym roku rozpoczniemy również naszą "flagową" inwestycję - budowę przystanku Gdańsk Śródmieście wraz z wydłużeniem torów SKM z peronu nr 3 w Gdańsku Głównym o ponad 1 km w kierunku właśnie tej nowej inwestycji. Po zakończeniu modernizacji Wrzeszcza i Żabianki oraz budowy przystanku Gdańsk Śródmieście (połowa 2014 r.), będziemy mogli mówić o możliwości powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Posiadając nowoczesne własne i niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym, które już funkcjonują na stacjach Gdynia Główna, Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Wrzeszcz, dołączymy do nich stację Gdańsk Śródmieście, która będzie dysponować takim rozwiązaniem torowym, w którym pociągi SKM pojadą w stronę Gdyni, nie przecinając torów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. W grudniu br., kiedy przystanek Gdańsk Śródmieście nie będzie jeszcze ukończony, a wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów SKM, nie wykluczamy do powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Michał Bański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (276) 7 zablokowanych

  • cieszcie sie (8)

    że macie możliwość w stosunkowo krótkim czasie przemieszczać sie pomiędzy miastami w Trojmiescie i okolicach, że nie musicie stać w korkach, że nie musicie sie przesiadac 5 razy z autobusu do autobusu ( chcąc dojechać np. z Redy do Gdańska), a nie tylko narzekacie. Polacy to jednak wieczni malkontenci i do tego (jak ktoś wcześniej napisal) najwięcej mają do powiedzenia na temat spraw o których nie mają pojęcia!
    Dodam że z SKMka nie mam nic wspólnego, no może tyle że codzień nią jeżdżę. Pozdrawiam narzekajacych i życzę więcej pozytywnego podejscia do życia:)

    • 12 35

    • brawo (2)

      Masz rację - cieszcie się, że nie musicie jeździć dorożkami! Podoba mi się Twój dystans do życia Pasażerko. Mogę być Twoim chłopakiem?? :)

      • 13 2

      • Musiałbyś być trzymany w zarządzie SKM za członka

        • 8 0

      • Jesteś zbyt rozpieszczony.

        Dla średnio rozpieszczonych 100% postulatów spływa jak po kaczce.

        • 0 0

    • (1)

      Nie sądzę, aby większość uwag miała charakter malkontencki. Jeśli wiadomo, że jest to jedyna w Polsce dochodowa (!) naziemna linia kolejowa, to do czegoś to jednak zobowiązuje. Może i wagony nie będą super i niezawodne, ale już śmierdzącego menela można usunąć "bezinwestycyjnie", prawda? Podobnie, jeśli chodzi o decyzje kierowania kolejki w jakieś dzikie i odludne kierunki (Słupsk, Lębork).

      • 3 3

      • menele

        Szanowny Specjalisto!
        Do usunięcia meneli dzwoni się po SOK SKM. Ja zawsze tak robię i interweniują. Czy TY chociaż raz tak zrobiłeś?? Albo chociaż znasz ich numer telefonu?? Pyszczyć jest łatwo, ale jak działanie "to nie ja - niech inni zrobią". Typowe polskie podejście...

        • 0 0

    • masz rację

      Powinni się wszyscy cieszyć ze nie musimy jak w Indiach jeździć poprzyczepiani do wagonów i na dachu,tylko sobie sobie w środku siedzimy. Wiecej optymizmu ludziska, bo klimat mamy chlodniejszy, w zimie byłoby gorzej.

      • 1 1

    • gdyby nie bylo na co narzekac... (1)

      to pewnie bysmy nie narzekali, ale tak nie jest droga pasazerko.

      • 1 0

      • ;)

        @Pasażer...mój Mężuś nie byłby chyba zadowolony;) @gg...niestety mam wrażenie, że narzekamy nawet wtedy kiedy nie ma ku temu powodów;/ świata nie zmienimy- pozostaje nam się tylko baaardzo cieszyć z tego co mamy:) są ludzie którzy mają gorzej (choćby przykład Indii przytoczony przez anię)
        Uśmiechu życzę;)

        • 0 0

  • Kierunek Tczew

    Czy i kiedy SKM powróci na trasy w kierunku Tczewa?

    • 4 4

  • Pytanie 11. Dlaczego SKM ciągle przerasta problem ogrzewania i wentylacji składów?

    Pakujecie miliony złotych w wymianę czoła pociągu by wyglądał na nowszy niż jest natomiast nie stać was na zmianę termostatu na ... działający!

    • 35 1

  • SKM ?

    W ubiegłych latach do wycofania modraków, tych składów z odszkodowań z II wojny światowej z Berlina, trójmiejska SKM-ka była wiodącą tego rodzaju koleją w Polsce. A co mamy teraz ?
    W weekendy co pół godziny skład z 2 jednostek przestarzałych, brudnych zatłoczonych i zawsze jakieś wytłumaczenia, a to trakcje ukradli, a to awaria. Niestety obecnie nasza SKM jest najgorszą tego rodzaju koleją w Polsce. Wyprzedziły nas wszystkie, wystarczy zobaczyć Warszawską SKM, Ślaską czy inne.

    • 24 0

  • W odpowiedzi... (2)

    Pytałam o klimatyzację w SKM to stwierdzili, że nie będzie to funkcjonować, bo SKM się za często zatrzymuje. Jakoś w tramwaju jest klimatyzacja, a też się często zatrzymuje...także ten argument uznałam za śmieszny. To samo z przepełnieniem kolejek, według badań (jakich badań? kto w nich uczestniczył?!) zapełnienie pociągów SKM jest maksymalnie w granicach 70%. Taką odp. uzyskałam. To ja się pytam ile wynosi 100%???czy 100% jest wtedy, gdy ludzie jeżdżą na dachu????

    Zobaczycie, że SKM albo nie odpowie na te pyt.albo będzie to jeden wielki bełkot;)

    • 41 1

    • haha uśmiałam się z tego 100% :) :)

      • 0 0

    • Mówiłam, że odpowiedzią będzie bełkot;) nie pomyliłam się, hehe

      • 1 0

  • Kiedy wrócą SKM-ki do Pruszcza??? (1)

    Do tych wszystkich pytań dodałbym jeszcze jedno - kiedy zostanie przywrócony ruch SKM-ek między Gdańskiem a Pruszczem??? Czy na tym odcinku na prawdę są prowadzone tak intensywne prace remontowe, że ruch kolejek spowodowałby ich zatrzymanie???

    • 15 2

    • Najlepiej nigdy, może jednak spowoduje się przez to spadek suburbanizacji trójmiasta. Ceny mieszkania w trójmieście w tym momencie są identyczne jak w Pruszczu, więc nie jest już argumentem ceny mieszkań.

      • 0 1

  • dawno temu (1)

    Pamiętam jak z Rodzicami jeździłem skm 30 lat temu, składy kursowały co 5 min, zero tłoku było ale to już nie wróci..

    • 14 0

    • jezdzily co 5 minut...zebys mial czas stac po 30 godzin po nową mebloscianke

      • 1 5

  • a w jakich miastach Polski wifi w komunikacji to normalna sprawa?

    serio pytam... bo kupie sobie w takim miescie bilet 24 godzinny i będę czatował z babeczkami

    • 3 6

  • Panie Głuszek...

    ...bzdury !!! Proszę sprawdzić co wyjeżdża z Gdańska o 6.20 do Cisowej....jedna jednostka, od Wrzeszcza zapchana.Proszę sprawdzić co wyjeżdża z Gdyni do Gdańska o 12.15, podpowiem bo Pan nie wiesz co pan mówisz jedna jednostka ze Słupska totalnie zapchana....i tak jest dzień w dzień.A że skarg jest coraz mniej....ludziom rece opadaja bo skargi nic nie wnoszą, oprócz pokrętnych wypowiedzi

    • 37 0

  • Pozdro (1)

    Pozdrowienia dla pana Bartka Buczka z zarządu SKM!

    • 1 4

    • Jasne...

      toż to główny hamulcowy tej "firmy" Pan "dyrektor" słynie z zamiłowania do zbierania pamiątek kolejowych....Wśród wielu eksponatów udało mu się zebrać sporą kolekcję zabytkowego taboru i to będącego w ruchu....istny skansen sobie założył.Pozdrowienia przez głęboki las dyrektorku

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane