- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (409 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (278 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (62 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (113 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (126 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (327 opinii)
125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku. W sobotę festyn
Gdańskie tramwaje elektryczne obchodzą w tym roku swoje 125-lecie. W związku z tym w najbliższą sobotę 14 sierpnia miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają mieszkańców na festyn, który odbędzie się na pętli w Jelitkowie.
Historia tramwajów w mieście sięga bowiem roku 1873, kiedy to uruchomiona została pierwsza linia na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy.
Z biegiem lat uruchamiane były kolejne połączenia m.in. z centrum na Orunię i Siedlce, z Targu Węglowego na Dolne Miasto czy Dworca Głównego na Targ Rybny.
W 1894 przedsiębiorstwo AEG z Berlina wykupiło przedsiębiorstwo Danziger Straßeneisenbahn. Wtedy równocześnie podjęto decyzję o elektryfikacji sieci tramwajowej, którą rozpoczęto rok później.
Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu.
Więcej na ten temat:
Tramwaje w przedwojennym Gdańsku
Elektryczne tramwaje jeżdżą w Gdańsku od 125 lat
Pierwsze regularne połączenie uruchomiono w Gdańsku w sierpniu 1896 r. w kierunku Oruni oraz Siedlec.
Następnie tramwaje zaczęły jeździć do Wrzeszcza, a do końca 1896 roku udało się zelektryfikować wszystkie linie tramwaju konnego.
Elektryczne tramwaje wprowadziły w Gdańsku nie lada rewolucję, bo poruszały się znacznie szybciej niż pojazdy konne.
Szczegóły tej historii opisaliśmy w artykule
Historyczne tramwaje w Gdańsku
Po Gdańsku jeździł kiedyś bar na szynach
Można było w nim zjeść szybki posiłek oraz napić się zimnych lub gorących napojów. Klienci mogli rozgościć się na fotelach lub wysokich stołkach. W latach 1956-1960, po gdańskich ulicach jeździł tramwaj przerobiony na bar. Najprawdopodobniej był to pierwszy i jedyny taki punkt gastronomiczny w całym kraju.
Poznaj historię:
Baru na szynach w Gdańsku
Z biegiem lat zarówno linie tramwajowe, jak i cały tabor zaczęły się powiększać i unowocześniać. Przybyło torów, pętli, przystanków i przede wszystkim - wagonów. Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów, a cały tabor jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.
- Dziś gdańska komunikacja tramwajowa to 63 kilometry tras, około 15 milionów kilometrów pokonywanych każdego roku przez tramwaje, 10 linii zwykłych i 2 sezonowe, nowoczesny niskopodłogowy tabor. Miasto od lat stawia na rozwój transportu szynowego. Budowana właśnie trasa "Nowa Warszawska" to potwierdza. Trwają też prace nad dokumentacją projektową dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski i dodaje: - Za dwa lata Gdańsk będzie świętował 150-lecie obecności tramwajów w mieście.
Rodzinny festyn i atrakcje w Jelitkowie
W związku z obchodami 125-lecia elektrycznych tramwajów w Gdańsku, miasto przy współudziale ZTM i GAiT zaprasza na rodzinny festyn, który odbędzie się w sobotę 14 sierpnia w godz. 12-16 na pętli w Jelitkowie.
Program festynu z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku
- bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105);
- quiz komunikacyjny na żywo;
- konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku;
- kącik sportowo-rekreacyjny;
- kącik plastyczny dla dzieci;
- warsztaty balonowe;
- malowanie buzi i tatuaży;
- malowanie magnesów;
- bańki mydlane;
- zabawy z kinem Helios;
- poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.
Specjalna, bezpłatna linia tramwajowa funkcjonować będzie na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo w godzinach 11:30-16:30. Tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.
Wstęp na festyn oraz wszystkie atrakcje są bezpłatne.
Ostatni kurs tramwaju na Orunię
9 marca 1972 r. odbył się ostatni kurs tramwaju na Orunię. Wkrótce potem torowisko wzdłuż ul. Jedności Robotniczej - która dziś nosi nazwę Traktu św. Wojciecha - zostało rozebrane.
Więcej w artykule:
Ostatni tramwaj na Orunię
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (81) 6 zablokowanych
-
2021-08-13 14:06
(4)
Pierwsza fota super z Brzeźna, teraz to już one Brzeźno, pamiętam te piekne czasy, pozdrawiam starych mieszkańców Brzeźna.
- 26 2
-
2021-08-13 14:11
(1)
Stare Brzeźno było the best;) Balladyna, Cyganeria... hah, Nawciągany Kjut biegający z siekierą. Blok cudów;) Z drugiej strony lepsze to niż, robienie z tej dzielnicy na siłę "kurortu" dla warszawskich wieśniaków.
- 13 9
-
2021-08-13 15:08
Balladyna..
No to była mordownia :)
- 5 3
-
2021-08-13 15:09
tramwaj powinien zostac tylko jako atrakcja turystyczna na krótkiej trasie i to ztymi zabytkowymi składami (1)
Choc te obecnie tez są juz w stanie zabytkowym mimo ze na kolekcjonowanie ich niema chetnych
- 0 2
-
2021-08-13 15:22
o pierwszych fordachT - tez mówili bezwartościowe bezwartosciowe
a teraz kolekcjonerzy płacą już i 1MiLiON$ za sztukę... i cena rośnie.
- 3 0
-
2021-08-13 14:08
Fajna ankieta
Gdzie nie na opcji zaznaczenia że się interesuje
- 17 1
-
2021-08-13 14:11
Najprzyjemniejszy transport miejski (3)
Bez korków.
Oby nie w barwach WMG- 8 25
-
2021-08-13 14:59
on nie jest nawet przyjemny jak sie z niego nie korzysta jest wręcz niebezpieczny!!
Autobus w razie wypadku potrafi zahamować 15 metrów wcześniej!! Na dodatek jest strasznie hałaśliwy ,autobusy bez emisyjne praktycznie nie słychać wcale
- 2 4
-
2021-08-13 17:33
Co to jest WMG? (1)
- 0 6
-
2021-08-13 21:10
Wolne Miasto Gdańsk to jest
- 3 2
-
2021-08-13 14:12
(8)
Gdy tutaj już jeździły tramwaje, za Bugiem ludzie jeszcze uciekali na widok samochodów;)
- 12 21
-
2021-08-13 14:15
w Afryce to nawet samochodów nie było
- 9 1
-
2021-08-13 14:41
(1)
Jak osiedlali się w Gdańsku myśleli że muszla klozetowa służy do mycia ziemniaków
- 10 8
-
2021-08-13 14:47
Większość osiedleńców pochodzi z Mazowsza.
Mój dziadek przyjechał z Warszawy.
- 9 2
-
2021-08-13 14:43
Za Bugiem do 1939 roku była Polska. (3)
Wiesz gdzie jest rzeka Bóg? RP sięga daleko za tę rzekę. A ty od ilu pokoleń mieszkasz w Gdańsku? 25cm to obwód twojej głowy?
- 12 4
-
2021-08-13 14:48
(2)
Pewnie jakiś millenials myśli, że ci ludzie ze wschodniej Polski przyjeżdżali na zachód z ochotą. Na pewno...to byli uchodźcy, uciekający przed Stalinem, bez jedzenia, bez rzeczy osobistych, do obcych miejsc. Taki Gdańsk był dla nich miastem poniemieckim, w dodatku zrujnowanym.
- 8 2
-
2021-08-13 16:56
Nie (1)
Jakim cudem ci niby biedni uchodźcy objęli kluczowe stanowiska urzędnicze, policyjne i wojskowe, dostali domy i mieszkania z wyposażeniem, oraz oczywiście należeli do Partii i korzystali z jej przywilejów. Coś tu się nie trzyma kupy.
- 2 4
-
2021-08-14 09:59
Tia...wszyscy zza Buga popierali komunę...coś nie tak. Pomyliłeś nację...to raczej czosnkożercy. To z wdzięczności za narażanie życia ratując ich życie.
- 1 2
-
2021-08-13 16:52
I tak, i nie
W 1873 roku, gdy w Gdańsku pojawiły się tramwaje konne, samochodów jeszcze nie było. Dopiero kilkanaście lat później Karl Benz opatentował swój Motorwagen.
- 2 1
-
2021-08-13 14:15
105? (2)
"Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów..." - czy naprawdę wycofano Konstale 105? Jeśli nie - artykuł mija się z prawdą.
- 7 14
-
2021-08-13 14:28
tak, wycofano. Jeździ tylko okazjonalnie.
- 9 0
-
2021-08-14 11:31
Jeśli mieszkał(a)byś w Gdańsku, to wiedział(a)byś, że ostatnia 105-ka wyjechała na tory na początku marca i od tej pory 105-ka w składzie 06300+06299+06309 kursuje wyłącznie okazjonalnie, a teraz także w weekendy wakacyjne na linii 8.
Więc nie pisz bzdur, że artykuł mija się z prawdą. Najpierw poczytaj, doszkol się, a później napisz coś wartościowego.- 0 0
-
2021-08-13 14:15
Niech zajezdnia z 1934 roku zostanie (1)
Tam gdzie jest, na Strzyży
- 63 3
-
2021-08-13 14:28
Developer pewnie już ma makietkę osiedla.
- 27 5
-
2021-08-13 14:21
Oby tylko pamiętali, że Gdańsk wrócił do Macierzy (5)
I Niemcy są tu już tylko gośćmi, a naziści za Odrą
- 19 18
-
2021-08-13 14:29
Naziści zniknęli nagle w 1945
- 4 3
-
2021-08-13 14:31
... ale tramwajową V kolumnę z Dortmundu nam żenią, (1)
i to za sporą kasę.
- 2 8
-
2021-08-13 16:22
Oj tam,
na żartach się nie znacie?
- 1 1
-
2021-08-13 16:43
Chyba raczej Macochy (1)
Warszawa nienawidzi Gdańska i cały czas stara się umniejszyć jego rolę w upadku socjalizmu. Ciągle się traktuje gdańszczan jak germanofilów, niemal hitlerowców, a przecież większość mieszkańców to potomkowie Wilniuków i Wołyniaków.
- 4 2
-
2021-08-13 19:41
Masz obsesję ?
- 1 4
-
2021-08-13 14:24
Zagłosuję nawet na ludożercę, pod warunkiem, że zrobi on zieloną falę tramwajom !! (1)
- 10 8
-
2021-08-13 15:01
a ja przeciwko zielona fala to na bus pasie i tylko dla nich
- 0 4
-
2021-08-13 14:36
Pamiętam czasy gdy po Gdńsku jeździły Konstale i kilka przedwojennych tramwajów. (5)
W wagonie siedział konduktor. Sprzedawał bilety. Jak wszyscy chętni wsiedli pociągał sznurek i dzwonił. Motorniczy wiedział, że może ruszać. Na początku lat siedemdziesiątych konduktorzy zniknęli. Pojawiły się kasowniki i uwaga: automaty sprzedające bilety. Wtedy bilet normalny kosztował 1 zł, ulgowy 50 groszy. Automaty szybko zniknęły. Bilet jednorazowy można było kupić w każdym kiosku Ruchu. Kiosków było dużo. Po południu stały przed nimi kolejki. Ludzie czekali na dostawę popularnej gazety "Wieczór Wybrzeża". Ja będąc dzieckiem też stałem. Rodzice czytali gazetę, a ja zbierałem kolejne odcinki komiksów Janusza Christy.
- 33 2
-
2021-08-13 14:41
Fajnie tak powspominać (2)
Teraz każdy na siłę próbuje każdego uszczęśliwić, pomijając to co naprawdę potrzebne. Automaty biletowe w pojazdach są spoko ale u nas się niestety nie da, ba nawet automaty na przystankach to już wyzwanie. Jako dzieciak lubiłem jeździć konstalem, hałas, bujało i jeździły 50km/h przez przejazdy, a teraz zwalniają do 10km/h. Teraz mi ich brakuje, mogłyby jeździć chociaż w weekendy.
- 4 2
-
2021-08-13 14:43
No tak, trzeba wydawać miliony żeby uszczęśliwić tych pięciu staruszków, którzy nie mają telefonów... (1)
Nie lepiej przeznaczyć te pieniądze tam gdzie przydadzą się jeżdżącym?
- 2 10
-
2021-08-13 15:37
Napisz o czym piszesz. Trudno zrozumieć.
Staruszek Jano pisał o automatach biletowych. Dawno temu były. Teraz nie ma możliwości kupienia biletu w tramwaju.
- 4 1
-
2021-08-13 14:44
He na wieczorze zarabiało się sam sprzedawałem gazetki jako dziecko oj to były czasy nie było tylu słoików ehhh
- 5 0
-
2021-08-13 15:32
Fajnie poczytać teksty komunistów opisujących jak im sie podobał ten rozklekotany hałaśliwy złom
I jak tęsknią za PRLem i jego zacofaniem
- 1 6
-
2021-08-13 14:36
(1)
"Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów..." - No tak niezbyt w 100%. Mamy Düwagi, które posiadają człon niskopodłogowy ale do innej części tramwaju trzeba wchodzić po schodkach. Jednym słowem mamy 100% tramwajów niskopodłogowych lub posiadające taki człon, ale nie mamy w pełni taboru niskopodłogowego.
Swoją drogą to odpowiedzi w ankiecie coraz bardziej mnie zadziwiają.- 18 5
-
2021-08-14 11:35
I tu się z przedmówcą zgadzam - "Dortmundy" nie są w 100% niskopodłogowe, więc stwierdzenie, że w Gdańsku mamy 100% tramwajów niskopodłogowych nie bardzo jest zgodne z prawdą.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.