• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku. W sobotę festyn

Arnold Szymczewski
13 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Elektryczne tramwaje w Gdańsku poruszają się już od 125 lat. Elektryczne tramwaje w Gdańsku poruszają się już od 125 lat.

Gdańskie tramwaje elektryczne obchodzą w tym roku swoje 125-lecie. W związku z tym w najbliższą sobotę 14 sierpnia miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają mieszkańców na festyn, który odbędzie się na pętli w JelitkowieMapka.


Czy interesujesz się komunikacją miejską?

Choć w tym roku obchodzimy 125-lecie tramwajów elektrycznych w Gdańsku, to na uwagę zasługuje fakt, że już 20 lat przed 1896 r. w Gdańsku działa linia tramwaju konnego.

Historia tramwajów w mieście sięga bowiem roku 1873, kiedy to uruchomiona została pierwsza linia na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy.

Z biegiem lat uruchamiane były kolejne połączenia m.in. z centrum na Orunię i Siedlce, z Targu Węglowego na Dolne Miasto czy Dworca Głównego na Targ Rybny.

W 1894 przedsiębiorstwo AEG z Berlina wykupiło przedsiębiorstwo Danziger Straßeneisenbahn. Wtedy równocześnie podjęto decyzję o elektryfikacji sieci tramwajowej, którą rozpoczęto rok później.

Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk


Przedwojenne zdjęcie składu z tramwajem Ring (pierwszy wagon). W tle widoczny jest Nowy Ratusz. Przedwojenne zdjęcie składu z tramwajem Ring (pierwszy wagon). W tle widoczny jest Nowy Ratusz.
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu.

Więcej na ten temat:

Tramwaje w przedwojennym Gdańsku



Elektryczne tramwaje jeżdżą w Gdańsku od 125 lat



Pierwsze regularne połączenie uruchomiono w Gdańsku w sierpniu 1896 r. w kierunku Oruni oraz Siedlec.

Następnie tramwaje zaczęły jeździć do Wrzeszcza, a do końca 1896 roku udało się zelektryfikować wszystkie linie tramwaju konnego.

Elektryczne tramwaje wprowadziły w Gdańsku nie lada rewolucję, bo poruszały się znacznie szybciej niż pojazdy konne.

Szczegóły tej historii opisaliśmy w artykule

Historyczne tramwaje w Gdańsku

.

Po Gdańsku jeździł kiedyś bar na szynach


Można było w nim zjeść szybki posiłek oraz napić się zimnych lub gorących napojów. Klienci mogli rozgościć się na fotelach lub wysokich stołkach. W latach 1956-1960, po gdańskich ulicach jeździł tramwaj przerobiony na bar. Najprawdopodobniej był to pierwszy i jedyny taki punkt gastronomiczny w całym kraju.

Poznaj historię:

Baru na szynach w Gdańsku



Z biegiem lat zarówno linie tramwajowe, jak i cały tabor zaczęły się powiększać i unowocześniać. Przybyło torów, pętli, przystanków i przede wszystkim - wagonów. Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów, a cały tabor jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.

- Dziś gdańska komunikacja tramwajowa to 63 kilometry tras, około 15 milionów kilometrów pokonywanych każdego roku przez tramwaje, 10 linii zwykłych i 2 sezonowe, nowoczesny niskopodłogowy tabor. Miasto od lat stawia na rozwój transportu szynowego. Budowana właśnie trasa "Nowa Warszawska" to potwierdza. Trwają też prace nad dokumentacją projektową dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski i dodaje: - Za dwa lata Gdańsk będzie świętował 150-lecie obecności tramwajów w mieście.

Rodzinny festyn i atrakcje w JelitkowieMapka



W związku z obchodami 125-lecia elektrycznych tramwajów w Gdańsku, miasto przy współudziale ZTM i GAiT zaprasza na rodzinny festyn, który odbędzie się w sobotę 14 sierpnia w godz. 12-16 na pętli w Jelitkowie.

W sobotę odbędą się bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105), W sobotę odbędą się bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105),
Program festynu z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku

  • bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105);
  • quiz komunikacyjny na żywo;
  • konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku;
  • kącik sportowo-rekreacyjny;
  • kącik plastyczny dla dzieci;
  • warsztaty balonowe;
  • malowanie buzi i tatuaży;
  • malowanie magnesów;
  • bańki mydlane;
  • zabawy z kinem Helios;
  • poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.

Specjalna, bezpłatna linia tramwajowa funkcjonować będzie na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo w godzinach 11:30-16:30. Tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.

Wstęp na festyn oraz wszystkie atrakcje są bezpłatne.

Ostatni kurs tramwaju na Orunię


9 marca 1972 r. odbył się ostatni kurs tramwaju na Orunię. Wkrótce potem torowisko wzdłuż ul. Jedności Robotniczej - która dziś nosi nazwę Traktu św. Wojciecha - zostało rozebrane.

Więcej w artykule:

Ostatni tramwaj na Orunię

Wydarzenia

125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku - Piknik komunikacyjny w Jelitkowie (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, festyn

Miejsca

Opinie (81) 6 zablokowanych

  • Dawna zajezdnia tramwajowa róg ulicy grunwaldzkiej i pomorskiej, (2)

    jak świętujemy, to czy przewidziane jest zwiedzanie tej dawnej zajezdni i opowiedzenie jej historii aż do dzisiaj?

    • 13 0

    • tak,. Zwiedzisz tam plac salonu BMW

      • 6 0

    • Pisz do ś.p. machera od pierza i puchu,

      względnie do jego małżonki, obecnie posłanki.

      • 1 0

  • Poproszę Sea Blue (1)

    Chciałbym, aby wszystkie tramwaje i autobusy Trojmiasta jeździły w kolorach biało-niebieskich. Wyglądałyby lepiej i podkreślałyby fakt, że jesteśmy nadmorską dzielnicą.

    • 6 11

    • Słaby pomysł.

      • 4 3

  • Wolne i awaryjne są te tramwaje w Gdansku (2)

    Jeżdżą z prędkością 17km/h - o przepraszam: jest obietnica włodarzy Gdańska, że przyspieszą do 20 km/h :-)
    I jak się jakiś popsuje to inne stoją w korku...

    Lepiej postawić na autobusy - są szybsze, a jak się jakiś popsuje to inne mogą go wyminąć - i buspasy!

    • 9 29

    • Dokładnie tak Sprzedaż autobusów bez emisyjnych rośnie a tramwajów spada większość producentów bankrutami

      Bardzo prosta sprawa bo odpada większość kosztów dla autobusu bez emisyuyjnego nietrzeba nic budowac mozna wyznaczyc pas z juz istniejących .A na wet wybudowanie pasa drogo ulicy kosztuje 3 razy mniej niz torowiska!!A na stogach było 5 km/H i to przez cale 3 miesiace!!nie wspominajac juz ze wszystkie inwestycje torowisk maja opóznienia srednio 2 lata .prosty przykład ze stogów czy na Adamowicza gdzie tramwaj zahaczał lusterkami.Takich problemow nigdy nie było by z autobusami bez emisyjnymi które poza wygodą sa wręcz 10 razy cichsze

      • 2 2

    • To nie wina tramwajów, tylko durnej organizacji ruchu.

      • 9 1

  • Tak tramwaje to historia Gdańska i na niej powinna sie zakończyć! Obecnie tramwaje sa zacofane technologicznie pod kazdym (4)

    Naturalnie mozna by wprowadzic w nich nowoczesne technologie ale nikt tego niechce robic bo nowa era to autobusy bez emisyjne one opanowały świat i tylko one sa rozwijanie na skale swiatowa.
    Tramwaj w Gdańsku to przeżytek PRLu
    Według władz miasta jego utrzymanie kosztuje 4 razy wiecej niz autobusów do tego dochodzi koszmarnie awaryjna i koszmarnie droga w naprawie infrastruktura !Która na dodatek codziennie sprawa same awarie .Jak by ich było mało władze kupuja wyeksplatowane 40 letnie złomy z niemiec które za kilkadziesiat milionów z kasy mieszkanców są doprowadzane do stanu urzywalnosci!
    Tramwaj obecnie niema żadnych zalet w miescie !!
    A dzien bez awari tramwajyu to dzien stracony jest normą. co dzioennie jadac busem wspólczuje ludzim co muszą isc po torowisku do przejscia dla pieszych albo na przystanek.

    Tramwaj to czołg na szynach ze wszystkimi jego wadami !!!Wypadków spowodowanych przez tramwaje mamy coraz wiecej.Ogromny hałas jaki generują i idrgania budynków eidza ci co mieszkaja przy nich i niema sie co dziwic ze mieszkancy protestuja na studzienki !Tramwaj stoi w korkach oraz zajmuje 2 razy wiecej miesca w pasie niz bus pas .
    Ale przede wszystkim awaria jednego z tych złomów albo Tracji blokuje wszystkie tramwaje na trasie! Jazda czym tym to żadna atrakcja wąskie i mało miejsca.I nie wszedzie mogą wjechac dlatego wlasnie bez autobusów Gdańsk by sie nie obszedł. Dobrze ze planują zakup autobusów bez emisyjnych ale jak zawsze w tępię jako ostatni w Polsce .Cały tentramwajowy złompowinien zostac sprzedany nawet i na złom a zastapic torowiska buspasami wszedzie i autobusemi
    bez emisji spalin które w przyszłosci bedą autonomiczne jak juz są wniektórych krajach UE.Obecnie Buspasy sa wybawieniem dla karatek pogotowia .

    • 6 36

    • Autobusy jeżdżą po ulicach.

      • 2 1

    • E, (1)

      tramwaj stoi w korkach bo organizacja ruchu jest do dudy.
      Z hałasem można sobie poradzić stosując elastyczne wkładki po szyny. Zresztą, słyszałeś kiedyś hałas opon samochodów na asfalcie o 3 w nocy jadących 70 km/h? To jest coś! Tramwaje są jednak lepsze od autobusów (przy pewnych założeniach), pod warunkiem że wszystko jest mądrze urządzone. A z tym jest problem, bo teraz do urzędów mądrych nie zatrudniają, tylko pokornych i cichych.

      • 2 1

      • Ale co ty bredzisz tramwaje nie są lepsze zawsze były gorsze ich jedyny plus był taki ze nie truły spalinami

        co obecnie przy autobusach bez emisyjnych juz odpoada i nie pierdziel głupot o hałasie opon.

        • 1 2

    • Zapomniałeś dodać, że mamy teraz specjalistę od bus-pasów

      • 0 0

  • (1)

    Czy przypadkiem nie wychodzi po latach na to, że zlikwidowanie tramwaju na Orunię to był błąd?

    • 24 7

    • Nie. Popatrz na ruch na tej ulicy.

      Na trakcie nie ma miejsca dla tramwaju.

      • 4 9

  • Ten bar na szynah (1)

    Ma wrócić jak najszybciej!

    • 11 5

    • ale nie mobilnie,

      tylko jako grupa foodrucków np. na Targu Węglowym.
      https://historia.trojmiasto.pl/Po-Gdansku-jezdzil-niegdys-bar-na-szynach-n157855.html

      • 2 1

  • Pamiętam stare tramwaje,,

    które jeździły z przed katowni do Nowego Portu, linia 3, coś wspaniałego, polowałem, aby takim się przejechać..
    dawniej tramwaje trzy wagony w każdym z nich konduktor, który sprzedawał bilety, wśród nich jeden starszy Pan, który znał wierszyk na temat najmniejszego przystanku, to były czasy, dobrze że grupa pasjonatów utrzymuje zdolne do eksploatacji zabytkowe pojazdy i to dla tych Panów pełen Szacun, dla ZTM tylko dzięki zq wsparcie finansowe.

    • 14 3

  • Moj tata był motorniczym zacząl jakos w latach 60 tych skonczyl odchodzac na emeryture w latach 2000. Tramwaje zajezdnie i warsztaty na Witta Stwosza znam od dziecka.

    • 8 1

  • Dawna zajezdnia na ul.Łąkowej (4)

    Szkoda ,że nikt niewpadnie na pomysł utworzenia Muzeum Komunikacji Miejskiej,jest 6 tramwajów zabytkowych,można pozyskać jeszcze ze 2 lub doczepy,tor pod zajezdnie podprowadzony,wystarczy zwrotnica na główne tory nawet bez trakcji.Dogadać się z Gdynią tam jest pare trajtków zabytkowych i udostępnić wszystkim miłośnikom komunikacji,wszytko w jednym historycznym miejscu.Nie wiem czy gdzieś w Polsce jest,ale może by warto by w Gdańsku było.

    • 89 8

    • Muzeum nie udolności gdańskiej i szkodników urzędników by sie przydało ,ale by za wiele kosztowało (2)

      • 8 8

      • Troll (1)

        Wstrętny Trolu, kto ciebie finansuje?

        • 11 9

        • Kto go finansuje?

          Hau!hau! kacperek.

          • 1 1

    • Jest w Krakowie muzeum komunikacji

      • 3 0

  • Kiepura na Pomorzu

    Stare graty i tym nie należy się chwalić po kradzieży dotacji na innowacje

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane