• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • S PO KO , chwilunia . (3)

    To , że GAiT nalicza kary umowne , to jeszcze nie jest takie oczywiste , że je wyegzekwuje . Jeszcze są odwołania , jeszcze są są sądy , a w sądzie różne cuda się zdarzają , które się nawet fizjologom nie śniły .

    • 17 3

    • A czym zajmuje się fizjolog ? (1)

      Jakoś nie łapię tematu !!!!

      • 1 2

      • Fizjolofią

        • 2 0

    • Szczególnie jak pęcherz przyciśnie.

      • 1 0

  • zebra

    śliczne!

    • 2 3

  • Dojna Zmiana przejęła PESĘ.... (1)

    ...efekt widać. A taka dobra firma to była...

    • 9 8

    • PESA sama się wyłożyła

      Wzieli za dużo kontraktów. Niektóre były dodatkowo ryzykowne.

      • 4 0

  • Bydłowozy z małą liczbą miejc siedzących (1)

    Ponadto spasowanie elementów nowego pojazdu jest na tragicznym poziomie - osłony źle podokręcane, na podsufitce każdy panel odstaje od sąsiadującego. Kontrola odbiorowa Zamawiającego na bardzo słabym poziomie. W Warszawie każy nowy tramwaj PESY miał przejechać oidp 5000 km bezawaryjnie przed podpisaniem protokołu, a każda stwierdzona usterka resetowała licznik. Dzięki temu stolica ma pojazdy z dużo mniejszą ilością wad na samym starcie. GAiT, nie dość, że słabo sprawdza co bierze, to jeszcze za chwilę zasyfi nowe wagony w bardzo szybkim tempie.

    • 17 4

    • Dokładnie. To były dobre tramwaje. Niestety PESA została przejęta przez bolszewię... Efektem jest upadek tej, dobrej kiedyś, firmy. Czego te PiSowskie dziady nie tkną to spieprzą. Potrafią spie*rzyć nawet coś, czego spie*rzyć nie sposób.

      • 7 3

  • Kiedy pożegnamy N 105?

    Mam do Państwa wielką prośbę. Wydobądźcie z GAiT, kiedy odstawią do muzeum ostatnie pojazdy typu 105 N. Według moich obliczeń po dostawie drugiej transzy cała flota mogłaby się składać z tramwajów w różnym procencie niskopodłogowych. Błagam, napiszcie o tym.

    • 8 12

  • Niech miasto za tą kasę dokupi od razu 3 tramwaje na częsci bo na pewno wszystko zaraz zacznie się sypać

    Dojna zmiana przejeła PESE i od razu wzorem kopalń i innego badziewia zrobiła z tego dziurę w którą wyrzuca sie -/ marnotrawi / pieniądze społeczeństwa . Czyli PESA do biznesu dopłaciła grube miliony i dalej funkcjonuje. Normalny Kowalski już dawno by zbankrutował i poszedł z torbami . Hehe takie rzeczy tylko w Polsce za czasów pisokomuny. Brawo MY !

    • 11 9

  • (3)

    W tramwajach i autobusach nie dba się o higiene, wędrujący bezdomni urządzają sobie tam darmowe wypoczynki objazdowe siejąc bakterie, wirusy i fetor.
    Dyrekcja MPK powinna od czasu do czasu skorzystać z tego "dobrodziejstwa".

    • 20 3

    • Metro NY (1)

      Tak wygląda zawsze transport publiczny... Wniosek: transport w mieście powinien być sprywatyzowany bo teraz płacą na niego ci, którzy nim nie jeżdżą - Tramami i autobusami jeżdżą emeryci (za darmo), studenci i dzieci szkolne (ze zniżką)...
      Ludzie! bylibyśmy o wiele bogatsi a przynajmniej bezpieczni finansowo gdyby kolejne rządy i samorządy nie zdzierały z nas na maksa podatków budując socjalizm.
      Zabrać jest łatwo " i oddać ludzią - kto ludzie?- my"

      • 3 2

      • OM

        OM

        • 2 0

    • A co to MPK??? Jakby każdy pasażer "pogonił" "nura" z pojazdu,to by nie "waliło"!

      • 4 0

  • Zapomnijcie, że dostaniecie pieniądze z tych kar :) Zobaczycie je tak samo jak ZTM zobaczył pieniądze z kar od GAiT (czyli od was). Sami nauczcie się wywiązywać z wiążących umów, a potem upominajcie się o kary dla was.

    • 10 1

  • bydlowozy

    za te kary umowne niech dokupia odpowiedniailosc krzesel, chocby zeby dorownac sredniej krajowej, bo do komfortu miast zachodnich przy takim mysleniu (wygodne podrozowanie, dlugie sklady, wysoka czestotliwosc) nie ma co marzyc.

    • 13 3

  • Co z liczba siedzen?

    Nadal sa to tramwaje ktorymi podrozuje sie stojac bo jest bardzo malo miejsc siedzacych. Co z tego ze nowe, jak zaplacilem za bilet to mam prawo wymagac komfortu. W innych miastach tramwaje sa i nowoczesne i z duza iloscia miejsc siedzacych.

    Poza tym czy Pesa zrealizowala jakis kontrakt bez opóźnienia? Czy poza Gdanskiem Pesy gdzies jezdza?

    • 11 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane