• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku. W sobotę festyn

Arnold Szymczewski
13 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Elektryczne tramwaje w Gdańsku poruszają się już od 125 lat. Elektryczne tramwaje w Gdańsku poruszają się już od 125 lat.

Gdańskie tramwaje elektryczne obchodzą w tym roku swoje 125-lecie. W związku z tym w najbliższą sobotę 14 sierpnia miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają mieszkańców na festyn, który odbędzie się na pętli w JelitkowieMapka.


Czy interesujesz się komunikacją miejską?

Choć w tym roku obchodzimy 125-lecie tramwajów elektrycznych w Gdańsku, to na uwagę zasługuje fakt, że już 20 lat przed 1896 r. w Gdańsku działa linia tramwaju konnego.

Historia tramwajów w mieście sięga bowiem roku 1873, kiedy to uruchomiona została pierwsza linia na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy.

Z biegiem lat uruchamiane były kolejne połączenia m.in. z centrum na Orunię i Siedlce, z Targu Węglowego na Dolne Miasto czy Dworca Głównego na Targ Rybny.

W 1894 przedsiębiorstwo AEG z Berlina wykupiło przedsiębiorstwo Danziger Straßeneisenbahn. Wtedy równocześnie podjęto decyzję o elektryfikacji sieci tramwajowej, którą rozpoczęto rok później.

Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk


Przedwojenne zdjęcie składu z tramwajem Ring (pierwszy wagon). W tle widoczny jest Nowy Ratusz. Przedwojenne zdjęcie składu z tramwajem Ring (pierwszy wagon). W tle widoczny jest Nowy Ratusz.
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu.

Więcej na ten temat:

Tramwaje w przedwojennym Gdańsku



Elektryczne tramwaje jeżdżą w Gdańsku od 125 lat



Pierwsze regularne połączenie uruchomiono w Gdańsku w sierpniu 1896 r. w kierunku Oruni oraz Siedlec.

Następnie tramwaje zaczęły jeździć do Wrzeszcza, a do końca 1896 roku udało się zelektryfikować wszystkie linie tramwaju konnego.

Elektryczne tramwaje wprowadziły w Gdańsku nie lada rewolucję, bo poruszały się znacznie szybciej niż pojazdy konne.

Szczegóły tej historii opisaliśmy w artykule

Historyczne tramwaje w Gdańsku

.

Po Gdańsku jeździł kiedyś bar na szynach


Można było w nim zjeść szybki posiłek oraz napić się zimnych lub gorących napojów. Klienci mogli rozgościć się na fotelach lub wysokich stołkach. W latach 1956-1960, po gdańskich ulicach jeździł tramwaj przerobiony na bar. Najprawdopodobniej był to pierwszy i jedyny taki punkt gastronomiczny w całym kraju.

Poznaj historię:

Baru na szynach w Gdańsku



Z biegiem lat zarówno linie tramwajowe, jak i cały tabor zaczęły się powiększać i unowocześniać. Przybyło torów, pętli, przystanków i przede wszystkim - wagonów. Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów, a cały tabor jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.

- Dziś gdańska komunikacja tramwajowa to 63 kilometry tras, około 15 milionów kilometrów pokonywanych każdego roku przez tramwaje, 10 linii zwykłych i 2 sezonowe, nowoczesny niskopodłogowy tabor. Miasto od lat stawia na rozwój transportu szynowego. Budowana właśnie trasa "Nowa Warszawska" to potwierdza. Trwają też prace nad dokumentacją projektową dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski i dodaje: - Za dwa lata Gdańsk będzie świętował 150-lecie obecności tramwajów w mieście.

Rodzinny festyn i atrakcje w JelitkowieMapka



W związku z obchodami 125-lecia elektrycznych tramwajów w Gdańsku, miasto przy współudziale ZTM i GAiT zaprasza na rodzinny festyn, który odbędzie się w sobotę 14 sierpnia w godz. 12-16 na pętli w Jelitkowie.

W sobotę odbędą się bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105), W sobotę odbędą się bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105),
Program festynu z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku

  • bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105);
  • quiz komunikacyjny na żywo;
  • konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku;
  • kącik sportowo-rekreacyjny;
  • kącik plastyczny dla dzieci;
  • warsztaty balonowe;
  • malowanie buzi i tatuaży;
  • malowanie magnesów;
  • bańki mydlane;
  • zabawy z kinem Helios;
  • poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.

Specjalna, bezpłatna linia tramwajowa funkcjonować będzie na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo w godzinach 11:30-16:30. Tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.

Wstęp na festyn oraz wszystkie atrakcje są bezpłatne.

Ostatni kurs tramwaju na Orunię


9 marca 1972 r. odbył się ostatni kurs tramwaju na Orunię. Wkrótce potem torowisko wzdłuż ul. Jedności Robotniczej - która dziś nosi nazwę Traktu św. Wojciecha - zostało rozebrane.

Więcej w artykule:

Ostatni tramwaj na Orunię

Wydarzenia

125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku - Piknik komunikacyjny w Jelitkowie (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, festyn

Miejsca

Opinie (81) 6 zablokowanych

  • Drewnianym tramwajem jezdzilem

    do kina Delfin w Oliwie. Na Godzillę

    • 9 0

  • zarąbioza..

    super

    • 3 1

  • Cos mega romantycznie pieknego.Mega.

    • 5 1

  • Największą frajdą była jazda drewnianym tramwajem do centrum.

    Na zakrętach było słychać 2a piski tramwaju i przestraszonych że wypadnie z toröw dzieci. Ps jak nie zwolnił to nieźle szarpało jak jeździłem do szkoły to miałem super pobudkę.

    • 7 0

  • Gdy byłam malutka, stary tramwaj był dla mnie horrorem.

    Ciemno, ponuro, ktoś coś na wejściu kontrolował, podłoga z desek na sztorc groziła potknięciem stąpającego, dzwonek był głośny a pisk i wycie maszynerii nieodłączne. Wkrótce później wszystko to było dla mnie atrakcją.

    • 5 3

  • Konstal 105N/Na (2)

    Miesiąc temu śniło mi się, że jadę 105-ką gdańskimi ulicami nocą. I ten tramwaj jechał po ulicy gdzie nie jeżdżą tramwaje czyli po ulicy Konopnickiej. Fajnie, że co jakiś czas zabytkowe tramwaje wyruszają w trasę tylko szkoda, że w trasę nie wyrusza tramwaj konny. Wiem, że w latach 60-tych XX w. kursował po ulicy Długiej.

    • 15 4

    • W latach 60-tych przez Długą tramwaj już nie jeździł. (1)

      W latach 60-tych była pętla na Targu Węglowym a tramwaj jeździł przez Leningradzką i Bogusławskiego. Wyjazd w kierunku Oliwy był przez Hucisko. Pętlę miały 2-ka, 6-ka, 12-ka i chyba 13-ka

      • 6 5

      • tradycyjny nie jeździł przez Długą od 1959 r

        ale konny okazjonalnie w jakieś święta jeździł

        • 0 0

  • W Gdańsku praktycznie kazdy tramwaj to zabytek i jeszcze ta koszmarnie szpecąca krajobraz miasta trakcja!!

    • 4 10

  • dzień pieszego pasażera

    festyn powinien być w stylu z Misia, powinien wystąpić Wesołych Romek że swoim repertuarem:) to było coś!!!
    "Twoje serce przypomina, piechotą zdrowiej"

    • 6 0

  • Chcemy więcej szrotów z Niemiec na torach za miliony jak wcześniej !!

    • 2 5

  • 100%? (1)

    No chyba nie 100% niskopodłogowych. Na linii 8 jeździ trojsklad :) Raczej nie ma udogodnień.

    • 2 2

    • Od kilku miesięcy jeździ tylko jako skład uzupełniający i zabytkowy w weekendy i w sezonie wakacyjnym. Chyba Pani przegapiła ostatni dzień regularnych kursów Konstali-były o tym artykuły.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane