• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • a czy nie dało się za pieniądze z kary zamontować dodatkowych krzeseł? ;-)

    • 11 3

  • Super

    Co jak co ale flote w gdansku mamy niezla. Mieszkam w niemczech (frankfurt) i do gdanska to nam bardzo daleko...

    • 8 4

  • Zór

    Juz sie ciesze ze bede sie zalatwial w siedzenia behee

    • 2 2

  • No fajne te tramy (1)

    Tylko zajezdnia to obraz nedzy i rozpaczy.
    Kiedy wybudują tą nową, na Południu?

    • 7 3

    • Jak bedzie warszawska zrobiona

      • 2 0

  • Sukces za sukcesem (1)

    Dzięki dobrym rządom Jarosława i jego ludzi żyje nam się lepiej.

    • 8 13

    • Ludzie umierają, a temu dowcipów się zachciewa.

      • 3 1

  • Czy ktoś się ze mną założy, że będzie inaczej?

    Po dostawie 12. tramwaju i zapłaceniu za niego przez GAIT pełnej kwoty - PESA złoży wniosek o zawarcie układu, w którym zobowiązania z tytułu kar umownych zostaną zredukowane o 99%. I tyle..

    • 5 5

  • Tramwaje są a kiedy nowe trasy?

    Dobrze że kupuje się tramwaje ale trzeba pomyśleć o budowie kolejnych tras.

    • 9 0

  • tak trzymać i .... (3)

    ....walić kary równo niezależnie czy to polska firma jak Pesa czy francuska jak Saur która zapłaciła za wylewane do Motławy ścieki na Ołowiance wielomilionową karę.Tak działa władza dla której kapitał nie ma narodowości.

    • 5 1

    • Czyżby? (2)

      Za 150 tys.ton ścieków Saur miał zapłacić 322,5 tys zł.

      • 3 2

      • Jezu.... (1)

        sarkazm

        • 3 1

        • Mało czytelny.

          • 3 0

  • Tramwaj,autobus ok ? Ale fryzjer już zakazany

    Niech mi ktoś wyjaśni - dlaczego bezpieczniej jest jechać komunikacja miejska niż umówić się na wizytę typu 1 klient do 1 fryzjera - na konkretna godzinę . Widocznie niechlujne oblechy z naszego (nie)rzadu - nie wiedza ze do fryzjera czy na usługi kosmetyczne klient umawia się na konkretna godzinę - z wyprzedzeniem . Zatem w momencie wykonywania usługi w małych zakładach jest 1 klient - i 1 obsługujący . Matoly . Oczywiście teraz ciężko ludzi ogłupić bo jest łatwiejszy przepływ informacji niż np. Za komuny . Szwecja jakoś nadal w porządku ...

    • 4 2

  • Polski bajzel. Dlaczego Niemcy czy chociażby Czesi są znacznie solidniejsi? Może dlatego, że więcej pracują a mniej się modlą? Bo w tym kraju pełnym fanatyków religijnych jest odwrotnie.

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane