• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdyni z opóźnieniem przyszły trolejbusy i miasto nie naliczyło kar

    Jak to możliwe?

    • 16 1

  • (3)

    Fajne. Tak bez miejsc siedzacych

    • 22 2

    • (2)

      no tak, powinny być tylko miejsca siedzące, tramwajem jedzie się dość daleko, to Kijów to Monachium.

      • 3 9

      • Wlasnie do Monachium to przedstawiciele miasta powinni sie udac zeby zobaczyc, jak sprawna i wygodna komunikacja miejska powinna wygladac. ale nam blizej do kijowa.

        • 8 1

      • Jade do pracy 40 minut i stanie tyle czasu to masakra. Dodatkowo wnetrze jest tak zorganizowane ze stojacy depcza siedzacym poo stopach

        • 5 2

  • PESA

    flagowy okręt gospodarczego cudu pisu

    • 15 12

  • kolejny sukces (1)

    dobrej zmiany. PESA miała problemy jak była prywatna, opóźnienia, niedoróbki itp. Ale to co się teraz wyczynia przechodzi wszelkie granice

    • 17 6

    • No widzisz, a jednak Gdańsk ciągle zamawia z Pesy

      Ale Ty wszystko wiesz lepiej

      • 3 2

  • Czy Gdańsk zacznie w końcu kiedyś zamawiać tramwaje? (3)

    Bo na razie to są tylko bydłowozy... Ostatnie normalne tramwaje to Bombardiery i Dortmundy...

    • 33 24

    • Wyprowadź się z powrotem na Podkarpacie (1)

      tam masz prywatne lotnictwo Air Kuchcinsky

      • 5 12

      • jeździsz tymi tramwajami?

        Tu jest mniej miejsc siedzących niz w tych kańciastych co jeździły w latach 60tych. O modelu 105 z lat 80-tych nawet nie wspominam. trzeba kupować długie tramwaje, a nie tanie.
        przy okazji. Dlaczego w tytule mamy "już w Gdańsku"?
        Bardziej odpowiednie byłoby "w końcu" "wreszcie" "dotarło do Gd".

        • 14 2

    • zapewne

      znajac filozofie naszego zkm to faktycznym powodem zamawiania pojazdow z najmniejsza iloscia miejsc siedzacych w kraju, o ile nie w Europie, jest chec pozbycia sie problemow ze sprzataniem i czyszczeniem.

      • 6 2

  • Chyba dopiero, a nie już... (1)

    Ponadto, gdyby nie PiS, zobaczylibyśmy te tramwaje jak świnia niebo.....

    • 11 21

    • Napisz do redakcji nie na forum

      • 1 0

  • PESA - narodowy pieszczoch pod opieką rządu (2)

    a za kary zapłaci podatnik
    bylejakość i nieterminowe dostawy - oto wyroby narodowego pieszczocha
    no i dotacja, dotacje, dotacje - bo zysk jak w socjalizmie - wartość dodana

    • 16 13

    • (1)

      Tak z ciekawości - pendolino było na czas?
      I kto za kary zapłacił, alstom czy podatnik przepłacając teraz za naprawę rozbitka?

      I jak to możliwe, że Ci wspaniali, piszący tutaj komentarze Polacy takie kiepskie produkty produkują? Bo rozumiem, że ta bylejakość i opóźnienia to nie tylko w Pesie, ale we wszystkich polskich firmach.

      • 2 1

      • Jak w PRL

        W Państwowych owszem . Wszystko jest do d...y.

        • 0 0

  • optymista

    Tylko narzekacie!

    • 10 4

  • Lubię tramwaje Pesy, ale (2)

    latem klima w nich jest zbyt mocna. Jest zbyt zimno, zdecydowanie za duża różnica temperatury wewnątrz i na zewnątrz tramwaju.

    • 9 18

    • jeszcze sie taki nie urodził co by wszystkim dogodził...

      • 10 1

    • Pesie można wiele zarzucić

      i wielu przypadkach będą to uzasadnione pretensje, ale akurat wątpię aby to producent miał wpływ na to jak motorniczy ustawi klimę

      • 9 1

  • Hahahha dwa lata je produkują i dalej nie zrobili, a teraz się zasłaniają covid 19 ;D oni z każdym kolejnym tramwajem robią nowe zamowienie i czekają na transport? Skoro maja kontrakt na 15 pojazdów to nie mogli od razu zamówić podzespołów na 15 sztuk? Tylko będą składać 15 zamówień?

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane