- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (54 opinie)
- 2 Masz interes? Zostaw kartkę (127 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (195 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (110 opinii)
125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku. W sobotę festyn
Gdańskie tramwaje elektryczne obchodzą w tym roku swoje 125-lecie. W związku z tym w najbliższą sobotę 14 sierpnia miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają mieszkańców na festyn, który odbędzie się na pętli w Jelitkowie.
Historia tramwajów w mieście sięga bowiem roku 1873, kiedy to uruchomiona została pierwsza linia na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy.
Z biegiem lat uruchamiane były kolejne połączenia m.in. z centrum na Orunię i Siedlce, z Targu Węglowego na Dolne Miasto czy Dworca Głównego na Targ Rybny.
W 1894 przedsiębiorstwo AEG z Berlina wykupiło przedsiębiorstwo Danziger Straßeneisenbahn. Wtedy równocześnie podjęto decyzję o elektryfikacji sieci tramwajowej, którą rozpoczęto rok później.
Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu.
Więcej na ten temat:
Tramwaje w przedwojennym Gdańsku
Elektryczne tramwaje jeżdżą w Gdańsku od 125 lat
Pierwsze regularne połączenie uruchomiono w Gdańsku w sierpniu 1896 r. w kierunku Oruni oraz Siedlec.
Następnie tramwaje zaczęły jeździć do Wrzeszcza, a do końca 1896 roku udało się zelektryfikować wszystkie linie tramwaju konnego.
Elektryczne tramwaje wprowadziły w Gdańsku nie lada rewolucję, bo poruszały się znacznie szybciej niż pojazdy konne.
Szczegóły tej historii opisaliśmy w artykule
Historyczne tramwaje w Gdańsku
Po Gdańsku jeździł kiedyś bar na szynach
Można było w nim zjeść szybki posiłek oraz napić się zimnych lub gorących napojów. Klienci mogli rozgościć się na fotelach lub wysokich stołkach. W latach 1956-1960, po gdańskich ulicach jeździł tramwaj przerobiony na bar. Najprawdopodobniej był to pierwszy i jedyny taki punkt gastronomiczny w całym kraju.
Poznaj historię:
Baru na szynach w Gdańsku
Z biegiem lat zarówno linie tramwajowe, jak i cały tabor zaczęły się powiększać i unowocześniać. Przybyło torów, pętli, przystanków i przede wszystkim - wagonów. Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów, a cały tabor jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.
- Dziś gdańska komunikacja tramwajowa to 63 kilometry tras, około 15 milionów kilometrów pokonywanych każdego roku przez tramwaje, 10 linii zwykłych i 2 sezonowe, nowoczesny niskopodłogowy tabor. Miasto od lat stawia na rozwój transportu szynowego. Budowana właśnie trasa "Nowa Warszawska" to potwierdza. Trwają też prace nad dokumentacją projektową dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski i dodaje: - Za dwa lata Gdańsk będzie świętował 150-lecie obecności tramwajów w mieście.
Rodzinny festyn i atrakcje w Jelitkowie
W związku z obchodami 125-lecia elektrycznych tramwajów w Gdańsku, miasto przy współudziale ZTM i GAiT zaprasza na rodzinny festyn, który odbędzie się w sobotę 14 sierpnia w godz. 12-16 na pętli w Jelitkowie.
Program festynu z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku
- bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105);
- quiz komunikacyjny na żywo;
- konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku;
- kącik sportowo-rekreacyjny;
- kącik plastyczny dla dzieci;
- warsztaty balonowe;
- malowanie buzi i tatuaży;
- malowanie magnesów;
- bańki mydlane;
- zabawy z kinem Helios;
- poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.
Specjalna, bezpłatna linia tramwajowa funkcjonować będzie na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo w godzinach 11:30-16:30. Tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.
Wstęp na festyn oraz wszystkie atrakcje są bezpłatne.
Ostatni kurs tramwaju na Orunię
9 marca 1972 r. odbył się ostatni kurs tramwaju na Orunię. Wkrótce potem torowisko wzdłuż ul. Jedności Robotniczej - która dziś nosi nazwę Traktu św. Wojciecha - zostało rozebrane.
Więcej w artykule:
Ostatni tramwaj na Orunię
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (81) 6 zablokowanych
-
2021-08-13 14:11
Najprzyjemniejszy transport miejski (3)
Bez korków.
Oby nie w barwach WMG- 8 25
-
2021-08-13 17:33
Co to jest WMG? (1)
- 0 6
-
2021-08-13 21:10
Wolne Miasto Gdańsk to jest
- 3 2
-
2021-08-13 14:59
on nie jest nawet przyjemny jak sie z niego nie korzysta jest wręcz niebezpieczny!!
Autobus w razie wypadku potrafi zahamować 15 metrów wcześniej!! Na dodatek jest strasznie hałaśliwy ,autobusy bez emisyjne praktycznie nie słychać wcale
- 2 4
-
2021-08-13 14:57
Tak tramwaje to historia Gdańska i na niej powinna sie zakończyć! Obecnie tramwaje sa zacofane technologicznie pod kazdym (4)
Naturalnie mozna by wprowadzic w nich nowoczesne technologie ale nikt tego niechce robic bo nowa era to autobusy bez emisyjne one opanowały świat i tylko one sa rozwijanie na skale swiatowa.
Tramwaj w Gdańsku to przeżytek PRLu
Według władz miasta jego utrzymanie kosztuje 4 razy wiecej niz autobusów do tego dochodzi koszmarnie awaryjna i koszmarnie droga w naprawie infrastruktura !Która na dodatek codziennie sprawa same awarie .Jak by ich było mało władze kupuja wyeksplatowane 40 letnie złomy z niemiec które za kilkadziesiat milionów z kasy mieszkanców są doprowadzane do stanu urzywalnosci!
Tramwaj obecnie niema żadnych zalet w miescie !!
A dzien bez awari tramwajyu to dzien stracony jest normą. co dzioennie jadac busem wspólczuje ludzim co muszą isc po torowisku do przejscia dla pieszych albo na przystanek.
Tramwaj to czołg na szynach ze wszystkimi jego wadami !!!Wypadków spowodowanych przez tramwaje mamy coraz wiecej.Ogromny hałas jaki generują i idrgania budynków eidza ci co mieszkaja przy nich i niema sie co dziwic ze mieszkancy protestuja na studzienki !Tramwaj stoi w korkach oraz zajmuje 2 razy wiecej miesca w pasie niz bus pas .
Ale przede wszystkim awaria jednego z tych złomów albo Tracji blokuje wszystkie tramwaje na trasie! Jazda czym tym to żadna atrakcja wąskie i mało miejsca.I nie wszedzie mogą wjechac dlatego wlasnie bez autobusów Gdańsk by sie nie obszedł. Dobrze ze planują zakup autobusów bez emisyjnych ale jak zawsze w tępię jako ostatni w Polsce .Cały tentramwajowy złompowinien zostac sprzedany nawet i na złom a zastapic torowiska buspasami wszedzie i autobusemi
bez emisji spalin które w przyszłosci bedą autonomiczne jak juz są wniektórych krajach UE.Obecnie Buspasy sa wybawieniem dla karatek pogotowia .- 6 36
-
2021-08-13 19:56
Zapomniałeś dodać, że mamy teraz specjalistę od bus-pasów
- 0 0
-
2021-08-13 16:16
E, (1)
tramwaj stoi w korkach bo organizacja ruchu jest do dudy.
Z hałasem można sobie poradzić stosując elastyczne wkładki po szyny. Zresztą, słyszałeś kiedyś hałas opon samochodów na asfalcie o 3 w nocy jadących 70 km/h? To jest coś! Tramwaje są jednak lepsze od autobusów (przy pewnych założeniach), pod warunkiem że wszystko jest mądrze urządzone. A z tym jest problem, bo teraz do urzędów mądrych nie zatrudniają, tylko pokornych i cichych.- 2 1
-
2021-08-13 18:51
Ale co ty bredzisz tramwaje nie są lepsze zawsze były gorsze ich jedyny plus był taki ze nie truły spalinami
co obecnie przy autobusach bez emisyjnych juz odpoada i nie pierdziel głupot o hałasie opon.
- 1 2
-
2021-08-13 15:40
Autobusy jeżdżą po ulicach.
- 2 1
-
2021-08-13 14:21
Oby tylko pamiętali, że Gdańsk wrócił do Macierzy (5)
I Niemcy są tu już tylko gośćmi, a naziści za Odrą
- 19 18
-
2021-08-13 16:43
Chyba raczej Macochy (1)
Warszawa nienawidzi Gdańska i cały czas stara się umniejszyć jego rolę w upadku socjalizmu. Ciągle się traktuje gdańszczan jak germanofilów, niemal hitlerowców, a przecież większość mieszkańców to potomkowie Wilniuków i Wołyniaków.
- 4 2
-
2021-08-13 19:41
Masz obsesję ?
- 1 4
-
2021-08-13 14:31
... ale tramwajową V kolumnę z Dortmundu nam żenią, (1)
i to za sporą kasę.
- 2 8
-
2021-08-13 16:22
Oj tam,
na żartach się nie znacie?
- 1 1
-
2021-08-13 14:29
Naziści zniknęli nagle w 1945
- 4 3
-
2021-08-13 18:53
W Gdańsku praktycznie kazdy tramwaj to zabytek i jeszcze ta koszmarnie szpecąca krajobraz miasta trakcja!!
- 4 10
-
2021-08-13 18:38
Gdy byłam malutka, stary tramwaj był dla mnie horrorem.
Ciemno, ponuro, ktoś coś na wejściu kontrolował, podłoga z desek na sztorc groziła potknięciem stąpającego, dzwonek był głośny a pisk i wycie maszynerii nieodłączne. Wkrótce później wszystko to było dla mnie atrakcją.
- 5 3
-
2021-08-13 18:10
Największą frajdą była jazda drewnianym tramwajem do centrum.
Na zakrętach było słychać 2a piski tramwaju i przestraszonych że wypadnie z toröw dzieci. Ps jak nie zwolnił to nieźle szarpało jak jeździłem do szkoły to miałem super pobudkę.
- 7 0
-
2021-08-13 18:06
Cos mega romantycznie pieknego.Mega.
- 5 1
-
2021-08-13 18:03
zarąbioza..
super
- 3 1
-
2021-08-13 17:58
Drewnianym tramwajem jezdzilem
do kina Delfin w Oliwie. Na Godzillę
- 9 0
-
2021-08-13 17:11
Kiepura na Pomorzu
Stare graty i tym nie należy się chwalić po kradzieży dotacji na innowacje
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.